Peugeot

Ensiprojketina on 80-luvun alkupuolen Peugeotin retki/harjoituskilpuri, ilmeisesti malliston halvin “maantiepyörä”, jonka ostin eräältä foorumilaiselta(?) sopuhintaan. Muita palstoja lueskelleena olen havainnut juttuja Peugeotin osien eroavaisuudesta. Mitkä kaikki palikat Peugeoteissa ovat omituisia?

KAIKKI.

pahimmassa tapauksessa; keskiö, ohjainlaakerit, stemi, takahaarukka ja satulatolppa ovat kaikki enemmän tai vähemmän harvinaisia ranska “standardeja”

moro, meikä voi samantapaisen pökötin käännytäneenä kertoa vähän.

keskiö on joko ranskalaisella tai sveitsiläisellä kierteellä mikäli tämä yksilö on ennen 80 luvun puoliväliä. 70luvun lopussa ja 80luvun alussa käytettiin sveitsiläistä. tämän jälkeen tuli sitte standardi brittikierre.
mulla on vieläkin kiinni alkuperäinen keskiö, toimii moitteettomasti kun vaan vaihdoin uudet rasvat siihen.

keula on 22,0 halkasialla eikä 22,2 niinkuin normi threaded keula on. voin kertoa että tuotti hieman päänvaivaa kun vaihdoin uuteen keulaan…

satulatolpan koot saattavat vaihdella, mulle sattu kohdalle aika vaikeasti saatavilla oleva 24,5mm tolppa.

kammet oli myös aika erikoiset. kiinteällä 52t rattaalla ja irroitettavalla 42t rattaalla. tosin tämähän on aika mallikohtainen asia.

muuten mun yksilössä ei ole ollut mitään muita ongelmakohtia. kiva runko toi on ajaa.

http://riemun.huuto.net/auctionimages/e/60/9de553ea2f3259f2dbc87e050b847-orig.jpg
ton näkönen ruoska siis kyseessä. kuva on myyjän huutonettiin postaama. tällä hetkellä poistelen maaleja pyörästä. luulisin laitteen olevan 80-luvun alusta. materiaalina on carbolite (hiiliteräs?) ja kokokin vähän erikoisesti 57 cm. ohjainlaakeri saattaa mennä vaihtoon. keskiö tuntuisi olevan kunnossa. kuvasta poiketen pyörässä ei ole kampia tai eturatasta. myyjä arveli keskiön olevan sveitsiläinen. jos jollain on ylimääräisiä kampia irroitettavalla 42t-rattaalla, niin pistelkäähän privaa.

tantor - 16 hours ago » http://riemun.huuto.net/auctionimages/e/60/9de553ea2f3259f2dbc87e050b847-orig.jpg myyjä arveli keskiön olevan sveitsiläinen.
Carbolite on Peugeotin markkinointinimi viemäriputkelle. Sveitsiläinen keskiö on se harvinaisin ja epäyhteensopivin epästandardi. Mitat löytyy Sheldonin sivuilta. Tarkista ihmeessä mikä se on ja onko se oikeasti kunnossa ennen, kuin investoit enempää aikaa.

Anttig:n listasta unohtui ohjaustanko.