Projekti: Crescent Somec Pista

Ystävämme foorumilta linkkasi muualla myynnissä - ketjuun tällasen ratapyörän. Soittelin omistajalle, tinkasin bensakulut ja päädyin hakemaan fillarin. Kyseessä on siis Somecin rungolla oleva Crescentiksi maalattu/tarroitettu ratarunko enimmäkseen campagnolon osilla. Koko oli n. 57c-c kumpaankin suuntaan. Vaakaputkessa on pikku dentti, mutta ei ohjaustangosta, eli varmaan kolhaistu johonkin vaan. Rungossa näyttäisi olevan kromi kokonaisuudessaan maalipinnan alla. Pientä ruostepistettä löytyy sieltä täältä, eli runkoa on varmaan säilytetty aikanaan jossain kylmässä ulkovarastossa.

Alustavat suunnitelmat pyörän suhteen liittyvät purkamiseen ja putsaamiseen. Siivoilen varmaan enimmät ruosteet ihan sitruunahappoa hyödyntäen. Campagnolon rataosia alkaa olemaan sen verran paljon nurkissa, että saatan tuon osasarjan myydä ellen sitten päädy jättämään fillaria kokonaiseksi. Tuosta saisi myös ihan näppärän käyttöfillarin, koska sielä on jo yksi dentti ja erinäistä jälkeä maalipinnassa keräilyarvoa kuluttamassa.

Olen myös aika avoin laittamaan rungon kiertoon jollekin foorumilaiselle, jos joku tuosta erityisesti syttyy. Saatan siinä tapauksessa haluta pitää noi campan laakerit, mutta kai nekin on lopulta neuvoteltavissa. Vaihtarihommat toki eniten kiinnostaa, jos joku rungon perään kyselee.

Muutama kuva alle:
Somec Pista with Crescent decals for old sponsor reasons!
Somec Pista with Crescent decals for old sponsor reasons!
Somec Pista with Crescent decals for old sponsor reasons!
Somec Pista with Crescent decals for old sponsor reasons!

10 Likes

jyrkkää on! selviskö mitä putkea?

pistä kunnon sivukuvaa kun on kasassa

Vanhan SL:n tarra tossa rungossa on eli se missä ei lue SL. Se tais ajottua jonnekin 70 luvun loppuun kun tarra vaihtui, mutta 27,2 millinen satulatolppa tossa on, eli ihan sitä perus SL:ää kuitenkin näkyisi olevan. En osaa sen tarkemmin arvata rungon ikää näin suorilta, mutta joku kasarin taite se varmaankin on. Joku voi antaa paremman arvauksen, jos on jotain tietoa asiasta enemmänkin.

Cressut lähellä sydäntä. Hyvä pyörä.

Kävin Somecin tehtaalla juuri ennen koronaa, mulla on itselläni kasarin alussa tehty maantieversio. Tapasin itse toimarin l. Lara Gallegatin, perustaja-Olivieron tyttären ja hänen mukaan 57-senttisessä oli raja putkimateriaalissa: sitä pienemmät Columbuksen SL:ää, viiseiskat ja isommat SLX:ää, ihan painon vuoksi.
Mun Somec on kromattu puoliväliin, paljastui kun soodapuhallutin rungon. Ja Somec teki paljon runkoja alihankintana Crescentille.

3 Likes

Joo mut toi runko taitaa olla sen verran vanha, ettei slx:ää vielä ollut tai sit putkitarra on van väärä.

Kävi muuten sillai, että eräs foorumilainen kyseli runkoa. Sanoi, että olis hakenut pyörän, mutta jalka oli päässyt murtumaan. Sattui asustelemaan pkseudulla niin sovittiin reilu hinta ja runkosetti vaihtoi omistajaa. Kävin heittämässä rungon kundille niin katsotaan jatkuuko saaga. Tällä kertaa näin päin.

8 Likes

Upee runko ja upean nopeita liikkeitä :smiley:

1 Like

Kiitos upeasta rungosta :+1:

2 Likes

Sitruunakiisselihommia

2 Likes

Kiva että jatkat tänne! Haluun kyl nähä mitä tästä tulee👍

2 Likes

Kiva kuulla! Jatkan sitten tänne sitä mukaan, kun edistyy. :+1:

1 Like

Haarukassa oli pisteruostetta eniten, laitatko tuohon minkälaista lakkaa päälle kun saat putsattua?

Olin tota keitettyy pellavaöljyy kelaillu. Onko muita/parempia ehdotuksia?

Eikö vahaakin voisi käyttää? Miten kauan pellavaöljyllä kestää kuivua?

Ei mulla oo mitään kokemusta, kyselin vaan kun toi sitruunahappojuttu on mulle niin uus tuttavuus :smiley:. Mulle jäi vielä toinen somec, vaikkakin maantiepyörä, nii aattelin kysyy miten täällä porukka tekee noita ruosteenpoistoja. Se on siis melko samanlaisessa kunnossa kun tuo oli pinnoitteeltaan.

En tiedä, mutta jostain täältä foorumilta löysin ton pellavaöljyn. Mulla ei oo kokemusta pintojen käsittelystä.

Ruosteelle löytyy oma lanka :+1:

1 Like

Tarrat lähti veks


Anteeksi kaikille Cressun ystäville

Saat anteeksi. Otin omastakin.

1 Like

Tällästä lähti sisäpinnoille, kun sain ilmatteeks. Kaks kerrosta tehty ja kolmas vielä venailee