Projekti: Pig-Bike

Fillarista en sano mitään kun en kykene - anteeksi OT: Noi piirrokset… oh lord, ei jumankettu ja härregyyd! Miten voi joku tehdä jotain noin upeaa piirrustusvehkeillä? Myös se metallinen keulakoriste oli kaunis, mutta noi väritetyt kuvat ovat jotain, jota voisin ostaa kotini seinälle. Onko jossain nähtävillä lisää sun kädenjälkee tai kuvituksia?

Morkki - 12:55, 29.1.2013 » Todellakin polkisin. Kuinkas pitkä tässä noin suurinpiirtein on efektiivinen vaakaputki? Jos ja kun tähän tulee kori niin u-lukon pidikkeenhän voi integroida siihen kivasti.
Tähän runkomalliin ja hitsaushommien onnistuessa laittaisin kyllä korin sijasta lavan etupyörän päälle. Siis runkoon kiinni, ei tankoon/haarukkaan.

Kriittiset mitat joitten kanssa pelasin oli

Keskiöakseli- satulan yläpinta: maks 792 mm, min 720 mm. Säätövaraa on oikeasti n. 150 mm, mutta toi oli se alue joka piti saavuttaa.

Satulaputken pää- stonga: 700 mm kun stonga on 100 mm:ä satulan alapuolella, vähemmän kun stonga on satulan yläpuolella. Eli maantiepyörän efektiivinen runkoputken mitta 110 mm:n stemmillä ois 590, mun maantiepyörän runkokoko.

Satulaputken pää - keskiöakseli, offsettiä vaakasuunnassa 200 mm, niin että satulan istuin on kuitenkin yli 50 mm:ä taka-akselin edessä.

Periaatteessa tossa on kaks ajoasentoa. Maantiepyörän korkea satula / matala stonga edessä ja MTBmainen matalampi satula ja korkeammalla, taaempana oleva stonga. Tossa yhessä kuvassa näkyy liitutaululla semmonen kaari stongan luona jossa vähän voi nähdä noita vaihtoehtoja.

Noi mitat on “periaatteessa” -mittoja. Aika lähellä noita oon, mutta vähän on pitänyt kompromisseja tehdä.

Etukoriks aattelin just niinku RTZ ehdotti,(nyt, huomenna taas jotain muuta :D) semmosta simppeliä vanerilevyä jota kiertää ohut metalliputki, jolle hitsais korvakkeet etuputkeen. Vanerissa ois sitten muutama reikä sidontaa varten. Sellasen lavan vois ottaa pois jos haluu mut liitos ois riittävän tukeva. Voi olla että hitsaan varmuuden vuoksen rungon alemman putken alle varmuuden vuoksi kiinnikkeen ohjauksen oikasevalle jouselle. Ennen maalausta se on pieni duuni lisätä.

Mulla on duunin puolesta vähän hopeasepän töitä takana - ja mallinnusta, NC-koneistusta, prototyyppien duunausta ja muuta. Piirtämisellä oon joskus itteni elättänytki, ja tavallaan vieläkin. Tuotekehityshommissa tavallaan oon jo jonkun aikaa ollu. Sitä kun on vaan duunikseen tehnyt, niin noita kuvia nyt ilokseen duunaa telkkaria katellessa. Mun semmosia “oikeitakin” kuvia yms. on aina välillä jossain - mutta ne on varmaan jonkun toisen foorumin asioita :wink:

Ai niin toi keulakuva, alumiinilevystä. Piirsin sen ensin. Löin tekstit kirjasinmeisteillä, porasin reiät, löin kaarien muodot punsseleilla (tylsä U-talttakin käy) ja sahasin lovet. Muutama napautus kiiltävällä vasaralla oikean muotosen putken päällä niin se on muodossaan. Sitten tietysti piti kiillottaa vielä. 15 minuutin homma :slight_smile:

Jotkut ne vaan osaa.

Tämä on sitä rakentamista.

Hieno kuin sika pitkänä.

tätä kyllä täytyy arvostaa isosti. hienoa tekemisen meininkiä!

Iso peukku! Diggaan sekä rakennusprojektia että piirrosjälkeä!

noi aksonometriset kuvat on aika päräyttäviä (niinku koko prokkis!)

todella kova.

Nöf Nöf! Hieno projekti ja esityskuvat on kyllä upeasti piirretty. Pitäis itekin kaivaa pitkästä aikaa markerit esille.

Menin tilaamaan toiseen talvipyörään nastarenkaat ja jotenkin satuin samaan tilaukseen laittamaan satulaksi tähän pyörään Brooksin Flyerin. Kiva satula ja ajattelin että noi jouset voi sopia fillarin ilmeeseen - ehkä. Varmaan ens viikolla pääsen sitä testaamaan.

http://www.therandonneeshop.com/media/392/BrooksFlyer_AntiqueBrown.jpg

Lukoksi yritän sovittaa tollasta Abusta, kiinteä lukko on pakko olla tässä pyörässä, jos toi ei näyttäis ihan päälle liimatulta. Kokeilen tota pitkää stemmiä ja suoraa tankoakin kiinni, mutta taitaa jäädä stonga liian alas, mut pitäähän totakin kokeilla.

Kyl vaan toiset tekee mitä osaa, ja toiset mitä haluu.

Great work mate!

Upee! Mulle tulee ulkomuodosta vähän mieleen sellaset kasaantaitettavat pyörät - tää on vaan hianompi.

Oikeesti vaan tuoda esiin, että luen tän otsikon koko ajan “Big Pike” - iso hauki! Seuraava projekti eri suuntaan venytetty “haukipyörä” possun kaveriks? :stuck_out_tongue:

Vähän taas pääsin tänään tekemään. Ensiksi tietysti reväsin sen U-lukon pidikkeen pois ja mittasin eri ajo-asennot. MTB, Touring ja race, tossa vikassa on suora stonga ja 130 mm:n stemmi, ehkä bullhorni vois olla parempi.

Sitten mallailin noita etukorin paikkoja, suunnilleen 6-packin kokoisia, matalalla reunuksella. Noi kyllä kaikki arvelluttaa…ehkä toi alin asento, mutta vähän tota korkeutta ylempänä. Otin semmosestakin vaihtoehdosta kuvan, mutta se nyt katosi johonkin micro-SD:n uumeniin.

U-lukon holsterin rälläköinnin jälkeen testailin runkolukkoa paikalleen

Toi kun näytti olevan ihan ok, niin vaihdoin noi kuminauhat vähän kiinteämpään kiinnitykseen. En kyllä lähde tolle mitään korvakkeita hitsaamaan. Jos toi alkaa tympimään (niinku se jo alkaakin) niin sen saa siististi pois. Mutta kiinteä lukko tossa pitää olla, sille nyt ei voi mitään. Samalla kokeilin alumiiniliuskan kanssa miten lokasuoja tulisi lukon alta.

Pari korvaketta sain paikoilleen ennen kuin suojakaasu loppu ja piti lopettaa hitsaaminen. Laitoin noi nyt kahdella kierteytetyllä (M4) reiällä. Tarviin vaan ehkä toisen, mut katotaan sitä nyt. Samanlaiset hitsaan takalehtiinkin sitten toisena päivänä.

Ja @Grotto: Mulla on sotaratsunani Dahonin Speed 7, 5:ttä tuhatta kilsaa tolla jo mennään - joten kai se vähän vaikuttaa tähänkin. Tässä vertasin Sikaa Dahoniin heti ensimmäisen runkokorotuksen jälkeen - ihan vaan varmistaakseni mitat. Tosta Dahonista otin matalimman ja lyhyimmän mitoituksen mihin Sian pitää taipua :slight_smile:

http://i1103.photobucket.com/albums/g469/Jiivasko/Piggy%20Bike/Mallailua_zpse5426f57.jpg

Väkevää menoa edelleenkin. Ihan mielenkiinnosta, minkäs verran sulle on vartta kertynyt eli onko taittopyörässä säädöt tapissa?

Mittaa mulla on suunnilleen 190, pari senttiä ehkä yli. Aika maksimimitoilla tolla mennään. Vähän vois varmaan nostaa stongaa ylemmäs, sentin pari kai. Satulakin vois olla vähän ylempänä. Ajan n. 7 cm alemmalla satulalla tolla kuin isoilla pyörillä. Vaikka toi satulaputki on super-oversize, niin se on jo muutamassa vuodessa taipunut ihan vähän. Otin aikoinaan teräsrunkoisen, lupailivat 105 kiloa kestävän. Ite painan 85-88, kesällä varmaan alle 85 ja joulun jälkeen miltei 90? Talvivaatteet siihen päälle, duuniveska ja kotiin kaupan kautta reppu täynnä safkaa -ja muovikassi stongassa riippumassa niin varmaan 120+ kg parhaillaan :slight_smile: Ihan hyvin toi on kestänyt. Vaijerit+kuoret, takapakan ja ketjun on kertaalleen vaihtanut, ja kerran laakerirempan, siis putsauksen ja rasvauksen tehnyt. Parhaimpana aamuna on ollut -32 pakkasta kun oon polkassut junalta duuniin, ja silloinkin on toi toiminut ihan ok. Ruma kun mikä, mutta saa ilmaseks viedä junaan, ruuhka-aikoinakin.

Lukko olisi muuten paremman näköinen toisella puolella. Tapit varmaan lähtee kuitenkin helvettiin niin ei liene ongelma? Suhauttaa vielä samaan väriin kun rungon niin ei juuri edes huomaa.

Joo, tota just mietin Tompsukka. Pitää kattoo miten ton kanssa ajaminen sujuu ennen kuin otan jarrutapit pois. Mut lukko tulee saman väriseksi kuin runko, ja toi “Abus” -teksti katoaa. Ehkä joku sika-decali siihen tilalle.

Vähän päivitystä. Suojakaasuakin taas oli, ja huomasinkin että mä osaankin hitsata. Tyhmä kun en ollut sitä tarkistanut. Kaasun virtaus oli ihan liian vähäistä. Kävin kaikki kyseenalaisilta näyttäneet saumat läpi. Lukkohommassa palasin alkuperäsiin piirustuksiin. Kaikki lukot pois. Pitää myöhemmin kattoo mitä sille tekee. Haarukan ja satulaputken ylempään liitokseen lisäsin piirustusten mukaisen tuen, se tuntuu jotenkin luontevalta siinä vaikkei sillä rakenteellista merkitystä ole ihan hirveästi. Jäykistäähän se tota liitosta, mutta siinä on rautaa muutenkin tarpeeksi.

Niin, mahdollisen etuhaarukan oikaisujousen korvakkeen lisäsin, ja lokasuojien korvakkeet takalehtiin. Alustavasti viimeistelin haarukan massat yms. pientä. Palasin etukorissakin alkuperäisiin piirustuksiin. Tein vanerisen, hiukan 6-packia suuremman tason ja sen paikkaa suunnittelin. Se aiempi kartonkiversio oli isompi ja reunoineen massiivisempi. Tää ei näytä pahemmalta. Varsinkin jos teen kannakkeet tason alle, ja jotenkin keveästi.

No joo. Ens viikolla sitten taas. Jos sais oikean satulankin silloin. Ai joo. Etujarrun laitoin, toi kun on sinkula, niin noin on parempi testata ajettavuutta.

Väriä ja maalaustapaa pitäisi varmaan alkaa tuumaamaan. Alkuun olin varma sammaleen vihreästä. Nyt baby-blue oranssi/valkoisilla detskuilla on jotenkin alkanut tuntua luontevalta. Onneks värin valintaa ennen on vielä aika paljon tekemistä. Ei oo sen kanssa vielä kiire.