Probiken bike fitting pika-arvio

Kävin tässä eilen Probiken bike fittingissä ja yleisön toiveesta nyt pieni rapsa aiheesta.

Taustana pikaisesti sen verran, että hakeuduin tuonne, koska molemmat polvet ovat prakanneet pyöräilyn aloittamisen jälkeen aika huolella. Pyöräily harrastuksena eikä pelkkänä liikkumisvälineenä on sinänsä uusi juttu ja ajattelin, että moisesta olisi iloa tulevaisuudenkin kannalta.

Mesta sijaitsee Nummelassa ja sitä pitää Simo niminen kundi, joka toimi ystävällisesti ja asiantuntevasti koko session ajan. Alkuun täyttelin parit liplappuset, joissa kyseltiin tärkeitä ja vähemmän tärkeitä minuun ja pyöräilyyn liittyviä juttuja. Koska olen uusi harrastuksessa, mulla ei sinänsä ollut mitään tiettyä tavoitetta, jos ei lasketa lukuun noista polvivaivoista eroon pääsemistä. Kuitenkin vähän enempi hommaa tehneet osaavat varmaan sanoa juuri mihin kaipaavat apua ja sitten session ajan keskitytään siihen.

Enikeis, lappujen täyttämisen jälkeen siirryttiin mittaamiseen. Mittailtiin perus inseam jne, mutta myös esimerkiksi jalkojen taipuvuus/notkeus. Myös fillarin mitat otettiin ylös. Sitten videoitiin vähän kävelyä ja tämän jälkeen mittailtiin (vatupassin kera) vähän lisää. Yllätys oli suuri, kun Simo totesi, että vasen olkapääni on selkeästi (olikohan 4 astetta… eli parikin senttiä) oikeaa alempana. Mitä helvettiä? Jalat on kuitenkin saman pituiset ja ryhtiongelmia ei ole ollut. Liikaa olkalaukun kantoa vasemmalla olalla, kenties? Does not compute.

Lopulta hypättiin pyörän päälle, joka oli siis omani trainerin päälle lyötynä. Siinä sitten pyörittelyä videoitiin eri kulmista ja videoita analysoitiin aina saman tien. Katsottiin vartalon kulmat eri asennoissa ja nimenomaa pyörittäessä (n. 150 - 200 W tehoilla), jolloin liikerata on suhteellisen erilainen kuin paikallaan ollessa. Videon avulla löytyi myös syy polvien temppuiluun, edestä päin katsottuna polvi kiertää ulospäin todella rajusti ylöspäin tullessaan. Ilkeän näköstä.

Lopuksi kokeiltiin vielä erilaisia säätöjä pyörään, Simo näytti mm. ajoasennon, johon lopulta kannattaisi pyrkiä, kun kroppa vaan sen sallii.

Minulle jäi koko hommasta todella hyvä kuva ja vaikka lysti ei sinänsä halpaa ole (150e), siitä on iloa pitkäksi aikaa, periaatteessa koko loppu elämäksi. Simo analysoi vielä videoita ja mittoja jne tarkemmin yhdessä fysioterapeutin kanssa ja laittaa minulle tämän jälkeen toimintasuositukset sekä tulokset tutkittavaksi. Todennäköisesti vikaa lähdetään korjaamaan tukipohjallisilla ja mahdollisesti tiettyjen lihasten vahvistamisella.

Tämmöstä. Suosittelen kyllä, etenkin jos jokin mietityttää ajoasennossa tai haluaa vaan tarkempaa analyysiä, onko rakentanut sen oikein tahi vastaavaa.

Onnistuuko tuolla mitoitus ilman omaa pyörää?

Kerro kokemuksia lisää, kun saat tarkempaa suositusta ja tuloksia. Mulla polven kiertoliike lähti pyörittämisestä pois, kun vaihdoin ajokengät Specializedin viistävällä pohjallisella varustettuihin.

Tässäpä reissujen takia pienellä viiveellä rapsan loppuosa.

Mitoitus onnistuu kyllä käsittääkseni ilman omaa pyörääkin.

Sain useamman lomakkeen raportin tutkittavaksi muutama päivä itse mitoituksen jälkeen. Tärkeimpinä niistä yksi kuvaa tämänhetkisen ihannemitoituksen. Lomakkeessa on kuvattu kaikkien pyörän (olennaisten) putkien nykyiset mitat sekä myös suositukset vierekkäin. Havainnollinen ja toimiva. Lohdullista oli huomata, ettei tuossa omalla kohdalla isoa heittoa ollut, eli varmasti ihan soppelin kokoinen pyörä on tullut ostettua. Seuraavaa pyörää ostaessa tästä on suuri apu.

Toinen tärkeä lappunen on lomake, joka kuvaa tämänhetkistä pyörittämistä sekä ajoasentoa varsin yksityiskohtaisesti. Tästä on puolestaan suuri apu, kun lähdetään korjaamaan nyt pyörittämisessä tapahtuvaa virhettä, joka aiheuttaa polvien varsin ilkeän kipeytymisen.

Nyt pitäisi vaan löytää jostain vielä hyvä fysioterapeutti tekemään pohjalliset… Ei ole halpaa lystiä tämä ei.

Joka tapauksessa, bike fitting = money well spent, ainakin mun tapauksessa.

Löytyykö Helsinki-Vantaa (tai Porvoo) akselilta vastaavia.

pitäisi mittauttaa kaksi pyörää.

kuopiossa Forte Sportista saa kahden pyörän mittauksen 150e mutta on turhan kaukana…

Porvoossa ainakin Pyöräkeskus tekee bikefittejä: http://www.porvoonpyorakeskus.fi/body-geometry-fit/
Oon käynyt tuolla kahden eri triathlon-pyörän kanssa, ja yhtään ei ole harmittanut. Hintoja en kyllä lainkaan muista.

Jossain vaiheessa tässä olen vaivautumassa Nummelaan saakka koska pitkä kokemus.

Lauttasaaressakin on kai tänä vuonna aloiteltu Shimanon mitoitusaparaatilla. Lisää vaihtoehtojatriathlonistien sivulla.

Uusimmassa tekniikan maailmassa oli myös juttua aiheesta. Kannattaa vilkaista.

Nyt kun topsa on pinnalla niin kysytäänpä tässä, että onko kellään viimeaikaisia kokemuksia probiken tai muiden fittingistä?

Muistin just että mähän raapustelin Arctic Sports Addictsiin triathloonipyörän näkökulmasta Porvoon Pyöräkeskuksen bikefitistä about vuosi sitten. Ehkä siitä on jotain iloa vaikka ei samanlaisesta pyörästä puhuttaisikaan ja ei ehkä mene kategoriaan “viimeaikaisia kokemuksia”. :slight_smile: Selailin sen uudemman kerran läpi, ja olen kyllä vielä pitkälti samaa mieltä. Bike fitin tekijöitä tosin on vuosi vuodelta enemmän, ja sen voisi toivoa tiputtavan hintoja vähän pienemmäksi…

http://www.arcticsportaddicts.fi/varusteet/bike-fitilla-asento-kuntoon-ja-lisaa-vauhtia-pyorailyyn/

Kivenlahden Pyörähuoltokin (Espoo) näyttää kehittäneen ja laajentaneen
http://www.kivenlahdenpyorahuolto.fi/bikefitting/

Kävin tosiaan tuolla (Suomenojassa, ei Kivenlahdessa sijaitsevan) Kivenlahden Pyörähuollon bikefitissä kun piti keksiä jotain käyttöä työpaikalta saaduille Smartum-seteleille ennen niiden vanhenemista.

Otettiin mitat, ruuvattiin testipyörä suositusmittoihin ja lähdettiin siitä sitten säätämään oman pyörän ja mieltymysten suuntaan, katottiin klossien paikkaa ja KOPSin toteutumista. Klossit oli ihan hyvässä kohtaa oman fiiliksen perusteella, mutta asentoa hakiessa ja polkiessa ilmeni että mulla on jonkinsorttista epäsymmetriaa kehossa, oikea käsi meinaa vetää enemmän mutkalle ja oikean jalan polvi liikkuu polkiessa hieman sivulle. Testattiin sitten sellaista että pidän oikean jalan kantapäätä tarkoituksella vähän sisempään päin suunnattuna kuin “luonnostaan” ja polkeminen muuttui heti tehokkaammaksi / “väärään” suuntaan osoittavat voimat vähenivät. Eli pitääpä koittaa totuttaa tuota jalkaa hieman eri asentoon kuin aikaisemmin.

Polkemisen taloudellisuutta ja pyöritystekniikkaa kanssa analysoitiin mittareilla ja itsellä oli kuulemma ihan huipputasoa, tiiä sitte sanooko ne tuon kaikille :smiley: mutta tosi iso osa pyörittämisessä muodostuvasta voimasta osoitti oikeaan suuntaan ja jarruttavaa liikettä jaloista ei tullut juurikaan. Kenties fiksillä ajaminen on treenannut tätä?

Testipenkistä otettiin sitten mitat ja niistä tuli ihan mahdoton fillari eli ei suoraan tulosten perusteella kannattaisi lähteä tilaamaan customia - 54 korkea mutta 52 lyhyt ja 75,5 satulaputken kulma! Mutta tuo testipenkki oli suoralla tolpalla, perus 25mm setback varmaan asettaisi tuon vähän järkevämpiin mittasuhteisiin. Harmi että kerenny lukion trigonometriat unohtua jo niin huolella etten osaa laskea. Stack ja reach näkyy kanssa mittauksissa niin pitääpä vähän vertailla niitä muiden pyörieni geometriataulukoihin.

Omaan pyörään ei tehty mitään muita muutoksia kuin siirrettiin satulaa eteenpäin koska testipenkissä edempänä oleva satula oli kasvattanut tuota polkemisen “taloudellisuutta”.

Kokemuksena ihan ok mutta ei mitenkään mullistava, lähinnä noi parit havainnot kehon epäsymmetrisyydestä olivat sellaset mitä ei olisi itse varmaan tajunnut, pyörän mitat on näköjään osannu ihan vaan omaa kehoa kuuntelemalla asettaa itsekin aika nappiin. Omalla rahalla en menis, mutta kun noilla smartumeilla pääsi käytännössä ilmaiseksi ni mieluummin kävin tuolla kuin vaikka 10 kertaa elokuvissa. 3D-voimamittari tuon polkemisen taloudellisuuden analysointiin oli hyvä juttu, mutta varsinaisen ajoasennon varmaan kuka tahansa useamman vuoden pyöräillyt osais kattoa kaljapalkalla kuntoon.

Hyvä rapo! Oliks kyseessä road standard vai pro? Käykö tuonne siis ihan noi smartumin liikuntasetelit?

Pro-tasoinen, tuo polkemisanalyysi oli tosiaan se hyödyllisimmältä tuntuva osuus mitoitusta. Ja joo, ne perus paperiset Smartumin liikunta/kulttuurisetelit kelpasi maksuvälineenä.

Keskiön keskeltä satulan päälle 74cm mut runko 52.

Paljos madutinilla pituus ja mikä inseam?

Toptube on lyhyt vaan ton satulaputken kulman takia.

madutin - 15:29, 8.11.2016 » Stack ja reach näkyy kanssa mittauksissa niin pitääpä vähän vertailla niitä muiden pyörieni geometriataulukoihin.
Canyonin Enduracesta löytyy aika lähelle tolla stack-reach suhteella raamia. Eli vähän sellainen mukavuusgeo. Muistaakseni S-koko on 555 ja 375 tai jtn sinne päin. Yleensä paremman pään maantiepyörät ovat pidempiä, eli riitsia on tolla stäkillä enemmän.

Yllättää ton fitin tarjoama kammen pituus. Äkkiseltään luulis, että tolla inseamilla/satulan korkeudella tarjoais lyhyempää, max 170, mutta todennäköisemmin 167,5.