Polkupyöräpoolon SM – Kokkola, 31.08.2013

Pyöräpoolon SM-turnauksen säännöt

Tuolta löytyvät päivitetyt säännöt, joiden mukaan tuleva turnaus tullaan pelaamaan.

Peliareena on keskellä ydinkeskustaa, Venetsialaishälinän keskellä, joten yleisöä ja tunnelmaa tulee olemaan riittämiin.

Vielä on reilu viikko aikaa ilmoittautua, joten jollei joukkueesi vielä ole uskaltautunut hypätä junaan on nyt hyvä hetki kutsua heidät palaveriin ja lähettää ilmoittautuminen osoitteeseen cogkola(at)gmail.com.

Mikäs tällä hetkellä on tilanne, montako joukkuetta on ilmoittautunut?

Traceur - 22:29, 6.7.2013 » Mikäs tällä hetkellä on tilanne, montako joukkuetta on ilmoittautunut?
Tällä hetkellä ilmoittautuneita joukkueita on viisi. Mukaan mahtuu siis vielä hyvin, eikä kannata kainostella osallistumisen kanssa, vaikka voikin joutua (ja osallistuessa joutuukin) pelaamaan 2011-vuoden SM-voittajia vastaan.

Puitteet tulevat olemaan mainiot hyvää turnausta varten. Kenttä on lähellä kaikkia pooloilijalle oleellisia palveluita, venetsialaisten ansiosta yleisöä tulee olemaan riittämiin ja tunnelmasta tulee taatusti tiivis.

Nyt poololiekki roihuamaan! Tiimi kasaan ja ilmoitus postiin!
Kokkolassa poololiekki paloi intensiivisesti eilisissä treeneissä auringon porottaessa mukavasti.
http://farm4.staticflickr.com/3723/9230001775_292be89e34.jpg
Sunday practice by signalpresent, on Flickr

Huh! Jääkiekkokaukalossa “koko elämäni pelanneena” hieman jännittää tuohon sählykaukaloon siirtyminen. Ehkä näette sitten komeita laidan-yli-sukelluksia peleissä :stuck_out_tongue_winking_eye:

No, esiintyyhän sählykaukalossamme noita “mies yli laidan” -tilanteita väistämättä silloin tällöin – mutta loukkaantumisia niissä ei ole tapahtunut.
Ja toisaalta sählylaitahan joustaa eli tilanteisiin uskaltaa sen vuoksi mennä vauhdikkaammin…

k_ma - 10:02, 8.7.2013 » Huh! Jääkiekkokaukalossa "koko elämäni pelanneena" hieman jännittää tuohon sählykaukaloon siirtyminen. Ehkä näette sitten komeita laidan-yli-sukelluksia peleissä ;P
Juu, onhan noissa reunoissa ja pelialueen koossa eroja. Itseäni taas hirvittää ajatus jykevästä korkeasta laidasta, johon voi joutua runtatuksi, mielummin yritän ukemia laidan yli :) Tuon pienemmän koon näen pelkästään positiivisena asiana niin yleisön, kuin myös pelaajien kannalta. Peli muuttuu intensiivisemmäksi ja teknisemmäksi, kun pelataan pienemmässä tilassa ja uskon, että sitä on mielekkäämpää myös seurata tuolloin. Vauhtia tuollakin alueella kuitenkin kertyy, joten ei se ihan himmailuksi varmasti menee; ainakaan kun minä olen kentällä ;)

Jea. Pitää opetella pelaamaan pienemmällä alueella…

Onko pelipallot siis Budget Sportin oransseja? Vai Mylec?

Vaikka mailaan lyöminen on kielletty, niin kai mailan sitomien/koukkaaminen on sallittua?

Jatkokysymys edelliseen, kai lapaan lyöminen/kontakti maila vs. maila pallon riiston yhteydessä on sallittua? Vai miten se pallo tulisi sääntöjen mukaan riistää?

Muutenkin aika pehmoiset säännöt, jos kaikkia tullaan noudattamaan kirjaimellisesti. Vaikka tämä on herrasmieslaji, niin kyllä tähän kovat tilanteen silti kuuluu. Kysykää vaikka turkulaisilta.

Pallo-asiaan joudun palaamaan hiukan myöhemmin.

Otan nyt yksityishenkilönä kantaa tuohon sääntötiedusteluun…

Säännöt on siis mukailtu 2011-vuoden turnauksen ja NAH:n viimeisimmän sääntö-version mukaan, yhteistyössä Suomen Pyöräpoolo ry:n kanssa.

“• Vastustajan, hänen mailansa tai pyöränsä lyöminen mailalla on kielletty.”
Pelitilanteessa tapahtuva mailahäirintä on omasta mielestäni sallittua, enkä lukisi tätä sääntöä ihan kirjaimellisesti. Sen henki lienee se, ettei toisen mailaa tai toista pelaajaa hakata kuin hullu tai särkemismielessä. Virheiden viheltäminenhän on tuomarin vastuulla ja jos hän kokee virheen tapahtuneen niin sitten se on tapahtunut.

But I think you get the point?

Peliin kuuluu omasta mielestäni olennaisena osana jonkin asteinen fyysisyys ja tilanteeseen pitää aina tulla kovaa, niin teen itse, hän väistäkööt ken pelkää :wink: En kuitenkaan itse lähde aiheuttamaan toiselle tahallani vammaa… mutta tuomari päättää ja viheltää.

Mailan sitomisesta ei mielestäni ollut mitään mainintaa, enkä itse pane pahaksi jos joku tulee koittamaan
-Terveisin nimimerkki “Never let go of the mallet!!!”

Mielestäni tuon sääntöjen mailaanlyöntikohdan voi tulkita hieman samoin kuin jääkiekossa, jossa moinen on käsittääkseni kielletty. Pallontavoittelutilanteessa saa mailaa siis sitoa, vääntää, koukata ja miksei hieman kopauttaakin, mutta liiallisen voiman käyttö – esim. tarkoituksena saada maila irtoamaan vastustajan kädestä – on kielletty.

Mikäli säännöissä ei kielletä tiettyjä asioita niin homma saattaa karata käsistä niin pelaajilta kuin tuomariltakin. Monet sääntökohdat ovat väistämättä melko tulkinnanvaraisia joten turnauksen alussa on tuomarin varmaan syytä selventää tiettyjä sääntökohtia ja kertoa omasta viheltämislinjastaan.

Lajiin kuuluu mielestäni fyysisyys ja kontaktit. Herrasmiesmäisyys tarkoittaa lähinnä sitä, ettei vastustajaa vahingoiteta tahallisesti.

^^^^ Pelipalloina käytetään Budget Sportin oransseja Street Hockey -palloja.

olmonen - 17:17, 9.7.2013 » ^^^^ Pelipalloina käytetään Budget Sportin oransseja Street Hockey -palloja.
Kymppineljä.. Pitää pelata jatkossa niillä että saadaan tatsia.

Street hockey pallot pyöräpoolokisoissa, vaikka markkinoilla on myös lajiin tehtyjä palloja. Por que?
KBPS voi lahjoittaa muutaman tämmöisen:

http://i.ebayimg.com/t/Fixcraft-Canadian-Orange-Dgel-Hardcourt-Bike-Polo-Ball-/00/s/NDA2WDYwMw==/z/J2sAAOxyaTxRQgjx/$T2eC16Z,!ysE9sy0i3YSBRQgj)!Efw~~60_3.JPG

Tai voitte ostaa niitä itse.

artpow - 0:45, 10.7.2013 » Por que?
Koska ne on niitä samoja palloja.

Kun pelataan palloa, silloin mailat osuvat usein yhteen. Tässä ei ole mitään vikaa. Kun ajaa pallottoman pelaajan ohi ja lyö tämän mailaa agressiivisesti jostain syystä, on se kiellettyä. Turhaa miekkailua tulee välttää. Tämä on yleensä ollut osa pooloetikettiä, mutta kun pelataan tosissaan tuppaa etiketit unohtumaan.

Sama juttu ajolinjojen kunnioituksesta. Etikettiin kuuluu että ei koskaan ajeta poikittain toisen pelaajan ajolinjalle (t-boning). Tämä on ollut osa käytöstapoja modernin poolon alkuajoista asti.

artpow - 16:23, 8.7.2013 » Muutenkin aika pehmoiset säännöt, jos kaikkia tullaan noudattamaan kirjaimellisesti.
Minä en näe mitään pehmoista näissä riisutuissa peruspoolosäännöissä. Oma toivomus on, että kaikkia noudatetaan kirjaimellisesti. Jos jokin kohta erityisesti luo tuota pehmoisuutta, niin olisin kiinnostunut kuulemaan siitä tarkemmin. Säännöt saadaan kovemmiksi, mutta mielestäni Suomen tasoisessa pooloturnauksessa voidaan vielä luottaa siihen, ettei kukaan ala sikailemaan ja käyttämään hyväkseen sääntöjen aukkokohtia. Mitä enemmän etiketti unohtuu, sitä enemmän tarvitaan sääntöjä pitämään peli kurissa. MM-kisoissa tarvitaan jo neljä tuomaria peliä kohden ja eri rangaistuksiakin on viisi kappaletta. Toivoisin ettei Suomessa tarvitse vielä mennä näin pitkälle.
artpow - 16:23, 8.7.2013 » Vaikka tämä on herrasmieslaji, niin kyllä tähän kovat tilanteen silti kuuluu. Kysykää vaikka turkulaisilta.
:D Ehkä viimeksi tuli pari ylilyöntiä, mutta kyllä me jatkossakin lyödään maila pois kädestä, ajetaan ajolinjalle, skidataan eturengas alta jne. jne. Syy tosin tähän taitaa olla se, että me ei koskaan pelata selvin päin. Paras poololiekki syttyy viidennen kaljan kohdalla, ensimmäiset pelit ovat aivan hirveitä.

Hyviä pointteja Danielilta. Olen erityisen samoilla linjoilla tuon turhan miekkailun suhteen, se ei tunnu kovinkaan älykkäältä pelaamiselta.
Katsoin eilen Krakovan finaaleja vimeosta, taisi olla joku EM-finaali tjsp. Heidän pelaama poolo oli kovaa ja siistiä, niinkin siistiä, että olin hieman yllättynyt. Ei tainnut tuomarin pilli kertaakaan virheen takia soida. Tuolla taitotasolla ei näytä olevan tarvetta “sikailulle”.

daniel - 1:52, 10.7.2013 » Minä en näe mitään pehmoista näissä riisutuissa peruspoolosäännöissä. Oma toivomus on, että kaikkia noudatetaan kirjaimellisesti. Jos jokin kohta erityisesti luo tuota pehmoisuutta, niin olisin kiinnostunut kuulemaan siitä tarkemmin.
Lähinnä minua ja muita kalevan pelaajia kummastutti tiukka linja mailan lyömisen suhteen. Nyt kun asiaa selvennettiin ja todettiin, että kontaktia mailaa mailaa vastaan saa olla, niin se alkaa kuulostaa järkevältä.

En oikein tajua, miksi kovaa pelaaminen luokitellaan samantein sikamaiseksi pelaamiseksi ja aletaan puhua vastustajan satuttamisesta. Esimerkisi Turun reissun kovaa pelaaminen tai KBPS:n omissa harkoissa kovat otteet eivät ole johtaneet tarkoitukselliseen satuttamiseen tai kaluston rikkoutumiseen.

Tuohon pallokeskusteluun palaan, kun olen käynyt hakemassa BS:n oranssin katulätkäpallon ja punnitsen sen. Olen pelannut muutamalla eri “virallisella” poolopallolla ja ovat aivan eri tuntuiset ja painoiset. Katulätkäpalloista ainakin sininen Bauer on ihan susi, kevyt ja todella ohkaisen tuntuinen.

Oli miten oli, niin varmasti loistavat kisat tulossa.

Riippu miten luokitellaan “kovaa pelaaminen”. Kovaa voi pelata ilmankin että kolisee yhtään. Tietysti tämä vaatii että osaa ajaa pyörällä ja käyttää mailaa.

Se että “kovaa pelaaminen” tarkoittaa rymistelyä ja muuta kolistelua vie pelaamisen jääkiekon suuntaan mikä pilaa taas teknisen pelaamisen täysin.
Omasta mielestäni jos tulee tarve kontaktia ottaa, tarkoittaa se sitä että oma tekninen osaaminen on saavuttanut rajansa.

^^
Pahoittelen jos aiemmasta postauksestani sai sen kuvan, että leimaisin kovaa pelaamisen automaattisesti sikamaiseksi, tämä ei missään nimessä ole totta, eikä ollut tarkoitus leimata kenenkään pelityyliä, varsinkaan näkemättä. Itse pyrin pelaamaan kovaa ja agressiivisesti ja menen jokaiseen pelitilanteeseen ns. täysiä.

Mittasin repussa olleet halppis pallot ruokatunnilla. 48g ja 52g. Olemme myös pelanneet “oikeilla” palloilla ja mielestäni ne olivat painavemman tuntuisia. Itse en kuitenkaan kokenut pallojen pelattavuudessa suurempaa eroa.

Jeh, nyt takaisin ruoan ääreen.