Pieni ketjutyökalu Helsingistä?

Mistä helsingin pyöräliikkeistä voisi löytää mahdollisimman pienen ketjutyökalun, sellaisen joka kulkisi kätevästi mukana esim. maantielenkillä?

Jossain PRO:n työkalusetissä on mukana snadi ketjutyökalu. Ostin moisen todnäk kauppaveljiltä vuosi pari sitten.

Muuten ihan ok toimiva laite, mutta leveät ketjut ei onnistu ilman kyyneleitä ja huutoa.

Omani ostin Greenbikesta kolme vuotta sitten. On kestänyt kaiken ketjun katkomisen, mitä minun fiksiharrastus on vaatinut. (Greenbike tosin on muuttanut pienempiin tiloihin sittemmin, joten varastot voivat olla pienemmät ja valikoima suppeampi.)

15e, Kauppaveljiltä

…mutta tuolla ei kyllä rataketju mitenkään liian iisisti katkea…

Isoin ongelma pienissä ketjunkatkaisijoissa ja etenkin multi-tool härpäkkeissä on, että ne on pääasiassa tarkoitettu 8-10 vaihteisille ketjuille. Tällöin leveät ketjut ei asetu työkaluun oikein, ja voi pahimmillaan rikkoa ketjunkatkaisijan leuat.

oma bilstult ostettu “multi tool” ketjunkataisineen on varsin toimiva… molemmille ketjuille.

edit: siis se ketjunkatkaisija on hyvä… loput on perus biltsuu

Olisiko munlaiselle mämmikouralle ohjeita, kun satuin typeryspäissäni ostamaan wiggleltä kympin erittäin pieneen tilaan taittuvan ketjutyökalun, jonka mainostettiin sopivan 1/8:lle.
Niinhän siinä kävi, että työkalua käytettäessä sen ahdas leuka ikäänkuin puristaa pinnit niin kasaan, etteivät ne liiku lähes ollenkaan. Näin on ketju pilalla, ja sen saisi korjattua vain työkalulla, joka ei pistä sitä ketjua kasaan (ainakin päätellen).
Onko kellään kokemuksia esim Velosolon ~10 punnan työkaluista? Tai mitään muita suosituksia? Meni nimittäin hermo tuohon omaan, enkä minä mitään Parkkia osta kun sen hinnalla ostaa vanteen…

eikös ne aina ole vähän jäykkiä liitoskohdassa alussa. laita rattaile ja pyöritä pari kierrosta ja kato jos liikkuu. ite tehny niin. korjatkaa jos tässä on jokin jäätävä virhe.

Ongelma on se, että se tosiaan on vähän jäykkä. Ehkä minä saan sen toimimaan…

^^ työkaluissa ei kantsi säästellä, hyvä kestää loppuelämän.

→ Vaara-Ali
Ketjun liittämisen jälkeen ketju kannattaa asetella uudestaan (toiseen kohtaan) ketjunkatkaisijaan niin, että tappia voi vähän painaa takaisin. Ketjun toinen puoli pitää olla “tyhjän päällä” niin että ketju vähän leviää kun tappia painetaan takaisin.

Itsellänikin ketju on liittämisen jälkeen aina jäykkä. Tarvittaessa työnnän pinniä tosesta suunnasta työkalulla vähän takaisin päin. Yleensä riittää, kun heiluttelen, vääntelen ja taivuttelen käsillä ketjua aika ronskisti joka suuntaan.

Onkos tällä akselilla uusia tuulia? Pitäis hommata uus ketjutyökalu kun vanha vääntyi pahasti käytössä. Kokemusta esim. näistä?

Park Tool Compact Chain Tool
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/7843.jpg
Bike-Hand Single Speed Chain Tool
http://www.hubjub.co.uk/store/images/stories/virtuemart/product/cracker_1000x1000.jpg

ostin tämmösen fillarikellarista, hintaa oli sopivasti. Leveekin ketju katkee helposti.

http://www.sjscycles.co.uk/images/products/medium/shimano-pro-chain-tool-for-8-9-10-speed-IMG24743.jpg

Toi park on ollut hyvä mun mielestä, menee vaikka avaimenperäksi, vaihdettava piikki, halpa (joku 20e kieppeillä) mutta järeä, tukeva ja luotettava.

edit. tollasen parkin oon ostanut fillarikellarista, alempi monitoimisetti on parkin myös ja sellasenkin hankin tuossa vuosi takaperin tohtorilta, saattas olla edelleenkin. Siinä on vaan se, että tappia kierretään kuuskulmalla. Lisäksi se on enemmän tuollainen hätäratkaisu, kun taas tuo parkin pelkkä katkaisija on koostaan huolimatta ihan uskottava väline ihan ainoaksi ketjutyökaluksikin, ainakin omassa käytössä näin on ollut


tollanen mut michelin
toimii hyvin

Sirkus - 22:01, 23.4.2013 » Toi park on ollut hyvä mun mielestä, menee vaikka avaimenperäksi, vaihdettava piikki, halpa (joku 20e kieppeillä) mutta järeä, tukeva ja luotettava.
Natsaako myös paksumpaan ketjuun?

^Hyvin toimii, kolme vuotta pätkinyt ketjua pinnejä katkomatta.

Myyty, kiitos.