P: Cinelli Mash Histogram 2015 XXL - isojen miesten pyörä

No niin, eli olisi tarkoitus aloittaa uuden sinkulan rakentelu. Tarkoituksena tehdä kevyehkö, mutta kestävä yleiskulkine nurkilla pyöriskelyyn ja mahdolliseen lenkkeilyyn. Rungoksi katuratapalpaa kuituhaarukalla mutta loput onkin enempi vähempi auki.

Joskus kauan sitten ammoisessa antiikin aamunkoitossa tuli ajeltua maantiepyörillä, joten jotain ajatuksia sieltä on päähän jäänyt. Anyway, nyt tarvittaisiin speksausapuja. Budjetin olen ajatellut sinne max 1500€ luokkaan.

Rungoksi olin ajatellut 8bar FHAIN V2 framesettia missä tulee kuituhaarukka ja headsetti jo mukana.

8bar FHAIN V2

Mutta mitäs tuohon sitten laitetaan kaveriksi?

Runko on muuten XL -kokoinen, koska itse olen 194cm pitkä ja muutenkin osien tulee sitten kestää isoa miestä sillä painoakin on vielä toistaiseksi yli 100kg.

Rungon väriksi tulee Matt Ghost Black, eli ei mitään hirveän erikoista. Renkaat voisi varmaan olla siinä 23-25mm luokassa. Kammet varmaan 175 tai 180. Ja jarrut eteen + taakse, koska sinkula. Osat saavat jotain maksaakkin ja mieluusti kevyttä sekä hyvin rullaavaa. Ketjullinja on 8bar omien cranksettien ohjeistuksessa 44mm ja ilmeisesti takahaarukka on 130mm. BB:ksi pelittää 68mm BSA. Seatposti 27.2mm ja headsetti integroitu 1 -1/8″, Ø41mm, 45°.

Ja rungon jälkeen budjetissa siis tilaa se karvan verran yli 1000€.

Laittakaahan ideoita sopivista palikoista. Keräilen niistä sitten myöhempiin viesteihin hiljalleen kasvavaa osalistaa.

//Juha

Mun ehdotus:

28mm kumit
kiekoiks esim mack + tukeva kehä
Kammiks omnium tai esim suginot
Putkiosat oman mielen mukaan kivan näkösiä

Kannattaa tolla budjetilla panostaa hyviin kiekkoihin, kestävät ja ihan peruskevyet saat rahalla, erityisesti ei kannata keventää. Muu on oikeestaan mielipidekysymys. Veikkaan, että takahaarukka on 120mm (en tarkastanut luurilla) ja ratakammilla ei ketjulinjaa kannata enempää miettiä

Minimissään 25-milliset kumit. 28 mm parempi. Leveällä kehällä 25-millinen varmasti ok myös.

Eli voisi siis ajatella vaikka mustat Mack superlight, low flange keskiöt ja noista tuo fixed/free taakse jos joskus tekee mieli koittaa fiksiä. Ja noille esim DT TK 540 kaveriksi + soveltuvat pinnat 36 kipaletta?

fixed/fixed. Fix-kierteelle saa myös vaparin. Vapari kierteisiin ei saa ratas+lukkorengas komboa.

jos aattelin ajaa tänä kesänä ja tahot mackit niin sit tonne foorumin myyntiosioon. jonoa taitaa olla aika monta kk

ite sanoisin et metskaa jotku 200-350e kiekot foorumilta, loput osat maun mukaan.

32h on hyvä valinta koska kehiä taitaa olla parhaiten saatavilla. Kestää ihan siinä missä 36. Itse 95 kiloisena ajan ellipseillä jarruitta ongelmitta kuten pieni merenneitokin,jolla enemmän painoa!

36 ei ole ongelma koska markkinoilla sekä archetype että tb14

Hyvin kasattuna kestää lähes mikä vaan 31+

Sanon vaan tähän kumiasiaan, että 28mm on ainakin itellä ollut ehkä suurin parannus ikinä mitä oon ajossa huomannut. Tätä ennen oli ollut alla 23 ja 25mm kumeja. Painoa mulla on tosin vaan joku 80kg, joten en tiedä teistä isommista jätkistä. Kehänä archetype. Kammiksi ottaisin ite seiskafemmat tmv nelikantit, koska kasettikeskiö imo ollut kivampi kuin GXP. Polkimiin, satulaan ja voimasiirtoon kannattaa panostaa, koska ovat ajomukavuuden kannalta aika tärkeitä hommia.

Palpasinkulat tapaa olla aika harvassa, tiedä sitten miks. Tai no ehkä siksi että suurimmassa osassa palparunkoja ei oo sitä takajarrupaikkaa.

Oon omat ensiaskeleet kierrevaparien maailmaan ottanut varovasti 35e hintaisilla BLB-vapareilla, mutta aiheesta lienee pitkiä keskusteluita missä taidetaan tulla johtopäätökseen että se reilun satasen hintainen White Industries on fiksuin ja loppujenlopuksi halvimmaksi käyvä ratkaisu, eli kannattaa huomioida myös toi vapaaratas budjetoidessa.

thomson
ellipse
omnomit

Ihan uteliaisuudesta, voiko näissä horisontal dropeissa käyttää kaverina liukuvaa droppia? Perverssiähän se, että olisi 2 droppia putkeen, mutta se antaisi mahiksia jatkossa… heittää vaikka perään dropit missä adapteri levyille jne höperöä.

//Juha

Niin ja ekat hankinnat tuli sovittua. TB14 kehät, mackin navoilla ja dt pinnoilla 32h. Foorumilta toki…

//Juha

hyvä hyvä

laita vaan suoraan fiksi etujarrulla ni on kivaa alusta lähtien

jos löydät omnomit ni osta

ei thomsonia putkiosiksi missään rakkaudessa

tolppa ja stonga kuitua ehdottomasti

• vigorelli
  • halo aerorage/track/warriorit
  • 28mm renkaat
  • omniumit
  • titskutolppa
  • esim. Spessun jakkara
  • joku stemi
  • hiilaristonga
  • kmc z510hx tai joku vastaava

Ja vitusti kaljaa

Mitä merenneito sanoi, paitsi että riseri tekee pyörästä kuin pyörästä hybridin. Siksi droppi ja kahvat.

Droppi ja kahvat vahvasti mielessä… Ajelua hupuilta. Vanha veri vetää :slight_smile:

pieni merenneito - 10:48, 22.8.2015 » - vigorelli - halo aerorage/track/warriorit - 28mm renkaat - omniumit - titskutolppa - esim. Spessun jakkara - joku stemi - hiilaristonga - kmc z510hx tai joku vastaava Ja vitusti kaljaa
Vigorellistä ei löydy tarpeen isoa. Mash [s]histogram[/s] CXSS vois onnata ehkä XXL rungolla.

Missäs vaiheessa projekti mennee?

Tässä olisi aika hyvät budjettisi mukaiset osat: