Projekti fixed cx - paino on pahasta

Nyt tarvittaisiin apua kiekkojen suunnittelussa. Rakenteilla on fixed cx pyörä ja pitäisi saada mahdollisimman kevyt ja käyttökelpoinen takakiekko kasaan. Ainoat vaatimukset on, että akselin leveys tulisi olla 135mm, pinnoja max 28 kpl ja painoa mahdollisimman vähän.

Tällä hetkellä ainoa kokoonpano, jonka olen saanut aikaiseksi on profilen napa ja Deep V kehä 28h. Painoa takakiekolla arviolta ainakin 1100g.

Any ideas?

Notubesia kehähommiin (alpha ztr mennee, tosin on niiltä 29er-kehääkin). Leveistä navoista mulla ei ole mitään hajua.

Jos aiot ajaakin sillä kiekolla niin minimi lienee NoTubes ZTR Race/Crest, DT Swiss 180, CX-ray/Revo ja Velosolon levariratas. Pousailu ja kuituilu sitten erikseen.

Edit: DT Swiss -kasettinapa on toki fiksikäytössä pöljän näköinen, mutta paremmin suojattu, kestävämpi ja monipuolisempi kuin moni. Sitten kun tajuat että rossissa fixed on vittumainen juttu niin voit kääntää vapariksi.

Edit: Oman näkemykseni mukaan tubeless on rossissa tulevaisuutta, eli tuohon stanin teippi ja litkuilla Schwalben RR, ja alkaa olla kevyt ja hyvä. Vaatii vähän tekemistä.

Mulla on tubeless-krossi-fiksikiekot rakennettu NoTubesin ZTR355 29er-kehiin. Halon navoilla ja DT competitioneilla (32) pari painaa muistaakseni 1850g. Eli aika jees paino ottaen huomioon, että varmasti on stydi kehä ja 35mm krossirengas istuu mukavasti leveälle kehälle. Bonusta tietty vielä siitä, että saa ajaa tubelessina.

ZTR 340 32h, CX-rayt, alu nippelit ja White Industries ENO 135mm tekee Prowheelbuilderin mukaan yhteensä 757g.

Edit. Tietty nuo ZTR:n leveemmät kehät on maastoon kivempia, kun et fiksissä varmaan käytä vannejarrua takana.

Alphoihin ei suositella alunippeleitä. Eli tulee 20g/kiekko takkiin. AARGGHHH!

Tuossa ZTR355 on jarrupinta (tosin maalattu). Tämä on poistunut markkinoilta ja lähin vastaava lienee Arch 29er.

Mites noi 29er-kehien maksimipaineet? Krossia tietty ajetaan löysillä lötköillä, mutta silti?

Tubelessina oon tainnu rapiat 3 baria laittaa enimmillään. Yleensä 2-2,5 baria on ollut toimiva.

Teemu - 23:08, 9.5.2012 » Mulla on tubeless-krossi-fiksikiekot rakennettu NoTubesin ZTR355 29er-kehiin. Halon navoilla ja DT competitioneilla (32) pari painaa muistaakseni 1850g. Eli aika jees paino ottaen huomioon, että varmasti on stydi kehä ja 35mm krossirengas istuu mukavasti leveälle kehälle. Bonusta tietty vielä siitä, että saa ajaa tubelessina.
Tohon alle kahteen kiloon pääsee kun laittaa eteen Mavicin C29SSmax:in (850g) ja sitten taakse Velocityn Deep V:n ja Profile 135mm navan 28h. Paino yhteensä noin 1100g max Eli yhteensä noin 1950g. Eikä ole tubeless ;-)

Joo, mutta on kalliimpi.

eikö keveys ja velocity deep v ole toistensa pois sulkevia?

tnts - 0:39, 10.5.2012 » eikö keveys ja velocity deep v ole toistensa pois sulkevia?
Deep V on 530g eli ei nyt kaikkein kevyin mutta yllä mainitussa paketissa kyllä taitaa tuo Profile maksaa ja painaa vähintään yhtä paljon. Siksi lähdinkin tätä ketjua aloittelemaan, että saisi tietoa onko kevyempiä 135mm ratanapoja olemassa. White olisi muuten ollut hyvä, mutta 28-reikäisenä vaikea löytää. Taitaa olla selvästi kevyempi kuin Profile.

miks taytyy olla 28 reikaa? eikai ne 4 pinnaa hirveesti haittaa…

ok, mut jos siis tavoitteena on mahdollisimman kevyt kiekko, niin miksi et nipistäisi 100g myös kehästä?

Edit: olin lisäämässä samaa kysymystä kuin pablo yllä.

Edit2: navoista löytyy keskustelua napakeskustelusta

konkeli - 22:54, 9.5.2012 » Notubesia kehähommiin (alpha ztr mennee, tosin on niiltä 29er-kehääkin). Leveistä navoista mulla ei ole mitään hajua.
Onko noi Notubesit tubeless-kehiä vai voiko niissä käyttää sisäkumia normaalisti?

on ja voi

pabs - 0:49, 10.5.2012 » miks taytyy olla 28 reikaa? eikai ne 4 pinnaa hirveesti haittaa...
Edessä on tuo C29ssmax kiekko ja ne on 28h. Ajattelin pitää tuon tasapainoisena kokonaisuutena. Ei siinä henki lähde, jos on enemmän mutta katsotaan saadaanko tällä kuntoon. Profilea saa vain vähintään 28-reikäisenä.

Onko tossa cr29ssmaxissa jarrupintaa kun on levarikiekko?

Mun silmään 28 pinnaa edessä ja 32 takana on erittäin tasapainoinen ja fiksun näköinen paketti.

Tota Teemun mainitsemaa ZTR 355 29" saa vielä tuolta.

Juu.
NoTubesin kehät on ihan normaaleja kehiä, eli normaalit renkaat ja sisurit toimii. Tubelessina ajettaessa ruuvataan venttiili kehään, ostetaan tubeless-rengas ja lyödään ilmat sisälle. Tai sitten laitetaan normaali rengas, litkuja sisälle ja toivotaan, että pitää ilmat. Yleensä enemmin tai myöhemmin renkaasta tulee pitävä. Tubeless-hommista kannattaa lukea FF:n puolelta lisää. Täällä kovin moni ei vissiin niiden kanssa ole touhunnut. Tubeless on silti parhautta kaikenmoisessa maastoajossa ja suosittelen lämpimästi.