P: Miyata Terrarunner

Tuli vastaan edulliseen hintaan kivan värinen Miyata Terrarunner, joten päätin ostaa tarpeettomaksi projektiksi. Arvelisin että tuo on 80-luvun lopulta, en ole ehtinyt vielä selvitellä. Osat olivat luultavasti hyvin pitkälti alkuperäisiä: voimansiirto ja kiekot Deore LX, palikoissa luki Sakae ja Tange. Runko on kiva, toivottavasti ei liian iso mulle.

Teen tästä varmaankin todella pystyasentoisen verryttelypyörän, jolla voisi kuskailla lasta vaikka selkä ja muut paikat olisi jumissa. Olisi varmasti hieno kirkkailla osilla alkuperäiseen tyyliin. Mutta luultavasti tulee 1xjotain mustilla osilla, koska vähemmän säätöä ja niitä löytyy laatikoista. Budjetti on laatikossa olevien lisäksi n. 20 euroa.

19 Likes

Kuulostaa hyvältä ja toivon projektitopiin paljon kuvia :drooling_face:

1 Like

Hurjan nätti aihio!
:point_up::flushed:

Onnea kasaukseen! Kuolaten jäämme tulevia vaiheita odottelemaan.
Jos tulee jotain palikan tarvista, ni saapi vinkata. Itellä tässä kehkiytyksessä aika tenhokkaat ylimääräsen sälästön ulosheittopäivät…
Löytyypi kans kosolti ysärivintaaseja ja kirkkahia kikkareita.
Sopuvelihintaan lohkeaa kyllä, sillä tarve näinkin perusteltu.

2 Likes

En tekis muutaku dirt drop tourer

1 Like

Ja seurantaan! Ajankuluksi selasin läpi kaikki Miyatan katalogit mitkä löytyy tuolta ragandbonelta, ja ihmetyksekseni ei löytynyt miltään vuodelta ulkonäköön sopivaa Terra Runneria niin dekaaleiltaan kuin väriltään.

Vuoden 1989 Sky Runnerin väritys on identtinen tuon pyöräsi kanssa, mutta se on alumiininen, ja nuo liitoskohdat on hieman erilaisia. Olisiko tuo sitten 1988 runko, mutta maalattu jostain syystä 1989 Sky Runnerin värillä? Keulan tarra ja nuo liitokset näyttäisi 1988 Terralta. Edit: paitsi että siinä on jarru chainstayssa…

Tässä tuo 1989 katalogi jos kiinnostaa: https://www.ragandbone.ca/PDFs/Miyata%20Catalogue%20PDFs/Miyata%20Catalogue%2089.pdf

Alla räpsy tuosta Sky Runnerista, missä ihan sama väritys

2 Likes

Netistä löytyvät kuvastot ei aina vastaa pohjoismaista löytyviä malleja. Esim. jenkkikuvastojen mallit useasti ihan eri ja jopa tiettyjä materiaaleja (titsku, kuitu) tullut eri markkinoille eri vuosina. Suomesta en tiedä mutta Ruotsissa oli aikoinaan isokin maahantuontikuvio ja voi olla että näitä on sitä kautta tihkunut Suomeen. Toisaalta Team Trackiäni ihailtiin Ruotsissa kun eivät olleet ikinä vastaavaa nähneet (ja sekin oli sarjanumeron perusteella '84 ja maali sanoi '86).

Eniveis, nuo 100-vuotis juhlatarrat ovat siltä osin dead giveaway että aikasimmillaan 1990 malli. Voi tosin myös olla '91 jos tarroja ollut vähän ylimääräisiä.

2 Likes

Kahlasin nuo katalogit myös joskus läpi, mutta ei tosiaan löytynyt täysin samaa. Jossain oli vihreä saman tyylinen maali ja kuviot, mutta siinä oli pumpputeline ja jotain muuta.

Tosiaan, enpä tajunnyt tuota 100-vuotistarraa miettiä! Tämä on tosiaan ruotsista, tuo tarra on ruotsinkielinen. Tätä samaa väriä tullut netissä vastaan vain ruotsalaisilla.

Joka tapauksessa 80-90-luvun taitteesta tai ihan 90-luvun alusta tämä on. Kiitokset!

Etuhaarukka näyttää harmillisen ahtaalta, mahtuu ehkä max 2.1, 2.2. Mulla olis Disc Truckerin keula joka olis sopinut tähän hienosti, mutta tajusin että tässä on tietenkin kapeampi emäputki, ei saa isompaa ahead-keulaa mitenkään.

Kuva purkuhommista:

Tuon urpoilun jälkeen keskiö irtosi helposti naputtamalla, oli hyvät rasvat jäljellä sisällä. Vielä tarttis ajopuolen kuppi irrottaa, mutta ei ole työkalua. Jollain Turun pajalla varmasti on, täytyy käydä.

Keskiön pohjassa pitäis olla sarjanumero ja jos muistan oikein se alkaa kirjaimella tai siinä on vain yksi kirjain. M on ainakin 1984 ja N '85, O '86 jne. Sillä pitäis selvitä vuosimalli.

3 Likes

Ui juma! :purple_heart:

Tästä tuli vielä mieleen ja miten unohdinkaan. Liittyen näihin:

Eli se pieni Triple-Cross jonka aikoinaan dyykkasin Stokiksessa.
Se on a) musta b) muhvikruunulla c) 100-vuotistarroilla. En muista minä vuonna sitä oli tarjolla mustana mutta ei ainakaan 100-vuotis juhlavuotena 1990. Muhvikruunut muuttui unicrowneiksi muistaakseni '88 tai '89. Rungossa silti sarjanumero joka viittaa '90-vuosimalliin.
Näistä puuttuu siis täysin johdonmukaisuus mutta tuskin haittaa koska sulla on pinkki pyörä!

1 Like

Vihdoin sain tätä touhuttua. Vahva pystyasento siihen tuli, todella mukava ja tasapainoinen ajella. Voimansiirto ja kammet taitaa olla entisen Kayapon jäämistöä. Muutenkin parts biniä, ainoa tätä varten ostettu osa on Tokmannin jarruvaijeri. Enemmän kiiltävää osaa ja ehkä eteen useampi ratas voisi sopia tyyliin, mutta mennään sillä mitä löytyy tässä vaiheessa.


Piti porata toinen reikä lokaria varten. Tein siihen testiksi myös kierteet, kun työkalu löytyi tallilta. On pysynyt tähän asti kiinni.



Alkuperäinen satulatolppa olikin halki. Kiillotin jonkun vanhan tolpan vähän edustavammaksi.


Lokariin piti tehdä kolo, jotta jarrulla on tilaa toimia.

Tosi mukava pyörä tästä tulee. Seuraavaksi etutarakkaa ja runkolaukkua pohtimaan. Sitten haluaisin tuohon sellaisen kaksijalkaisen seisontatuen. Mikäs olikaan se hyvä josta on foorumillakin ollut puhetta?

12 Likes

onks biltsun stonga? pletscherin tuplajalka best, foorumipuheista en tiiä

3 Likes

Jos oot etelässä niin Pyöräpajalla näytti vielä olevan mun aikoinaan sinne jättämä tuplajalka laarissa, ei varmaan Pletscher mut tukeva ainakin

2 Likes

Sainpa haettua foorumilta, ja juuri tuosta Pletscherin tuplajalasta oli ollut puhetta. Täytyypä alkaa etsiä sellaista.

En tiedä mikä tanko tuo on, luultavasti olen jostain pajalta ostanut joskus varastoon. Alumiinia se taitaa olla.

1 Like

Olen ajellut tällä paljon, vaikka se on projektivaiheessa edelleen (tai ikuisesti). Ohjaamoa pitäisi siirtää alemmas tai kauemmas.

Tein tarakan koria varten eteen, ja taakse laitoin toiseen pyörään tekemäni prototyypin. Ei ole välineitä enkä osaa juottaa, joten pitää tehdä sen mukaisia ratkaisuja toistaiseksi. Etutarakan ajatuksen kopioin hienosta Kuwaharasta foorumilla. Pitäisi maalata tarakka (ja kori). Värivaihtoehtoina esim. musta, keltainen, oranssi…? Hieno runko hautautuu asteittain purkkaviritelmien ja hobocross-ratkaisujen alle.

Myös runkolaukun tein itse, mutta toiseen pyörään. Sopi sattumalta aika hyvin tuohonkin.

Alla kuvia tarakasta ja pyörästä tähän mennessä. Lisää kuvia ja vaiheita Instassa.

26 Likes

Tämä on muuttunut aika erilaiseksi kuin mitä alun alkaen suunnittelin. Totesin että pysty ajoasento ei lopulta ole juttuni, kun en osaa ajaa tarpeeksi hitaasti. Vaihdoin tilalle mustan Motonetin mototangon, ja nyt asento on todella hyvä, vähän ehkä voisi olla pidempi stemmi.

Sen jälkeen osat ovat vaihtuneet vähitellen mustiksi. Vaihdan keväällä sitten nätimmät mustat kammet kun kosken voimansiirtoon enemmän. Nyt ajopuolella musta Deore, toiselle puolelle jätin kirkkaan kun siinä lukee XTR. Viimeisissä talvikuvissa siis nykyinen tila. Ite tehdyt tarakka ja laukut.

Ainoa harmittava asia tässä pyörässä on tosiaan etuhaarukan pieni rengastila, max n. 2.1-2.2 lokareilla. Käytännössä kuitenkin se riittää tuossa käytössä hyvin.





16 Likes

Motonetin mototangon omistajana oon miettinyt, että onko ne tosiaan jättänyt sen logon kohdan kokonaan pintakäsittelemättä, kun itsellä on ainakin alkanut siitä ruostumaan.

Toi mun on vanhempi tanko, jossa ei ole logoa. Oon taivuttanut tankoon lisää backsweeppiä, minkä takia on tullut vähän ruostetta.