projekti:(RIP) singular peregrine

No niin projektilangat takas hengessä tehdään sitten meikäläisenkin ensimmäinen julkinen projekti osalta. Kovin nopeaa valmistumista ei tarvitse odottaa koska runkokin on vasta tuotannossa ja muutenkin tämä lähti heti kättelyssä vähän lapasesta niin pitää siis koittaa pitää sama “fit and forget”-linja kasassa projektin loppuun asti. Seuraavat osa hankinnat tullaaan todennäköisesti tekemään vasta huhtikuussa, mutta koska tylsää niin aloitellaan jo nyt.

Olen erittäin nöösi näissä hommissa ja kommentointi on erittäin toivottavaa. Tarkoitus siis olisi kasata kestävää “maastokelpoinen” monsterkrossari tästä, jonka voi muuttaa retki moodiin jos siihen innostun ja jolla voi vedellä huoletta ympäri vuoden. Niin ja siis sinkulahan tästä tulee! pidetään ne kiinteävälitteiset kadulla omalta osaltani.

runko on siis tämä
http://www.singularcycles.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/e/peregrine_2.jpg
M-koossa

linkki geometria taulukkoon

Tällä hetkellä kasassa osista vain

http://www.evanscycles.com/product_image/image/0a7/ece/ec4/70979/product_page/chris-king-titanium-nothreadset.jpg
http://www.aspirevelotech.com/images/ChrisKing/Hubs/SS/ISO_DISC/ISO_SS_DISC_BLACK_WW.jpg
http://www.totalcycling.com/images/large/19105_121813.jpg

ohessa osa listaa mitä olen miettinyt tähän

kehät: ztr tai pacenti mustat, mutta mitkä näistä vaihtoehdoista

pinnat: dt comp tai alpinet, en oikeasti tiedä millähän saisi maasto käytössä
parhaimman paino/tukevuus suhteen

Kammet: white tai paul tai tune kirkkaat. white tai paul mtb kiinnostaa ulkonäön
perusteella ja tune koska pirun kevyet samassa hintaluokassa ja paul ja white
rajoittaisivat rattaat vain ja ainoastaan samaan valmistajaan

Keskiö: Phil tai white tai tune titaani, riippuu tietysti kammista

Jarrut: avid BB7

Putkiosat: titskua tai kirkkaat thomsonit. Ensin kokeillaan jo laatikoista löytyviä
erilaisia komboja jotka kyllä kaikki ovat mustia tolpan setbackin tarpeen ja
stemmin pituuden selvittämiseksi.

Tanko: on one midge kirkas, tai ainakin talvella ajattelin kokeilla sopivalla
backsweepillä olevaa suoraa tankoa

Polkimet: tämä on vielä suuri kysymysmerkki Hommaanko toiset kunnolliset
eggbeaterit(lue 3:set) vai annanko paremmille shimanoille mahdollisuuden(m520
tuntuu liian jäykiltä kiinnityksen ja poistamisen suhteen) vai kokeilenko
jotain muuta–>look quartz tai time atac tai ritchey tai muitakin saa
ehdottaa tai antaa aikanaan testiin.

renkaat: 2" ja tubelessia haluan kokeilla, eli onko se sitten no tubes raven ja
hutchullakin tais jotkut olla?

Myös kammen pituus kiinostaa. Nyt ajossa 165mm ja 170mm fiksinä ja sinkilänä ja 167,5 vois olla katukäyttöön sopivat, mutta entäs maasto sitten 172,5? Täytyy kyllä vähän laskea toe overlappia ja maahan kolisemista myös jahka kerkiän.

Mun ymmärtääkseni eggbeaterit on vaivalloiset polkimet kun ne klossit maksaa kohtalaisen paljon, ovat jokseenkin spesiaalia tavaraa ja kuluvat nopeasti. Niissä ei taida myöskään olla juurikaan säätövaraa sivusuunnassa, joten kannattaa ihan vakavissaan miettiä jotain basic spd-polkimia mieluummin. YMMV.

Kannattaa miettiä, ottaako BB7 roadit vai maastot. On-One Midge ei minun kokemukseni mukaan toimi ilman maantiekaffoja, ja niitä on saatavana vain muutamaa mallia maastojarrun vetosuhteella.

Minun mielestäni on työlästä vaihtaa jarruja & kahvoja & tankoja sinkuloihin, kun joutuu uusimaan vaijereita ja kuoria ja tankonauhoja siinä samalla. Siksi yrittäisin vain miettiä, mikä on hyvä ja pitäytyä siinä.

Jos ei ole aiempaa kokemusta Midgen autuudesta niin miettisin muita tankovaihtoehtoja.

Kehiksi laittaisin ilman muuta sopivat Stan’s No Tubesit tubeless-yhteensopivuuden takia. Se on bliss.

Polkimiksi ei vispilöitä, jos aikoo vähänkin ajaa kivisessä maastossa.

Hemmetin nättejä ovat olleet kaikki Peregrinet mitä vastaan on tullut. Aika robusteja laitteita tosin. Tulisikohan tästä vähän sipposempi?

^Kehistä siis kysymys olikin että mitkähän No tubesin kehistä sitten olis sopivat? Onko crestit niin “löysät” kuin jossain yhteydessä on mainittu? Mites vanteen leveys mites leveeseen kehään uskaltaa lykätä n. 32mm touring kumit jos ja kun on tarpeellista.

Bb7 maastoja olin ajatellu, just sen takia et olis helpompi laittaa sit vaikka se suora tanko. Niin ja siis tosta speksilistastahan tosiaan puuttuu ne kahvat eli cane creek 5-scr v kahvoja olin ajatellut.

Osaatkos kare sanoa onko niissä paljon kehumissasi xt-polkimissa vähemmän jäykkä kiinnitys kuin noissa m520:ssä.

Mitä tarkoittaa sippompi?

Sipposempi on kevyempi & sirompi, ja sellainen tästä speksilistan perusteella tulee.

En ole koskaan mieltänyt Shimpan polkimien kiinnitystä jäykäksi. Kokemuksesi saattaa riippua säädöstä, kengän pohjasta, voitelusta (TF2 kerran kuussa) tai klossista (alkuperäiset!). Joka tapauksessa XThen jalka sujahtaa aavistuksen helpommin kuin 520een, mutta se helppous ei ole löysyyttä.

Vankkaa kokemusta ei ole, mutta uskoisin että Crestit on hyvä hipohenkinen kompromissi kehiksi, ellet aja rajua maastoa. Voi laittaa yli kahden tuuman kumit mutta 32 mm touringit menee myös ongelmitta. 32 DT Compia taakse ja 28 eteen ja hyvä kasaus kolme ristiin niin kai ne kestää.

Joskus vannemielipiteitä kyselin Just Riding Alongin pojilta - molempi parempi totesivat. Pacenteihin tulee denttejä helpommin, joten ei niitä jos tykkäät ajaa pienillä paineilla. Toisaalta Pacentit kestävät vähän tiukemman kasauksen, kun ovat holkitetut.

Navat on 32 reikäiset molemmat ja ovat siis jo laatikon pohjalla odottelemassa joten ei muutoksia pinnalukuihin, mut eiköhän se etunen 32 pinnasenakin hyvä ole ainakin marginaalisesti tukevampi. Periaatteessa ajattelin hakea kehät ja kasauttaa myös kiekot yläfemmassa joten noi no tubesit ovat sit varmaan se valittu vaihtoehto jollei jotain ehdottomia soraäänia niille ala ilmaantua.

Ja poljin pointtiin siis mulla on kahdet eggbeaterit toiset 2012 eggbeater 3:t ja toiset yläfemman alesta ostetut, jotka osoittautuivat susiksi. Noihin kolmosiin olen kuitenkin ollut tyytyväinen kadulla kesällä ja talvella. klossit kuluu joo nopeasti, mut oon mä niillä kyllä pyörää kantanutkin missä lienee kivikoissa ja kävellyt muutenkin suht paljon. Nyt on siis ajossa m520 ja tuntuu tosiaan vähän jäykähköiltä ja siis kuten sanoi olen nöösi maastossa ja silloin haluaisin sellaiset polkimet jotka lähtee helposti irti kun tekniikka loppuu. Xt:tä voisi siis ainakin kokeilla.

Ja siis en varmasti aja kovin rajusti aluksi. vaatii harjoittelua ennen kuin voi mennä suin päin mihin tahansa kivikkoon/juurakkoon kovaa vauhtia tai ainakin näin uskoisin olevan omalla kohdallani.

Sulla on kumminki tämä jo valmiina ja vähitellen päivittelet tätä topikkia ja sitten lopuksi postaat tämän

pieni merenneito - 14:47, 25.1.2013 » Mun ymmärtääkseni eggbeaterit on vaivalloiset polkimet kun ne klossit maksaa kohtalaisen paljon, ovat jokseenkin spesiaalia tavaraa ja kuluvat nopeasti. Niissä ei taida myöskään olla juurikaan säätövaraa sivusuunnassa, joten kannattaa ihan vakavissaan miettiä jotain basic spd-polkimia mieluummin. YMMV.
Vahvistan tämän, ostin viimekeväänä vatkaimet, ajoin ~tonnin ja hommasin m520:set tilalle. Klossit kuluivat helvetin nopeasti ja pari kertaa tuli jo tilanteita kun kenkä irtosikin yllättäen polkimesta, ja tosiaan kireämmällä ei sitten saanut enää säädettyä. Myös floattia oli häiritsevän paljon varsinkin kun oli tottunut spedeihin. Sinänsä harmitti vaihtaa koska on ne vaan kauniit imo.

edit: Niin oishan sitä voinu loputki postaukset lukea, et tosiaan makuasioihan nää on.

^^No myönnettäköön, että jotain tollasta tässä haetaan. :slight_smile:

hieno runko ja kovat on osatkin. odotan mielenkiinnolla mitä tästä tulee.

hyvä meininki.

mä kun en ymmärrä (näistä) närehommista yhtään mitään niin pitää kysyä, että millaiseen käyttöön olet tätä tarkalleen ottaen kaavaillut? siis krossi + retki joo kyllä, mutta mitä tuo “maastokelpoinen” pitää sisällään? jonkinlainen cyclocrossarin ja 29erin välimuoto kenties?

sillä kyselen, että auttaa paljon myös mahd. speksausvinkeissä. jos tosiaan kivikkojuurakkojuttua on tarkoitus puskea, niin silloin kiekon/kehän pitäisi tietääkseni kestää huomattavan matalilla paineilla ajoa. ja mahtuuko tuohon runkoon kuin maastoleveät gummit?

En minäkään näistä näre hommista niin ymmärrä ainakaan vielä, mut osat on valittu sillä menttaliteetilla et kestäis ympärivuotista ajoa mahdollisimman pitkään. Tosiaan siellä ajetaan missä pystytään eli kyllä sitä on tarkoitus metsässäkin polkuja kattella sen mukaan kun taidot niissä hommissa kehittyy. Tasan kahen tuuman kumit pitäis mahtua, mut niin kuin sanoin niin noi rungot vielä tuotannossa ja itellä on vain ennakkotilaus sisässä ni en pysty mittaamaan ja varmistamaan asiaa. Ja kyllähän noi osat voi siitä vaik siirtää 29eriin jos on tarvis.

ok, kaks tuumaa toimii varmasti polkuhommissakin. itse painottaisin kiekkojen kanssa kestävyyttä ja tukevuutta, jotta monipuolinen ympärivuotinen ajo olisi mahdollisimmman huoletonta. jotain jämäkkää yleiskehää tyyliin mavicin tn719 voisin pohtia tuosta näkökulmasta…

Olen nähnyt Peregrineissä varsin läskiä kumia, pari tuumaa ja ylikin. Niillä tubeless ja baarin paineet niin kyllä kelpaa möyriä.

Speksilistan alku vaan oli sen verran hipo että ajattelin että noi Crestit jatkaisi sitä linjaa. Itse laittaisin jotain ihan muuta lompakko- ja kalustontuhoamissyistä.

Kehiä on onneks vielä aikaa pohtia. Ei tässä mitään muuta ole vielä lukkoon lyöty paitsi Jo ostetut.

Mulla on 29erissä Crestit. Painan vähän yli 70 kiloa ja luulin joskus ajavani aika nätisti, mutta se on vähän muuttunut. Toisinaan oon tunkenu rengasta metsässä sellasiin rakoihin, että on joutunut oikomishommiin. Varmaan noissa kehissä joku huomaa eron keveydessä verrattuna vaikka Arch EX:iin, mutta väittäisin peruskäyttäjän huomaavan ennemmin sen, että noi jälkimmäiset on kestävämmät. Tai siis niinpäin, että kestävämpien kanssa ei oikeastaan huomaa lisäpainoa, mutta kevyempien kohdalla huomaa grammanviilauksen ennen kaikkea siinä, miten usein kiekkoa saa oikoa. Valkkaisin kyllä Crestit toistekin, mutta jos kuskilla on enempi painoa tai vähemmän viitsimystä huolehtia kiekoista, Arch EX:t olis turvallisempi valinta.

Kare_Eskola - 15:38, 25.1.2013 » Jos ei ole aiempaa kokemusta Midgen autuudesta niin miettisin muita tankovaihtoehtoja.
Jos neuvon tulkitsee niin, että kannattaa valita joku muu tanko, miten kukaan tulee koskaan Midgeä kokeilleeksi?

Itelläni ei ollut juurikaan maastodropeista (Woodchipper, Midge jne.) kokemusta ja en ollut droppitankoihin ollenkaan tottunut muissakaan fillareissa, kun päädyin aikanaan Midgeen, ja se on ollut mulle erittäin mainio tanko. Jarrukahvavalikoiman ei tarvii olla laaja, riittää kun on yhdetkin hyvät.

juuri noin minäkin näitä kiekkohommia pohdin: keveys-huolettomuus-jatkumolla on tullut siirryttyä pikkuhiljaa lähemmäs jälkimmäistä päätä. siis vaikka rihtauskamppeet löytyvät kotipajalta.

muistuttaisin myös siitä, että noiden napojen kanssa pitää olla pientä puhdeorientaatiota. jos lisäksi pitää vielä vannettakin oikoilla, niin voi alkaa homma maistua pidemmän päälle pöhkölle…

Joo siis vähäinen rihtaamisen tarve on kyllä ehdottomasti plussaa, kun meikäläisen rihtaustaidoilla se tuppaa olemaan erittäin aikaa vievää puuhaa ja siksi ajattelinkin kyllä kasauttaa nämä liikkeessä varsinkin jos ostan kehät kivijalasta.

alpineIII FTW!!