P: Banaaninkeltainen rolleri

No niin, nyt on pari kuukautta kestänyt rolleriprojekti valmis. Oli pakko tilata tää uusi banana candy yellow kun näytti niin hienolta. Tarkoitus oli tehdä uusi työmatka- ja yleiskäyttöpyörä ja samalla opetella pyörän kasaamista kun en oo ennen tehnyt. Lisäksi haaveilen fixed gear randonneur -tyyppisistä jutuista, mutta käytännössä perhe-elämä pienten lasten kanssa pitää huolen ettei mulla oo aikaa mihinkään.

Osat:
Surly Steamroller Banana Candy Yellow koossa 53
Voimansiirto SRAM S300 Courier 48t, EAI Deluxe 19t, KMC skeneketju, Shimanon lukkopolkimet
Ohjainlaakeri Acros Components
Ohjaamo Zipp Service Course 90mm -stemmi, Ritchey Kyote -tanko, ODI x Vans -gripit
Penkki Brooks Cambium C17 All Weather, Zipp Service Course -tanko
Etujarru Tektro R559, Tektro FL540 -kahva
Kiekot Halo-navat, DT Swiss -kehät, Pirelli Cinturato Velo 35 -renkaat

Tosi hieno tuli ja oon tyytyväinen! Kasaaminen oli helppoa kun oli oikeat työkalut. Paitsi ton saakelin etutarakan, jonka säätämiseen käytin varmaan enemmän aikaa kuin koko muuhun pyörään yhteensä. Zippin putkiosat lainasin toisesta pyörästä, pitää ainakin satulaputki korvata jollain geneerisellä mustalla, ettei näy pelkkä Z :smiley:

Rungon tilasin Hollannissa justpedal.nl:stä ja tuli näppärästi viikossa ja runko oli valmiiksi viimeistelty. Ensin laitoin Dinitrolia sisään kun mulla oli valmiiksi puolikas pullo varastossa.

Ohjainlaakerin prässäsin paikalleen jenkatangon avulla. Crown racen asennukseen just täydellinen oli 40mm JAPP-alumiiniputki, jonka muovinen putkenkaulus (eli ammattitermillä persreikä) on just oikeen kokonen.

Töistä ei löytynyt sopivan kokoista putkileikkuria, joten ohjainputken katkaisin käsisahalla. Teippasin spacerin ohjuriksi. Kävyn asennukseen löytyi verkkiksestä työkalu kympillä, se oli oikein näppärä.

SRAMin GXP-keskiölaakeri ja kammet meni helposti paikalleen. Tähän auttoi kun hommasin oikeen keskiöhylsyn joka sopi momenttiavaimeen.

21 Likes

Tää puhuttelee

1 Like

laita sähköteippiä!

Rolleri työmatkakuosissa. Hyvin pelittää ja on kiva ajaa! Vähän on vielä ajoasennossa viilaamista mutta muuten ei huomautettavaa.

10 Likes

on komee!

Hiano!
Miten noi Cinturato Velot on toimineet? Harkitsen noita kommuutteriin…

On mun mielestä hyvät renkaat työmatka- ja maantiekäyttöön. Varsinkin siis 35-koossa. Voisin hyvin ostaa uudet sitten kun noista joskus aika jättää. Ne oli viime vuonna toisessa pyörässä alla, nyt ehkä 2000km ajettu. Kokeilin joskus ajaa noilla graveliakin, mutta siihen ne on liian kovat.

1 Like

Banaanirolleri vetomoodissa. Oispa kärrykin keltainen…

4 Likes

Niin joo, vaihdoin rollerin tangon vähän aikaa sitten. Ritchey Kyoten 27 asteen backsweep tuntui omiin käsiin liian rajulta. Tilalle valikoitui hienosti nimetty SQLab 310 sport. 16 astetta backsweeppiä on just sopiva ja tanko on vähän kapeampi. Tanko on nyt napsun verran, ehkä 15mm, alempana.

Lisäksi laitoin SQLabin inner bar endsit, ja nää on ihan loistavat! Aika maantiepyörämainen fiilis kun vetää näiden kaa suoralla, paitsi että ote on vielä rennompi kun pelkkä peukalo riittää pitämään kiinni. Testattu 120km ja 185km lenkeillä ja hyvä on!

Tää on niin mukava pyörä pitkällä matkalla, että haaveissa on ensi vuonna brevettejä ja Pirkan pyöräily tai Saimaa cycle tour fiksillä.

18 Likes

Syyskuosissa. Renkaina Tufo Gravel swampero 36mm, näillä on kiva ajaa gravelia. Takalokari SKS Speesrocker vähän rälläköitynä, edestä piti ottaa pois kun oli ihan liikaa toe overlappia.

Tällä hetkellä tulee 40km päivässä työmatkoja ja viikonloppulenkit päälle. Pestä en jaksa mutta muuten on hieno peli!

8 Likes

5 Likes

Rolleri täyttää vuoden. Ihan paras pyörä. Oon vuoden aikana käynyt ehkä kaks kertaa lenkillä Roven kanssa, tuntuu ihan oudolta ajaa muulla kuin fiksillä. Tää on vaan niin kiva pyörä.

Ajot on kyllä jäänyt viime aikoina aika vähille. Oon nyt ollut lasten kanssa kotona, ei tuu työmatkoja ja muutenkin oon kiireisempi kuin koskaan. Sen huomaa siitäkin etten kerkee foorumille. Arkiajot menee kyllä kaikki pyörällä.

Kuvassa nyt rolleri yleisimmässä käytössään, vetojuhtana leikkipuistossa.

8 Likes

amen

2 Likes