projekti: maaseudun fiksi

minulle riittäisi 28-32mm kumit, ei mitään krossinappuloita eikä jarruja. pyörällä tulisi päästä mukavasti kulkemaan uimarannalle ja kovapintaista soratietä pitkin järvelle lintuja vahtaamaan.

olen tässä pidempään pyöritellyt erilaisia runkoja ajossa ja parhaimman fiiliksen on jättänyt tuo merckx strada os, joka oli tosin itselle liian pieni. netistä pyörien kuvia katsellessa ajatuksia ovat herättäneet:

fairweather cx
kinfolk cx
se yksi van tuyl cx
muutamat surly steamrollerit
gazelle tvm

rungon valinta tullee tapahtumaan näiden esimerkkien innostamana. eniten pidän vanhojen teräsrunkojen bongailusta nettihuutokaupoista tai myyntipalstoilta, uuden rungon ostaminen ei tunnu yhtään niin jännittävältä. osiksi tulee minulle tuttuja luottokamoja: araya, nitto, shimano, sugino… (concor supercorsa)

Muista sitten päivittää projektilankaan netistä pyörän kuvien katselu -fiiliksiä. Mulla on Huaweissa sellanen ominaisuus, että voi tallentaa videoo näytöltä kun katselee netistä kuvia. Ehdotan myös tällaista sisältöä postaukseen.

no mitä vittua nyt taas, ihan hyvä topikkihan tää on?

riippuen vähän siitä mitä on hakusessa (halutaanko kiinnikkeitä kaikenlaisille jutuille ja asioille kuten jarruille, lokareille ja tarakoille esim?) niin uudempi taiwanin bulkki taitaa rajoittua steamrolleriin, brotherin siihen alldayhy vai mikä olikaan ja sebuun?

kiinnikkeitä ei tähän tarvitse, ei mitään optioita eikä potentiaalitasojen nostoja.

taiwan bulkki on vähän siinä ja siinä, että kiinnostaako tarpeeksi. rolleri ostoilmon postasin reilu kuus vuotta sitten eikä vieläkään oo tärpännyt. toisaalta nyt on kasaantunut ahead stemmejä nurkkiin sen verran, että vois olla aikakin siirtyä quillista eteenpäin.

fairweatherille innostunut kiinnostuksen osoitus täältä, lafkalta säkkiä tai putkiosaa sitten samalla.

saatan seurata topikkia kävi sitten miten tahansa

Unsibscraibasin ku näin vaihtoehdot

asi - 12:29, 29.3.2017 » kiinnikkeitä ei tähän tarvitse, ei mitään optioita eikä potentiaalitasojen nostoja.
support
taiwan bulkki on vähän siinä ja siinä, että kiinnostaako tarpeeksi.
jos tiedät tarkkaan mitä haluat, niin mikset pistäisi kongalle tai pelizzolille kuponkia vetämään?

mietin että jos customia haluan niin opettelen itse tekemään - tämä voisi olla hyvä projekti jonka kanssa harjoitella teräksen työstämistä. zeuksen rata-haarukanpäädytkin näyttäis sopivan runkoon.

32mm kumit mahtui, karvat ei joten nips naps tai sitten 28/32mm gravel kingit, challenge strada bianca 30mm tms alle. clearancea ei tullut ihan niin paljon kuin noissa ylimmissä esimerkeissä, mutta fiilikset on samanlaiset hyvät kuin merckx strada os kanssa.

Mikäs runko tähä nyt sit tuli?

niin joo sellainen gazellen suorakeulainen tiimirunko Reynolds 531C putkista, melkolailla sama geo ja ulkomuoto kuin TVM mutta eri väritys.

hommasin tähän sittenkin toisen rungon. nishiki, tange champion #2 putkesta, trim master tai muu samantapainen. soodapuhaltelulaitteilla yritin vähän poistaa maaleja mutta huomasin sen olevan aivan turhaa ja niin hidasta hommaa, sillä soodapuhallusvehkeeni on niin pieni. pitääkö tässä alkaa myrkkyjä käyttämään?

noh, sain vanhat maantiedropoutit irti vähän lämmittelemällä ja pihdeillä siististi ulos vetäen. vedon puolelta lähti myöskin putkesta palanen irroitellessa. ei vissiin haittaa, kun uudet haarukanpäädyt ovat chainstayn puolelta pidemmät kuin nämä.

jännittää, tuleeko siitä hyvä vai vino.

kantapään kautta oppiminen sopii mulle hyvin, mutta kyllä vähän mietityttää että miksei ota etukäteen selvää tai tajua yksinkertaisia asioita ennen kuin alkaa tekemään.

elikkäs ratahahlot eivät sovi kauhean hyvin korvaamaan horisontaalisia maantiedropouteja, kun rungon perä laskee kiekon kiinnityskohdan noustessa chainstayn tasolle. korjaavia toimenpiteitä voisi olla vaikka raken lisääminen etuhaarukkaan joka voisi olla ihan kivaa puuhaa kokeilla myöskin.

en ole mittaillut haarukkaa vielä, mutta eiköhän tuossa ole nyt jo päälle 60mm rake niin takapään muutosten kompensoiminen raken lisäämisellä voi tuntua hölmöläisen hommaalta.

tämä projekti ei näköjään etene vanhoja runkoja tuhoamalla tai konversioita puuhaamalla, joten jospa ottaisin diy hommissa askeleen eteenpäin.

tiukka valinta mutta ensikertalaisena taidan kallistua 4130r kannalle.

onko Euroopassa/EU-alueella muita muhvien ja framebuilding partsien toimittajia kuin ceeway?

vaihdoin tähän haarukan päädyt ja siirsin jarrusiltaa niin mahtuu <28mm kumit jos on oikea välitys eli ketjun pituus elikkäs saa takakiekon hyvään kohtaan. takahaarukasta tuli vähän turhan tiukka niin yritetään ensi kerralla mittailla tarkemmin ennen kuin sahailee.
http://
kaasuhitsailu oli ihan kivaa ensikertalaisena ja perä näyttäis olevan suorakin, ainakin kulke suoraan iliman käsiä ajellessa. hassun näkönen vain kun on tosi nafti perä ja etuhaarukassa ois tilaa ties kuinka paljon.
http://
jotenkin sain ton tehtyä jopa niin että perä ei laskenutkaan elikkäs

ohho kova

kova

tämä itse muokattu runko on hyvä runko tämäntyyppiseksi maaseudun fiksi -rungoksi