Projekti: Nopsa Finnsport

Päivitän tähän aina pyörän tämänhetkisen olotilan. 14.4.15
Hakusessa olevia osia.

Noniin! Oon tässä muutaman viikon lurkannut foorumeilla ja himonnut aloittavani uuden harrastuksen fillaroinnista, kun kyllästyttää toi välimatkojen potkiminen skeitillä…
Kävin nyt sitten tänään hakemassa tälläsen Nopsan rämän josta ois tarkotus tehä aluks sinkula ja ehkä sitten jossain vaiheessa fiksi.

Tässä muutama kuva jonka nappasin ku olin sotkenut himaan.
Dräkliinillä pölyt veks ja kaikki “turhin” irtaimisto irti…

http://f.cl.ly/items/2H2y2z0q1P0y451D2m3c/2014-08-10%2008.05.32%201.jpg
Satula oli aivan päin vittuja ja selkä kipeeksi jo tossa ~8km koti matkalla.

http://f.cl.ly/items/1r3Y0k1343303Q2S1P3T/2014-08-10%2008.05.50%201.jpg
En tiiä monta vaihdetta tässä edes on… Toi vaihde systeemi on ainaki ihan neron keksimä.

http://f.cl.ly/items/2y1y2f282K1S3g103V25/2014-08-10%2008.05.59%201.jpg
Heti ekana kysyisin et saako ympyröimiäni osia uusina jostain? En jaksais alkaa raaputtelee puhtaaks ruosteesta :confused:

http://f.cl.ly/items/0w2s1c3Q1n462N2D1F0H/2014-08-10%2008.06.27%201.jpg
Joku kuva.

http://f.cl.ly/items/211O3m010e3C2q0F0I2m/2014-08-10%2009.27.43%201.jpg
Putsaamisen ja riisumisen jälkee eka hämärä kuva ja tallii lepäämää…

Saa nähä mitä tästä tulee, oon ihan lapanen mekaanikkona ja pyöristä tietämystä täydet nolla.
Huomenna koulun jälkeen kuitenkin paikalliseen hakemaan uutta osaa ja siitä eteenpäin…

Kellään tietoa kuin helpon modattavan oon valinnut? Neuvoja otetaan mielellään vastaan!

Säädä tanko että saat paremman otteen pystykapuloista ja aja kovaa. Pieni ruoste ei matkaa hidasta.

Mulla oli tossa itsellänikin nopsa, jonka sitten möin. Ei ollut sama fillari (jotkut ihme napavaihde ratasvaihdekombot takanavassa) mutta muhvit ainakin keulassa samat, ja muuten myös vissiin samat rumat muhvit ja raskasta japanilaista putkea. Kyllä tosta ihan pelin väsäilee, kun italokeskiö, valmiiksi sinkuloituvat kammet ym osaa. En lähtisi ohjainlaakeria pintaruosteen takia vaihtamaan, sillä töineen halpakin laakeri maksaa enemmän kuin koko fillari melkein.

Italokeskiö japanialaisvalmisteisessa Nopsassa? Ainakin omassa Finlandiassa (rungon detaljien perusteella sama runko) oli kyllä ihan britti.

Alumiinifolio on hyvä ruosteen hankaamiseen kromatuista osista.

Jos ohjainlaakeri laakereiden puhdistuksen ja uudelleen rasvauksen jälkeen pyörii tahmeasti tai on pykälää, ni kannatta vaihtaa. Muuten edellämainitut toimenpiteet riittää, eli puts ja vassu. Ohjainlaakerin saa kympillä ja kumivasaran+esim ison viilan saa vitosella, ja niillä saa jo vanhan irti ja uuden tilalle.

Jos oot ihan vasta-alkaja pyörien kanssa, ni Sheldon-setä on sun uus paras kaveri ja myös Fixi-info kannattaa kahlata läpi…

Mullakin oli eka runko Nopsan Finnsportti ja tykkäsin kovasti. Ajoin sillä talven. Mahtu suht isot talvinakit kiinni ja varaosaa löytyy jokaiselta fillarilavalta. En kyllä kiillotellut ihmeemmin, mutta noi vauhtiraidat ja tekstit hinkkailin pois putkista.
Missäpäin vaikutat? Mulla saattais olla sulle miljoonalaatikossa kirkkaat ja ruosteettomat kupit tohon keulaan jos budjettiratkaisu kiinnostaa.
Noi muhvithan on vaan yksinkertaiset eli varsin kauniit ja reisi kasvaa kun on painavaa putkea :slight_smile:

Siis keskiö oli tietenkin britti, sekoilin jotain ylempänä. Nopsa commander 12 oli oma nopsa, ja detailien perusteella myöskin sama runko. Kannattaa tsekkailla näitä nopsa projektilankoja, ainakin tosta commanderista oli vissiin parikin hyvää projektia ollut. Ilman lokareita imasee jotain 50 millistä kumiakin vissiin.

Ja muuten hei, täähän on Japanissa käsin muhvijuotettu pyörä, eli jos ei nyt ihan taikamiekka, niin vähintään silmänkääntövesuri!

Lars itse asustelen Lahdessa, eli Päijät-häme toiminta alueena.

Ja tosiaan, tarkotuksena ois Nitromorssilla ottaa talven tullessa pyörästä kaikki alkuperäis värit veks ja muuttaa muotipyöräksi…

Tässä tällänen muoti flätti illustraatio millanen siitä ois tarkotus tulevi… älkää naurako :smiley: Oon tosi visuaalinen ni piti selkeyttää omia ajatuksia. Mitään ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta tän näkösenä tyydyttäisi omaa mieltä kivasti. Valkoset osat ei oo vielä mietittyjä… Ideoita ideoita?

Varmaan näillä How-To ohjeilla pitäis onnistuu tuon pakan vaihto jos vain tänään löydän lahdesta uutta osaa…

Myös noi lokarit ja takajarru lähtee varmaan tänään veks. Eilen meinasin jo lokareita mutta niin vittumaisesti kiinni ettei pystynyt…

RTZ hyvä vai huono homma? :smiley:

Mushcube - 11:43, 11.8.2014 » Ja tosiaan, tarkotuksena ois Nitromorssilla ottaa talven tullessa pyörästä kaikki alkuperäis värit veks ja muuttaa muotipyöräksi..
Älä poista alkuperäisiä maaleja kokonaan, et saa millään keinoin tehtyä niin hyviä pohjia kuin nuo vanhat tehdasmaalit. Eli jos ite maalaat uusiks, niin hiot vaan pinnan ja vedät päälle.
Mushcube - 11:43, 11.8.2014 » [b]RTZ[/b] hyvä vai huono homma? :D
Jaa-a, homma joka tapauksessa. Innoitusta tuomaan tnts:n [rudie](https://www.yksivaihde.net/old/9842).

P.S. havainnekuva ei toimi.

Mushcube - 11:43, 11.8.2014 » Myös noi lokarit ja takajarru lähtee varmaan tänään veks. Eilen meinasin jo lokareita mutta niin vittumaisesti kiinni ettei pystynyt..
Tuollaisissa pyörissä on tapahtunut vähän joka paikassa hitsautumista joten hyvät työkalut on purkaessa tarpeen. Sopivasti voimaa oikealla tekniikalla niin palat irtoaa.

Viimeksi eilen Nopsan lähes vastaavasta (Talvi)Finlandiasta nappasin rälläkällä yhden hitsautuneen lokasuojan kiinnikkeen irti. Menevät kyllä tasan takaisin kunhan saan sopivat kiinnikkeet kun vanhoilla pituus ei riitä 40-622 Hakkapeliitan (nasta) sovittamiseen.

Nyt toimii havainne kuva! Tai pitäis…

Okeei, että Nitromorssille ei oliskaan tarvetta?

Mites, kannattaako mun sitten vetää eka joku tummempi pohjaväri ton vanhan värin päälle ja sitten vasta maalailla halutulla värillä? Ja mä oon suunnitellut tilaavani Molotowilta spraymaalit tohon pyörään kun sieltä tota väri maailmaa löytyy runsahasti.
Mitä maaleja te suosittelisitte? Mastonilla?

Tämä maali itsellä mielessä.

Ja ei se ettei lokarin / jarrujen kiinnitykset ois lähteny auki, mut ruuvit niin vaikeis paikoissa etten illalla enää jaksanut ruveta purkamaa. Kattoo nyt jos vielä tänääkää, pitää varmaan käydä täydentämässä tota työkalupakin sisältöä enneku rupeen tuhoomaan…

Hahmotelmakuva on hyvä, mutta tarvit kyllä rälläkkää ja hitsipilliä jos noin kireäksi ajattelit rungon saada:) Retkipyöräkonversioiden kanssa on hyvä olla realisti ja lokarit ei oo mitenkään huono asia.

Mushcube - 11:43, 11.8.2014 » Ja tosiaan, tarkotuksena ois Nitromorssilla ottaa talven tullessa pyörästä kaikki alkuperäis värit veks ja muuttaa muotipyöräksi.. Tässä tällänen muoti flätti illustraatio millanen siitä ois tarkotus tulevi.. älkää naurako :D Oon tosi visuaalinen ni piti selkeyttää omia ajatuksia. Mitään ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta tän näkösenä tyydyttäisi omaa mieltä kivasti. [b]Valkoset osat ei oo vielä mietittyjä..[/b] Ideoita ideoita? piirros.jpg Varmaan [näillä](https://www.yksivaihde.net/old/42) How-To ohjeilla pitäis onnistuu tuon pakan vaihto jos vain tänään löydän lahdesta uutta osaa.. Myös noi lokarit ja takajarru lähtee varmaan tänään veks.
Valkoset osat aina inhottanu itseä, mut makunsa kai kullakin. kuitenkin, jos ajat muulloinkin, kuin aurinkoiselkla kelillä, on ne kohta ihan paskassa ja jarruryönässä ja näyttää kaikelta muulta ku valkoselta. Laittaisin vaan kirkasta, mut tosiaan, makunsa kullakin...

Jos on tulossa sinkula, ni jätä se takajarru nyt kuitenkin vielä paikalleen. Ei se paina tai oo tiellä, mut on ihan kiva olla olemassa, kun pitää pysähtyä.
Lokarit säästäisin itse myös, kun ei ole ns. tiukka runko, ni näyttää vaan hoopolta, jos on 15cm tilaa joka suuntaan rungon ja kumien välissä.

Tosta pyörästä ei muuten tule tuon havainnekuvan näköistä ellet rälläköi palasiksi ja uudelleenhitsaa runkoa. Tossa on tilaa paksuille renkaille (tai n. 32-35mm renkaille loksuineen) ja tulee näyttämään haarukat tosi tyhjiltä ja pyörä vähän tyhmältä, jos heität jotkut 25mm kumit ilman loksuja.

Ite tekisin tämmösestä talvi- ja joka kelin pyörän, täyspitkät loksut ja niin paksut kumit kuin alle mahtuu. Laadukkaat hyvin rullaavat kun laittaa, niin kivempi tää niin on kuin “muotipyöräuskottavilla” ohuilla nakeilla.

Ei ei ei, tosiaan tein havainne kuvan enneku mulla oli edes pyörää :smiley:
En piirtänyt siis samasta pyörästä… Tolla kuvalla vaan koitin ratkoa mihin päin tota väriä lähden sitten viemään kun sen aika on.

Ja tosiaan, valkoiset osat kuvassa on vielä semmossia mitä en edes lähtenyt miettimään.

Ja kyllä, tarkotus ois vaihtaa niin isot kumit kun vain koloon mahtuu, jotenki en vaan noista lokareista tykkää… En ainakaan noista mitkä siinä nyt on.

^+1 Monessa projektissa täälä foorumilla jollain on tällainen retkifillari lokareineen kaikkineen, tässä tapauksessa onneksi ei fauberi. Siitä sitten halutaan saada sellanen muotifiksi, jota ei valitettavasti sellaisesta saa. Haarukoissa on paljon tilaa, koska ne on tarkoitettu lokareille. Näiden kanssa melkein kannattaisi vaan lokarit pitää ja tehdä se eka sinkula. Siitä sitten innostuksen ja nälän kasvettua uusien projektien kimppuun.

Älä ainakaan heitä lokareita roskiin. Noi vanhat peltilokarit, vaikka vähän painavia ovatkin, ovat myös kohtuullisen ryhdikkäitä, varsinkin jos jaksaa askarrella-paskarrella vähän sisukumia kiinnityskohtien väliin ottamaan tärinöitä&värinöitä vastaan.

Iha hyvä ja tiucca se on. Painokin oli muistaakseni alta kymmenen kuvan kokoonpanossa.

No nyt kävin Järvisen pyörästä kysäsemässä sinkula pakkaa ja vastaukseks tuli “ei oota” sain nyt mukaan kuitenki fiksi rattaan että pääsen jotain tekemään…
Olavi, oliko toi sun pyörä sinkula?