Oon vähän pallotellut tätä mielessäni ja Kongaltakin jo tiedustellut pientä erityismahdollisuutta, josko laittelis mulle hitsaten. Oon suunnitellut rungon geometriaa perustuen pikkasen tuohon fairlight secanin 56T kokotaulukon kokoon, koska siinä oli lähestulkoon 1:1 stack ja reach mitä esim mun mielecissä.
Jos suomesta ei löydy rungon tekijää rahaa vastaan niin sitten projekti jää odotteluasteelle, kunnes löytyy omaa taitoa laittaa runkoa kasaan. Putkisetti pitäis varmaan tilata odottelemaan, koska tavoitteena olis laittaa tollanen Columbuksen Cento tubesetti, pitäs vaan arpoa, että mikä kokovaihtoehto noista pitää tilata, mutta tuon geometriakuvan perusteella sanoisin, että varmaankin tuo välikoko näyttäisi sopivalta.
Geo on myös vielä mietinnässä, koska en oo ihan hirveän laajasti perehtynyt noihin krossareiden geoihin. Tässä keississä satulaputken kulma on 73,5 astetta, ohjauskulma 72 astetta, haarukassa rakea 50mm. Muut mitat selviää kuvasta, punaisella stack ja reach, violetilla oleellsiet mitat ja vihreällä noita todellisempia mittoja tuon putkisetin kokovalintaan. BB droppia on samat mitä secanissa eli 77mm ja satulaputken c-c vaakaputkeen on 53 senttiä.
En oo selvitellyt mitään haarukka-asioita tai noita takahaarukan hahloratkaisuja, mutta jos/kun tässä olisi tavoitteena vähintäänkin tollasta krossarikokoluokan kumia laittaa pyörimään jne niin varmaan joku läpiakselihomma olisi se järkevin sitten tähän.
Oon kyllä miettinyt että lähivuosina pitää sijoittaa uuteen Colnago Master-runkosettiin sillä semmosia laaturunkoja tuskin kymmenen vuoden päästä enää saa.
Kokemukseen perustuen voin tulla kertomaan, että tollasia 0,6 mm päistään olevia putkia ei välttämättä kandee krossariin tigattuna speksata, jos sillä meinaa ajaa muuallakin kuin internetissä. Periaatteessa toi putkisetti on noin suunnilleen sama kuin Life. Tarraa lukuunottamatta tietenkin. Takahaarukkaankin olis varmaan järkevämpää laittaa ne Lifen krossiversiot.
Minkäköhänlaista kiekkosettiä campalaiselle levariosasarjalle on saatavilla lähinä napojen suhteen? Jos tohon ottaisi läpiakselikeulan niin tarttisi läpiakseliperän varmaan myös. Kongalta tuli varovaista vihreää valoa pidemmällä aikavälillä. Jos alkuun laittaisi rungon ja pidemmällä aikajänteellä osasarjan niin siinähän se olis.
^^ Samaa tuli itse joskus mietittyä, ilmeisesti nyt löytyy jo useammalta eri valmistajalta (DT Swiss, Chris King, Enve etc). Campan sähkövaihtajista on varoiteltu, itsellä ei kokemuksia.
Omassa pyörässä 420 perä ja 42 kumit meni heittämällä. Riippuuhan se tietty kulmista ja kaikesta. Stachessa on myös 420 perä. En tiedä kuinka isoja kumeja nyt sitten ollaan käyttämässä.
josbanse - 19:56, 14.4.2020 »
Minkäköhänlaista kiekkosettiä campalaiselle levariosasarjalle on saatavilla lähinä napojen suhteen? Jos tohon ottaisi läpiakselikeulan niin tarttisi läpiakseliperän varmaan myös. Kongalta tuli varovaista vihreää valoa pidemmällä aikavälillä. Jos alkuun laittaisi rungon ja pidemmällä aikajänteellä osasarjan niin siinähän se olis.
Campahan käyttää centerlockia, joten mikä tahansa Shimanon napakin käy jos laitat kiinni 11-nopeuksista. 12-nopeuksisillakin taitaa toimia ainakin jollain kombolla, mut en oo kauheesti perehtynyt.