Project Crescent

Tervehdys foorumille uudelta juuserilta!

Sain kipinän projektista, kun sain tingattua naapurin vanhan crescentin itselleni pyörävarastosta lojumasta. Tarkoitus olisi kunnostaa tuosta jonkinlainen roadrunneri, jolla työmatka taittuisi nopsammin, kuin nykyisellä maasturilla. Ideana olisi ainakin uudelleen maalaus ja kaikkien osien puhdistus ja tarvittaessa uusiminen. Mitään hi end fillaria en yritä tuosta kasata, mutta jotain vähän tuoreempaa osaa täytyy laittaa alle. Tässä vähän alustavaa hankintalistaa:

-riser tanko käyrän tilalle
-jarrukahvat
-satula, nykyinen on varmaan aluperäinen 80-luvulta eli ihan tarpeeksi jo imenyt pershikeä…
-kumit, jotka kestää hieman soratietäkin
-ehkä vanteet, mutta käytän nuo alkuperäiset nyt alkuun rihtautettavana. On ottanut jonkin verran kyllä jo osumaa
-vaijerit, gripit, jarrupalat ym sälät.

http://i8.aijaa.com/b/00414/6179782.jpg

Itsellä ei ole hirveästi tietoa noista osasarjoista sun muusta tekniikasta, mutta kyllä mä polkea sentään osaan! =) Ajattelinkin, että voisin kirjoitella tänne samalla, kun projekti etenee, koska tässä tulee varmaan eteen jos jonkin moista ongelmaa, niin voisin samalla kysellä neuvoja viisaammilta.

http://i2.aijaa.com/b/00741/6179869.jpg

Vaihdevivun kiillotusta

http://i5.aijaa.com/b/00491/6179882.jpg

Jarrujen kiillotusta. Kiillotettu alumiini on vaan kaunista! Vetäisin vielä kerran kuvan oton jälkeen nuo laikkakoneessa kiiltovahalla.

http://i4.aijaa.com/b/00860/6179888.jpg

Kampien irrotusta.

Oli sitten “hieman” piukassa nuo kammet ja stemmi… Se kammessa oleva viisihaarainen pala, johon rattaat kiinnitetään, vääntyi vähän, kun ulosvetäjällä nykäisin tuon kammen irti. Ihan 20mm max. nuo nousi ylöspäin. Eipä tuo varmaan vaarallista ole jos väännän ne varovasti takaisin suoraan? Kentin Rusty Penetrator on kyllä stydiä tavaraa ruosteisten osien irrottamisessa! Jotenkin musta tuntuu, että nuo keskiön kupit on sitten vielä piukemmassa… Kannattaisko tuo runko viedä samalla huoltoon, kun vien vanteet pinnojen kiristykseen, jotta ne vois siellä kunnon työkaluilla irroittaa keskiön? Keskiön laakeri kuullostaa vähän kuivalta, kun sitä pyörittelee, joten ajattelin, että voisi ostaa uuden laakerin sinne samalla kun se on irti. Ei kai nuo mitään ihan spesiaalilaakereita voi olla? Meinaan, että jos laakeriliikkeestä kysyy, niin löytyyköhän vastaavaa?

Nyt ollaan siinä vaiheessa, että maalit sain melkein kokonaan maalinpoistoaineella raaputeltua pois. Kuvaa ei ole vielä heittää tästä.

Tuo taitaa olla vähän uudempi Cressu joten keskiö on varmaan brittikierteillä, mutta vaikka ne olisi millä kierteillä, saat keskiöön uudet laakerit varmasti helposti, ainakin irtokuulina. Irtokuulia saa monista pyöräliikkeistäkin.

Oli sitten "hieman" piukassa nuo kammet ja stemmi... Se kammessa oleva viisihaarainen pala, johon rattaat kiinnitetään, vääntyi vähän, kun ulosvetäjällä nykäisin tuon kammen irti. Ihan 20mm max. nuo nousi ylöspäin. Eipä tuo varmaan vaarallista ole jos väännän ne varovasti takaisin suoraan?
Kammet tulee vetää ulos kampien ulosvetäjällä. Tavallisella ulosvetäjällä tapahtuu tämmöstä vääntymistä ja haarojen takaisinvääntely voikin olla sitten aika seksikästä puuhaa. BBB:n kammenulosvetäjä maksaa ehkä 15e, pyöräkaupoista.

Taitaapi olla 92316 Fashion Line, vuosimalli 1988. Eli ranskiskierteet on, valitettavasti. Ei löydy ihan jokaisesta kaupasta, mutta jos kupit on kunnossa, niin laakereitahan voi vaihtaa. Speksit

No nyt kävi niin ikävästi, että takanapa otti ja katkesi… Yritin irroittaa tuota vanhaa suntourin pakkaa, johon oli sitten sokka syöpynyt melko piukkaan. Rakensin ensin 2 työkalua, jotka molemmat petti, mutta kolmas työkalu oli sitten niin järeä, että napa antoi periksi, kun näytin sille pulttipyssyä… Vituttaa… Ja kyllä - käänsin oikeaan suuntaan ennen kuin, joku ehtii mainita.

Millainen takanapa tuohon kannattaisi nyt hommata? Mieluiten sellainen johon saisi seuraavan pakan vaihdettua vähän helpommin… Noita kierteillä olevia saisi aika halvalla, mutta kuinka kauan sitten kierrepakkoja taas on saatavilla…? Mitenkäs nuo uudemmat navat taas sopii tuon vanhan 6 vaihteisen vaihtajan kanssa? Usein noissa navoissa on joku maininta, että 7 speed tms, niin voiko siihen silti lyödä 6 lehtisen pakan?

Muuten on kyllä mennyt ihan hyvin eteen päin. Rungosta ja haarukasta on maalit saatu pois ja olen vähän kysellyt pulverimaalauksesta hintoja. Keskiökin narahti ihan nätisti auki, kun käytti metristä jatkovartta… Kupitkin säilyi ehjinä! Kumeiksi löytyi foorumilta Contin speed kingit. Jotain pientä hankintaa on tullut tehtyä polkimet, jarrupalat, laakerirasva,uudet kuulat keskiöön ja etunapaan.

Pitäisi alkaa katsella sitten noita uusia rattaita ja ketjuja. Onko noissa jotain yhteensopivuusjuttuja mitä pitäisi ottaa huomioon? Ebaystä kun löytyy välillä halvalla noita campan eturattaita, niin vaikuttaako ne jotenkin takanavan ja ketjujen valintaan? Pitäisikö siis olla samaa merkkiä?

Kun kammet ja takanapa on jo rikottu, laita siihen suosiolla modernia osaa. Shimanon 8-, 9- ja 10-pakat käyvät samoille navoille. Campagnolon pakka vaatii navan, jossa on Campalle mitoitettu vapaaratas. Shimano on halvempi tie. Eturattaiksi jotain kapeaa, joka vastaa peräpäätä, ja takavaihtajaksi mikä tahansa edullinen vaihtaja (6-vaihteisen vaihtajan rissat voivat olla turhan leveät kapeammille ketjuille, ja sen liikerata ei välttämättä riitä useampilehtisille pakoille). Ketju sitten takarattaiden lukumäärän mukaan. Kymppipakkaakin voi iisisti käskyttää noilla Suntourin kitkavaihtajilla.

Etu- ja takarattaita voi sekoittaa eri firmojen valikoimista, jos haluaa. Oleellinen asia tässä on ketjun leveys sekä eturattaan pulttijako. Campagnololla se on eri kuin Shimanolla, muiden firmojen rattaita tehdään molempien jaoilla.

Huhhuh… Kaikenlaista tässä onkin sattunut, kun olen noita lähialueen pyörähuoltomestoja kolunnut läpi.

Lähdin hakemaan tuota takanapaa yhdestä liikkeestä, jossa täällä Hämeessä on olevinaan suurin valikoima. Eihän se tiskin täti tiennyt edes mitä olin hakemassa, vaikka ihan asiallisesti sille selitin. Mekaanikon kanssa sitten siinä juteltiin ja kaveri tokaisi, että eihän noita takanapoja taida erikseen mistään saada. Jotain se höpötti vielä pinnojen valinnan vaikeutumisestakin. Toi sitten vielä näytille jonkun tusinakiekon, jonka olis myynyt 60e hintaan. Kysyin vielä samassa eturattaiden saatavuutta ja tämäkin kysymys sain mekaanikon sormen suuntautumaan kohti suuta… Jotain se selitteli, ettei niitä oikeen erikseen myydä ja taas kaupattiin koko kampisarjaa. Päätin sitten tilata navat ja rattaan nettikaupoista, koska niissä riittää sentään valinnan varaa.

Seuraavana päivänä lähdin hakemaan uusia kuulia polkimiin samasta liikkeestä. Kiillottelin crescentin alumiiniset valetut polkimet iskukuntoon ja olin melko tyytyväinen ulkonäköön, mutta aika oli tehnyt tehtävänsä myös laakereille. Mulla oli vanhat kuulat pussissa, jossa luki harhaan johtavasti “ohjainlaakeri”. Tiskin täti vei taas mekaanikolle kuulat ihmeteltäväksi. No, tämä sama kaveri tulee lähes kiukustuneen oloisena tiedustelemaan, että aionko mä nyt tosissaan vaihtaa ohjauslaakeriin pelkät kuulat, enkä myös häkkejä. Selvitin sille kuitenkin, että pussissa vaan oli aikaisemmin ohjainlaakerin osia ja kuulat tulee polkimiin. Seuraavaksi tää kaveri alkaa ihmetellä, että miks mä nyt polkimiin haluan kuulia vaihtaa… Doh, ehkä siksi, että vanhat on kuluneet eikä poljin enää rullaa kunnolla. Kaiken lisäksi poljin on -88 luvun Crescentistä ja samanlaisesta uudesta joutuis kuitenkin maksamaan paljon rahaa. Uudet polkimet ~20e vai uudet kuulat 2,5e? Ei ole vaikea päätös - ainakaan mulle… Myi se sentään ne kuulat mulle ja tokas vielä, että olen ensimmäinen joka heiltä hakee polkimiin kuulia. So? En viitsinyt ääneen sanoa, mitä siinä vaiheessa ajattelin herran ammattitaidosta, ainakin myyntimiehen taitoa näyttäis olevan.

Eilinen pinnojen hakureissu oli kyllä paras tähän mennessä. Ajattelin koittaa toista liikettä, kun tässä aikaisemmassa tuntui olevan niin vähän tietämystä kiekon kasaamisesta. Soitin aluksi, että löytyiskö 297 ja 295 kokosia pinnoja. Kaveri mietti siellä luurissa, että kyllä noihin vanhoihin toi kolmesatanen käy ja on tässä jotain lyhyempiäkin. Sovin epäilyistä huolimatta, että käyn katsomassa mitä sieltä löytyy. Menin liikkeeseen ja ihmettelin, että onpas eteinen täynnä romua. Noh, kun astelin sisään, niin tajusin, että tämä “eteinen” onkin kaverin koko liike… Siis myynti- ja huoltotilana n.5x5m huone ja joku vielä pienempi huone oli päädyssä, missä se säilytti työkalujaan. Hirveät myyntipuheet alkoi taas “Tää dt samppion on kyllä niin hyvä pinna, että ei nää ihan halpoja ole…” Oma pinna alkoi taas kiristyä, kun mietin, että paljonko se nyt niistä mahtaa pyytää. No, oikeen kokoisia sentään löytyi ja ilmoitin, että teen ensin vaan takakiekon ja tarviin vaan 18 kpl kumpaakin kokoa. Tämä oli jostain syystä todella vaikeaa ymmärtää. No, se heitti hinnaksi sitten 25e/36 pinnaa. Ajattelin, että hiukan on kallista, kun muualta saa 0,5e/kpl, mutta noi saisi tuosta nyt mukaan enkä jaksaisi lähteä metsästämään muualta. Yllättäen kaverin seinällä oli lappu “maksuvälineenä vain käteinen”. Lähdin siis sateessa talsimaan automaatille. Kun pääsin takaisin niin tää tyyppi heittikin, että jos maksan noista 40e, niin on hyvä. Mä olin todella hämmästynyt ja ihmettelin, että eikös se ollut 25e. “Eikun ajattelin, että yhdestä nipusta 25e” Sanoin tässä vaiheessa, että muualla maksaa samat pinnat 0,5e/kpl. “No 30e sitte noista”, oli vastaus. En sanonut mitään ja lähdin pois päin. Kaveri tajus mun elkeen ja heitti, että saan ne siihen 25e. Hyväksyin tämän kuitenkin hampaita kiristellen. Nippelitkin piti kaivella jostain miljoonalaatikosta valikoiden käytettyjen seasta… Uskomatonta touhua! Koko luukku haisi kaikenlisäksi melko reilusti väkijuomilta.

Sattumista huolimatta proggis on taas edennyt. Tosiaan ne halpispolkimet tuli ostettua turhaan, kun sain noista orkkiksista ihan soivat pelit. Nyt on kaikki alumiiniosat kiillotettu ja maalasin satulatolpan sekä stemmin mattamustalla teräsraepuhalluskuurin jälkeen. Tuli ihan hyvää jälkeä. Rungon pulverimaalauksesta sain mielestäni hyvän tarjouksen paikalliselta konepajalta, 50e. Ajattelin tänään kiikuttaa sen maalaukseen. Olen jo aikaisemmin puhaltanut teräsrakeilla rungon ja etuhaarukan, joten niille ei jää pohjatöitä tehtäväksi. Väriksi valikoitui valkoinen pyörätohtorilta ostamieni vintagenapojen mukaan. Niin, tosiaan piti ostaa modernimmat navat, mutta tohtori tarjosi alkuperäisiin verrattuna samanmerkkisiä ja saman kokoisia napoja kohtuu hintaan, niin tuli sitten tilattua kierteellisenä tuo takanapa. Eipä tarvitse ainakaan venytellä runkoa, kun nuo sopii heittämällä paikalleen. Varmaan jostain 70-80-luvulta tuollaiset valkoiset maillard 600 merkkiset käyttämättömät navat. Tuuppasin toki uudet vaseliinit niihin. Sain kuin sainkin sen takakiekon kasattua ja täytyy nyt ainakin kokeilla, että onnistuisiko sen rihtaus vielä itseltä. Ihan suorat nuo kehät on joten toivoa ainakin olisi… Nyt pitää metsästää etukiekkoon vielä pinnat (jostain muusta pyöräliikkeestä, kuin kahdesta edellisestä…), rataspakka ja jarruvaijereille valkoiset suojat. Kuviakin olis jos jaksais vaan uppia johonkin…

nobiossi - 7:11, 25.5.2010 » eihän noita takanapoja taida erikseen mistään saada
Kiitän nauruista :D

Kaippa tämä kertoo lähinnä huvittavasti peruspyörä"bisneksen" laadusta - Myyntipyörät kootaan esikasatuista aihioista ja huoltotyöt kattaa lähinnä ketjujen rasvaamisen ja renkaiden pumppaamisen (=keväthuolto).

No nyt on piru irti!!!

Aloin suunnitella toimenpiteitä tuon eilen kasaamani kiekon pinnojen rihtaamiseen. Aikani siinä ihmettelin ja huomasin, että noissa pinnoissa on ihan eri merkintöjä ja pari näyttää eri väriseltäkin, vaikka piti olla “samppionin laatupinnaa”… Purin koko paskan ruokiksella ja vein tuosta hitsarille pari erinäköistä pinnaa näytille. Pyysin sitä tulkkaamaan, että onko ne eri materiaalia. Hitsarihan tietty keksi helpon tavan tähän ja hitsausmagneetilla kokeiltiin niitä pinkkoja. Pidempien 297 millisten pinkasta magneettiin tarttui 4 ja 295 millisten pinkasta 6, joissa myös eri merkintöjä kuin noissa, jotka ei tarttunut… Mulle on perkele myyty sinkittyjä pinnoja rosterisina!

Joko se juoppo kusetti mua eilen ja vaihtoi noita pinnoja sillä välin kun kävin automaatilla tai sitten se on kännipäissään työnnellyt niitä eri laatikoihin!

Lähden ketjupiiskan kanssa hakemaan ostamiani rosteripinnoja!!! PRKL!!! Muahan ei kuseteta!

Korjataan vielä sen verran, että DT:n laatikoista nuo pinnat valkattiin kun niitä oikeita kokoja yritettiin löytää.

Ehdottomasti yksi foorumin parhaista projekteista. :smiley:

nobiossi - 11:23, 25.5.2010 » No nyt on piru irti!!!!
Pistäs nyt mukaan näiden alan mestojen nimiä ja yhteystietoja - muuten menee hyvät mainospuheet ihan hukkaan!

Mainiota luettavaa :smiley:

Rssi - 11:40, 25.5.2010 » Ehdottomasti yksi foorumin parhaista projekteista. :D
Heh, hyvä jos miellyttää =) Teen vain parhaani!

Pannaas niitä kuvia välillä, ettei mene pelkästään kirjoitteluks.

http://img695.imageshack.us/img695/1437/valokuva0078.jpg

Jonkin verran oli paskaa päässyt keskiöön… Uudet kuulat odottaa asentamista. Joku oli varmaan yrittänyt joskus kiertää tuohon normimutteria ja parin millin pätkä kierteistä puuttuu. Sain kuitenkin kierreviilalla ja timanttiviilalla sen sellaiseen kuntoon, ettei ahdista tuon oikean mutterin kanssa.

http://img443.imageshack.us/img443/5940/valokuva0079.jpg

Nakukuva. Etuhaarukka on vielä maalinpoistoaineen jäljiltä ja runko on puhallettu teräskuulilla. Nyt on molemmat kuitenkin jo puhalleltu ihan viimesen päälle.

Havainnolistava kuvasarja: “Miten löydän sinkityt pinnat heinäsuovasta?”

http://img227.imageshack.us/img227/4755/valokuva0082.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/5817/valokuva0083.jpg

http://img571.imageshack.us/img571/262/valokuva0084.jpg

Tässä vielä surullisen kuuluisa takanapa, joka ei pitänyt pulttipyssyn käsittelystä…

http://img202.imageshack.us/img202/1517/valokuva0085.jpg

Olis sitä kai voinut vähän lämmittääkin…

http://img401.imageshack.us/img401/9126/valokuva0086.jpg

Ja uusi napa.

Muut osat onkin levällään tossa ruokailupöydällä odottamassa asentamista. Ennen ei syödä ennenkuin fillari on kasassa!

Ja tosiaan. Vielä siitä pinnahommasta. Tutkin niitä vielä tarkemmin ja huomasin, että niissä nipuissa oli yhteensä kolmea erityyppistä pinnaa… DT, Sapim ja nämä sinkityt. Dt:tä oli vain 6, sinkittyjä 10 ja loput Sapimeja… Oikeita kokoja ne kuitenkin oli, että kyllä se kaveri ilmeisesti oli ne jotenkin lajitellut. Pelkkää DT:tä kuitenkin olin ostavinani. Sitä “samppionia”… Enhän mä noita huomannut sillon, kun kädet täristen kasailin ensimmäistä kiekkoani täpinöissäni.

Kävin sitten tämän tyypin luona taas ja olisittepa kuullut sen tekonaurun, kun kerroin miten tässä oli käynyt! Ensimmäiseksi tietenkin syytetään asiakasta ja sitten vasta tutkitaan, että olisiko siellä omassa laatikossa voinut olla kuitenkin pinnat sekaisin. Ja olihan siellä vaikka mitä laatua samassa paketissa… Mä vaadin, että saan itse valkata sieltä haluamani pinnat. Nyt on kaikki sitten Sapimeja. Kait tuokin ihan laatumerkki on?

Enkä sitten saanut sitä runkoa vieläkään maalaukseen, kun piti noita perkuleen pinnoja tinkiä… Niin ja näiden paikkojen yhteystiedot. Tämä pinnamies pitää putiikkiaan Viipurintiellä Hämeenlinnassa nimeltään osuvasti “Fillarihuolto” ja tämä vanneguru majailee Hatusen pyöräliikkeessä Parolassa. Välttäkää molempia, kuin kipeää pillua!

Yeah!!! Vein rungon maalattavaksi keskiviikkona ja eilen sain jo hakea sen pois. Teaseria tulossa illemmalla. Voipa olla, että joudun ottamaan muutaman asennusolusen ja kasailemaan tuota viikonlopun aikana. Ajattelin nyt ainakin kokeilla itse tuota pinnojen kiristelyä, kun siitä on tullut niin paljon ohjeita ja videoita lurkittua. Tosin täytyy suhtautua toimenpiteeseen pienellä varauksella, koska tässä projektissa on nyt mennyt päin vittuja melkeinpä kaikki muu paitsi oma kyrpä… noh, maalaus kyllä näyttää ihan hyvältä…

Hahaa! Tässä se luvattu teaseri rungosta uunituoreena!

http://img683.imageshack.us/img683/2769/valokuva0090.jpg

Tosi hyvää jälkeä. Ulkonevissa kulmissa on hiukan ohkasemmin maalia, mutta eipä tuo nyt haittaa eikä oikein edes näy mitenkään.

Tämä päivä menikin sitten laittaessa tsyggeliä läjään. Pinnojen kiristelykin onnistui ihan kohtalaisesti. Johonkin 2-3 millin tarkkuutteen jäi noilla nippusiteen pätkillä viriteltynä… Takakumi ei meinannut asettua millään kohdalleen ja tulikin tarkastettua se vanteen kierous muutamaan kertaan ennen kuin keksin, että se onkin rengas joka vemputtaa… Aloitusviestissä olin vielä tuon riser tangon puolella, mutta jätin nyt tuon kippuran paikalleen, kun ei ole aikaisemmin tullut tuollaisella ajeltua. Jos siihen vaikka tykästyisi vielä! Piti myös laittaa valkoiset vaijereiden suojat, mutta eihän sellaisia tähän hätään löytynyt mistään, niin laitoin sitten mustat. Ohjauslaakerin yläpäähän jouduin jättämään käytetyt kuulat, kun sellaisiakaan en löytäny mistään uusia. Täytyy kysellä jostain alan liikkeestä, kun tämän paikkakunnan fillariliikkeet eivät ole oikein luotettavia… Sain jo yhden väärän laisen laakerin siihen ja taas vitutti! En päässyt vielä koeajolle, kun räikkäsatsi on lainassa eikä leathermanilla saa kampia niin kireelle, että uskaltais lähteä runttaamaan… Muutenhan tuo on vaihteiden säätöä vaille valmis, kunhan saan vielä ketjut oikean mittaisiksi.

Täytyy lopuksi sanoa, että nyt on kyllä taikuri itsekin ihmeissään! Tuostahan tuli ihan katu-uskottavan näköinen kulkine! Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen johon vaikeuksien kautta nyt päädyttiin… Voin heittää vielä pari kuvaa, kun pääsen ulkoiluttamaan tuota, mutta tämä projekti olisi suurinpiirtein taputeltu!

Tuossa vielä pokkarilla napattu kuva, jossa palikat paikallaan ketjuja lukuunottamatta. Kommentoikaa ihmeessä. http://yfrog.com/5fkreesentj

Meinasin alkaa tossa alussa ivailemaan, että noinkohan mahtuu speedkingit runkoon. Ilmeisesti kuitenkin mahtuu.Speedkingit on kuulemma kingit kumit, mutta arki/tiekäyttöön hommaisin kyllä jotain pistosuojatumpaa/rullaavampaa/kovempia paineita imevää. Randot lienee jo käsite.

Tää on tietty myöhästä nyt, mutta oon joutunut ite huomaaman, että parhaan pulverointitulosket saavuttaa, kun varovasti ottaa suojaruuvit irti ennen uuniin laittoa. Jos suojaruuvit on paikoillaan, niin maali tuppaa aina jostain niistä lohkeamaan irroitellessa. Tai ainakin muodostamaan terävän reunan, josta se jossain vaiheessa lohkeaa.

Mut aikas proo ensi?proggis, hyvältä näyttää.

Kun nyt sitten päätit pysyä kierrenavassa, tieto siitä että Biltemasta saa 7-lehtisiä Shimanon kierrepakkoja voi jeesata tulevaisuudessa. Ne ovat suunnilleen samaa huttua kuin pyöräkauppojen mahdolliset kierrepakat ja maksavat vähemmän kuin kelvolliset vintage-NOS-NIB-6-lehtiset kasaripakat.

Juuh, eipä tuossa rungon ja renkaan välissä ihan hirveästi tilaa kyllä ole. Ei sentään ota kiinni. Pitää katsella jotain slicksimpää, sitten kun olen tottunut tuon kanssa ajeluun. Olin vaan vähän epävarma noiden “maantiekumien” pistosuojauksesta ja duunimatkalla on jonkun verran sorateitä, niin tuli sitten hommattua nuo.

Mulla ei onneks lohkeillut yhtään kun irrotin noita pultteja. Tuon keskiön reikää suojaavan korialuslevyläpipulttihässäkän kanssa vähän arvellutti, mutta ei siitäkään lohjennut. Mutta sellainen vinkki tuosta pulveroinnista pitää jakaa, että sitä ei todellakaan pidä päästää sinne minne sitä ei halua! Tukkii kierteet ja välykset todella tehokkaasti. Eikä kannata alkaa kännissä katkasemaan ketjuja, koska se lenkki saattaa vaihtaa paikkaa, vaikka siinä pitäis peukaloa päällä… Ja motonetti aukee vasta ysiltä! Motonetissä on muuten KMC:n ketjuja “Ventura” nimellä, ~4e.

Täytyy ottaa biltsusta siis pari pakkaa varastoon, kun tulee taas käytyä!

Ja joo, ihan ensimmäinen proggis. Seuraavaksi täytyy varmaan ottaa tuosta Kari Kalastajasta vaihteet vitilittuun. Nojapyöräprojekti on myös pyörinyt mielessä. Pitäisi alkaa vääntää 3d-mallia tuollaisesta Bowden Baronista. http://www.fleettrikes.com/bowden%20baron.htm Poikkeuksena 2 runkoputkea, koska duunissa ei pysty taivuttamaan paksua… Kyllä jotain ainakin pitää kesäksi keksiä!

Nyt niitä ketjuja hakemaan!

Nyt on pari säätölenkkiä ajeltu ja hyvinhän tuohon käyrätankoon tottuu. Vaihteetkin menee jo ihan hyvin silmään noilla vivuilla. Pari senttiä toi runko on liian iso noiden laskureiden mukaan, mutta eipä mulle nyt niin hirveitä kilometrimääriä tule vuodessa, että se mitään haittais. Ja onhan tossa toi sadekelifillarikin, millä tulee varmasti välillä ajeltua. Heitetään vielä yks fiilistelykuva kreesentistä http://img175.imageshack.us/i/img0277qe.jpg/.

Seuraavaksi pitää alkaa tehdä tuosta toisesta fillarista sinkulaa vähän niinkun hyvitykseksi, kun tähän crescenttiin nyt jäi nuo vaihteet… Katsotaan jaksanko kirjoitella siitäkin projektithreadin.

Nastan näköinen peli tuosta tuli!