Porteur-pyörät


goeland_1950

1949pdj.2




19290122mli.1
1928pdj.2

Kuvia muun muassa täältä: Courier racing in Paris from 1890s - 1960s
Tuolla on myös kertomuksia älläreistä, muun muassa tällä sivulla paris courier racings what's new

Kiitoksia langan uudelleen virkistämisestä!

Itselläkin porteur-kuume päällä.
C0479
4116976136_aff351eda4
GetAttachment-copie-5
porteur_053d
porteur_027

Suositus: http://velo-porteur-ancien.over-blog.com/

Tää tonton vélon porteurosasto on kans hyvää selailtavaa. Vélos porteurs - Forum Tonton Vélo
Kuten Randonneusepuolikin.

2 Likes

Tää tuoreempi MAP reilun kymmenen vuoden takaa on kans edelleen siisti, ehkä siistein moderni tulkinta aiheesta, vaikka ohan vaikka nää Breadwinneritkin ihan fiksuja.






1952pdj.2

1950pdj.4

6 Likes

Oon hieman konseptualisoinut mahdollisia lähtökohtia tän tyyliseen hommaan.

Yleensähän noissa on paksut kumit, isot lokarit ja ketjusuoja, dynamovalot, yksi eturatas, ketju- tai napavaihteet. Kuulostaa käytännölliseltä?

Mitoitus näyttää usein olevan hyvinkin ns. french fit eli kuvissa sekä penkki että ohjaamo slämmättynä. Ohjaustanko kaartuu voimakkaasti taaksepäin.

Jostain vanhemmasta retki- tai kaupunkipyörästä voisi olla helpohko lähteä kasaamaan, maantiepyörissä taas kiinnityspaikkojen puute, riittämätön jäykkyys ja rengastila voi tulla ongelmiksi.

Sen verran oon saanut jäljitettyä että vanhoissa oli usein takana Sturmey-Archer tai vastaava rumpu- tai jalkajarrunapa 3-4 napavaihteella tai 4-5 rattaalla, edessä joku jarrulänki tai myös rumpujarru. Vanhojen takakolmioissa näkee usein ei-vedon puolella vahvikkeita jarruja varten ja vahvistuksista mainitaan myös katalogeissa.

Renkaat Blackbirdsf sivuston perusteella kisakäyttöön tehdyissä luokkaa 28 - 37-622 ja arkiajokeissa 38 - 48-584

Mulla kun nyt on tuo outo ranskalainen pikkurunko jossa muutenkin on keskiö tosi korkealla 28" pyöräksi, aattelin varsin kokeilla, minkä paksuista rengasta menis 650B tai 26" koossa :smiley: edellyttää tosin vaivalloista cantitappien siirtoa, mihin palikat matkalla netistä

PS.
Tästä kunnon tankoa tällaseen hommaan StyleRide | NITTO B-617AA PROMENADE ALUMIINI ELOKSOITU - StyleRide Verkkokauppa

1 Like

Vaihteettomiahan noista myös oli myös monet aika pitkään ilmeisesti.

Mulla oli joskus lukioikäisenä arkipyöränä toi aloitusviestissä mainitsemani Rex, joka oli joku ehkä viiskytluvun skandinaavisehko kaupunkipyörä muistaakseni 54x584 renkailla. Toimi ihan periaatteessa hyvin etutarakankin kanssa, mutta ihan eri asia kyseessä toki. On se itse asiassa edelleen olemassa, melko lahossa kuosissa.

Ja nyt arkipyörän virkaa toimittaa ysärimaasturi joka tavallaan tikkaa vastaavat boksit, mutta kovin eri tyylillä.

Tossa on Surlyn Open bar. Vuosia kaapissa ollutta Velo orangen Porteuriakin sovitin, mutta odottakoon se aikaansa vielä. Yhessä mixtessä se oli välillä, hyvä stonga sekin.

Mutta joo, joku perinteinen muhvirunko reilusti taivutetulla keulalla mahdollisimman isossa koossa.

Tuohon aikaan satulatolpat ja stemmit kannatti pitää lyhyinä, että ne kestivät.

1 Like