Pooloa Väinämöisen Kentällä

Kuten jotkut jo tietävät, Liikuntavirasto on alustavasti päättänyt kokeilla Väinämöisen kentän kaukalon varaamismahdollisuuden palauttamista. Tämä johtuu lähinnä kaukalossa harjoitettavien eri lajien tila- ja aikatarpeiden konfliktista. Tämä on nähtävissä esimerkiksi silloin, kun yritämme pelata pooloa samaan aikaan rullalätkäpelaajien lämiessä toisella puolella. Pelivälineet karkailevat alituiseen toisten puolille ja muutenkin on hermostuttavaa kun ei tiedä milloin kiekko viuhuu minnekin. Tämän lisäksi vastaavanlaisten pyöräpooloon sopivien laidallisten tilojen tarjonta on heikkoa. Näiden ajatusten pohjustamana päätin mennä Väinämöisen kentän kaukalon varauskokoukseen jonka Liikuntavirasto järjesti eilen 22.6.2010.

Kokouksessa oli läsnä minun lisäkseni Helsinki Roller Derbyn edustajat sekä HS-127:n edustaja. Toisinsanoen edustettuina olivat rullalätkä, roller derby sekä pyöräpoolo, joista kaksi jälkimmäistä hyötyisivät erityisesti tilanteesta, jossa koko kaukalo olisi kyseisen lajin käytössä antaen harrastusrauhan. Liikuntavirasto tiedusteli lajikohtaisesti pelaajamääristä, päivistä ja tuntimääristä ja päätti, että Heinäkuun ajan kokeillaan varaussysteemiä mahdollistaen kaukalon varaamisen viikolla tunti kerrallaan. Mainitsin pyöräpoolon toivepäiväksi Keskiviikon ja arvioin että yleensä pelaamme noin 2-3 tuntia kerrallaan. Roller derbyläiset olivat kiinnostuneet Perjantaista ja HS-127 jäi vielä miettimään. Näin ollen toiveet eivät toistaiseksi menneet ristiin muiden lajien toiveiden kanssa joten Liikuntavirasto on alustavasti varannut kentän pyöräpoololle Keskiviikkoisin klo 18-21 koko Heinäkuun ajan. Maanantai, Tiistai ja Torstai jäivät siis vapaaseen käyttöön toistaiseksi. Jatkosta keskustellaan Heinäkuun lopussa kun Liikuntavirasto on päättänyt toimiiko systeemi.

Mitä tämä merkitsisi meille? Kuten kaikki jo arvaavatkin mikään ei ole ilmaista. Kentän varaushinta on 10€/h joka tulisi maksettavaksi aktiivipelaajien ja vapaaehtoisien kannattajien kesken. Jotta homma toimisi, järjestäytymistä vaaditaan. Arvioin että Helsingissä on tällä hetkellä noin 40-50 poolonpelaajaa ja että poolokausi olisi Touko-Elokuu. Nopeasti arvioiden koko vuoden maksu olisi noin 15€/hlö mutta tänä vuonna luonnolisesti puolet pienempi. Tämänkaltaisen prosessin liikkeellepano vaatisi hieman työtä mutta toisi myös etua. Tässä joitain ensimmäiseksi päähän tulleita hyötyjä ja haittoja:

Plussat

• vakiovuoro poolon pelaamiseen
  • kerran tehty pohjatyö voitaisiin hyödyntää muuhunkin toimintaan maanlaajuisesti

Miinukset

• viikonpäivään sidottu aika
  • maksut
  • järjestäytymiseen vaadittu työ ja omistautuminen

Tässä nämä oleellisimmat ja painottaisin, että koko juttu lähti liikkeelle ainoastaan siitä, miten saisimme takuuvarman paikan poolon pelaamiseen. Itseänikin hirvittää miten viralliseksi koko juttu on kääntynyt viimeisen neljän päivän aikana, mutta yritän noudattaa mottoa ‘maksimaalinen hyöty minimaalisella työllä’. Luonnollisesti lähtisin vetämään prosessia, jos se mielestäni saa tarpeellisen kannatuksen ja on mielestäni meille hyödyllinen asia rajoittamatta liikaa harrastuksemme vapautta.

Lopuksi haluan avata lattian keskustelulle seuraavilla kysymyksillä:

Tarvitseeko pyöräpoolo vakiovuoroa?
Rajoittaisiko keskiviikkovuoro liikaa keskarimeininkiä?
Olisiko joku muu päivä tai paikka parempi?
Meninkö liian pitkälle?

Kiitos lukemisesta!

-Daniel

^Hyvä Daniel! Näin toimitaan!

Hemmetti, susta sais moni “mutkumätekisinparemmin/mikseijututtoimi”-mölyäjä ottaa oppia.

Ainoa kommentti multa tulee tuosta keskiviikosta, eiks vois olla poolopäivä ihan erikseen? Tää vois mennä harrastuksesta jo, niin ei tarttis sitä seuraavaa päivää välttämättä varata “palautumiseen”.

Hyvä Daniel! Ukkeli on Äijä!!!

Vakioaika ja nimellinen maksu on ainakin mun puolesta enemmän kuin jees, onpahan jotain säännöllistä ja aikatauluun sidottua elämässä.

Kokokaukalon nimetty käyttöoikeus.
Sitähän pitää alkaa siirtymään neljän hengen joukkueisiin vai mitä hä?

Hyvä homma kokonaisuutenaan!

Minäkin voisin olla messissä, mutta kun minulle ei käy, kuin tiistai ja perjantai (ja sekin harvoin), niin joudun vain toteamaan, että hemmetin hyvä homma kuitenkin!

Rispektiä vaivannäöstä.

Pakko kuitenkin huomattaa että vaikka poolo tuntuukin jengiä kovasti kiinnostavan nykyään niin keskarien lukitseminen nimenomaan poolon pelaamiseen yhdessä ja samassa paikassa olevaan kiinteään “treenivuoroon” kuulostaa mun korvaan skidisti tylsältä.

Mutta ehkä aika on nyt sitten ajanut meidän vanhan “keskarimeiningin” ohi?

^fiksulauantai takaisin käyttöön?

Joo, poolovakavikkonakin ymmärrän jos vuoro halutaan muualle kuin keskariaikaan. Mulle käy kaikki, vittu jee!

Mahtavaa Daniel! Vakiovuoron voisi munkin mielestä ottaa jollekin muulle päivälle kuin keskiviikolle.

Hyvä Daniel!

Mustakin ei pooloo välttämättä kannata sitoa tuohon keskiviikkoon, mutta tähän mennessä se on ollut se yleisin pelipäivä. Eli oli päivä sitten mikä tahansa meikä on messis. Toinen juttu, jos Daniel olet yhteydessä kaukalosta vastaavaan tahoon muutenkin, niin voisitko esittää pyynnön että toisivat pari roskista sinne kaukalon viereen kun paikka näyttää pikemminkin kaatopaikalta tällä hetkellä.

Niin kauan kun “järjestäytyminen” ei tarkoita jonkun ry:n perustamista on kaikki ok.
Tai ei mulla ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa uhrata aikaansa erinäköisissä lakisääteisissä kokouksissa istumiseen. Itse en siihen enää kuitenkaan suostu.

Mutta mahtavaa oma-aloitteisuutta Daniel! Kiitos.
Päivällä ei mulle ole suurta väliä. Keskiviikko nyt on ainakin tänä kesänä käytännössä ollut poolo painoitteinen.

kaikki on mun mielestä ookoo ja siihen sitoudutaan mihin enemmistö haluaa. Nyt sitten niitä yhdistyshirmuja hakemaan. Voin olla jeesaamassa mikäli kaikkea ei tarvi yksin tai kaksin tehdä. Siihen tarvitaan nyt niitä innokkaita yv-aktiiveja.

Yhdistyslakia ollaan uudistamassa, jonka seurauksena päätöksenteko(a) pystytään siirtämään verkkoon. Sittenhän se on aika helppoa. Sinänsä yhdistystä ei varmaan tarvitse ennen kuin joku hakee jotain rahaa toimintaan.

Mikäli poololle speksataan joku toinen arkipäivä kuin keskiviikko, ja ke pidetään kuitenkin keskarit, niin tuolloin veikkaisin jomman kumman kärsivän osallistujien määrän osalta.
Kerta nyt on heinäkuulle tuo keskiviikon vuoro varattu, ni lähtee sillä liikkeelle ja katsoo sen jälkeen miltä on maistunut.

Mikäli yhdistyksen olemassa olo ei ole pakollinen kentän varaamisen osalta, niin kehoittaisin välttämään yhdistyksen perustamista. Siinä on omat vuosittaiset velvoitteensa, kuten myös kirjanpidollinen velvollisuus. Helposti ja halvalla sen pistää pystyyn, mutta pelkän kenttävuoron takia en näe ihan sen vaivan arvoiseksi.

mika - 12:36, 23.6.2010 » Mikäli yhdistyksen olemassa olo ei ole pakollinen
Jep.

yksityiselle siis kentän vuokra on kaksinkertainen ja yhdistykselle yksinkertainen. Minä kannattaisin päiväksi maanantaina ja meiningiksi atleettisuutta. Keskareissa sit voitais edelleen joskus pelata pooloa, mut myös kruisailla ympäriinsä, ajaa ylläriälläreitä, kikkailla ja ties mitä.

edit:ei mitään.

Kiitos tähän astisesta palautteesta. Olen samoilla linjoilla tuon Keskiviikon kanssa ja se tuli mainittua kokouksessa lähinnä koska se on vakituinen kokoontumispäivä meille. Tonin mainitsema Maanantai kuulostaisi hyvältä ja olisi sitten puhtaasti pooloa Väiskillä -päivä.

Halusin pitää yhdistyskeskustelun poissa tästä langasta mutta kuten jo olette arvanneet sellainen on muodostumassa jos tarpeeksi kannatusta löytyy. Prioriteetti on saada väiskin kaukalovuokra pidettyä kurissa ja se maksettaisiin enemmän tai vähemmän 1:1 jäsenmaksuilla. Tulevaisuudessa tästä saattaisi olla hyötyä muuallakin.

Juhannuksen kunniaksi pari kysymystä vielä:

1. Kuulostaako Maanantai hyvältä poolopäivältä?
  2. Onko jollain eettisiä ongelmia kaukalomaksun maksamisesta yhdistykselle jäsenmaksun muodossa?

Kiitos ajastanne ja Hyviä jusseja!

-Daniel

Maanantai kuulostaa hyvältä, eikä minuu haittaa, jos menee jäsärinä tuo maksu…

Tuosta maksupuolesta itse asiassa juteltiin viime poolojen jälkeen… varmaan vakijengi maksaa mielellään, mutta satunnaiset kerran kesässä pelaavat saattavat siitä nillittää joten ajateltiin että jos hoitaisi senkin esim. paitatilauksella.

Eli tilataan x kpl pooloaiheisia rättejä halukkaille, hinnaksi hieman korkeampi kuin nuo 15 euron yksivaihdepaidat ja fyrkat ohjataan poolokollektiivin kuluihin. Ei tule mitään maksuvelvoite-fiiliksiä vaan ne satunnaiset pelaajat ja support-jäsenetkin saavat rahoilleen jotain vastinetta. Joku 20€ paidasta on vielä ihan siedettävä hinta ja jos vaikka 50 paitaa painetaan niin niiden tuotolla jo maksaa muutamat kenttämaksut, pallot jne.

Niin ja maanantaita ei kai ole kukaan vielä kauheasti vastustanut.