P: Tunturi Equillar 400 levareilla

Projektilangan avaus.

Vihdoinkin sain nimittäin kauan himoamani levari-Equillarin. Hähhää. Ensimmäiset palsta-dibsit jotka todella toteutui. Mitä lämpimimmät kiitokset nimimerkki rikulle!

Kayapoita vain aiemmin kädessäni pidelleenä sanoisin että kyllä tää Equillari jotain ohuempaa putkea on. Runko painaa 2 305 g.

Satulatolpan koko on vanha kunnon Tunturi-spessu eli 29,8 mm mutta onneksi mukana seurasi shimmilöinen. Se painaa 30 g.

Hiano väri, tuommonen pronssihtava tumma metallinhileinen harmaa tai joku en tiijjä.

Mun mielestä ihan ookoo työnjälkeä nää samoin kuin Kayapot on. Tai no ehkä joku hitsaushifisti keksii nassutettavaa mutta koska olen maallikko niin mä en.

Tulossa 559-kiekot ja sitten 584-kirkkoset, ainakin kokeiluun.

Palikoita on kertyny laareihin vuosien varrella kaikenlaisia ja nyt vaan pitäis päätää mikä olis kiva, esim. että laitanko kammiks XTR:t, Race Face Turbinet vai mustaksi anodisoitut Middleburnit. Jii än ee.

24 Likes

uuh, aah ja seurantaan

:grin: sulleko se nyt meni

tästä lähdettiin

1 Like

Siis… mä en nyt ymmärrä? Miten helvetissä sulla voi olla kuva mun tulevasta AMAsta nyt jo olemassa? Onko mun tietokone häkätty?

4 Likes

siisti mullet proto
miksi sulla on noin paljon lastenpyöriä konsta

1 Like

Oliko Konstalla jo keula katottuna tähän?

Jotta voisin paremmin nähdä sinut, rakas lapsoseni.

Mjoo oli tossa jotai vaihtoehtoja, en ihan tiiä minkä laitan. Olisko ollu jotain?

1 Like

Laita stridslandin barnacle fork.

Harmillisesti oli vähä turhan iso mulle. Oli muute jonki verra projektia keskiön ja tolpan irrotuksen kanssa. Molemmat tais joutuu sahaa halki

Kiva et tuli projektitopicci täst!

Hypistelin tota barnaclea just viikko sitten ja voi tsiisus että oli painoa keulalla. En yhtään ihmettele miksi grammoja ei mainita missään. Tämmönen maininta tosin löytyy:

They’ve passed the gnarliest lab test (ISO 4210 at MTB level) and live up to expectations in real life riding as well!

Design on kyllä siisti, mut toi on aivan liian overkill mihinkään tasamaan pyörään. Toki jos speksaa renkaiksi jotku nokian gazzat niin sitte grammoilla ei oo väliä.

2 Likes

Googlasin ton mainitun haarukan ja täytyy taas kerran sanoa että mitäs jos tehdään niin että me soitellaan sinne teille päin sitte.

Mutta noin niinkuin vakavasti puhuen haarukkavaihtoehtoni ovat rajatut eli kaiketi

  • Pace RC31, vanhempi versio, A-C 420 mm
  • merkitön alumiininen levarihaarukka jossa paikat cantitapeille myös, mustaksi kannutettu, A-C jotain
  • merkitön teräksinen muistaakseni kromattu levarihaarukka, A-C jotain
  • Pelagon joku teräksinen levarihaarukka, A-C jotain
    tsekkasin nimimerkki konkelin topsuista: Stavangerin haarukka, A-C jotain 393 mm
1 Like

393

1 Like

Okei kiitti!

Enpäs tiiä, ku en tiiä mille joustolle toi geo on. Semmonen 420 a-c, musta Bridge Clubin keula ny tavallaan vois olla joutenkin kyllä.

1 Like

Oukkers. Mietiskellään. Asiasta toiseen, tietääkös kukaan Pelago-perehtynyt onkohan vuonna 2015 Stavangerin keulaa vielä tehty kahdella eri rakella?

Ohjainlaakeri asennettu, osia ruuvailtu kiinni, etutarakoita osteltu, renkulit vanteelle naristeltu, tavaroja naftaliinista kaiveltu.

Plus yks titaanipultti katkastu.

2 Likes

Measure twice, cut once.

Siirsin vaijerivetoisen levyjarrun kokonaisuudessaan vaijereineen ja kuorineen toisesta rungosta tähän Equillariin.

Pihinä laihialaistyyppisenä ihmisenä ilahduin kovasti kun huomasin että vaijerin pituus riittää ja että vaijerinkuori olikin todella lähelle oikean pituinen myös tähän runkoon. Aattelin että no onpas tähdet ollu kohdallaan kun stoppareiden sijainnit sattuu olemaan niin lähellä toisiaan vaikka vanha runko Taiwanista ja tämä Suomen Turusta.

Mallailin ja mittailin ja tulin sellaiseen tulokseen että kuori oli vain hieman liian pitkä. Koska ei anna luonto periks jättää aavistuksen liian pitkää pätkää tohon niin aattelin että tehään täydellistä ny, lyhennän sen eikä kuitenkaan tartte ottaa kokonaan uutta vaijeria ja kuorta, säästyy monta kallisarvoista euroa ja vältän ylipäätään ärsyttävän vaijerinkuorien kanssa pelehtimisen alusta saakka. Ilon päivä!

Leikkasin sitte sen ylimääräseks katsomani pikkuriikkisen pätkän veke, oikasin leikatun pään ja aloin asentamaan. Mutta mitäs saatanaa ku nyt kuori oli liian lyhyt.

Ei auta. Olin mittaillu jotaki väärin tai muuten vaan sekoillu. Harmittaa aivan suhteettoman paljon että se kuorenpätkä olis ollu täysin oikean pituinen jos en olis tehny mitään. Gaggen byllen!

4 Likes

Minulla on jostain tulleita jatkoholkkeja, jolla korvaan mittavirheitä (vaihtelen settejä pyörien välillä ja aina ei pituudet natsaa täysin).

1 Like

Ai nii hyvä ku sanoit koska mullakin pitäis itse asiassa olla noita jossain. CNC:ltä ainaki niitä sai jossain vaiheessa hommattua, ostelin 5mm ja 4mm versioita varastoon. Täytyypä ettiä.

Esteet ovat sekä uhkia että mahdollisuuksia. Tällä kertaa niistä päästiin etiäppäin ilman psyyken totaalihajoamista.

Ensinnäki katkenneen pultin jämät lähti irti. Ei pihdeillä mutta dremelöimällä nysän päähän ohut ura ja pienellä ruuvimeisselillä vääntämällä se tuli sieltä.

Liian lyhyeksi leikattu vaijerinkuoritilanne taas parani SeppoKyllikin mainiolla ohjeella elikkäs kaivoin varastoistani yhden viiden millin jatkoholkin joita mulla tosiaan oli kuin olikin, etsin kellarin lattialta pyörimästä sen irtileikatun kuorenpätkän ja laitoin sen takas.

Nyt olis 584-kiekot ja 42mm renkulit siinä sitte. Kiekot on jonku Giantin maasturista jääneet ensiasennuskökköset mutta onpaha ohennetut Sapimin pinnat sentään ja konelaakerit etunavassa. Kaipa tohon väliin just menis lokaritki.

Keula on ny alumiininen kannutettu levari/cantikeula teräsruodolla, A-C on ~395mm tai jotain siihen suuntaan.

11 Likes