P: Rossini

Terve!

Homman nimihän oli oulun O/M/V topicissa alunperin tämä:

rister - 20:48, 24.2.2020 » M kokonen pomppis tms. "perus" teräsrunko ois hakusessa. Houkuttelis kasailla partsbinistä budjettikampetta, mutta sopivaa runkoa ei oikeen taho löytyä...
Mutta sitten homma meni muualla myynnissä topicissa kuitenkin tähän:
Jenssen - 11:30, 30.5.2020 » Oulussa 50e Rossin pista.
Ja nyt teen ensimmäistä projektilankaa foorumille sen vuoksi, että tämmösestä vanhemman ikäluokan rungosta, osista ja standardeista ei mulla ole ihan älyttömästi tietoa.

Lähtökohtana on tosiaan Rossinin ratarunko, joka on omien mittailujen mukaan noin 54 cm vaakaan ja 56 cm pystyyn. Vuosimallista mulla ei ole mitään tietoa, mutta keskiömuhvissa on stanssattuna TY 351 ja ilmeisesti koko 54. Runkohan ei missään priimakunnossa ole vaan maalissa on runsaasti jälkiä ja pientä ruostevauriota. Rungossa oli kiinni ostettaessa mulle tuntematon ohjainlaakeri, Campan Pista? 165mm kampisetti 48t rattaalla ja erittäin rujossa kunnossa oleva SR Laprade tolppa.

Keula tässä ei mahda olla alkuperäinen. Ainakin nopeasti vilkaistuna käyttäjällä Faffe on joskus ollut tälläinen ihan rungon värityksessä olevalla keulalla. Tähän viittaa myös jostain syystä tölkkishimmattu keulan alakooli.

Nyt ensimmäisenä tarkoituksena olisi saada tämä fillari ajettavaan kuntoon sen kummemmin osalistasta tässä vaiheessa välittämättä. Mukana tulleet osat ajattelin puhdistella ja iskeä takaisin kiinni. Partsbinistä löytyy paremman puoliskon rollerista jääneet kiekot, kun rossinin kanssa samalta myyjältä nappasin mukaan siihen uudet kiekot.

Stemmiä ja tankoa mulla ei tähän vielä ole ja niistä voisin ottaa ehdotuksia vastaan. Oon riserillä tykännyt ajella, joten sellaista nyt ainakin aluksi. Satulatolpan kiinnityspultti oli vaihdettu 8mm pultti + mutteri -yhdistelmään ja siihen myös olisi oikeanlainen pultti hakusessa.

Lähdetään tästä liikkeelle ja katsotaan mitä tulee.

1 Like

Mul on toi sama haarukka, mut siinä on jaksettu viilata toi jarrureiän ympärys sileeks.

Ehkä tos on 27.0 kooli? Haarukan sovite on 26.4mm

Aivan. Enpä tullut ajatelleeksi että niitäkin on erikokoisia.

Pitäsköhän tässä olla 27.2 tolppa? Yritin vähän edes fiksailla tuota mukana tullutta tolppaa ja hoksasin, että siinä lukee 26.6. Se tuntuu myös vähän väljältä tohon.

Taitaa olla 26.8mm tolppa joka tuohon istuisi. Mulla jemmassa jos haluat käydä tyyppaamassa.

tää topikki voi olla hyödyksi tolpan koon selvittämiseen, jos jotain putkitarran jämiä vaikka löytyy rungosta tms.

jos 26.6 on ollut kiinni ja se edes jotenkin kiristyy niin ei se nyt sit 27.2 voi olla

edit tai no luin ton topin läpi ja ehkä se ei tolpan kannalta oo kovin hyödyllinen, mutta ihan kiva silti

Kammet on sir vanhaa recordia 151bcd. Multa löytyy jotain kaupunkiin sopivia rattaita tolla jaolla ylimääräsenä jos on tarvista.

Rungossa tosiaan on Falck tarra ja kyllä tuo tolppakin tuohon loppuviimein ihan hyvin kiristyi. Pitää vaikka Tuomakselta testailla sitä 26.8 tolppaa jossain välissä, että istuuko paremmin.

Tuota Rossin topickia selaillessa osui silmään Josbansen sinne postaamia vanhempia kuvia ja yhdessä kuvassa näkyi tuttu raami erivärisine keuloineen. Hetken googlailtua tulin siihen tulokseen, että mahtaa kuskin ja myyjän nimen perusteella olla sama peli:

Sitten itse projektiin. Pikaisten lainaosilla tehtyjen testiajojen jälkeen raami oli saunan lauteilla elmukelmuun käärittynä pari päivää, kun kokeilin ensimmäistä kertaa miten sitruunakiisseli tehoaa ruosteeseen. Hyvinhän se tehosi.
Mielestäni ajan tuomat jäljet saa tässä näkyä ja taitaisi muutenkin olla melkoista hakuammuntaa lähteä tuota paikkamaalailemaan. Ajattelin suihkia paljaisiin kohtiin kirkasta lakkaa päälle.

Sain rungosta keskiönkin melkeen kokonaan irti. Vetopuolen kupin irrottamiseen mulla ei vaan ollut kunnollisia työkaluja. Keskiö näyttäisi olevan joku Shimanon tekele njs leimalla.

Osia olen tähän kaivellut. Tolpalle, rattaalle ja tangolle on näytetty jo vähän hiomapaperia sekä kiillotuslaikkaa. Stemmi on ebaystä tulossa ja sen saavuttua alkais kaikki ensimmäiseen setuppiin tarvittavat osat olemaan kasassa.

Ohjainlaakerin toiminta vähän mietityttää. Ylhäällä oli kuulien ympärillä oleva metallikehikko paikoillaan, mutta alhaalla ei ja kuulia oli saman verran. Pitäisikö alhaalle laittaa sen vuoksi muutama kuula lisää?

huhhuh ai täähän slouppaa! katoin viimeks että oli ilman laakeria tos mallauskuvassa, mutta eipäs ollutkaan

todella kova, ja kapee riseri <3

kovaaa

Stemmi saapui ja nappailin fillarin kasaan. Stemmi on 120mm 3T Chromix.

Kävin ajelemassa 30km testilenkin ja tuntui oikein mukavalta.

Kiekkojen jarrupinnat tuli kannutettua mustaksi. Satulana oli aluksi aiemmassa postauksessa oleva Fabric, mutta ei se oikein passannut niin nappasin Cinellistä hyväksi todetun romin kopion lainaan. Taidan tähän tilata myös samanlaisen. Seatclamppiin on myös tulossa oikeanlainen pultti ja bar enditkin varmaan saapuu hyvällä tuurilla tämän kesän aikana.

Näyttää nopealta, hieno runko!

Päivitetäänpä tätäkin välillä. Tällä on tullut nyt ajeltua varmaan yhtä paljon kuin “ykköspyörällä”.

Nappasin kauppareissun jälkeen pari kuvaa puhelimella:

Jonkunnäköstä osalistausta:
Kiekoissa: Surly New + Alexrims DA22 + Schwalbe Ultremo ZX 23mm + Kenda Kontender 23mm
Voimansiirrossa: Campa Record Pista + 49t leipä + Surly 19t + Sram pc30 + PD-M520
Ohjaamossa: 3T Chromix Corsa 120mm + B-riser + Lifelinen teipit
Istuinosastolla: SR Laprade + Aliexpressin “Romin”
Painoa: 8,5 kg

Ohjainlaakeri tuppaa vähän rahisemaan ja ajossa löystyykin, niin se pitäs varmaan päivitellä uuteen jossain välissä. Vaikkaki pyörii kyllä ihan nätisti.

Oikein kiva

hito hyvä

himokas rossin pista

Pääs käymään niin, että tästä tuli mun ykköspyörä. Entisestä jätin tähän tuommosen kivan tangon, mutta ohjaamo meni liian pitkäksi tuon 120 mm Chromixin kans. Hommasin sitte tommosen vähän haljenneen Nitton tilalle. Katotaan jos näistä sais talven aikana leivottua asiallisen ohjaamon tähän.

Esimerkillinen fixed gear polkupyörä tässä.

kunnollista / proper

Kiitos kommenteista!

Jatketaan stemmihommilla. Ostin siis tuon Jaguarin ihan vaan testiin, josko ois passeli. Meinasin ehyen samanlaisen sitte hommata, mutta oppirahojen maksaminenhan on loppuviimein osa harrastamista…

Tuohan oli halki tälleen. Ois voinu varmaan kestää ihan hyvin korjaamattakin. Käytin kuitenki jollain sepällä joka nappas halkeaman kiinni. En ehkä ootellu ihan näin raffia lopputulosta, mutta kukapa mie oon sanomaan. Sainpahan syyn hommata dremelin kaikkea kivaa pientä puuhastelua varten. Sillä sitte suurimmat kököt pois ja lopuksi näkyville jäävät osat läpi vesihiomalla 240-320-400-600 + kiillotuslaikat.

Tuli taas hättäiltyä, kun onhan tuo kiillottaminen varsinki pesuhuoneen lattialla ja parvekkeella vähän tylsää hommaa. Lisäksi tossa oli vähän muitakin syvempiä koloja ja muuta.
Edit. Parempi kuva

Mopedinetin alesta uuet nakkiloiset ootteleen että joskus saan tuhottua tuon nykysen takarenkaan. Mieli ois tehny ostaa taakse 28 millinen, mutta muistelin että 25 milliselläkin tässä oli jo aika nafti sovitus.

On tullu hommattua myös uus ohjainlaakeri, polkimet häkeillä ja ketjukin tais olla jossain. Eturattaitakin on vinopino niin saa testailla eri välityksiä jos sille päälle joskus sattuu. Häkkeihin pitäs remmit jostain.