Pesuaineet kiinnostaa

Nyt saa antaa vinkkejä pyörän yleispuhdistukseen soveltuvista pesuaineista.

Vaatimuksena luontoystävällisyys/biohajoavuus ja tietty edullinen hinta. Jotain litkuja joilla saa vähän pinttyneemmät ravat ja mudat sillai kivasti irti?

Ketjujen pesusta täällä on jo keskusteltu joten jätetään se omaan lankaansa:
https://www.yksivaihde.net/old/832

Mulla on Wurthin Pinelinea. Toimii, no, ihan kivasti, ja on riittoisaa. Ja biohajoavaa.

Wurth kuulostaa hyvältä, etenkin kun logosta tulee aina mieleen Wu-Tang. :wink:

Mistä ostit jos ostit stadista jostain?

Helposti saatavilla olevaa, ympäristöystävällistä ja edullista on nestemäinen mäntysuopa. Laimentamattomana puree varsin hyvin ainakin kirkkaan amuliinin putsaukseen. Maalipinta jää minun mielestä himmeäksi ko. aineen jälkeen.

Mä olen käyttänyt perinteistä Tolua hieman vedellä lantrattuna sumutinpullossa.

1.Toimii tiskiharjan kanssa yleispuhdistukseen aika hyvin ja aine on suht “ystävällistä” bio-hajoavine tensideineen ja täysin kierrätettävine pakkausmateriaaleineen.

2.Hinnasta en sitten tiedä, mutta käytän tota muutenkin kotona yleispuhdistukseen joten selviän “helpommalla” kun ei tarvitse hankkia erikseen pyörälle pesuainetta.

Aikalailla samoja kun tuolla ketjunpesutopickissa.
Peruspesuun melkein mikä tahansa pesuaine, esim.fairy.

Likaisempiin setteihin sit liuotinpesuaineet. Niiden loppuessa kokeillut myös Tolua, joka toimii ainakin hieman vahvempana seoksena hyvin. Raaka Tolu toimii myös vessan pesussa rassauksen jälkeen.

Pinttyneempään likaan sit liottelu lamppuöljyssä. Jos ei pelkkä lamppuöljy auta niin ensin crc pintaan pariks päiväks → pesu lamppuöjyssä. Ei hirveen LUOMU-vaihtoehto, mutta eipä tuota pahemmin liotussessioissa kulu, litra riittää pitkään.

jussi - 7:48, 21.4.2010 » Wurth kuulostaa hyvältä, etenkin kun logosta tulee aina mieleen Wu-Tang. ;) Mistä ostit jos ostit stadista jostain?
Turusta Foxcompista. Vajaa 7 egee.

Wu-Tangin Pinelineä löytyy ainaski joistain “miesten tavarataloista”. Motonetistä ostin oman pulloni. Toimivaa tavaraa se on kyllä ollut.

Universal Stonea olen kuullut kehuttavan, biohajoavaa jne

Mulla on ainakin Fairy + vesi toiminut normaaliin kuraan ihan hyvin. Biltemasta saa myös biohajoavaa rasvanpoistoainetta check hintaan 7,99 4 litran kanisteri. Tosin tuo ei ole mitään järin tehokasta. Vaikeampaan likaan olen yleensä käyttänyt sitten tuota vaahtoavaa hienoa teräsvillaa Pata Pata ™ kopioita.

Samaa kamaa pitkä lista: Millä vanhojen osien puhdistus onnistuu? - Paja - Yksivaihde.net

^ Kappas.

Mutta kun kelailin lähinnä jotain vartavasten pyörän puhdistukseen tarkoitettua täsmätuotetta niin eipä myöskään tullut mieleen se suihkupullossa oleva Tolu jota meiltäkin löytyy valmiiksi himasta.

Wurth tosin näyttää lupaavan myös mm. seuraavaa: “Jättää puhdistetut pinnat kiiltäviksi” joten ehkäpä täytyy hommata sitä sitten.

Fairyssa ja muissa astianpesuaineissa on tiemmä suolaa, joten mäntysoopa+tolu FTW.

Sit varmaan kaikki tietääkin jo, mut sanotaan vielä kerran: ei rasvanpoistoa laakereihin.

http://www.poundland.co.uk/images/585/original/cif-cream.jpg
Cifillä lähtee jos ei millään muulla. Tota creamii on tullu käytettyä. Vois koittaa suihkeena jatkossa.

Wurthin Pineline taitaa olla sen toisen pyöräfoorumin suosikki. Itsellä Pedrosin ylihintaisia (mutta mukavan tuoksuisia) litkuja sekä Pinelineä käytössä ja jälkimmäinen vie voiton. Pumppupulloon sopiva seos ja sumuttelemaan!

entäs mikä ois hyvää ja halpaa puhdistusainetta esim laakereille ja muille pikkuosille jotka rasvataan puhdistuksen jälkeen?

himassa oon käyttäny jotain pyöräspesifisiä degreassereita mut pyöräpajalle mietin jos sais jotain vielä halvempaa tököttiä. lamppuöljyllä ollaan kans putsattu mut ei oo ehkä terveellisintä/ekoologisinta/turvallisinta mahdollista

oisko esim tästä mihinkään Autonpesuaineet ja tarvikkeet - Biltema.fi

töissä yksi asentaja antoi vinkin että aseöljy ym ohuet öljyt on voittajan valinta jos pitää puhdistaa jotain (e: metalliosia siis).

eli esim: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Muut-voitelutuotteet/Yleisoljy-361746/

Ajomiehet saa luvan jättää tämän lukematta. Mutta jatkan tänne kun tuolla toisessa ketjussa sivuttiin hieman arasti renkaiden pesuasioita.

Monarkki - 18:20, 6.11.2013 »
Konsta - 16:37, 6.11.2013 »
Monarkki - 15:40, 6.11.2013 » V-jarrumönjän pesuun valkokyljistö yksi ainoa sana: ihmesieni. Ensin pitää kastella renkaa kyljet hyvin ja sit vain pyyhkäistä. Naurettavan iisiä.
Ai jaha. Yst. terv. nim. Tervetuloa pesemään mun renkaat
Jos ei osaa niin ei osaa. Tai jos ostaa vääränlaista ihmesientä. Yst. terv. nim. Cruiserin kolmituumaiset valkokyljet aina kuin pulmuset.
netspider - 16:35, 6.11.2013 » Koitin putsailla [tästä](https://dl.dropboxusercontent.com/u/48832926/scott_boulder_1992.jpg)lienee 20v vanhoja Panaracer Smoke/Headwall tanwalleja ja niissä on kyllä niin pinttynyttä likaa ettei lähtenyt puhtaaksi edes asetonilla.
Sit jos on vuosia pinttynyt niin biohajoava ötökänpoistospray toimii kumiin kuin jumalan sana.
Tuotenimet ja/tai ostopaikat esiin vaan!

Yst. terv. nim. Olen tosissani

Eli, puhetta vaaleiden kumien pesusta:

Ihmesientä ei kannata missään nimessä ostaa vähittäiskaupasta (tyyliin Vileda jne.) vaan siivouskaupoista, hieman teollisempaan käyttöön tarkoitettua versiota. Paljon tiheämpää se materiaali, ei repeä ja kuluu melko hitaasti. Nimimerkki Artpow oli just löytänyt jostain halvalla pahvilaatikollisen kunnon ihmesientä ja itse ostin vahinkotavaramyymälästä jonkun tukun varastoa pari pakettia. Kastelluista tanwalleista ja oikeastaan kaikkialta muualtakin lähtee paska kun on kunnolline ihmesieni, mutta se vaatii oikeasti vettä.

Biohajoavassa ötökönpoistosprayssa (puree siis muun muassa kovettuneeseen proteiiniin ja kitiiniin) luottaisiin Solmasterin tuotteisiin (esim AS 40 tehopesusta itse laimennettu suihke), Autoglymin ötökkäsuihke tai esim. Motul Moto Wash mutta pesun jälkeen runsas huuhtelu. Näillä saa sitten vaikka minkä paskan pois vaaleista rengaspinnoista, mutta ei koveta koska ovat luonnonöljytiivisteitä pitkälti.

Tuotteita saa mistä vaan autoliikkeistä ja Tokmanneista. Toivottavasti auttoi.