P: Nishiki Rally - Pienellä laitolla

Alkusanoiksi sen verran, että vuosiin ei minulla ole ollut oikeasti hyvän tuntuista pyörää ja olin jo pelottavasti vieraantumassa koko hommasta. Alkukeväästä sain eräästä kuolinpesästä omakseni tämän pirun tyylikkään ja laadukkaan tuntuisen 80-luvun Nishikin, joka sattui olemaan minulle juuri oikean kokoinen. Mielestäni pyörä ansaitsi saada uuden mahdollisuuden toimia jonkun pääasiallisena liikkumisvälineenä ja minä aloin innostua kokoajan enemmän tästä uudesta harrastuksesta. Niinkin paljon, että päätin kirjoitella pyörästä projektilangan mm. neuvojen ja vinkkien toivossa.

Ensinnäkin pyörä vaikuttaisi olevan lähes käyttämätön. Täältä foorumilta löytyvän toisen Nishiki Rally prokkiksen kaltaisesti osat Sakaeta ja vaihtaja Suntour. Vaihteita löytyy kuusi kappaletta. Pölyt pyyhitty ja fillari käyty läpi kuitenkaan sitä kauheasti availematta. Ohjainlaakeri ja keskiö tuntuu olevan kunnossa, vaihtaja toimii moitteettomasti ja kiekot ovat suorat. Ei muuta kun kumit vanteille.

Tulen polkemaan tällä pidempiäkin maantielenkkejä, joten pidän pyörässä vaihteet ja satulalta hain urheilullisuutta. Ei edes näytä hullummalta!


Yksi 60km ja usea vähän lyhyempi lenkki takana ja olen aivan hiton tyytyväinen. Jarrupalat tuli vaihdettua ja jarrut säädetty. Tarakka ja lokarit pysyvät , sillä niille on käyttöä ja onhan noi tyylikkäät.

Joitain ajatuksia joita näillä kilometreillä heräsi:

Polkimissa kontaktipinta kenkää vasten on liukasta muovia ja jalan asentoa sai jatkuvasti hakea. Kostealla aivan mahdottomat. En tiedä mitä porukka täällä tuumii näistä, mutta sijoitin pyörän ilmeelle sopiviin polkimiin ja varvashäkkeihin. Ajatus siitä, ettei jalan asentoa tarvitse kokoajan hakea on houkutteleva. Kiiltää ainakin niin, että häikäisee ja hyvin tuntuu istuvan mitä nyt nopeasti tänään pääsin testaamaan. (Kuvassa remmit vedetty väärin, mutta huomasin erheeni ajoissa ja asia on jo korjattu.)
https://i.ibb.co/KySf4CW/poljinvertailu.jpg
https://i.ibb.co/svhH7z5/h-kkipolkimet.jpg

Toinen ja todennäköisesti viimeinen viilauksen kohde onkin sitten pyörän välityksissä. Loivemmassakin alamäessä loppuu vaihde auttamatta kesken. Kuten postauksen alussa totesin, olen tässä hommassa täysin aloittelija. Sen verran tietysti ymmärrän, että käytännössä välitykset muuttuu joko takapakkaa tai eturatasta vaihtamalla. Tällä hetkellä takana pienin ratas on 14 piikkinen ja eturatas merkinnästä päätellen 46 piikkinen. Tai niin ainakin luulisin.
https://i.ibb.co/1sfdL5c/46-piikki.jpg

Kaipaisinkin jo kovasti teidän muiden kokemusta ja osaamista. Kuinka minun kannattaisi alkaa lähestymään tätä asiaa? Entä mitä kuoleman vakavia virheitä ja valintoja olen saanut aikaiseksi?

Tämä on hyvä lähtökohta. Eipä ole pakottavaa tarvetta vaihtaa osia.

Periaatteessa toisenlaiseen kuutospakkaan vaihtamalla välityspulma ratkeaisi, mutta en ehkä viitsisi lähteä sellaista hakemaan, koska käytännössä 14-28 näyttää olevan ainoa helposti saatava koko. Kampisetin voisi vaihtaa sellaiseen, jossa on suurempi ratas, mutta mahtuisiko se ketjusuojan sisään? Tarvitaanko ketjusuojaa? Jääkö pienin välitys silloin liian raskaaksi? Tästä laskurista saattaa olla tässäkin apua: Bicycle Gear Inches Table | BikeCalc

Entä voiko vain pyöritystekniikkaa kehittää nopeammaksi? Onko lukkopolkimet vaihtoehto?

Toimiiko vaihtajavipu pelkästään indeksoituna vai myös kitkalla? Onnistuisiko kiekkosetin (tai vähintään takanavan) vaihtaminen sellaiseen, johon istuu 8- tai 9 -lehtinen kasettipakka (esim. 11-28), sekä mahdollisesti vaihtajaosien päivitys uuteen systeemiin sopiviksi?

Mainitsit paljon vaihtoehtoja, joita on oikeastaan kaikkia tullut pyöriteltyä mielessä. Käytännössä pyörä on kuitenkin niin hyvässä kunnossa alkuperäisillä osillaan, että en mielellään lähtisi koskemaan kiekkoihin tai vaihtajaan. Kampisarja voisi olla vaihtoehto, mutta niinkun totesit se saattaisi tehdä pienemmistä vaihteista sitten tosiaan vähän liian raskaat.

Lukkopolkimet jää ehkä tähän pyörään hankkimatta, mutta pyöritystekniikka tulee varmasti vielä kehittymään. Alan pikkuhiljaa tottumaan ajatukseen, että tämä fillari on mitä on ja se toimii hemmetin hyvin arkikäytössä ja retkipyöränä. Jos vielä parin kuukauden pyörittämisen jälkeen on fiilis, että pakko saada isompaa vaihdetta silmään niin mietitään sitten uusiksi.

Rehti projekti! Nykyäänkin jengi valittelee 1x-voimansiirrostaan että maantielle se välitysten kattavuus on vain liian kapea. Jos takapakkaa ei oikein voi vaihtaa, niin kantsii laittaa tuplakammet, tai miksei jopa triplat, onhan kyseessä retkipyörä.

Välityksien vaihdossa on myös se ongelma, että uusi kierrepakka ei välttämättä toimi tuon Suntourin indeksoinnin kanssa yhteen, koska rattaat eivät ole samoilla etäisyyksillä toisistaan. Suntourin omia pakkoja taas ei käsittääkseni ole tehty vuosiin enää. Tämä tietty ratkeaa kitkavivulla, mutta sääli purkaa toimiva ja nykyään vähän harvinainen systeemi.

46/14 on tietty vaihdepyörässä aika kevyt raskain välitys, mutta toisaalta fiksissä jo tosi raskas. Eli kyllä senkin kanssa pystyy elämään :). Häkit on jo hyvä alku pyörittämiseen.

Onkos tää nyt sellasta foorumille toivottavaa vaihdepyöräsisältöä, että sattumalta saatu suht bulkki vaihderunko otetaan projektiksi ja ensitöikseen todetaan, että tää on nyt tällanen vaihdepyörä mitä vähän huolletaan? Voisko tällasen paikka olla ehkä järkevämmin vaihdepyörätopikissa tai vaikkapa monivaihteen puolella?

Pitäisin myös tuon vanhan pakan. Ja mukava että Japanimeno jatkunut uusissa polkimissa. Helpoin ratkaisu tosiaan edelleen vaikka haalia käytetyt esim. Suntourin tupla- tai triplakammet ja lisätä etuvaihtaja ja vaihtaa vivut. Nämä on sellaisia asioita, joita voi löytyä ilmaiseksi tai muutamalla kolikolla vaikka kaupunkien pyöräpajoilta/verstailta tai tältä foorumilta.

josbanse - 9:09, 20.5.2020 » foorumille toivottavaa vaihdepyöräsisältöä
:)
josbanse - 9:09, 20.5.2020 » Onkos tää nyt sellasta foorumille toivottavaa vaihdepyöräsisältöä, että sattumalta saatu suht bulkki vaihderunko otetaan projektiksi ja ensitöikseen todetaan, että tää on nyt tällanen vaihdepyörä mitä vähän huolletaan? Voisko tällasen paikka olla ehkä järkevämmin vaihdepyörätopikissa tai vaikkapa monivaihteen puolella?
Arvostan todellakin ja täysin vailla sarkasmia sitä, että jaksat ottaa tämän esille kaiken inklusiivisuuden ja rakenteellisen syrjinnän keskellä. Oon yrittäny välttää tarpeettomia mulkkuja postauksia, mutta voi vittu onhan tää ny kuitenkin edelleen yksivaihde.net.

Käyttämätön vanha vaihdepyörä, pölyt pinnasta ja ilmaa kumeihin. Polkimet vaihtoon.

Hemmetin hyvää puuhaa, mut en ihan ymmärrä relevanssia tälle foorumille.

Välityksellä 46/14 pääsee 28" retkipyörällä neljääkymppiä ihan tavanomaisella 90 rpm kadenssilla. En vaihtaisi välityksiä, pidä noi ja ota rauhassa.

Siisti Nishiki! Nämä 80-luvun lopun Nishikit on kuin saman aikakauden Toyotat, suunnattu massoille, mutta tehty viimeisen päälle laatu edellä. Säilytä, älä muuta mitään, äläkä ainakaan sinkuloi!

Pahoitteluni tästä. Aloin selaamaan foorumia silloin kun ajatuksissani oli vielä tehdä tästä sinkula ja olin vaikuttunut porukan tietotaidon määrästä. Monivaihde tuli ihan uutena asiana elämääni juuri. Kiitän kovasti kaikista vastauksista ja jätän tämän sitten tähän.

Just hyvä proju. Itse ainakin seuraan koska vain mieluummin projua kuin projua, missä on tekemisen meininki, kuin esimerkiksi loputonta vänkäämistä Kaikkien Alojen Asiantuntijoiden™ johdolla.

Polkimet sopii hyvin!

F. Kaeppae - 13:48, 20.5.2020 » Itse ainakin seuraan koska vain mieluummin projua kuin projua, missä on tekemisen meininki, kuin esimerkiksi loputonta vänkäämistä Kaikkien Alojen Asiantuntijoiden™ johdolla.
Suosittelen siinä tapauksessa vaikka [tätä](https://www.yksivaihde.net/old/35920). Ai mut hemmetti on tuossaki vaihteet, en edes huomannut muun sisällön takia.

Joo, tuo onkin seurannassa. Hyvä topi sekin.
Ei mua haittaa vaihteet. Mieluummin luen niistä kuin juupas-eipäs-vääntämistä ja vittuilukontenttia.
Sirkuksen ranskisprojektit myös suositus ja hyvä malli projuilusta ja sen dokumentoinnista. Ihanaa sisältöä. Ilo aina nähdä näitä topeja etusivulla.

Toisille vaihteet on sallitumpia kuin toisille selkeesti

Moni tosiaan arvostaa tätä foorumin kollektiivista tietotaitoa mutta jostain syystä aina toisinaan kunnioitus on hukassa sitä kohtaan mistä ne kaikki obskyyrit tiedonmuruset on monilla meistä peräisin, nimittäin just näiden vuosikertapyörien ropaamisesta.

full support

True that. Eikä siellä monivaihteella ole oikeastaan ketään.

minäpä tiiän
eka ketjusuoja ja itsarikahvat hiiteen, nätemmmät jarrukahvat tilaukseen (esim. 600ex)
sitten kasaamaan 2x6:sta, aika paljon tarttee speksata mutta kyllä se siitä
sitten alkuasun hivutus lähemmäs modernia retkipyöräkokoonpanoa

Mull Dundane - 22:42, 20.5.2020 » minäpä tiiän eka ketjusuoja ja itsarikahvat hiiteen, nätemmmät jarrukahvat tilaukseen (esim. 600ex) sitten kasaamaan 2x6:sta, aika paljon tarttee speksata mutta kyllä se siitä sitten alkuasun hivutus lähemmäs modernia retkipyöräkokoonpanoa
Itsarikahvat on kyllä melko kuvaava termi...ei noilla uskalla kaupungissa mennä. Muitakin korvaavia voi todellakin ehdotella. Tää on tosiaan apostolinkyytiä lukuunottamatta meikäläisen ainoa kulkupeli täällä Hämeenlinnassa, joten tästä eteenpäin rakentelu tapahtuu väkisinkin sitä mukaa kun sopivia palikoita löytyy. Palikoiden metskaaminen on aktiivista. Ketjunsuoja on niin rujon näkönen, että siitä ei jää tuo 2x6 roikkumaan heh. Takavaihtaja on tosiaan tuo vähän scifin oloinen (mutta ihan toimiva) SunTour Scrambler.

Tänään tuli poljettua elämäni ensimmäistä kertaa noilla häkeillä ja pakko sanoa, että kyllä tuo kulkee ihan pirun kovaa vaikka painaakin kaikkine härpäkkeineen ihan hemmetisti.