Projekti: Lunni

Suttuinen kuva ekalta testilenkiltä:

https://farm8.staticflickr.com/7484/15590441654_2bd36f0269_o.jpg

Kokemuksia ekalta testilenkiltä:

Vastoin ensikertalaisläskipyöräilijöiden yleistä taipumusta taisin laittaa liian vähän painetta ainakin takarenkaaseen. Kuvastakin näkyy, että renkaan kylki on nyt vähän rutussa tuolta venttiilin läheltä. Painemittaria ei vielä ole eli käsituntumalla arpoen laitoin paineet. Myös tähän videoon summittaisesti verraten vaikuttais siltä, että painetta on takana todellakin liian vähän. Edessä lienee ihan ok paineet.

Ohjaustuntuma oli varsinkin auratulla kelvillä aika levoton. Saattaa olla, etten vaan oikein vielä osaa tuota lyhyt stemmi (taittaa olla 65mm) ja leveä tanko (780mm) yhdistelmää. Myös ajoasennon puolesta äkkiseltään tuntuisi, että stemmi voisi olla vähän pidempi. Tankovaihtoehtona tuolle Truvativ BooBarille löytyy kaapista nyt myös On-One OG. Kelvillä kyyti oli myös aika poukkoilevan oloista.

Metsässä (Kauppi) umpilumessa eteneminen oli huomattavasti vakaampaa. Jossain vaiheessa tajusin, että olen muuten maastopyöräilemässä ensimmäistä kertaa ja tämähän on aika kivaa. :slight_smile:

Tykkään kovasti paitsi noista valkoisista rengaista.

Lunni on parhaa näköinen tehdasrunko.

Se levottomuus kelvillä voi johtua niistä pienistä paineista, budi vetelee mihin sattuu auratulla alustalla alle 0,35 bar paineilla.

Oikein hieno!

Onhan toi hieno, kuten lunnit tuppaavat olemaan.

Valkoiset kumitkin kivat. Kattelen täällä Lammilla ikkunasta ulos ja mietin, että oispa läski, jolla lähteä ajelemaan. Ilma on jumalattoman kaunis ja lunta kohtuullisesti sen verran, että olisi ilo humisttella leveillä kumeilla sen yli.

Minulla oli männä kesänä aluksi polullakin tuollainen sekava pomputteleva sinnetänne heittelevä olo. Ensin vähensin edestä paineita ja toiseksi huomasin tarpeelliseksi muuttaa hieman ajotapaa 29" ajoon verrattuna. 29":llä pystyn ajamaan paremmin sieltä pyörän “sisältä” tarkemmin ja hyökkäävämmin (vaikkakin ajo edelleen on enemmän löntystelyä). Läskillä tunne on se, että kuljetan sitä ulkoa, enemmän painon siirroin ja takapainoisempana. Tämä siis silloin kun sitä koittaa ajaa kovahkosti. Peruslöysäilyssä se nyt menee niinkuin menee. Jokatapuksessa keula tekee paljon omiaan läskin kanssa ja tehköön, ote tangosta hieman rennompi ja sitten tarpeen tullen kiristetään rystysiä ja koitetaan osua puiden sijaan niiden väliin. Nyt kun hyppää 29" kyytiin niin voi sitä tarkkuutta ja jämäkkyyttä.
Paineiden suhteen taidan olla vertaisten seassa kummajainen, koska en minä sitä läskiä mitenkään kovin löysin kumein aja. En omista mittaria, enkä oikein välitä koko asiasta.

Nämä selostukset voi olla asiassa kokeneempien tai syvemmin pohtineiden mielestä ihan höpöhöpöä, mutta näin sen itse koen…

32/22 edelleen kiinni minullakin ja on se työmatkalle auratulle kelville pöljä, muuten vaikuttaa ihan hyvälle.

Paineet ja maasto kulkevat käsi kädessä: kovemmille alustoille vähän kovemmat paineet ja upotusta vastaan käytetään alempia. Jokainen valkkaa nämä tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan. Painemittaria ja eri paineiden kokeilua kyllä suosittelen, koska missään muussa fillarissa vaikkapa vain 2-3 psi:n erotus rengaspaineissa ei tunnu niin selvästi.

Kuvailusi ajotuntumasta kuulostaa tutulta. Läskillä vyöryy, 29erillä soljuu ja krossarilla puikkelehtii.

Joo, tuo kyllä tuntuu erilaiselta kuin mikään muu pyörä, jolla olen ajanut. Toisaalta varsinaisilla maastopyörillä ei muutenkaan ole tullut ajettua. Varmaan aika paljon saa totutella ja säätää. Lähden varmaan siitä, että säädän asioita mahdollisimman vähittäin, aluksi lisää painetta takarenkaaseen.

Ohjaamokokeilut osa 1:

https://farm8.staticflickr.com/7409/15816128883_d3b707b419_o.jpg

Ennen kuin kukaan kommentoi osa- ja värivalintoja niin sanottakoon, että nuo on menossa ihan muuhun pyörään. Tulivat nyt testailumielessä vähäksi aikaa tähän. Ohjaamo tuli vähän enemmän eteen ja alas, mikä tuntui hyvältä ratkaisulta. Hämmentävästi tuntui myös siltä, että tanko voisi olla leveämpi kuin tuo 685mm.

Viikonloppuna kävin testaamassa myös vähän noita oikeita maastopyöräilyreittejä Kaupissa. Aika paljon meni maastotalutteluksi ja lopuksi pakenin jostain sieltä rantapolulta jäälle, missä eteneminen oli huomattavasti mukavampaa. Jäällä ajelu muutenkin osoittautunut kivaksi, joskin ehkä siitä katoaa hohto jossain vaiheessa, kun on aika tasaista puuhaa.

Maastopolkuja täytynee kokeilla jossain vaiheessa lisää päivänvalossa pimeyden ja liian heikkotehoisen valon kanssa. Hyvin nopeasti alkoi myös hahmottaa, miksi sellainen kypärään kiinnitettävä valo tuntuu olevan suosittu varuste maastopyöräilyssä.

EDIT: Lisätty linkki Fillarifoorumin reittijuttuihin.

Todella kova!

e. Ai höh ei jääkään

Minusta stongan väri rikkoo mukavasti valkoisuuden.
Olin vähän pettynyt.

Stongan väri just hyvä.

Jarrut kantsii kokeilla siirtää keskemmälle, jotta kahvan pää tulee kivasti etusormelle. Tai jos on kokeiltu jo ja todettu ettei oo sun juttu, ei sitte mitään.

Tä on kyl cooli pyörä, muista et jäällä ajelusta katoo kans hohto keväällä :wink: Pinkki tanko sais kyl tulla jäädäkseen, just eikä melkeen söpö cupcake meininki.

Saa nähdä mitä tangon kanssa käy, itsekin olen alkanut varsinkin kuvaa katsellessa mieltyä tuohon väriin. :slight_smile: Sanoisin, että mennään leveyden ehdoilla: Ohjaamo hakenee muotoaan vielä erilaisten kokeilujen myötä, jos pinkki tanko osoittautuu sopivan levyiseksi niin sitten se. Tulossa myös leveämpi suora tanko, joka on huomattavasti tylsempi metalliharmaa.

Kiitos Lumikko vinkistä, lienee syytä kokeilla myös tuota jarrujen siirtämistä keskemmälle. Ainakaan vielä ei maastojarruttelu sujunut erityisen luontevasti.

Kare_Eskola - 12:30, 5.2.2015 » 4) Minun mielestäni ovaalirattaat sopivat parhaiten maastoon heikkojalkaisille sinkula- ja jäykkäperäkuskeille, jotka joutuvat vaihtelevan maaston takia ajamaan paljon putkelta. 5) Ovaalirattaat ehkä vähän jeesaavat vetopitoa, kun runttausvoiman annosteluaika tavallaan pitenee.
Tuollaisen hankkimista pitää ehkä joskus tulevaisuudessa harkita.