Pintakäsittely

Jos haluat rottalookkisen baaripyörän ja sulla on ruosteinen Jopo, niin tarviiko sun enää tehdä mitään? Pintakäsittely vie aikaa ja rahaa. Ei se ruostu puhki kuitenkaan.

Millä kannattaa tukkia ylimääräiset nyrkinmentävät reiät rungosta? Eli millä mä kittaan? Ja miten eri kittaus metodit vaikuttaa maalausvaihtoehtoihin esim. pulverimaalauksessa?

Edit:

Jaahans, itse itseäni valistaen:
https://www.yksivaihde.net/old/4697/65840

Eli Plastic paddingia kehiin.

Mitä kittiä kannattaa ostaa ja paljonka suunnilleen maksaa? Pitäs paikata runkoa ennen maalausta.

Täällähän usein ehdotetaan raakateräiselle rungolle pelkkää lakkausta, jotta saumat näkyy jne. Prölli-setä kirjoittaa aiheesta omassa mainoskuvastossaan: http://prollyisnotprobably.com/2013/01/why-clear-coat-over-raw-steel-doesnt-work/

Kromauksen saa purettua samalla prosessilla, kun vaihtaa katodin ja anodin. Itse olen heittänyt kappaleita ruokasuolakylpyyn, kytkenyt akun plussan nikaleeseen eli se toimii luovuttavana anodina ja heittänyt astiaan rautapalikan kytkettynä miinukseen. Se kromi ja kupari hilpasee siihen palikkaan, ja nopeasti. Suora lainaus harley miesten sivuilta kromin poistoon, tiedä sitä sitten toimiiko?

Mulla on mahdollisuus käyttää lasikuulapuhallus kamoja. Ainakin muutamat kokeilemani kromiosat on saatu maalauskelposeksi, tosin eivät ole olleet fillarin osia. Voi paiskata yyveellä, jos tuntuu että nurkissa on jotain, mitä tarvitsisi puhallella. Kokonainen runkokin voi mahtua puhalluskaappiin.

tnts - 23:35, 15.1.2013 » Täällähän usein ehdotetaan raakateräiselle rungolle pelkkää lakkausta, jotta saumat näkyy jne. Prölli-setä kirjoittaa aiheesta omassa mainoskuvastossaan: http://prollyisnotprobably.com/2013/01/why-clear-coat-over-raw-steel-doesnt-work/
Jos halajaa kestävää raakateräs-lookkia, niin voin suositella pulverilakkausta. Kahden vuoden beater-käytön jälkeen ei ole omassa rungossa mitään jälkiä ruosteesta, eli näyttää edelleen ihan samalta kuin näissä AMA-kuvissakin: [https://www.yksivaihde.net/old/5986](https://www.yksivaihde.net/old/5986)

Glisten PC <–Tuommoisella sivelin viikonloppuna osia, jotka ovat paljaalla metallilla. Saas nähdä miten kestää käytössä.

Decoupage-koristelu ja sellaisen työn rationalisointi kiinnostaisi. Mitähän lakkaa kannattaisi käyttää, jos on tarkoitus tehdä säänkestävä pinta mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman halvalla? Erikeeper ja vesi joutaa jättää mieluusti tästä prosessista pois.

pieni merenneito - 9:44, 6.6.2013 » Nyt googletan plastidip.
http://i.imgur.com/AAmGJFe.jpg

rakas taivaan isä onko tämä ehkä paras hätäriDIY vaihtoehto mustaksi kannuttamiselle amen?

rakas pienimerenneito, plastidip vaikuttaisi maailman parhaalta aineelta juuri tällä hetkellä, sellaiselta josta olen nähnyt unta

Plasti dipistä taas. Kokeilin bilteman kumimaalia, joka on ilmeisesti samanlaista tavaraa, kuin toi plasti dip ja kannutin kammet mustaksi rieskoineen päivineen. Melko tarkkaa kamaa maalata. En vielä noin pienellä suihkimisella päässyt jyvälle, miten kuivumisajat suhtautuu työn jälkeen. Osassa kohdista tuli tosi pientä kuplimista, mutta epäilen, et olis pitänyt antaa ohkaisenkin kerroksen kuivua paremmin ennen uuden vetämistä, mutta kun ei malttanut odotella…Tai jotain.
Ihan hyvää pintaa sai aikaan paukkupullostakin, joten rohkaistuin tilaamaan runkoon P.D. -maalit.
Kestävyys on varmaan toooosi hyvä, mutta saahan sen irti kun on riittävän rispaantunut. Täytyy vaan vedellä tarpeeks paksu pinta. Rungon voi myöhemmin kokeeks maalata toisellakin värillä, kun en osaa päättää, minkä värisen haluaisin. Kuiturunko täytyis kuitenkin hioa käsipelillä “puhtaaksi”, ennen kuin antaa automaalarin ruiskasta sen viimeisen pinnan. Ja siinä on hommaa sen verran, että.

just vähän putsailin plastidipillä kannutettua fillaria ja samat kolhut maalipinnassa näytti pikaisella tarkastelulla olevan kun mitkä tulivat hetki maalaamisen jälkeen kun fillari kaatui kivikossa. pinttynyttä likaa en kyllä mattapinnasta uskaltanut hangata siinä pelossa että lähtee pian dipitkin irti.

mene ja tiedä onko tää oikea topicci tähän kyssäriin, mutta onko kellään tietoa onko cinellin XA-stemmissä jotain lakkaa päällä tehtaalta tullessaan, vai onko se vaan ihan “puhdasta” alumiinia/alumiiniseosta?

E: vastaan omaan kysymykseeni, on lakattu ja ei, ei kannata yrittää poistaa maalinpoistolla, ilmeisesti pulverilakkaa… lähtee kyllä hiomalla nätisti

Kellään kokemuksia rungon tai muiden osien soodapuhalluksesta?

Tavoitteena poistaa rungosta maalit vaurioittamatta kromausta takakolmiossa ja keulassa… Ilmeisesti myös lasimurska saattaisi toimia, mutta lasikuula ja hiekka jo liian karkeita kromin päältä puhaltamiseen?

Sooda kiinnostaa myös koska netistä löytyy paljon tee-se-itse-juttuja (google: DIY soda blasting).

→ Saiskohan jostain / joltakin asevelihintaan palveluna ostettua?

PS. Nitromorsit on jo nähty, eivät ole vaihtoehto

^ no one?

Sepe, sooda on hellempi kromille kuin hiekka ja lasikuula, mutta kyllä sekin vie kiiltoa. Ei se sitä tuhoa, mutta “missikisakiillolle” ei enää kiillota.

Mikäli tahdot tehdä itse vaurioittamatta kromia, niin liekki ei vie kiiltoa.

Edit: En ainakaan itse aio enää alkaa liekittää sitä koko runkoa, vaan ottaa sillä vaan tarpeelliset paikat, suojaa, ja puhalluttaa loput sillä se on ihan yhtä työläs tapa kuin muutkin diy maalinpoistohommat.
Toinen ihan yhtä hyvä vaihtoehto omasta mielestäni on sodapuhaltaa kokonaan ja vaan hyväksyä se, et kromi mattaantuu vähän, mut homma on hetkessä valmis.
Sit sodan kanssa kannattaa ottaa huomioon et siinä ei tuu tehtyä samalla tavalla pohjia maalia varten, kuin vaikkapa hiekan kanssa, joten voi olla et on hyvä hioa/hierasta/karhentaa ennen uutta maalia.

Thanks, hyvä tietää nämä. Taisin odottaa liikoja soodalta…

Tässä projektissa kun olisi nimenomaan tarkoitus saada missikisa-look säilytettyä ylimaalatuilla kromipinnoilla.

Liekki / kuumailmapuhallin voisi tietty olla potentiaalinen, jos jostain löytyisi tilat poltella

Pitänee vielä syventyä kemiallisiin poistoaineisiin, luin jostain autopalstalta että sitä EU:n bännäämää maalinpoistolitkujen tehoainetta (dikloorimetaani) saisi jostain erillisenä ostettua, vaikkei saakaan enää valmiissa maalinpoistoaineissa käyttää.

Onko bilteman kumimaalista pitempiaikaisia kokemuksia? Irtoaako pienestäkin kolhusta? Saako putsattua?

plastidipit kuoriutuneet chainstaysta koska en oo viitsinyt varjella vaan nakannut ketjut siihen surutta roikkumaan pois tieltä kun on jotain värkännyt. muuten pysynyt hyvin kiinni ja ei siihen määräänsä enempää likakaan pinty tai sit vaan vaikeampi huomata kun menee tarpeeksi likaiseksi. melko pienellä vaivalla ihan jees maalipinta joka ainakin jonkin verran suojaa allaolevia maaleja. ei kaduta.