Projekti: My First Basso

Joo. M-kokoinen pomppis osoittautui kaikesta säätämisestä huolimatta turhan pitkäksi. Huuto.netistä löytyi sopivamman kokoinen Basso Loto jonka onnellisesti onnistuin poistamaan itselleni. Teinpä sitten topsun kun konversioneitsyys tässä nyt heitetään. Jännää!

Lähtötilanne:

Runko on ihan hyvässä kunnossa. Maalipinnassa on kiveniskemiä jonkun verran, mutta ruostetta ei juurikaan ole lukuunottamatta jarruvaijerien läpivientejä joiden ympärys kukkii vähän ikävästi. Lommoja ei ole. Putket on Columbuksen SLXää, palikoista jarrut, ohjainlaakeri, keskiö, kammet ja kiekot on Campaa, loput on mitä sattuu. Näistä osista kiinni jää toistaiseksi ohjainlaakeri, kammet ja pienempi ratas (42t), keskiö sekä satulatolppa.

Ruoste:

Pyörä on tässä vaiheessa purettu, runko pesty ja osat putsailtu. Huomenna ehdin toivon mukaan siirteleen osia pomppiksesta sen verran että saan tämän jossain kunnossa testiajoon.

Runko purettuna (ennen pesua):

Maalipinta kaipaa jonkun verran korjailua, mutten kuitenkaan aio maalauttaa tätä uusiksi, kun decalit on siistissä kunnossa ja maali muutenkin kutkuttelee. Kumpikaan väreistä ei kuitenkaan ole ihan perinteisintä sävyä, joten suoraan hyllystä sopivaa sävyä ei välttämättä löydy. Joten jos joku tamperelainen tietää jonkun mestan,jossa vois fiksuun hintaan saada sävytettyä maaleja paikkaustarpeisiin niin kuulisin mielelläni. Tietty muutenkin otan muutenkin ilolla vastaan neuvoja tai ideoita tai muuta.

Mikä tahansa automaalikauppa, itse oon hakenu esim. Lielahdesta. Jos otat tuon rungon mukaasi, niin voivat ottaa siitä koneella sävyn ja tehdä sitten mahdollisimman lähelle maalia sellaiseen kynsilakkapulloon. Kallista litrahinnaltaan mutta yleensä ollut ihan ok. Tosin, tuossa taitaa olla vähän helmiäistä molemmissa väreissä, joten se on fifty-sixty.

Ruosteet pois sitruunahapolla ja voimalla ja kirkas lakka päälle. Halvin ja aikalailla paras ratkaisu.

Basisti ajoi olutbaarin ohi budumtsiiih. Itse olen tehnyt yleensä tuollaisissa tapauksissa kuten Odie juuri edellä mainitsi, eli poistanut ruosteet (yleensä tosin hiomalla hienolla hiekkapaperilla, ja sitten lakka päälle.

Kiitos vinkeistä. Oon aiemmin ruosteiden kanssa luottanut lähinnä voimaan ja raivoon mutta taidanpa nyt kokeilla tota happoa. Kuinkahan vahvaa liuosta siitä kannattais tehdä?

Mitä vahvempaa teet, sitä nopeemmin ruoste häviää. Ei sen vahvaa tarvitse olla, eli muutamaan desiin vettä muutama ruokalusikallinen sitä jauhetta. Porukkahan on täälä vissiin käyttänyt sitruunakiisseliä tollasiin hommiin, kun sen saa levitettyä ruostepaikkaan ja jätettyä vaikuittamaan.

“Sitruunakiisseli” on siis sitruunahappoa, johon on sekoitettu esimerkiksi perunajauhoa sidosaineeksi.

Joo suosittelen kiisselin tekoa. Eli vähän vettä, sitruunahappoa ja perunajauhoja. Sit levität siihen päälle ja annat vaikuttaa hetken aikaa.

^^ Oikein hieno havainnekuva, kiitos :smiley:

Todella kova Basso muuten.

^Todellakin. Ainoa juttu mikä tässä projektissa huolettaa on se, että pysyykö Konna enää perässä kun saat Basson ajoon:)

Mistä muuten parhaiten/halvimmalla sitruunahappoa? Mielellään säädyllisen kokoisissa purkeissa.

Itse hommasin joskus muutaman sadan gramman pussin apteekista, eikä se hirveitä maksanut. Riittoisaa kamaa kumminkin.

Citymarketeista saa isoja purkkeja mausteosastolta.

MrSticha - 10:13, 15.9.2014 » ^Todellakin. Ainoa juttu mikä tässä projektissa huolettaa on se, että pysyykö Konna enää perässä kun saat Basson ajoon:)
Pistän pomppikseen midgen kiinni niin pysyn perässä koska ruma = nopea.

jos ajaa mansessa pomppiksel missä on midge pitää olla kaulaparta

Kaulaparta löytyy tottakai ja 40kg ylipainoa. Kunnon setuppi että voi talutella hämppiä tai vetää slalomia.

MrSticha - 10:13, 15.9.2014 » ^Todellakin. Ainoa juttu mikä tässä projektissa huolettaa on se, että pysyykö Konna enää perässä kun saat Basson ajoon:)
Epäilen vahvasti, että tuskin pysyy, vaikka se tuossa niin liikuttavasti puolustautuukin :')
tutam - 10:35, 15.9.2014 » Mistä muuten parhaiten/halvimmalla sitruunahappoa? Mielellään säädyllisen kokoisissa purkeissa.
Etnokaupoista.

Tämä menee seurantaan!

Sitruunahappo tosiaan rules. Ostin itse apteekista 100 g/2 €, kun ei mistään etnopuljuista löytynyt. Laitoin ehkä puolitoista litraa vettä perään ja oon kierrättänyt nyt sitä samaa litkua eri palasille useamman päivän. Hyvin on ruoste lähtenyt, varsinkin jos on jättänyt likoamaan esim. yön yli tai edes pariksi tunniksi.