Projekti: 90's ti mtb -> 700c kiinteä

^lol

kowa runko. tulee varmasti hyvä

Konsta - 21:28, 7.1.2014 » Koska haluun myös kokeilla mitä korkeempi haarukka tekee geometrialle, tilasin tämmöisen Kiinasta: http://i40.tinypic.com/1zvyk3o.jpg Tossa on a-c 450 mm ja rake 38 mm. Varmaankin menee ohjaus iha vituiks. Tai sit ei. Emmä oikeestaan välitä. Mun mielestä toi oli halpa ja haluun kokeilla enivei. Painoa väittävät olevan 520 g.
Tästä mielellään raportit ennen ja jälkeen.

Joku kasas ittelleen tällasen Puolassa viis vuotta sitten.

Ite tehdyt hiilikuitulokarit ja 20 mm akselilla olleesta etunavasta väsätty epäkesko takana.

Joo, en ehkä ihan tosissani ollut…

Kare_Eskola - 20:55, 7.1.2014 » Olen jotenkin (suotta) otettu, että Möly-Paavolta kulkeutunut, raiskattu ja viilattu Equillarini innoittaa tällaisia projekteja. Ajoin sillä tänäänkin kommuutit, ja on hieno pyörä ja hieno konsepti.
Juu kyllä tää on sun ansiota koko muotivillitys. Sulla muuten vaikuttaa olevan hieman vaikea suhde siihen pyörään, välillä haukut sitä ja nyt taas kehut.
Kare_Eskola - 20:55, 7.1.2014 » Onkos tämä ohkoinen titaani kuinkakin jäykkää tässä olomuodossaan?
Suoraan sanoen ei aavistustakaan. Ei mulla oo mitään kompetenssia arvioida asiaa. Mutta ihan mukavalta se on tuntunut tämmöisen rimppakintun käytössä.
NKOTB - 22:01, 7.1.2014 » Tästä mielellään raportit ennen ja jälkeen.
Joo raportit tulee.
NKOTB - 22:01, 7.1.2014 » Joku kasas ittelleen tällasen Puolassa viis vuotta sitten. http://lh4.ggpht.com/_zreGpalpp50/SW9zZrw-OII/AAAAAAAAAbA/IqAuf0S2FeU/s800/P1040369.JPG Ite tehdyt hiilikuitulokarit ja 20 mm akselilla olleesta etunavasta väsätty epäkesko takana.
Voi perkele tuleeko tästä lopulta ton näkönen. En kestä.

Semmoista geometriatietoa onnistuin kaivamaan internetistä että rungon kulmat vois olla 72° (ohjaus) ja 73° (pystyputki). Sitä sen sijaan en saanut selville että minkä pitusella haarukalla noi pätee. Oletan (en tiedä) että jollain lyhyellä. Minkäpituisia ne haarukat silloin oli sitten. 390-410 mm ehkä:
http://media.thehubsa.co.za/forum/uploads/1291980028/gallery_1360_207_58502.jpg

Omien surkeiden mittausten mukaan rungon reach on 428 mm ja stack 535 mm. Molemmat erittäin vahvasti noin-mittoja. Ja nuo siis 420 mm keulalla (ja siihen vielä laakerin alaosa eli +10…15 mm).

Mitä kulmille tapahtuu kun heitän 450 mm keulan kiinni?

Kulmat oikenee pyöreesti puoli astetta per haarukan lisäsentti. Sanoisin että ei tuu hyvä. Lisäksi keskiö nousee 700c-kiekoilla ehkä puolitoista senttiä (riippuu renkaista myös) ja keulalla toiset puolitoista, joten tulee myös kiikkerä.

E: Jos pitää saada krossikiekot alle, niin mä laittaisin vaikka tommosen, mutta varmasti parhaimmillaan runko, joka on muuten hieno, on suunnilleen kuvan mukaisessa kuosissa.

Kerran kokeilin kännipyörää 69:nä. Tuli huono. Ysärimaasturien hauskuus piilee osaksi juuri jyrkissä kulmissa.

keskiö nyt ei ainakaan 700c-kiekoilla nouse juuri yhtään

Mun keskiö nousi merkittävästi. Siis 26 + 2.35 vs. 700c + 35c. Jännä ettei sun keskiö nouse.

Merkittävällä tarkoitan sitä että ei osu kampi kiveen ja että fillariin tuli ratapyörämäinen korkeus, joka vaikuttaa ajotuntumaan selvästi mutta ei pilaa sitä.

no joo mutta jos katuajoa ajatellaan mihin tämä nyt on tulossa ni paineet on hieman erit ja renkaan painumaa eliminoituu
e: teillä on toki korkeammat rotwallit siellä etelässä

^Nyt sulla on ajatusvirhe, koska maasturissa pienet ilmanpaineet pienentää näennäisesti kiekon halkaisijaa → ero 700c-kiekkoon kasvaa.

Mutta kuten mainittu, rengas vaikuttaa asiaan. 26" kiekolla ja 2,25" renkaalla on about sama korkeus kuin 700-kiekolla 25-millisellä kumilla. 700c-kiekko krossikumilla onkin jo kolmisen senttiä korkeampi

Haha, siitä nyt lienee suorastaan liikuttava yksimielisyys että ei tuu hyvä!

Renkaat tulee olemaan 32-622. Laskeskelin, että keskiö nousee pelkästään kiekkojen ja renkaiden vaihdolla semmoiset 25 mm.

Kuten sanottua, aion kokeilla molemmilla keuloilla. Voihan se olla että tykkäänkin vaikka ei sais. Jos en, menee elämänkokemuksen piikkiin.

stenu - 17:46, 8.1.2014 » ^Nyt sulla on ajatusvirhe, koska maasturissa pienet ilmanpaineet pienentää näennäisesti kiekon halkaisijaa -> ero 700c-kiekkoon kasvaa.
ei vaan karen esimerkissä maastossa paineet pienet ja ero suuri, minun esimerkissä kadulla paineet suuret ja ero pieni
Npertj - 17:48, 8.1.2014 »
stenu - 17:46, 8.1.2014 » ^Nyt sulla on ajatusvirhe, koska maasturissa pienet ilmanpaineet pienentää näennäisesti kiekon halkaisijaa -> ero 700c-kiekkoon kasvaa.
ei vaan karen esimerkissä maastossa paineet pienet ja ero suuri, minun esimerkissä kadulla paineet suuret ja ero pieni
En allekirjoita logiikkasi, mutta olkoon. Mä vertaan siihen tilanteeseen, mihin kyseisen rungon geo on suunniteltu vs. se mitä siitä ollaan tekemässä. Alkuperäisessä fillarissa on ollut ajan hengen mukaan n. 1.7-1,9" x 2,6" maastorenkaat. Siihen, kun vertaa niin 700c-kiekko millä tahansa renkaalla on korkeampi.

http://www.justridingalong.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/04/wheel_size_illus1.gif

0 bb droppia. Pitkät chainstayt ja laiska ohjaus kuulostaa kyl herkulliselta yhdistelmältä.

Olen oppinut, ettei näpertelijää tartte korjata. Se tarttee vaan jättää huomiotta.

kysyin just paateron miksalta ja jäbälle oli tullu täytenä yllätyksenä et tällasilla eväillä ei ihan kuuhun saakka päästäkään…

oliko just tää runko universumin ainoa jossain määrin saatavilla oleva?

^^^^no joo verrataan sinne niin saadaan konsensus valloilleen siitä että konstan projekti on menossa puihin

Konsta - 17:47, 8.1.2014 » Haha, siitä nyt lienee suorastaan liikuttava yksimielisyys että ei tuu hyvä!
Konsta - 17:47, 8.1.2014 » Voihan se olla että tykkäänkin vaikka ei sais. Jos en, menee elämänkokemuksen piikkiin.
Enivei, arvostan kovasti niiden postauksia jotka aiheesta jotakin käytännön tasolla tietävät.