P: Kona Kilauea 96

Mulla on pitkään ollut sellanen pieni halu ajaa yksivaihteisella maastopyörällä. Kmikolla oli tosi makee Klein, Stenulla on se tosi makee Kona Explosif ja Manuelkalalla on kult Tunturi. Niissä ei sinänsä tunnu olevan oikein järkeä niin ei mulla sellasta oo sit koskaan ollu vaikka joku kevyt xc sinkula maasturi vois ollakin ihan yhtä käytännöllinen kuin vaikka ratapyörä.

Marraskuussa viestittelin Tori.fi myyjän kanssa keltaisesta Kilaueasta, jossa vetopuolen droppi oli katki. Speksien mukaan se on vuodelta 1996, mutta maali on keltainen sinisen sijaan. Siistejä sinkula maastopyöriä on harvemmin myynnissä ja tässä oli sopivasti droppi katki sinkuloimista varten. En ite varmaan raaskis hankkia ehjää runkoa, josta vaihdattaisi dropit.

kona kilauea tori


Keula oli aika lähellä ilmoitettua painoa, eikä runkokaan ollut paljoa painavampi.

edit. toi katalogi kuva on ehkä joku 1996 EU katalogi kun siinä on jo v-jarrut. Tässä mun rungossa on canti jarru paikat niin on varmaan lähempänä tätä US katalogi kuvaa:

Muutaman päivän miettimisen ja viestittelyn jälkeen menin katsomaan runkoa. Runko vaikutti oikean kokoiselta, joten ostin sen. Eetun kanssa olin sopinut jo ennakkoon, että se voisi jossain vaiheessa vaihtaa runkoon ratadropit.

Eetu ehtikin vaihtaa dropit paljon aiemmin kuin osasin odottaa.

Paikkamaalauksen tein jollain pronssimaalilla. Täytyy varmaan keväällä tai kesällä maalata paremmin.

Onko kellään tietoa näistä keltaisista Kilaueoista? Oliko esim Pohjoismaiden tai Ruotsin markkinoille?

Ehdin jo vähän tammikuun alussa tällä ajelemaankin ja ihan kivaltahan tää tuntuu.

17 Likes

Columbus Cyber, kova en oo ikinä kuullukkaan :robot:

Miettisinkin kenellä tää tulee kun oli Eetun storeissa! Vaihtajankorvake olis mielestäni mahtunu kans ratadropouttiin kun muutkin vaihdehilppeet jäljellä mutta onneks sulla on vaihdemaastureitakin! Veikkaan et tulee siisti, erittäin siisti!

1 Like

Tarttes maalata vain dropit, kun jätti kaikki noi vaihdejutut paikoilleen ; )

Myyjä oli joku vanha Kona keräilijä, niin jäätiin hetkeks juttelee pyöristä. Tää katkeileva droppi näissä Konan kevyimmissä malleissa on vissiin joku Wolverinen tyyppinen tyyppivika. Se sanoi että paras Kona mika kannattaa olla on Hahanna. Onneks mul on jo sellanen ja sullakin on tainnu olla.
edit. nyt pitäis näkyy kuva

1 Like

Sulla on privana toi sun Hahannan kuva :confused:
Joo mullaki ollu pronssinvärinen Hahanna bäckinaday. Ihan hyvä pyörä oli! Oon täs miettiny et pitäiskö vaan lopettaa sen yksisarvisen ettiminen ja heittää ne Speedblast Ritcheyt johonki maukka-perus-Konaan niin sais senkin projektin ajoon valmiiks ja nurkkaan pölyttymään.

hiton siisti Hahanna ja siisti Kilauea-projekti. sopiskohan meikän Tunturiin kans tollanen suora P2…

onko tossa joku diatech-henkinen ohjainlaakeri?

1 Like

Nopealla googletuksella diatechin laakeri näyttää aika samalta. Laakerin yläosän kuppi kierretään käsin tai työkalulla paikoilleen, sit keirretään lukkorengas paikoilleen, joka oikeassa kohdassa lukitaan paikoilleen kuusiokolopultilla. Lukkorengas on vähän kuin kierteellinen panta, joka kiristetään oikeassa kohdassa.

^^Onko speedblastit jotku kiekot? Yksisarvisia kannattaa ihan rauhassa odotella, että ne tulee sun luokse, mutta kannattaa myös samalla säätää kaikkee muutakin.

Kai sitä pitää odotella sitte, höh

Speedblast on siis toi harmaa viimeistely!

1 Like

Aa niin noi! Kai sulla on myös jotku kivat harmaaks anodisoidut vanteet?

Ei puutu enää ku etuvaihtaja kun en tiiä minkäkokoinen pystyputki tulee, niin ja ne kehät mut kun en tiiä vielä tuleeko 700c vai joudunko sortumaan helpompaan 26"…

Ahhh. Vanhat Konat ja erityisesti yksivaihde-Konat on best.

Sellanen korjaus sun johdantoon, että mun Explosif lähti kiertoon jo 2013, kun tuli se kaksysi-Gunnar tilalle. Seuraavasta omistajasta seuraava muistaakseni ajoi sen katki, joten oliskohan sen tila jo r.i.p. Oli kyllä hieno pyörä ajaa se.

Mun eka sinkulamaasturi oli 1995 Kilauea eli nostalgisia tunteita herättää tämä projekti. Sellainen nippelitieto vanhojen Konien väreistä, että tohon aikaan runkosettinä myydyissä rungoissa saattoi olla erilainen maaliduuni kuin kompliitteina myydyissä. Myös mulla joskus olleessa -98 Kilaueassa oli oranssi runko sinisillä teksteillä, kun -98 katalogikuvan Kilauessa on punaiset tekstit.

Uudemman Kilauea-rungon ostin nossina Espanjan Kona-maahantuojalta joskus 2000-luvun alussa. Siellä olisi ollut myös -97 Explosif, mutta siinä oli just noi samanlaiset dropit. Päivitettyjen droppien takia suosittelivat, että ostan ennemmin Kilauean, vaikka siinä oli vähän painavampi putkisetti (Reiska 631). Jälkeenpäin olen harmitellut, etten ostanut molempia, koska juuri sillä hetkellä niitä ei juuri pidetty arvossa.

2 Likes

Uiui, ompa hieno kilauea! Ja racing ralphit siisteillä vanhoilla logoilla. En muistanutkaan että gunnar korvasi explosifin.

Hyvä tietää noista runkosettiväreistä. Tässä on vissiin vielä joku toinen keltainen väri ton kullan alla.

Hitto miten nopeen näkönen tossa Konan mainoksessa.

Tässä ois nyt pari kuvaa parin viikon takaa.

  • Ohjainlaakeri on Konan kuusiokololla kiristettävä Impact
  • Kammet FC-M730
  • Stemmi on 0deg teräs Kona quill. Vuonna 96 näissä oli jo alumiiniset, mutta multa löytyy vain teräksinen. Tanko on liian kapea.
  • Jarruiksi kirkkaat DX BR-M600, jos löydän toisenkin längen. Kahvoina Servo-wavet.
  • Rungon mukana tullut 26.8mm tolppa toimii, mutta klämppi kiristyy vähän huonosti.
  • Satulana slr.
  • Takana on xt napa johon ei mene 7 pakkaa isommat, niin sopii hyvin sinkulakiekoksi. Edessä vaan joku kiekko.
  • 39/16 väli tuntuu ihan hyvältä noilla perusrenkailla.

Takajarru säätämällä säädetty. Pitää keksiä joku parempi ratkasu.

16 Likes

Gangstahan se siinä! :smiley:

Eiku onpa hieno. Hyvät värit ja näppäränketterän näkönen pyörä. Tosi kaunis emäputken seutu, yllättävän kiva unicrown ja muutenki reipas meininki.

3 Likes

og tolppa 27.0

1 Like

Nää on kyllä varmaan näteimmät V-jarrut muotoilultaan. Vaikka kyllähän toi dog collar vähän niinku canteja huutais. Vaikee homma.

1 Like

^^^hehe, onhan tossa vähän sellasta gangsta fiilistä.

^^Kävin just tarkistamassa, kun mulla sattuu olemaan ylimääräsenä yks 27.0 kona racelight tolppa ja mahtuihan se satulaputkeen vaikka olikin vähän tiukka.

^Joo, tota nyt käytössä olevaa viritelmää täytyy kyllä vähän kehitellä.

Näyttää ihan tavalliselta Konalta :slight_smile:

voi jee, muotokieli: puhuttelee.

Todella hyvä