Projekti: kombi 2012-2045

Päivää kaikille !

Oon siis Tamperelainen 30 vuotias 3 lapsen isä jolla harrastuksia riittää vähän liikaakin.
Jottei aktiviteetit lopu kesken ajattelin alkaa puuhasteleen lapsuuden kombia uuteen uskoon.

Eli siis olis ajatus uudistaa 22" kombi tälle vuosituhannelle. Vanhasta kombista jäljellä ei oo enään kun runko.
Nyt tarttis keksiä mistä etuhaarukka, ritakka ja lokarit löytyis ? Konkarit vois neuvoa.

Mulla on kaks käyttämätöntä etuhaarukkaa jostain muusta pyörästä.
Niistä vois tehdä, mutta onko järkeä ? Saako jostain haarukoita ? Vai onko jollain ylimääräsiä myydä tai vaihtaa ?

Päivittelen projektia aina kun jotain kerkiää tekeen. Siitä syystä otsikossakin vuodet 12-45 :slight_smile:

Jari

Vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta. Olikohan jokin aika sitten Fillari-lehdessä artikkeli, jossa Jopon runkoon laitettiin kiinni modernit osat? Lopputulos ei ollut erityisen kaunis, mutta varmaan ihan käyttökelpoinen omassa sarjassaan.

Etuhaarukka, klik:
http://www.carboncycles.cc/images/products/v2/CC-F0420/003/zm_thumb_CC-F0420.jpg

Ei ei ei… :slight_smile:
Siis en halua mitään tuuninki haarukkaa, vaan siis ihan “orkkis” haarukan.

Ja ei ole tarkoitus tehdä mitään futuristista näkemystä, vaan ajatus oli niin, että vanteet jotkut “nyky” aikasemmat,
keskiönlaakeri keksiä tuorreemmaks, kammet yms, ohjauslaakeri yms.

Eli vinkkejä tarvisin osien sopivuuteen.

Nyt olis kuvia kun vaan saan picasa albumin pelaan et voin lisätä sinne ne.

Nyt kuitenkin etsinnässä olis keskiönlaakeri ja kammet. Osaisko joku täälä neuvoa mikä keskiön laakeri sopis noin 45x61 (halkasia x pituus) keskiöön. Vai pitääkö alkaa tiggaan jostain muusta pyörästä keskiöö ?

Tämä projekti voisi kaivata Ale99:n asiantuntijuutta.

eiköhän siinä fauber -keskiölle paikka ole
https://www.yksivaihde.net/old/5483
joko kierteillä tai prässättynä.
keskiön/kampiosaston modernisointi: tohtorin adapteri + kasettikeskiö + modernit kammet.

Who is Ale99 ?

Jep kyllä se kaiketi semmonen fauber alkuperäsesti on. Ja kierteellä.

Mitä tarkoittaa tohtorin adapteri ?

Ale99 is me!

Näitä vanhoja Kombeja kyllä kokemukseni mukaan löytyy joka pitäjästä. Oulussa tulee liukuhihnalta vastaan ja jossakin siellä joku onnellinen vetelee multa lainatulla Kombilla (saatana). Tori ja huuto.netissä näkee usein myytävänä joten uskoisin että olisi hyvät mahikset löytää projektirunkoja. Nykyinen romukasasta noudettu projekti ja vanha meni alkuperäisellä fauberilla (vanhempi projekti oli muistini mukaan prässätty kun uudempi on kierteellä).

rokpete taas kertoikin mitä tehdä jos haluat modernisoida keskiötä. Oma valinta kääntynyt fauberiin koska köyhä mutta ei mulla ollutkaan vanhan kanssa mitään ongelmia. Siksi saakin uuden tilaisuuden (sekin vielä etten ole päässyt yli esikoispyörän häviämisestä niin tämä on silkkaa terapiaa)

Hyvää iltaa Ale99. Sähkö tiedät tästä aihepiiristä kaiken ?

Joo siis mulla ei ole tarvetta rungolle, se mulla on (pikku tyttönä raiskattu)
Tässä kyseisessä yksilössä on kierteellä keskiö.
Kertokaas nyt viisaat sitten miten päättelen oikean akselin pituuden ?

Ja tohtori siis ilmeisesti tuolta toisaalta luettuna on pyörätohtori :slight_smile:

badbubble - 16:09, 23.6.2013 » Eli siis olis ajatus uudistaa 22" kombi tälle vuosituhannelle.
Kyllä se hiilikuitu on ihan tätä hetkeä...

Ahead-laakeri ja -stemmi olisi tässä aika mielenkiintoinen juttu. Tosin sellaisenaan alkuperäisen haarukan ruotoputkessa ei riittäisi sellaiselle stemmille alkuunkaan otetta, mutta emäputkea luulisi olevan vara lyhentää yläpäästä.

Mikähän tuossa lie tarkka rengaskoko? Mahtuisikohan tilalle tavalliset 559-kokoiset kiekot ja kapeat renkaat? Kai takajarrullekin löytyy kiinnitysreikä?

Nyt on muuten vuosi 2013. Ei 2012. Vai alkoiko projekti jo viime vuonna?

Jätetään toi hiilikuitu tonne kilpaajo talliin kun tässä välivuotta muutenkin pidetään !
Olishan mulla tossa ylimääränen levyj setti jäljellä, mutta taidan jättää senkin kun on vaan 180.
Noin niinku oikeesti niin eteen ajattelin, että vois laittaa u-jarrun.

Toi ahead laakeri ja stemmi ei mulle kauheesti aukene. Edelleen en ole kovinkaan syvällisesti perehtynyt pyöriin ton yhden alamäki/jotain muuta pyörän oon puuhaillu, mutta siinä kaikki.

Kyllä tuo projekti oikeastaan alko jo 90-luvulla, mutta viime vuonna löysin sen tallia siivotessa.

Onko sulla jo jokin u-jarrulle sopiva haarukka? Vai käytätkö sovitetta?

No ajatus oli rakentaa noista kahdesta mulla olevasta haarukasta sopiva. Millanen se sovite on ?

Edit: tarviiko tuo jotain erityistä ? Tule ja löydä seuraava polkupyöräsi Fillarikellarista

Kappas kummaa, Fillarikellari tarjoaa sivuillaan maantiepyörän jarruja virheellisesti u-jarruina. U-jarruthan ovat tyypillistä bmx-tavaraa. Ehkä firman asiakkaiden kannattaa antaa aiheesta palautetta.

Siispä hakuun/kuvahakuun: “u-brake”, “u-brake plate”, “bicycle caliper brake”. Huomaat eron.

Tuo Shimanon 105-sarjan jarru tuskin yltää vanteelle tai renkaan ympäri, jos on tarkoitus käyttää Kombissa muuten alkuperäisiä tai niitä vastaavia osia. Isommilla vanteilla ja kapeammilla renkailla saattaisi yltääkin. Mittaamalla ja laskemalla ne jutut selviää.

Kappas juu siis ei tollasta u-jarrua. En usko ton haarukan kestävän tollasen kanssa, paitsi ehkä ton levyn kanssa.
Siis tarkotin sellasta maantiepyörän jarrua. Heitin sen kuvan nyt vaan lonkalta. Täytyy niitä mittailla kunhan löydän jostain valkoiset lokarit ja sopivat vanteet.

Mitenkäs sitten ton ohjauslaakerin kanssa ? Onko niillä jotain muuta väliä kun mitat ?

badbubble - 23:43, 26.6.2013 » Hyvää iltaa Ale99. Sähkö tiedät tästä aihepiiristä kaiken ?
niin ne väittää... mimmosilla profiililla tarttet lokareita ja vanteita? :)

No vanteet haluisin sellaiset “kantikkaat/uuden” malliset mihin mahdollisesti sopii jarru.
Ja loksut taas valkoiset pyöreät .