Kävin tässä eilen Probiken bike fittingissä ja yleisön toiveesta nyt pieni rapsa aiheesta.
Taustana pikaisesti sen verran, että hakeuduin tuonne, koska molemmat polvet ovat prakanneet pyöräilyn aloittamisen jälkeen aika huolella. Pyöräily harrastuksena eikä pelkkänä liikkumisvälineenä on sinänsä uusi juttu ja ajattelin, että moisesta olisi iloa tulevaisuudenkin kannalta.
Mesta sijaitsee Nummelassa ja sitä pitää Simo niminen kundi, joka toimi ystävällisesti ja asiantuntevasti koko session ajan. Alkuun täyttelin parit liplappuset, joissa kyseltiin tärkeitä ja vähemmän tärkeitä minuun ja pyöräilyyn liittyviä juttuja. Koska olen uusi harrastuksessa, mulla ei sinänsä ollut mitään tiettyä tavoitetta, jos ei lasketa lukuun noista polvivaivoista eroon pääsemistä. Kuitenkin vähän enempi hommaa tehneet osaavat varmaan sanoa juuri mihin kaipaavat apua ja sitten session ajan keskitytään siihen.
Enikeis, lappujen täyttämisen jälkeen siirryttiin mittaamiseen. Mittailtiin perus inseam jne, mutta myös esimerkiksi jalkojen taipuvuus/notkeus. Myös fillarin mitat otettiin ylös. Sitten videoitiin vähän kävelyä ja tämän jälkeen mittailtiin (vatupassin kera) vähän lisää. Yllätys oli suuri, kun Simo totesi, että vasen olkapääni on selkeästi (olikohan 4 astetta… eli parikin senttiä) oikeaa alempana. Mitä helvettiä? Jalat on kuitenkin saman pituiset ja ryhtiongelmia ei ole ollut. Liikaa olkalaukun kantoa vasemmalla olalla, kenties? Does not compute.
Lopulta hypättiin pyörän päälle, joka oli siis omani trainerin päälle lyötynä. Siinä sitten pyörittelyä videoitiin eri kulmista ja videoita analysoitiin aina saman tien. Katsottiin vartalon kulmat eri asennoissa ja nimenomaa pyörittäessä (n. 150 - 200 W tehoilla), jolloin liikerata on suhteellisen erilainen kuin paikallaan ollessa. Videon avulla löytyi myös syy polvien temppuiluun, edestä päin katsottuna polvi kiertää ulospäin todella rajusti ylöspäin tullessaan. Ilkeän näköstä.
Lopuksi kokeiltiin vielä erilaisia säätöjä pyörään, Simo näytti mm. ajoasennon, johon lopulta kannattaisi pyrkiä, kun kroppa vaan sen sallii.
Minulle jäi koko hommasta todella hyvä kuva ja vaikka lysti ei sinänsä halpaa ole (150e), siitä on iloa pitkäksi aikaa, periaatteessa koko loppu elämäksi. Simo analysoi vielä videoita ja mittoja jne tarkemmin yhdessä fysioterapeutin kanssa ja laittaa minulle tämän jälkeen toimintasuositukset sekä tulokset tutkittavaksi. Todennäköisesti vikaa lähdetään korjaamaan tukipohjallisilla ja mahdollisesti tiettyjen lihasten vahvistamisella.
Tämmöstä. Suosittelen kyllä, etenkin jos jokin mietityttää ajoasennossa tai haluaa vaan tarkempaa analyysiä, onko rakentanut sen oikein tahi vastaavaa.