Polkupyöräturvallisuuskysely

Jee, polkupyöräturvallisuuskysely. Pitääkin näköjään mennä tästä työterveyteen keskustelemaan polkupyöräilyn ja alkoholin käytön yhteensovittamisesta.

Sama homma. Pitänee myös kiinnittää huomiota pyörän turvavarusteisiin ja oikeestaan ihan kaikkeen muuhunkin.

Liikennemerkkikysymyksen kohdalta tulleessa palautteessa luki näin: Pyöräilijän on lisäksi syytä varautua jalankulkijoiden kohtaamiseen yllättävien tilanteiden varalta.

Miksi mä en oo koskaan nähnyt, että kävelijöitä kehoitetaan kävelemään siellä missä kuuluu kävellä ja varautua siihen, että se pyöräilijä saattaa ajaa kovempaa kuin 15 km/h?

varmaan se on siinä jalankulkijoiden turvallisuuskyselyn lopussa sitten se?

kylläpä tuli taas niin holhottu olo kun kävi tämän läpi…

Kysely alkoi hyvin: “onko pyörässäsi jarrut?” Heh heh hee.

Vastasin rehellisesti kaikkiin kysymyksiin mutta siitäkin huolimatta sain arvioinksi vain “ajotavassasi on selvästi kehitetettävää”.

mulla tuli kauhee syyllisyydentunne, kun kyseltiin poljinheijastimista.

Mun mielestä on vaarallisempaa jäädä auton alle kuin ajaa auton kylkeen. Kysely oli eri mieltä.

:frowning:

Ajotavassani on selvästi kehitettävää.

Mä olen samaa mieltä kysymyksen #5 vastauksesta. Takaa päälle kääntyvällä autolla on kovempi nopeus, kuin paikaltaan lähtevälle. Kai noita kolmion takaa päälle ja en-mä-nähnyt-mitään-juttuja sitten tapahtuu useammin.

Heh. Luin “Kuinka usein ajat polkupyörällä alkoholin vaikutuksen alaisena (0,5 promillea tai enemmän)?”-kysymyksen muodossa “Kuinka usein ajat polkupyörällä”. Ihmettelin vaihtoehtoja ja palautetta tankojuoppoudesta. Heh heeh. Eipä tuosta muuta jäänyt käteen.

Edit: Selvästi on kehitettävää.

Myös autoilu- ja jalankulkukyselyn “oikeat” vastaukset ovat moralisoivia ja osin omituisia.

Eniten jäi mietityttämään mikä kyselyn tarkoitus oli - laitetaan asennevammainen pyöräilijä katsomaan peiliin niin loppuu turha sepelistä valittaminen?

Selvästi on kehitettävää.

Kysymyksestä nro. 5 samaa mieltä. A ehkä yleisempi, mutta molempia kokeilleena voin kertoa, että B sattuu enemmän. :stuck_out_tongue:

“Näytät tuntevan nämä väistämisen perussäännöt. (…) Vaaratilanteessa kannattaa lisäksi luopua oikeuksistaan.” Ihan totta, mutta on tää kuitenkin sitä tavallista liikennekulttuurin kieroonkasvattamista.

Jjep. Otan siis näköjään tarpeettomia riskejä ajaessani humalassa, ilman kypärää, päin punaisia, jarruttomalla pyörällä, tiedostamatta vaaroja sekä tuntematta liikennesääntöjä - yllättävää. Alta pois!

Onko tuo muillakin ihan järkyttävän hidas?
Siis oikeasti tuntuu, kuin olisi palannut 90-luvulle. Muutama rivi tekstiä, ankea asettelu, huonolaatuinen valokuva ja vartin latausaika.
onko tämä kysely oikeasti niin suosittu?

noni. Pääsinhän minä sen läpi.

Mitä keskusteltavaa tuossa muka olisi? Miksei testiin voi suoraan kirjoittaa, että “älä tee niin.”

Se viitoskysymyksen vastaus oli minusta selkeä. Tuo on minulle kaikkein yleisin asetelma läheltäpiti -tilanteiden muodostumisessa - tai siis olisi, jos en ennakoisi. Ja tottakai se suurempi todennköisyys tekee siitä vaarallisimman.

Pääasiassa harvinaisen turha kysely. Vastausvaihtoehdot oli johdattelevia ja koko kyselyn asetelma oli alistavan tai lannistavan tuntuinen. Juurikin se miten, koko ajan painotettiin, että tulee tarvittaessa joustaa oikeuksistaan, tuntui ärsyttävältä. Olisivat edes kirjoittaneet vähemmän syyllistävään tyyliin “jokaisen tielläliikkujan tulee tarkkailla ympäristöään ja tarvittaessa joustaa omista oikeuksistaan turvallisuuden nimissä”

Mikäköhän kyselun funktio on ja mikä taho on sen takana. Valistusmeiningistä ja kysymyksen asetteluista päätellen tässä ei kerätä tutkimustietoa. Ajattelin vain, että ihan jees kysely, jos tämä on peruskoululaisten liikenneturvaproggis ja vähemmän jees, jos takana on jotain muuta.

Mua häiritsi erityisesti sinuttelu isolla. Tulee niin Seitsemän päivää -lehti mieleen. “Liikenteessä Sinun…” ggghr

Valtion teknillinen tutkimuskeskus Mai ääs. Tämän kyselyn jälkeen tekisi Minun mieli laittaa nastarengas takaisin eteen ja lähteä vähän “joustaamaan” tuonne suojateiden ja risteysten tietämille.

Ehkä eniten olin yllättynyt tuosta viimeisestä kysymyksestä jonka mukaan pyöräily on 6 kertaa vaarallisempaa kuin autoilu. Äkkiseltään minusta kun tuntuisi, että pyöriä on enemmän kuin autoja ja siten myös ehkä pyöräilijöitä. Eikä silloin liikenteessäkin kuolleita pitäisi olla 6x enemmän? Tosin oliko tuo sitten suhteutettu per kilometri vai miten, mutta kuitenkin olin yllättynyt tuosta luvusta.

Se oli per kilometri, ei siinä sen kummempaa ihmettelyä tarvitse. Keskivertoautoilija ajaa 10…20000 km vuodessa, keskivertopyöräilijä ehkä 500-1000 km, jos sitäkään.