Eli: Pyörässä on kiinni Shimanon perusmaastopolkimet, eli M540:t. Mutta mokomista alkaa kiristysvara loppua, eikä ne edes ole kahta vuotta vanhat. Muutaman kerran oon jo klipannut irti ja vaikka klossitkaan ei ole enää parhaimmassa mahdollisessa kunnossa niin sillä ei pysty kaikkea selittämään, koska esim. mun vanhat ykspuoleiset shimanon ankkuripolkimet haukkaa samat klossit huomattavasti tiukemmin kiinni, ja ne nyt on vuodelta 2005 jos en ihan väärin muista ja kilometrejäkin varmasti takana huomatavasti enemmän.
Ostin XT:t edelliskesänä, säädin kohdilleen. Sen jälkeen olen vaihtanut kerran klossit ja kerran vaihtanut klossit vastakkaisiin kenkiin.
Joistakin joskus lipsahtanut ne jouset vinoon niin, ettei ne oo enää sitte puristanu kunnolla vaikka kuinka ruuvia kiristäis.
Taitaa olla mulla 540:t ja olen kiristänyt niitä kerran uutena. Mullakin on yksipuoleiset lukot ja ne on tiukimmat kaikista. Eikös Shimanolla ole kahdenlaisia klosseja, multirelease ja “normaali”. Saakohan noilla eri klosseilla ja polkimilla sellaisen kombinaation, joka kestää huonosti klossin kulumista.
Eipä ole tullut mieleen, että klossin kulumisesta voisi poljinta syyttää… Klossit ovat kulutustavaraa, poljin on lopussa sitten kun sen laakeri sanoo sopimuksen irti.
Shimanon yksipuoleisissa pedaaleissa on hämmentävät tiukka ote. Ne pitävät klosseista kiinni paljon kovemmin, kuin mitkään Shimanon “oikeat lukkopolkimet.” Eli kokeile vaihtaa klossit ensin.
Mulla on single release klossit. Lähempi tarkastelu ei paljasta vinoon menneitä jousia tai sellasta, löystyy/kiristyy ihan normaalisti. Alkaa tuntua että mun ympäristössä entropia on tavallista voimakkaampi
kyllä se poljnkin kuluu, vaikka klossi onkin pehmeämpää kamaa. On siinä kuitenkin metalli metallia vasten.
Äänestän klossien vaihtamisen puolesta. Meidän perheen viisnelikymppiset kestää ja kestää mutta klosseja pitää uusia etenkin kävelykengistä.
Varmaan se polkimen kynsien malli vaikuttaa siihen, että kuinka ne toimii kuluneilla klosseilla…
Kylläpä muuten taas muuttui tuntuma, kun eilen vaihdoin klossit.
SuicideHub - 15:15, 4.6.2010 » Kylläpä muuten taas muuttui tuntuma, kun eilen vaihdoin klossit.Rasvaa tolppasi -päivän lisäksi pitäis olla kerran vuodessa vaihda klossisi päivä... Vaihdoin eilen kaupunkitennareihin ja talvikenkiin spd:t. Tennareissa klossit, "välilevy" ja pultit oli fuusioituneet yhtenäiseksi metallimöykyksi. Nävertämällä ja hakkaamalla kuusiokolo vasaralla jotenkin kiinni pulttiin sain klossit vihdoin irti. Talvikengissä pultit oli niin ruosteessa, että piti käyttää isoa jakoavainta kuusiokolon jatkovartena, että pultti nitkahti liikkeelle. Ja joo, aika pal jämäkämmin pysyy kenkä polkimessa nyt.
Samat multireleaset ollut vissiin 2012 lähtien.
en kyllä tiedä irtooko enää ilman poraa.
Vittu ku menee shamano klosseja kolme paria vuodessa per kengät. Ja polkimet on sopivat tiukat yksille kengille ja toisten kanssa hölskyy.
Munavatkaimille saa semmosia välipaloja jotka vie väljyyden pois kokonaan, ne on ainoot mtb polkimet mitä oon pystynyt käyttämään sillä jalkani ei siedä yhtäkään astetta floattia.
Ainii noi eggbeaterit muuten kuolee viimeistään vuoden käytön jälkeen vaikka laakereita vaihtais.