Prjoketi: Olmo

Useamman kuukauden foorumia seuranneena, yhden konversion rakentaneena ja nyt maallisten murheiden kanssa painiessa päätin luoda tunnuksen foorumille ja pistää projektitopikin pystyyn. Siispä Matias turun lähistöltä tervehtii ja kiittää mainiosta foorumista!

Itse asiaan:
https://farm4.staticflickr.com/3908/14941310649_38965df545.jpgolmo1

Minulle päätyi kesällä kuvassa oleva Olmo jonka tarkempi malli ja ikä ovat hieman arvoituksia. Malli varmaan Competition jostain kasikytluvun loppupuolelta. Runko on Columbuksen putkea ja koko on 56.

Ja tästähän piti tulla aikakauttaan ja maataan kunnioittava vaihdepyörä. Kuitenkin kaikenlaisen painimisen, pienten ongelmien, rahapulan, malttamattomuuden ja vaiheilun kautta päädyin siihen, että tästä tehdään kiinteävälitteinen ainakin näin alkuun.
Vaihdeoption säästän ja katsotaan sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Edellinen omistaja oli riisunut alkuperäiset maalit pois ja pulverimaalauttanut rungon mustaksi. Toteutus oli joltain osin hieman härski ja kulahtanut, joten tällä hetkelleä runko on taas maalinpoistoprojektin alla. Ajatus oli, että kaveri olisi maalannut kynäruiskulla alkuperäistä sinistä mukaillen mutta kahdella sävyllä hieman mielikuvitusta käyttäen. Keltaisella olisi sitten koristeltu pantographeja ynnä muhveja ja alkuperäistä vastaavat decalssit olisivat päätyneet lakan alle. Nyt pohdin kuitenkin pulverimaalausta kestävämmän pinnan ja vähemmän työn toivossa.

Osasarjana tässä on Campan Victory joka tulee pysymään. Kokonaiskunto oli hieman rottaisempi kun luulin. Esimerkiksi tanko mutkalla, kiinni jumiutuneen satulatolpan sahasin juuri irti ja mukana tulleissa tuubikiekoissa pientä laakeriongelmaa sekä takarattaista osasta puuttuu puolet hampaista.

Käyttötarkoitus tällä on maantielenkit. Ajanut olen tällä turhan raskailla 52/16 väleillä kiinteänä jonkun 100-200km ja runko tuntuu älyttömän hyvältä ja hyvän kokoiselta itselle.

Pohdintaa:
-Kiekot; Fix vai Fix/Free (vapari-optio pidempiä reissuja varten?)
-Jarrut; Joko molemmat alkuperäiset tai ei lainkaan
-Ohjaamo; Droppi, mutta minkämallinen?
-Yleisilme; Alkuperäistä vastaavat decalssit ja hillitty väritys vai jotain aivan muuta?

Budjetti: Järkevä minimi. Pääasia, että saisi nopeasti ajoon ja pääsisi nauttimaan itse asiasta. Omaa silmää miellyttävä ajopyörä siis tulossa.

Lisäilen kuvia kunhan jotain tapahtuu. Mielipiteet ja ehdotukset ovat erittäin tervetulleita!

Hyvältä projektilta vaikuttaa. Moi Matias.

Olen ymmärtänyt, että fiksikierteillekin saa vapaarattaan, joten jos ihan uusia kiekkoja mietit, niin kai fix-fix takanapa olisi aika passeli. Suosittelen tosiaan myös säästämään kaikki vaihdekiinnikkeet, jos into ratarunkoon sitten vaikka myöhemmin herää ja haluaisit tästä kenties vaihdepyörän aikanaan.

Perinteisistä maantiedropeista esimerkiksi Cinellin Giro d’Italiaa voi tsekata mun projektilangasta / viimeisimmästä postauksesta Kuvia-lankaan. Kerro vielä vähän kiinnostaako sua kirkkaat ja perinteiset osat, vai haluatko yhdistää tähän jotain muuta. Esim. Tuleeko kenties Brooksia, vai SLR:ää satulaksi.

Jotkut ajaa lenkkiä kiinteellä, voi olla aika kovaa kyytiä jaloille ainakin aluksi. Välitystä kannattaa miettiä.

Suosittelen tosiaan jo yllämainittua Fix/fix kiekkoa ja esim. 48-17/19 välitystä.

Onko tää se Torilla Jyväskylässä myynnissä ollut peli? Ite maalaisin helmiäisvalkoiseksi. Sellasenakin tuota mallia on ymmärtääkseni myyty ja helpompi saada lähemmäs oikeata väriä. Orkkismaaleissa oli kultaa alla ja sinistä tai punaista päällä. Hienoja, mutta aika harva on selvinnyt näihin päiviin asti kun ne maalit vissiin fleikkas irti. Ebaystä löytyy decaleja.

Luulin haluavani perinteistä osaa, hetken meinasin jo lähteä hulluttelemaan ja nyt mennään jossain siinä puolessa välissä. Tuo Cinellin Giro d´Italia voisi olla oikein hyvä vaihtoehto. Mietin vaan, kun stemminä mulla on 3TTT väriltään musta ja pantokuvioitu niin sopisiko sen kanssa myös musta tanko. Tankonauhoiksi ajattelin ihan jo käytännöllisyyden vuoksi mustaa väriä.

Jarrujen kanssa ongelma on lähinnä esteettinen; jarrukahvat tuntuu helposti pilaavan kauniin dropin. Tän hetkisessä fiksissä mulla on kiinni etujarru, tosin niin huono tehoinen ja huonosti säädetty ettei siitä juuri hyötyä ole. Enkä ole sitä kyllä juuri edes yrittänyt käyttää.

Satulana pysyy joko mukana tullut Turbo uudelleen päällystettynä, uusi Turbo, Concor tai jotain vastaavaa. Brooksit turhan vanhoja ilmeeltään omaan makuun tämän suhteen.

Olenko ymmärtänyt oikein, että esim tässä olisi mahdollista saada samaan napaan toiselle puolelle kiinteä ratas ja toiselle vapaarattaalla oleva? Flip-Flop?

Nuo voisivat muutenkin olla ehdokkaana kiekoiksi. Jos päädyn pitämään jarrut niin sitten tuo Aerorage. Mustana. Ilmeisesti hintalaatu-suhteeltaan ihan hyvät kiekot?

Tosiaan, olen nyt puolesta välistä kesää ajellut melko säännöllisesti lenkkiä (noin 50km) ja työmatkaakin silloin tällöin (30km/suunta) melko kämäsellä fixillä. Keskarit on jotain 25-29kmh, välitykset 47/16. Tuntuu muuten oikein hyvältä, mutta vielä saisi olla kevyemmät välit. Nyt tarkoitus ajaa vklopuksi Tampereelle noin 150km suuntaansa ja pitäisi ostaa taakse isompi ratas. 18-19-20?

Aiempaa pyöräharrastusta oli joskus 10 vuotta sitten järeämmällä täysjoustolla maastossa/alamäessä mutta nyt kapeiden renkaiden nopeus maantiellä ja fixin välitön tuntuma ja yksinkertaisuus hurmasivat totaalisesti.

Edit.

Blend, sama pyörä taitaa olla kyseessä. Tuollainen kimalteleva sininen ja siihen keltaiset decalit, joita tosiaan löytyy ebaysta, on mielessä ollut.

Edit. Edit.

Lueskelin taas Fiks-Infoa ja nyt ymmärrän napa-asiaa paremmin. Eli fix-fix on kuitenkin järkevin vaihtoehto.

saita-m - 18:28, 3.9.2014 » Luulin haluavani perinteistä osaa, hetken meinasin jo lähteä hulluttelemaan ja nyt mennään jossain siinä puolessa välissä. Tuo Cinellin Giro d´Italia voisi olla oikein hyvä vaihtoehto. Mietin vaan, kun stemminä mulla on 3TTT väriltään musta ja pantokuvioitu niin sopisiko sen kanssa myös musta tanko. Tankonauhoiksi ajattelin ihan jo käytännöllisyyden vuoksi mustaa väriä. Jarrujen kanssa ongelma on lähinnä esteettinen; jarrukahvat tuntuu helposti pilaavan kauniin dropin. Tän hetkisessä fiksissä mulla on kiinni etujarru, tosin niin huono tehoinen ja huonosti säädetty ettei siitä juuri hyötyä ole. Enkä ole sitä kyllä juuri edes yrittänyt käyttää.
mielestäni dropit kahvattomana on jees, mut jos kahvat, nii mieluusti aerokahvat, eli vaijereitten veto kahvan sisältä tankoa pitkin. esim dia-compelta [tällasia](http://www.wiggle.co.uk/dia-compe-bl-07-brake-levers/) tai sit vaikka tektrolta [nää](http://www.wiggle.co.uk/tektro-rl520-drop-bar-brake-lever/), tai jos haluu lähtee shimagnolo linjalle nii shimanolta[nää](http://www.wiggle.co.uk/shimano-ultegra-r600-brake-levers/). ja tosiaan, jos jarrut, nii suosittelen opettelemaan joko säätämään niitä tai sitten ostamaan uudet laatujarrut.
Olenko ymmärtänyt oikein, että esim [tässä](http://www.halowheels.com/products/part/WHHATTKF) olisi mahdollista saada samaan napaan toiselle puolelle kiinteä ratas ja toiselle vapaarattaalla oleva? Flip-Flop? Nuo voisivat muutenkin olla ehdokkaana kiekoiksi. Jos päädyn pitämään jarrut niin sitten tuo Aerorage. Mustana. Ilmeisesti hintalaatu-suhteeltaan ihan hyvät kiekot?
juu, halon valmiskiekot tosiaan hyvät hintalaatusuhteeltaan. ja tota, noissa on vielä se, että voi ottaa takakiekon joko fix-g -navalla, johon saa sinkularattaalla kiinteän vedon, tai sitten sen perinteisen fix/fix tai fix/free. huomioi tosiaan se, että fiksipuolen kierteille saa kyllä vaparin, kannattaa siis ottaa fix/fix. tota fix-g:tä on myös fix-g/fix tai fix-g/free tai fix-g/fix-g. pienellä merenneidolla on topsu asiasta. neuvoisin ottamaan fix/fix aeroraget jos meinaat maantietä ajella, etenkin jos vaparioptiota oot miettimässä reissuja varten.
Tosiaan, olen nyt puolesta välistä kesää ajellut melko säännöllisesti lenkkiä (noin 50km) ja työmatkaakin silloin tällöin (30km/suunta) melko kämäsellä fixillä. Keskarit on jotain 25-29kmh, välitykset 47/16. Tuntuu muuten oikein hyvältä, mutta vielä saisi olla kevyemmät välit. Nyt tarkoitus ajaa vklopuksi Tampereelle noin 150km suuntaansa ja pitäisi ostaa taakse isompi ratas. 18-19-20?
47/19 on ainaki itelle ollu tosi jees kaupunkiajossa, pitemmälle reissulle ehkä 21 taakse? en tiiä, pisin pyörämatkani oli oripäähän n 60km 48/19 väleillä. jos haluat 21t turusta, nii voit saada multa lainaks.

En kyl hiffaa noita sun välejä Mr. Shark. Mulla 50/19 tuntuu liian kevyeltä ja sun jaloissa varmaan on enemmän potkua ku mun kanankoivissa. Jännä homma, en hiffaa.

Ei se jerkku vaan se tekniikka.
Katupalpassa 48-19 ja tekis miel keventää. Vuos sit ajelin tyytyväisenä 48-18 ja piikki pienemmäksi antoi blissiä enemmän.

mä voisin olla turun spinmazter from darkness
pitäs kyl syödä lisää protskuu ja käydä salil

Aerokahvat oli hyvä pointti. Jos laittais sellaset heti kiinni niin olis täysvalmius vapaarattaalla rullailuun ja myös toki vaihteita ajatellen.

Taidan luopua nyt siitä “entisöinti” haaveesta ja teen tästä vaan nopeen ajopyörän. Eikai orkkis-decalitkaan paljoa nopeemmaksi pyörää tee?

Manuelkala, toi 21 kuulostais kokeilemisen arvoiselta. Tulis pyöritystaidoille realitychekki varmaan… Meinasin huomenna käydä ostamassa uuden rattaan turusta, mutta jos voishan tuotakin koittaa. Tai onkohan se ihan kauheeta vispaamista sitte. Mistä turusta kannattaa ostaa halpa/hyvä ketjuruoska?

Toi Olmo pantottu stemmi on todennäköisesti sitten 25.4mm ja eikös sellaset cinellin stongat ole 26.0 tai 26.4 yleensä?

^ on.

Ainakin Nitto tekee kai 25.4 droppeja?

Nitton ratadropit, bullikset ja riserit on 25.4, noodle on 26?

http://www.velosolo.co.uk/shopbar.html

Tuolta ainakin löytyi Nitton jotain perinteistä katumallia oikealla koolla ja puolta halvempaa kopiota.

https://farm6.staticflickr.com/5563/15005821438_767457dc8c.jpgDSCF1151

Uudet kiekot (Halo aerorage/track), satulatolppa ja kuvassa näkymättömät Tektron aerokahvat löytyivät foorumilta.

Ajoin toisella rungolla ja noilla kuvan uusilla kiekoilla viime perjantaina Aurasta Tampereelle (n.170km). Reissu oli oikein hieno, mutta pari asiaa varmistui. Olmoon tulee jarrut ja vapaaratas. Kiinteä ratas pidetään varmasti myös kuumana kaupunkiajeluja ja muuta hauskanpitoa ajatellen.

Nitromors ei ole mitään kovin ihmeainetta pulverimaalille joten kemian lisäksi pakko näköjään turvautua myös fyysisempään poistoon. Ehdin jo ihastua tuohon rottaiseen metalli/maalia-siellä-täällä/orastavaa-pintaruostetta -väritykseen, mutta ei liene kovin fiksua jättää sitä sellaiseksi. Siispä ensin pohjaväri uudestaan pulverilla ja sitten runko kaverin kynäruiskun käsittelyyn. Niin paljon ajatuksia maaliduunin suhteen joten päädyin siihen, että space provides.

Avaruus best

Hyvältä näyttää ja maaliduunit kiinnostaa. Seurantaan.

Rahapula ja päättämisen vaikeus on jäädyttänyt maalihommat toistaiseksi. Jätän rungon toistaiseksi paljaaksi tai suojaan lakalla pahimmilta ruosteilta.

Oli pakko laittaa tää fiksinä ajoon kun oli hienoja ilmoja ja teki mieli ajaa. Välitykset 52/19 maantiellä ihan jees. Ohjaamona riseri ok. Halon kiekot tuntuu hyviltä, mutta vaikuttaako toi v-mallinen kehä oikeesti niin paljon kun ilman käsiä hiton vaikee ajaa?

Seuraavaksi pitäis mittailla millasta talvikumia tähän mahtuis alle. Huomenna tulee uusi satula ja droppitangon tähän vielä melkeen kaipaisin.

Kuvia otan tästä varmaan tällä viikolla.

ilman käsii ajeluun vaikuttaa jumittava ohjauslaakeri tai killillään haarukoissaan olevat kiekot

ainaki enemmä ku deep vee

https://farm4.staticflickr.com/3946/15423819127_6b3d94cc96_c.jpgolmo-1692 by Matias Silmunen, on Flickr

Sekava tausta, pimeä ja muutenkin paska kuva. Mutta tältä tämä näyttää just nyt. Ja ei, satulaa ei ole säädetty sen kummemmin ja se saattaa keulia. Tykkään itse tästä kyllä.

Ohjauslaakeri ei kyllä ole parhaassa kunnossa (ehkäpä uudet kuulat ois poikaa), mutta smuutimmaksi mä sitä jo mielestäni sain verraten “alkuperäiskuntoon”. Ihan nätisti tää kulki ilman käsiä kun edessä oli joku käppäkiekko, täytyypä kattoo.