EDIT: Photobucketin kyykätty kuva lisätty heti tähän alkuun. Kuvan kuuluis olla kyl lopussa -
mut nyt on tässä
Mulla on pyörinyt, huhun mukaan, keskiökierrevikainen Helkama Vaeltaja nurkissa jo monta vuotta. Olin sen jo purkanut osiin jatällä viikolla putsailin kierteet ja kummastukseni keskiön kierteisiin pyörähti laakeri vaivattomasti. Kulmia tsekatakseni heitin siihen alle kiekot - 26":set kun ei 28:ja ollu laittaa. Sain kuitenkin fillarin oikeaan asentoon maahan nähden.
Etuhaarukassa on mahdollisuus kohtuulliselle jarrulle - ja etutarakallinen 26 tai 28 tuumainen kauppapyörä on jonkun aikaa ollu hakusessa, tai ainakin ajatuksissa. Niin semmoista sitten. Löysin Classic Bikesta teräksisen etutarakan, jonka alkuun aattelin hitsata suoraan runkoon kiinni jonkinlaisilla putkiosilla, kun vakiokiinneikkellä se menee ihan väärään kulmaan. Sitä sitten eilen illal mallailin paikoilleen:
Tossa etutarakassa on kuitenkin reilu kiinnityslevy 8mm pulteille. Joten päädyin hitsaamaan etuputkeen kiinnikkeet - ja ihan varmuudeksi jäykistin yläputkea kasvattamalla sen korkeutta. Takatarakkaan laitoin lisäkiinnityksen lokasuojalle. Tähän vaiheeseen tänään pääsin. Satulaputki puuttuu, mutta nurkista löytyi Brooksin satula - eli se siis ainakin näön vuoks tohon:
Tässä nyt mennään. Rahaa on palanut jo 55 euroo, katotaan millasella budjetilla mennään. Jos tavarapyörää tosta ajattelen, enkä käsijarrun kannakkeita hitsaa takahaarukkaan…niin varmaan ehkä kenties pitäis mennä jalkajarrullisella mummokiekolla takana. Jarruja pitää löytyä jos tolla aikoo tavaraa roudata.
Seuraavaksi listalla ehkä jousi vakauttamaan ohjausta. Satulajuttu pitää ratkaista. Varmaan sutia ihan pensselillä jotain maalia. Kiekot jostain - ja renkaat. Salaisena taka-ajatuksena on mahdollisuus laittaa ennen ens talvea sähköveto etupyörään. Täällä maalla kun auraus ei niin toimi ja 15 kilsaa on pitkä matka puskea lumessa.
Joo. Tuplajalka (mulla on jossain kaapissa semmonen) ja Mastonin purkista maali. Hopee vasaralakka oli alkuun suunnitelmissa mut tossa tarakassa on hyvä pulveripinta, varmaan mustalla sit mennään. Riippuu vähän mitä Puuilon hyllystä löytyy.
Nyt sit pitäis kattoo millä stongalla pitäis mennä, gripit ja etujarrukin kattoo. Pari muutakin osaa duunata, mut aika vaivattomii nää rotta-pyörät on.
Katoin eka että hahaa siinäjän on tuplavaakaputki ja pitkä tartsi tyhjien pullopussien kuletteluun. Sit katoinkin että oho, siinähän on tuplavaakaputki.
25.4:sen satulaputkenkin sit sain paikalleen sumplittua. Mitä lie on aikojen kuluessa rungon pystyputkelle käyny - vai muuttiko muotoaan mun hitsatessa. Tunnin hikoilu säädettävän käsikalvaimen kanssa kuitenkin ratkas ton. Kalvain ylti johonkin 120 mm asti, joten napsasin satulaputkesta pätkän pois. Mun ajossa toi satula ei tosta enää mihinkään liiku muutenkaan. Oikeastaan eka semmonen hankalampi asia joka on tullu vastaan tässä projektissa. Ketjulinjakin näyttää olevan suht ok. Seuraavaksi heijastimia, valoja, etulokarin tuki pitää taivutella - niin ja ketjut, ja jarrut.Jarrut pitää tavarapyörässä olla. Oikee kiekkoparikin pitäis laittaa. Stongan saatan kans vaihtaa ja gripit pitäis valkata - semmosta kunnon moustachea tekis mieli tohon passailla. No, tänään ollaan tässä vaiheessa:
EDIT: Nyt kun tota tossa tsiigaan, ni ei noi 26" kiekot näytä yhtään hölmöiltä.
Se kans, pyyhkäsin sitä snadisti ja logo lähtee liuottimella. Ei vaan ollu asetonia tai tinneriä nyt tässä. Musta on elaksoitu väri, ja logo on painatus siin päällä.