oma pyöräily- ja parasiittikokemukseni: Kuusi vuotta sitten kun olin palannut vuoden kenttätöistä Uudesta-Guineasta, oli aika kovat ajoliekit, sillä en ollut vuoteen päässyt pyöräilemään, ja kynsin kamalalla Nishiki-konversiollani paikasta toiseen. Noin päivän varoitusajalla keksin myös, että juhannukseksi on poljettava Päähesalasta Mikkeliin, minkä teinkin ihan onnistuneesti. En ollut erityisen hajalla, mutta olihan tuo itselleni aika iso fyysinen puristus.
Seuraavana viikkonloppuna oli tarkoitus polkea kaverini mökille Pernajaan, mutta alkuviikosta oli kevyttä kuumeilua ja vähän flunssainen olo. Epäilin, että lapaluussa oleva paise aiheuttaa jotain tulehdusta. Kävin lääkärillä, joka antoi antibiootteja ja totesi, että koska kuume oli laskenut, ei estettä pyöräilylle ole. Seuraavana päivänä olikin ihan hyvä olo, mutta sitä seuraavana nousi suht. korkea kuume, kunnon vilunväristykset ja muutenkin paska. Olin tuolloin, onneksi, vanhempieni luona käymässä ja jäin sinne potemaan. Olivat sitä mieltä, että nyt ei ole kaikki kunnossa, kun taas itse leuat lukkoa lyöden vakuuttelin, että kaikki ok. Sitten laattasin, minkä jälkeen vanhempani totesivat, että nyt tuota noin vaan HYKSiin, koska ei vaikuta normaalilta ja siellä verikokeet kertoivat, että veressäni uiskenteli malariaparasiitteja.
Eipä siinä: saamani parasiittimalli oli Plasmodium vivax, jonka ansiosta on kyllä aika kipeänä, mutta se ei ole onneksi yhtä vaarallinen kuin kaikkein pahin Plasmodium falciparum -lajin aiheuttama malaria. Sen sijaan tuo vivax jää elelemään maksaan ja voi aktivoitua aika pitkänkin ajan kuluessa. Olin sitten viikon sairaalassa ja antoivat lääkettä, jolla nuo vivaxit pommitetaan hengiltä maksasta. Kaikki olikin sitten aivan hyvin, mutta puoli vuotta myöhemmin, kun oli tarkoitus lähteä nimim. TS:n kera matkoille, niin samat hytinät alkoivat ja takaisin infektio-osastolle, jossa todettiin, että koska toi maksan puhdistava lääke on niin rajua munuaisille, oli sitä annettu minulle liian varovasti, ja parasiitit olivat selvinneet siitä hengissä. Tuplasivat sitten annoksen ja sen koommin ei malaria kohtaus counterini luku ole noussut.
Jälkimmäinen kerta liittyy pyöräilyyn sikäli, että kuumepäissäni totesin, että paskoilla konversioilla ajo loppuu tähän ja Laakson sairaalassa pistin sitten 395 euroa + postikulut sileiksi ja tilasin mvstan rollerin, jolla ajoinkin sitten tähän vuoteen saakka.