P: yksi rolleri vähemmän

No niin,

suuret rollerinvaihtoviikot ovat takana. Muiden 54 Sebuja ja 56 rollereita tyyppailtuani on ollut reilun vuoden sellainen kuumotteleva tunne, että 53 rolleri on mulle sittenkin liian pieni. Reilun kuukauden 54 Sebulla töitä ajettuani totesin, että näin on ja ostin nimim. hugeantin rollerin pois—kun hän sitä mulle tarjosi. Vetäsin omaan rolleriini Motönetin mustat pohjamaalit ja 2k lakat päälle ja möin pois.

Useamman viikon olen seisottanut tuota runkoa himassa saaden aikaiseksi vain Gamagoolion keskiön vaihdon huippulaadukkaaseen kahdenkympin Tangeen. Nyt kun flunssa on taitettu, niin testimielessä kokosin tuon 56:n ensimmäistä kertaa. Koska tuosta puuttuu levarikorvakkeet, niin parts kellarikomero binistä piti hakea vanha etukiekkko. Samaten etutarakka piti jättää kellariin, koska levarikorvakkeen lisäksi myös lokaritartsin paikat puuttuvat haarukasta.

Vaikka 56 on merkittävästi korkeampi kuin 53 rolleri, niin huomasin haluavani pystympää asentoa, joten lykkäsin stemmin sojottamaan ja lisäilin speissereitä. Tässä kohdin ruotoputki alkoi loppua kesken: olisin nimittäin mieluummin pitänyt stemmin vaaterissa ja koonnut kunnon speisseristäkin, mutta toimii noinkin. (Selkeästi ei ole ollut Surly-miehen pyörä tämä kun ruotoputkea ei ole mitoitettu 25 mm stäkille :smiley: )

https://preview.ibb.co/d1y0AT/rolla56.jpg

Tuossa nyt ensimmäinen setuppi. Hyvältä tuntuu. Satula on alhaalla, koska olen persjalkainen ja asento pysty, koska reppua raijatessa on kivempi olla pystyssä kuin kontallaan.

Osat suht paskaa, paitsi etukiekko, joka on Kimiltä ostettu hiponapainen käyttökiekko ja ohjainlaakeri, joka on paitsi kliffan värinen, niin myös super—etenkin, koska tuli rungon mukana. Voimansiirto on tyyliin viime jouluna ostettua Sturmy Archeria ja Veijo Surlyn ratasta, ja kokonaisuudessaan niin soikeaa, että uusia pitäisi. Samassa konkurssissa voisin vaan ostaa ne Sugino pistat tähänkin.

Sun aiempi rolleri näytti mun silmään ihan oikeen kokoiselta joten oon odotellut mielenkiinnolla kuvaa tästä.

Hyvältähän tääkin näyttää. Vähäisestä näkyvissä olevasta tolpasta tulee mieleen Samulin rolleri eli ajomieskamaa.

Ajelin ohi kun olit tulossa motonetista ja olit kuvaileen Sahaajnkadulla tätä. Hyvältä näytti livenäkin.

Pakko myöntää, ekana kun luki näitä “vaihoin isompaan” juttuja, tuli mieleen vaan kuvat vanhasta rollerista lyhyehkön stemmin kanssa eikä se muutenkaan näyttänyt liian pieneltä ja pelotti että mitäs nyt…

…Mut täähän näyttää aivan sopusuhtaiselta ja hyvältä, ei ollenkaan liian isolta. Oikein hyvä. Ja näen jo kristallipallostani että tähänkin on varmaan kohta artesaaniliekitetty levarille pidikkeitä? :slight_smile:

On kyllä jänniä nämä runkokokohommat, kun tutamillekin “vääränkokoisella” pyörällä kilsoja kertyi aika hitosti. Odotan siis itse jännityksellä mahdollista havaintoa siitä, että oman fillarini runko pitäisi olla enemmin 56 kuin nykyinen 54.

Rolleri näyttää oikein sopivalta! Ei muuta kuin tosiaan juottamaan kiinni kaikki mitä herra Surlyltä on unohtunut tehtaalla.

Jep. Ei tuo vanha rollerikaan huono ollut ja tyytyväisenä silläkin tuli ajettua reilut viisi vuotta. Rollerien suhteen vaikuttaa siltä, että 177 cm lyhytjalkaisena tyyppinä jään juuri 53 ja 56 kokojen “väliin” ja että Sebun geo on itse asiassa varmaan mun rakenteelleni sopivampi.

Tarkoitus olisi juottamalla kasvattaa tämänkin potentiaalia ja samantien vähentää sitä aktualisoimalla saatu potentiaali levarilla ja tartsilla.

No niin. Eli tuo 56 rolleri tuli sitten todettua itselleni liian pitkäksi ja matalaksi, kun taas Sebu 54 tuntuu juuri sopivalta sekä dropilla että raiserilla. Onneksi rollerit liikkuvat Hesalassa nopeasti sekä kadulla että markkinoilla, joten tuo hugeantin 56:n pääsi toivoakseni parempaan kotiin. Onneksi kohdalle osui myös hyvä diili uudehkon sukupolven San Sebastianista, joten nyt on sitten toimiva varapyörä.

Tarkoituksena oli siis hankkia kopio työ- ja arkipyörästä, jota voisi pitää sitten hieman eri kokoonpanossa ja välikausilla eri renkailla, jotta tulee vähän vaihtelua ja jotta olisi totuttu pyörä siltä varalta että toinen on säädettävänä tahi hajalla.

Tällaoinen tuli. Osat melko suoraan rollerista. Oranssi Kingi pitäisi vielä asentaa, mutta ajattelin tehdä sen sitten kun olen saanut keulan mannisoitua, jolloin voisi vetää kotelosuojatkin sisään.

https://preview.ibb.co/fTxjKT/37698149_10214917168095452_4587613237834416128_n.jpg

https://preview.ibb.co/hjGQto/37679808_10214917170495512_5752318247210844160_n.jpg