P: Fuji Cockroller

Tallissa on nökötellyt viime syksystä asti vuoden 2009 Fuji Track -runko, joka oli ensimmäinen ratarunkoni. Itse olin hyvin tyytyväinen runkoon, se palveli ensifixinä mainiosti. Tätä ennen se on palvellut muun muassa nimimerkkejä tmar ja vissiin myös FF. Tänä kesänä siirryin kuitenkin paska-palpaan, joten Fuji on ollut tarpeettomana. Koska nimimerkki Artpow vihaa kyseistä runkoa yli kaiken, ajattelin, että se pitäisi saada taas ajoon. Tänään otin ja puhalsin siitä hiekalla maalit veks.

Ekaks:
https://farm3.staticflickr.com/2946/15451510312_1d0a88c5bd.jpg

Sit:
https://farm4.staticflickr.com/3929/15448702971_97f6e2232e.jpg

(Nokkelimmat-pokkelimmat huomaakin, että ohjainlaakerin kupit oli rungossa puhalluksen ajan kiinni. Niin oli, koska en yksinkertaisesti jaksanu irrottaa niitä. I just want to watch the world burn.)

Tavoitteena on rakentaa Fujista kovaakin käyttöä kestävä pyörä talveksi. Runko on kaksoisohennettua kromi-molybdeeni-ränniä, joten käyttöä sen pitäisi kestääkin. Minulla on valitettava henkilökohtainen taipumus hajottaa “kaikenkestäviä” pyöränosia ja käyttöesineitä toheloinnillani, joten tässä projektissa olisi tarkoitus tosissaan satsata kestävyyteen. Katsotaan nyt.

Suunnitelmissa on pulttirataskiekko taakse, Eightinchin 48 splined -kammet, levyjarru eteen, Brooks B17 penkiksi, täyspitkät lokarit ja näin. 90-millinen stemmi, kiinakuituriseri (niin se kestävyys…) ja joku noname inline-tolppa löytyy. Gripeiksi varmaan ODI longneckit, koska talvihanskojen kanssa parhaat. Polkimiksi varmaan muoviflätit sträpeillä koska talvikengät. Kampien takia ostoslistalla on myös laakerit brittikierteellä 19-mm akselille.

Mr. Sticha maalaili eilen mun tallissa Goldsprintinsa Motipin Camouflage-maalilla ja jälki oli todella huimaa. Aion siis vilpittömästi ja röyhkeästi matkia. Tarvitsis enää päättää väri. Kyseisen maalin lopullinen pinta on todella matta ja hyvin karhea, värivalikoimassa ovat tummanvihreä, khaki, oliivi, harmaa, ruskea ja musta. Olen vahvasti päätymässä oliiviin, ehkä.

Keulan kanssa on kysymyksiä. Fujin orkkiskeula on täyttä rautaa ja painaa aivan helvetisti, joten se kestäisi varmasti, jos siihen laittaisi levyjarrulle korvakkeen. Tästä on paikallisen mannisen kanssa jo vähän puhuttukin. Ongelma on se, että en löydä Fujin keulaa mistään. Eli levyjarrukeulan ostaminen saattaa kiinnostaa myös.

Tällaista. Päivittelen kun jotain tapahtuu. Raha on luonnollisesti ongelma tällä hetkellä, halvalla pitäis saada.

Hyvät on suunnitelmat, kammista en tiiä mutta muuten iha jees kamaa, varmaan, en mä talivpyöristäkään mitään tiiä.

Ootan kyllä et pääsee näkemään ton maaliduunin.

kyllä kyllä. kuvassa fuji staten islandilla '10. good tiems. muistaakseni raami oli kevyehkö mutta ehkä aika kultaa…

http://farm9.staticflickr.com/8116/8640202977_d37570bc60_c.jpg

^Heh, siistiä. Se on ollut maailmalla <3 Itse raami on ihan kevyehkö, mutta keula on jotain aivan käsittämätöntä.

Se orkkiskeula varmasti kestää levarin, mutta sitä joutus varmaaan puristaan sisältä vähän kasaan, jotta levy pyöris. Mikset maalaa camokuvioo? Camoon.

Maalaa camokuvio, koska oliivi on varattu mulle!

Edith: tosiaan olen järkipalikan kannalla ja toteuta ittees maalauksen kanssa. Camokuvio, joka muuttuu ajan kanssa rottaseks vois olla hyvän näkönen.

Mulla on sulle levarikiekko, täyspitkät, kiinastemmi 90mm ja kiinaraiseri.

No nyt. Seurantaan.

Jos olet rankka ankka ja maastoutumisesta kiinnostunut, niin sitten tietty ainoa oikea valinta on siistein kuvio kaikista, eli itäblokin sade neuvostolähiössä -kuvio:
http://www.henrikc.dk/camo/images/thumb/f/fa/Needle_patterns.jpg/657px-Needle_patterns.jpg

Yleisö myös vaatii Herra Stichan kamokuvioista kuvaa!

Järkiproggikset ovat mieleeni. Camo sopis kyllä hyvin jos pyörästä suunnitellaan KOVAA AJOA kestävää, halvemmaks ja helpommaksi toki pelkkä yksivärisyys tulisi. Minkälaista nakkia tää syö?

Camo. Ja jos kun aiot kaatuilla pyörällä kännissä niin kuituraiseri ei oo kyllä kauheen hyvä ratkaisu, IMHO.

Lienee aiheellista tarkentaa tässä vaiheessa, että Mr Stichakaan ei maalannut pyöräänsä maastokuviolla vaan maalilla, joka on suunniteltu maastokuvioiden tekemiseen. En kyllä usko, että lähden räpeltämään maastokuviota koska:

Olisihan se siisti, mutta en toisaalta ole oikein edes maastokuviojäbä. Aika vaikea onnistua niin, ettei pyörä näytä ihan 100% elämämkoululta. Appiukon kanssa on suunniteltu, että ensi vuoden puolella rakenneltaisiin hydrocoating-linja, joten silloin voisi kokeilla koko runkoa ihan piruuttaan vaikka digitaalisella camolla.

Hyvä huomio Oulun normaalilta tuo keula, katson tänään.

EDIT: myös kuituriserin kestävyys mietityttää mutta toisaalta se tois jännää elämään.

molemmissa pyörissä kuituriser ja yhtä en vaihda.

.... - 12:03, 6.10.2014 » molemmissa pyörissä kuituriser ja yhtä en vaihda.
Ittelläni taitaa olla neljä tai viis kuituraiseria ajossa, enkä aio itsekään vaihtaa. Mutta, mikäli aikoisin kaatuilla pyörälläni (trikkihommad, poolohommad tai kaennihommad) laittaisin kyl jotain muuta kuin kuitua stongaan. Oletan että munarkki aikoo kaatuilla tällä pyörällä kännissä, joten kannustan miettimään ohjaamovalintaa vielä.

montako viikonloppua riseri kestää PLACE YOUR BETS NOW

eiku. tee hyvin. lähtökohdat hyvät

Odie - 12:07, 6.10.2014 » Oletan että munarkki aikoo kaatuilla tällä pyörällä kännissä, joten kannustan miettimään ohjaamovalintaa vielä.
Niin siis eihän se mikään tavoite ole ja aina sattuu, mutta toisaalta, jos mietitään realistisesti niin tota heh. Ei se Kalloykaan huono ole.
Munarkki - 11:55, 6.10.2014 » Lienee aiheellista tarkentaa tässä vaiheessa, että Mr Stichakaan ei maalannut pyöräänsä maastokuviolla vaan maalilla, joka on suunniteltu maastokuvioiden tekemiseen.
Juu, vedin mattamustalla. Tutamin ehdottama neukkucamo ois kyllä ollut passeli pyörään jolla tulen ajamaan syyssateilla ym. paskakeleillä ja jonka pääasiallinen tarkoitus on kuskata minua Hervantaan ja pois sieltä.

Ei muuten riittänyt vuorokausi maalin kovettumiseen, mutta ei hätää, laitan saunan lämpiämään.

Lähden tästä kohta Mätänetiin ostamaan maalia niin taidan arpoa siellä värin. Hyvä tietää Teemu toi kuivuminen, taidan antaa köllötellä sitten viikon ja laitan talliin lämpöä.

Viikko. Sit saattaa kestääkin jotain.

Munarkki - 12:11, 6.10.2014 »
Odie - 12:07, 6.10.2014 » Oletan että munarkki aikoo kaatuilla tällä pyörällä kännissä, joten kannustan miettimään ohjaamovalintaa vielä.
Niin siis eihän se mikään tavoite ole ja aina sattuu, mutta toisaalta, jos mietitään realistisesti niin tota heh. Ei se Kalloykaan huono ole.
osta varastoon vaan :) ku katkiaa uus tilalle.

^^Näinhän se yleensä menee. Käytin samaa maalia maasturinprojektissa ja muistelin että kuivui tosi nopeasti, mutta silloin kyseessä oli paikkamaalaus ja taisin nopeuttaa kuivumista kuumailmapuhaltimella.