P: Pikkujoulupyörä

Joku saattaa muistaa, että viime pikkujouluissa oli tietokilpailupalkintona cvstm tracklocross ja että sen voitti Kalle. Odotusajan täytyy Suomen halutuimmalla rungonrakentajalla olla arvonsa mukainen, joten vuoden odottelun jälkeen aloitin viimein rungon kokoamisen.

Koska kyseessä on ns. isojen poikien pyörä, kaikki putket on vähintäänkin oversizee. Geosta voi vaan todeta, että se on tiukka ja mukavaa, että viimein sen kokoinen pyörä, ettei tarvitse toe-overlappia pelätä.

https://live.staticflickr.com/65535/50777844053_4b6f68a5e4_b.jpg

Rungonrakentaluaikaa paloi hieman uusien työkalujen tekemiseen. Koska 44mm emäputket on jo todella herkkiä menemään lämmöstä soikeaksi, sorvasin messingistä ja rosterista heatsinkin hitsauksia varten. Samassa yhteydessä opin myös alan guruilta, että paineilmaliittimien käyttäminen juurikaasutuksessa ei toimi, sillä liittimet tiivistyvät ilmanpaineen vaikutuksesta ja matalapaineinen argon vuotaa liittimistä hukkaan. Well well…

Runko odottaa vielä viimeistelyä saumojen suhteen, mutta eiköhän tämä viimeistään syksyn krosseihin valmistu!

7 Likes

Mutta siis eikös teräksen tigaamisen kauneus ole siinä että saumoja ei tarvitse viimeistellä?

1 Like

By viimeistely tarkoitin, että loput saumat pitää vielä hitsata

Noni. Taiteilijan kanssa alustavasti sovittu rungon kullituksesta.

3 Likes

Tigillä hitsaat?
Onko runko cro-moa ja mitä lankaa käytät?
Pitäisi aloittaa yhden rungon teko, kunhan saan jigin kuntoon, on ensimmäinen cro-mo runko mitä teen.

Putket on pääasiassa Columbuksen Zonaa, eli cromoa.
Täytelanka on 309L Stainless Tig Rod 1.0mm.

Mun hitsaussetuppi on selostettuna täällä: P: Not Cool 固定 - #12 by normaali

1 Like

309L kattelin myös itse esabin luottelosta.
Oliko jossain oma topikki hitsausvehkeistä? Nyt käytössä Fronius MagicWave 3000, opettelen asetuksia vielä.
Tätäkin projektia tulee seurattua, niin kuin NotCool projektia, muistaakseni siinä oli uskomaton maali yksityiskohta viimeistely.

Edit. Emco aihettaa kateutta, itsellä vain 8

Aika heikosti omissa hitsaustarvikeliikkeissä hyllyssä 1mm täytelankaa, olen sitten tilannut ulkomailta. Jos tiedät kauppiaan, jolla on valikoimaa niin kiinnostad.