Projekti: Pig-Bike

Joo. Löytyhän tosta väristä yks koeluonnos. Vähän niinku toi sininen, mutta selkeästi vaalean sininen. Ei näin tumma. Vähän niinku jos silmiä siristellen tossa sinisen alemmassa runkoputkessa on

Pääsin vähän puuhastelemaan tän projektin kanssa tänään. Etutelinettä värkkäilin. 10 mm:n pyöröputkesta taivutin noi pisimmät pätkät ja joitain kiinnikkeitä tein 10x10 mm:n neliöputkesta. Aika rajusti laitoin hitsaten, ihan vaan varmuuden vuoksi. Kyllä se mun istumisen jo kesti (85 kg), eli ehkä siihen just uskaltaa 6-packin 0.33:siakin laittaa :slight_smile: Tältä toi näyttää. Pakko oli nostaa vähän ylemmäs tota tasoa.

Kasvatin tason kokoa tosta edellisestä versiosta n. 15 mm kanttiinsa ja tein tason keskelle pituussuuntasen uran.

U-lukko tipahtaa tohon uraan ja lukon kaaren alle jää muutama sentti varaa lokasujallekin. Alemmas en uskaltanut tasoa laskea. Kiinnityksessä päädyin ohueen yläkiinnikkeeseen. Siihenhän ei oikeastaan tule muun suuntaista voimaa kuin vetoa, joten sen suunta oli tärkeempi kuin poikkipinta-ala. Alakiinnikkeitä tein kaksi ja toin ne pystyputken sivuille. Niihinhän tulee sekä puristusta ja vääntöä, noin sain vähän enemmän hitsisaumaa niille. Tein heti kiinnityskohtien eteen ylösalaisin olevan T:n muotoisen tuen, toivottavasti se jakaa taivutusten voimaa useammalle kiinnityskohdalle.

Nyt aloin miettimään josko rakentaisin jonkunlaisen etuvalon tuohon vaneritason alle. Periaatteessa voisin tehdä sen muotopuristeena (taivutettuna vanerina). Liiman kanssa vaan arvon. Jos tosta tulee kauppapyörä niin sehän jää ulos sateeseen ja lumeen. Onko kenelläkään täällä kokemusta millä liimalla kannattais toi laittaa? 2K epoksien kanssa en kyllä viittis alkaa töhräämään, mutta PU-liima? tai kosteuden kestävää PVAta?

Kosteudenkestävä PU liima toiminee, jos pinnan ja varsinkin reunat lakkaa jollain stydillä lakalla tai pitää suht kuivana ja öljyää usein. PVA:n kanssa en lähtisi kokeilemaan jos on vähänkään isommasta/monimutkaisesta kappaleesta kyse. Se on vähän kettumainen kun avoin aika on niin lyhyt, liimassa oleva vesi turvottaa viiluja jne, eikä sääkestokaan ole yhtä hyvä kun PU -liimoissa. Hyvällä uretaaniliimalla kestää varmasti yhtä hyvin kuin normaalivanerikin.

Hyvältä näyttää muuten.

pva:ta älä edes harkitse. sauma ei kestä kosteutta vaikka kuin lupaisivat. pu-liimalla pysyy. sitä ei si kannata törsiä ihan hirveenä koska tarttuu aika jämäkästi ihan mihin tahansa. ei tarvi liimattua kappaletta alkaa sitte särkemällä irrottaa.

kannattaa harkita epoksiakin. myrkkyähän ne on mutta avoinaika on sopivampi laminointiin kun pu-liimalla ja samalla aineella voit hoitaa pintakäsittelyn. levistys lastalla/pensselillä ja kuivuttua hionta tasaseksi. pomminvarma. ihan perusepoksia saa motonetistä. hintaa en ny tarkkaan muista mutta ei se ihan pilvissä oo.

Magee tartsi. Muutenkin hieno pyöränrakennusprojekti.

Kiitoksia. Tota PU:ta arvelin, ja varmaan sitä sit. Joudun muottiin etsimään varmaan aika tiukat pyöristykset ja PU voisi turvotessaan sillottaa mahdollisia viilujen välejä - toivottavasti niitä ei tuu, mut tulee niitä niin helposti kuitenkin :slight_smile: Ajattelin ihan vakiotyhjiöpussilla vaan pärjätä. Oon aikoinaan tehnyt jonkun verran lasikuituhommia, ja fiksuna poikana ilman kunnon maskeja välillä. En nykyään pysty oikein polyesterihartsipurkkia edes katsomaan ja epoksihartsiakin oon alkanut vältteleen. Joutuuhan tän projektin maalausten pohjatyöt tekeen varmaan polyesteri- tai epoksipakkelilla, mutta siihen ei oikein muita vaihtoehtoja oo. Koritinasta tulee painoa paljon enemmän. Ei muuta kuin kumihanskat käteen ja kaasumaski naamalle.

Olen tehnyt joitakin yksinkertaisia muotopuristeita myös niin että tyhjiöpussin sijaan yksipuoleisen muotin toisena puolena käytetään tukevaa venymätöntä kangasta jonka reunoihin kiinnitetään kapulat (liimaamalla ja ruuvaamalla molemmille puolille). Näitä kapuloita hyväksi käyttäen kangas kiristetään puristimilla (luonnollisesti viilut ja liimat välissä) tiukaksi. Tasaisiin kohtiin lisätään kankaan päälle levyt joilla tasaiset osat saa hyvin tiukaksi. Olen vertaillut pussilla ja tällä tekniikalla tehtyjä kappaleita ja väittäisin että kangasmuotilla saa huomattavasti tiukemman puristeen. Pitää huomioida, että mulla ei ole pussin käytöstä paljon kokemusta ja olen käyttänyt vain yhtä pussia, jolla ei kovin suurta painetta saanut aikaiseksi.

ai tämmöistä! Hell Yeah!

Mä oon kokeillut muutamia konsteja, ja painepussilla/-letkulla saisi tosi hyvän puristuksen, Ohut jousiteräsliuskakin antaa tosi hyvän ja tasaisen puristuksen - mutten tätä varten viitsi lähteä oikeasti nykertämään muotteja, kyllä yksipuolinen simppeli tyhjiömuotti saa riittää. Aattelin kokeilla saisinko sillä riittävän tiukat mutkat aikaiseksi niin että tarakan levy kääntyisi takaa ylöspäin rungon ohjausputken suuntaiseksi, varmaan 1100-150 mm ja tarakan etupäästä se taas kääntyisi alas 50-80 mm. tohon alaläppään voisin yrittää jemmata etuvalon. Mutkista voi tulla liian tiukat, joten ehkä vaan toi ylämutka. Voihan siihen liimata pikkuruisilla lamelloilla levyn palankin etureunaan. Ja voi olla että tolle valolle käy niinku lukolle. Pois vaan kaikki tommonen ylimääräinen. Mulla on pari hyvää stongaan kiinnitettävää valoa kuitenkin. Jos ton tarakan levyn tekis noin tuolimaiseksi, niin sitten kun hankkis BMX-tapit etukiekon napoihin niin tolla vois kyysätä jengiä hyvin - aika lyhytkasvusta jengiä.

Mä pidän suuresti tuosta elegantista tavasta ratkaista tuo ikiaikainen kysymys: “Minne u-lukko ajon ajaksi.”

Tää on hyvä. Tätä pitäis saada lisää.

Vähän taas ennätin duunata tätä. Ja ekat suunnittelufibat tuli vastaan. Ei mitään ylitsepääsemätöntä, mutta semmosii juttuja joita en tullut ajatelleeks pilkottavaa BMX:ää ostaessani. Ekaks polkimen kierteet. Ne on tietysti jotkut muut kun noissa isoissa pyörissä. Aloin tänään ruuvaamaan paikalleen touring-polkimia, semmosia joissa on lukot klosseille toisella puolella. Mutta jäi laittamatta. Pitää kattoo josko löytäisin noihin kierteisiin lukkopolkimet jostain, muuten jää pidemmät matkat tällä pyörällä ajamatta. Toinen oli lokkarit. Nopeasti tein alumiinista mallineen lokasuojista, 70 mm leveen ja oisko ollut 700 mm pitkät. Taivutin sen raffisti että pääsin sovittamaan ja tarkastamaan oikeiden lokareiden mitat. Takapää meni suhteellisen ok, vähän pidempi, tai ei ainakaan yhtään lyhyempi tulee lopullisesta:

Etupäässä ei oikein ookaan tilaa haarukan alla lokasuojalle. En mä edes ajatellut et se ois noin tiukka. Oikeiksi renkaiksi tähän aattelin laittaa Schwalben 20 x 1.8 Big Applet näiden 20x2.0:ien tilalle. Big Applet kun kaapista kerran löytyy, joten vähän lisää tilaa haarukkaan saattaa niillä tulla. Etujarru kiertää renkaan ja sen altahan lokasuojan pitää mennä, eli ei siihen montaa mm:iä jää kuitenkaan tilaa:

Ja aika paljon saa tosta pituudesta nipsasta sitten etupään oikeassa versiossa.

Ainahan voin tehdä lokasuojan vaan haarukan taakse, vähän tähän malliin:

Toi ei vaan kyllä näytä yhtään niin hyvältä kuin haarukan alta menevä versio. Tein noi lokarit joskus kiukuspäissäni kun hermot meni lopullisesti ahtaiden lokareiden alle junttaatuvaan loskamössöön - joka vielä jääty ajoviimassa jättiläisjarrupalaksi. Noitten alle ei kyllä enää keräänny mitään moskaa…bah…no - pitää kattoo mitä ton kanssa tekee. Yksi vaihtoehto ois hitsata canti-jarrujen tapit haarukkaan mutta se ei ratkasis haarukan korkeutta. Enpä tiiä. Ehkä vähän matalampiprofiilinen rengas sitten kuitenkin. Tein kuitenkin työkalun ulkokaareltaan 530 mm:lle 70 mm leveälle lokasuojalle. Siltä osalta toi malline toimitti asiansa. Voisin niistä laittaa vaikka sit joskus semmosii step-by-step -kuvii jos joku haluu duunata ite lokarit mu tavala. Mulla on kyllä käytössä englanninpyörä, mutta kärsivällisellä vasaroinnilla sen työkalun korvata.

Sain muuten tehtyä ton tarakan muotopuristeen tänään kanssa. Pyökkiviilu tuli pintaan. Vedenkestävällä Bostikin PU-liimalla laminoin, tuntu pätevältä aineelta. Kiitoksia ohjeista. Katotaan josko saisin sen huomenna oikeaan muotoon ja kiinni pyörään. Voisin sitten laittaa siitäkin kuvia - ja uudesta satulasta. antiikkiruskea Brooksin Flyeri näyttää tossa pyörässä jättimäiseltä ton skäfän BMX-satulan jälkeen. Mut niistä sit lisää toivottavasti huomenna.

Tänään ennätin snadisti pukertaa tarakan kanssa - ja ihmetellä jarruongelmaa. Jarruista sit joskus toiste. Eilen ennätin laminoida tarakan aihion, PU-liiman pitkä muottiaika vähän yllätti. Mutta mittailun ja merkkailun jälkeen siitä tuli tämmönen:

Ja sama kiinnitettynä:

Tällä hetkellä pyörä näyttää tältä

Ton etutarakan kantavuus yllätti, ja vähän himoittaa enemmänkin tavaraa siinä roudata, joten saatan takajarrunkin säästää. Isomman etukorin vois tehdä, semmosen jonka vois laittaa ton kyysäyslevyn päälle tai tilalle. Nyt kun näyttää että takajarru säilyiskin, niin vaijerinvetoja mun pitää vielä miettiä ja tehdä ainakin yksi kiinnike takajarrun vaijerille lisää. Sen jälkeen pitääkin tehdä pohjatyöt, valita maalauspaikka ja väri. Onneks siihen on vielä hetki aikaa.

ei vitsi et jotkut on taitavia käsistään :smiley:

justiin se pu-liiman pitkä kuivumisaika on ongelma. monesti son vaikee saaha viilut pysymään paikallaan tarpeeksi kauan. ne uiskentelee pois sieltä välistä ku liima toimii liukasteena. mut pu-liimalla pysyy kyllä varmaan ja se toimii tarvittaessa myös täyteaineena. mut tosta tuli hyvä. onko tuo kokonaan pyökkiä vai onko sisällä jotain muuta? millanen muotti sulla oli? ja teit vissiin sitte säkittämällä…

älypuhelintuplapostfailepicsössönsöö…

PU liiman kuivumistaha saa nopeutettua huomattavasti kosteudella. Sumutepullolla kun kostuttaa aavistuksen liimatonta pintaa niin kuivumisaika jää melko pieneksi. Kosteus myös turvottaa liimaa jos haluaa täyttöä.

Nätti tarakkahan tuosta tuli.

Tää projekti vetää hiljaseks, housut kastuu kun miettiikin sitä lopputulosta…

Joo. Mä kostutin viilut kostealla rätillä ja vähän roiskienkin. Siinä on leikattu 0.75 mm:n pyökki molemmilla pinnoilla ja 4 1.5 mm:n sorvattua koivua välissä. 2 koivuviilua poikittain ja muut pitkittäin.

Tarkkana poikana luin liimapurkin eilen, purkissa luki 3 tuntia ja kolmen tunnin jälkeen pussista tuli ulos tahmea (unohdin että pyökin pillistö falskaa liimaa :D) kappale jonka saumat alkoi hitaasti rakoilemaan. Takasin pussiin vaan, annoin olla sitten 3 tuntia lisää, varmaan vähämpikin olisi riittänyt mutta aattelin että olkoon. 6 tunnin jälkeen pinta ooli kirkas ja kova.

Styroxlevynipusta leikkasin muotin ja pakkausteipillä pyöritin nipun kiinni, samalla muotin pinta tuli suljettua. Tämmösissä yksissä kappaleissa se on kiva. Voi muotin päällä surutta vannnesahalla tehdä reunat yms ja viskoa muotinpalat pois.

Kaivelin tossa kaappejani ja löysin sieltä paria eri ulkokäyttöön tehtyä puunsuojaöljyä. Aattelin josko tohon tarakkaan vetäisin vaan hiukan sävytetyn tai ihan kirkkaan ulkoöljyn muutamaan kertaan. Eka kerta kun PU-liimalla laminoin ja usko on nyt vankka että se kestää ilman lakkaa reunoissa.

kaunista

menee jo ihan ooteeksi mutta en malta olla kysymättä että mikä alipainepumppu sulla on ja mitä matskua säkki?

jos öljyät nii “kyllästä” puu ensin ohuemmalla öljyllä ja sitte päälle paksumpi öljy tai vaha ja riittävän usein öljyät uuestaan. jos lakkaat nii se pitää lakata ympäri asti. ei riitä reunat. ja lakkaa riittävä paksusti.