Peugeot PX8 - Rospuuttoracing

Tarinamme alkaa, niinkuin useat muutkin tämänkaltaiset, roskiksesta löydetystä Pösöstä. Pökötti ehti jo jonkin aikaa odotella sopivaa ajankohtaa rakentelulle ja mikäpä olisikaan parempi kuin joululomat ja vierailu vanhempien luona jossa on tilat ja työkalut. Eli tästä lähdettiin:
http://img195.imageshack.us/img195/2222/sl385137.jpg

Tarkoitus olisi siis rakennella mahdollisimman pienellä budjetilla sinkula talveksi joka söisi vaikkapa Marathon Wintterit.

Eli kaikki ylimääräinen huitsin helvettiin ja kiinni jääville osille huoltoa/säätöä/rasvaa/lekaa. Purkuvaiheessa tuli ilmi että pyörä oli oikeastaan paremmassa kunnossa miltä aluksi näytti, stemmi, satulaputki yms. eivät olleet jämähtäneet kiinni ja muutenkin pintaruosteisten vaihdeosien, lokareitten ja tarakkahässäköiden alta paljastui todella hyväkuntoinen runko.
http://img141.imageshack.us/img141/5958/20122010119.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/5429/29122010123.jpg

Tarkoitus oli käyttää pyörän omia palikoita niin paljon kuin mahdollista, toinen kampi vaan luovutti kierteensä ulosvetimelle heti kättelyssä ja tästä seurasikin väkivaltainen poismeno rälläkän avustama (RIP).
http://img12.imageshack.us/img12/6370/29122010126.jpg

Ohjainlaakeri sekä keskiönlaakerit & kupit olivat kaiken sen alkuperäisen jämähtäneen sotkun alla hyväkuntoisia ja saivat osakseen putsausta sekä teboilin laakerirasvaa.

http://img41.imageshack.us/img41/9167/29122010128.jpg

http://www.villenrengasjakone.fi/teboil-voiteluaineet/components/com_virtuemart/shop_image/product/resized/MULTIPURPOSE_GRE_4af40a8402b39_200x200.jpg

Takakiekon akselin oli joku saanut poikki(!), kaiken lisäksi ainakin yksi pinna on poikki ja vapaarattaana on Maillard.

Näistä johtuen aloinkin miettimään vähän erilaista vaihtoehtoa. Rakas Condorini kun on kaipaillut uusia budjettikiekkoja ja On onella näyttäisi olevan kivassa alessa Camakoolon Khamsinit niin miksipä en tilaisi uusia vanteita ja siirtäisi vanhat pösön käyttöön ja pistäisi sinkuloiden, miksi ihmeessä muuten Campan vapaarattaaseen ei meinaa oikein löytyä sinkulakittejä?

Tällä hetkellä nyt sitten harkitsen noiden vanteiden tilaamisen ja joidenkin muiden vaihtoehtojen välillä.

Haussa olisi myös kammet & eturatas jos joltain foorumilaiselta budjettimallin sellaiset löytyisi.

mulla on tuollaiset samanlaiset kammet myynnissä https://www.yksivaihde.net/old/6669

Itsellä täysin samanlainen pyörä todella hyvä ajaa on tosin takana 5v pakka.

Hieno musta runko tyylikkäine grafiikoineen. Mielenkiintoista nähdä mitä saat aihiosta aikaan…

niin…kun on kulunut jo 5months niin mikä mahtaa olla tilanne ?

Kahden Pösön omistajaa täällä kiinnostaa myös!

vesQ - 22:50, 18.6.2011 » Kahden Pösön omistajaa täällä kiinnostaa myös!
Minkä mallisia Peugeotteja löytyy? :)
Jani K - 23:27, 18.6.2011 »
Toinen tasan sama ku tässä ylhäällä oleva ja toinen muutaman vuoden nuorempi Mont Blanc.
vesQ - 11:46, 19.6.2011 »
Jani K - 23:27, 18.6.2011 »
Toinen tasan sama ku tässä ylhäällä oleva ja toinen muutaman vuoden nuorempi Mont Blanc.
OK, itsellä tommonen ylhäälläoleva ja sit on tosi hyvä kuntonen Mixte. löytyy foorumilta "Peugeot Mixte"

Hei,
Sattuuko joku tietämään satulaputken kokoa tässä pösön mallissa? Onkohan 24mm lähellä? Vaihteetkin omassani joku on tärvellyt joten niistäkin olisi kaikki tieto tervetulletta. Edessä kaiketi pitäisi olla kaksi lehtinen ratas mutta minulla on siitä pieni lehti viety. Jos jollain on vaihdevivuista takavaihtajaan toimiva paketti tähän niin olisin kiinnostunut. Laitan vielä myöhemmin ostopalstalle viestin jos ei täällä huomata viestiä. Kiitoksia!

Mulla on tästä samaisesta mallista tehty konversio, hauskaa että sain alkuperäisen mallin tietooni. :slight_smile:

Satulatolppa on 24 millinen ja vaihdeosina tais olla Suntouria (en tiedä oliko alkuperäiset). Mulla voi jotain alkuperäistä osaa olla varaston perukoilla.

Tossa on Pösön esitteet vuosilta 1979 ja 1980. Niiden mukaan tätä PX8M:ää sai myös ilman etuvaihtajaa 5-vaihteisena.

Kiitoksia tiedoista!

Hei Rssi, sattuuko löytymään vaihteiston vivut? Joku aikaisempi omistaja on viritellyt jostain lasten bmx pyörästä tolppa mallisen vaihtajan vivun pösööni ja siinä on vain 2 asentoa. Eli käytännössä vain kahdella takarattaan lehdellä mennään. Itseasiassa takavaihtaja minulla on myös suntour joten sitä en tarvitse. Ja saattaahan se olla että tämä oli juuri viisivaihteinen versio mikä on kyllä ihan riittävä määrä.

Lisää kysymyksiä… Meneekö tuo vanha takaratas johonkin uuteen vanteeseen? Vanteet ovat tällä hetkellä eriparia ja kolhuilla joten ne menee vaihtoon. Kuten myös gummit. Kenelläkään vinkkejä hyvistä gummeista ja vanteista? Mielellään sisäkumilliset. Ja lähinnä pitkää matkaa tällä tulen ajamaan kunnes valmistuu. Kaupunki pyörä on erikseen.

Kiitos vielä hyvistä tipseistä!

Pösön kilikello huudossa

Mulla on samanmoinen rospuuttoraaseri. Kovin on vaan keskiö alhaalla, aika usein on ottanut pedaali maakosketusta.

Rssi - 13:59, 23.6.2011 » Mulla on tästä samaisesta mallista tehty konversio, hauskaa että sain alkuperäisen mallin tietooni. :) Satulatolppa on 24 millinen ja vaihdeosina tais olla Suntouria (en tiedä oliko alkuperäiset). Mulla voi jotain alkuperäistä osaa olla varaston perukoilla.
Isellä on nyt kaksi tuollaista Peugeottia ja kummassakin oli ostettaessa Simplexin vaihde osat, eli en usko että on Suntour alkuperästä osaa. (Itse sorvattu satulaputki 24,2 mm kiinni itsellä).

Joo Simplexiähän ne olikin kun tarkistin. Alkohan ne molemmat S:llä. :slight_smile:

Noniin elikkä tämä projekti jäi aikoinaan tauolle muiden menopelien takia, mutta vastoin kaikkia odotuksia tämä valmistui! Ei menny ku 2 vuotta!

Tuli akuuttia tarvetta menopelille joten pistin Saksanmaalta tilaten kammiksi Gimondit, simpan jarrukahvat ja vakioihin Mafac:n centerpull jarruihin uudet palat.

Kiekoiksi löytyi foorumilta edukkaat Kona Major One:n kiekot, eli näissä on ilmeisesti Formulan navat ja Alex rims R390 kehät, bonarina vitun hieno sininen väritys, mitenkähän tuon maalin saisi poistettua helpoiten ja mahdollisimman vähällä vahingolla itse kehälle?
Gummeiksi löytyi niinikään foorumilta vähän ajetut talvimarat.
Tanko: Sport

Yksi käppänen kuva tuli otettua, huomenna vaikka vähän parempia.

Välityksenä tällä hetkellä semitaaki 48x18, flip/flop navassa olisi vielä 16t fiksipuoli jos alkaa tuntua meno liian kevyeltä, eli jos joltain löytyisi ylimääräisenä, 42t 130bcd ratas niin voisi kiinnostaa.

Muuten tuntu kyllä kivan jämäkältä tällasella kelirikolla ajella.

On tietysti vähän myöhäistä nyt sanoa, mutta itse hankin muutama kuukausi sitten On-Onen samannäköset retrokammet joissa olisi ollut 42t ratas…

Maalinpoistoon kokeilisin tinneriä, sillä ainakin lähti hyvin oman rungon oletettavasti kilikolimaalit.

Jos se on oikeesti maalattu siniseks muullakin ku kilikolilla niin tinnerit ja asetonit ei ehkä palvele täysiä. Toki kokeilla kannattaa. Mutta maalinpoistoaineella (Nitromors tai se Bilteman geeli) varmasti lähtis. Ei ne itse kehälle mitään tee.

Ihan tehtaalta ovat tulleet tuolla värityksellä, elikkä kai sitä täytyy lähteä morssia metsästämään…