P: 8bar retkifixi

Laitetaan projektilanka tulille, niin tulee toivottavasti omaan tekemiseen puhtia.

Kyseessä on siis ensikompliittini teinivuosilta, Jamis Beatnik (Biittinikke) vuosimallia varmaan 2011, josta aijon kasata retkifixin. Mun foorumin yks lemppariprojuista, P: KiEkkoslämmätyJAMIS, viimisimpänä pelasti tän rungon pois-antamiselta/metallinkeräykseltä. Kyseinen projulanka on ollu inspiroiva ja halusin mun Jamikselle vielä jotain tehdä.

Retkeilykilometrit on kesä kesältä kasvanut ja nyt kumppanin kanssa ollaan suunniteltu Euroopassa pyöräilyä. Tämän kesän Turku-Oulu reissu sai kaipaamaan pyörästä erinäisiä kiinnityspaikkoja. Huoh, miksi joku ratapyöräretkeilee. No sittenhän mieleeni muistui, että Jamiksestahan niitä löytyi. Onneksi en kerennyt sillä ajamaan tarpeeksi kauan, että olisin räädistellyt näitä nipukoita veke. Pyörä alunperin jäi raadoksi vanhempieni kellariin, kun jysäytin 2012 (muistaakseni) sillä kolmion takaa ajaneen eläkeläisoletetun Saabin kylkeen. Kyseisen herrashenkilön sanat poliisille: “mutku mä katoin, eikä sieltä tullut ketään”.

Tsiisus mikä stack.

Biittinikke, hei taas vanha ystävä.

Nitromorsin jämillä ja hiomakoneella aina sillon tällöin maalia pois ja nyt ollaan edetty tähän pisteeseen.

Viimeistelystä en ole vielä aivan satavarma - Paljaaks haluisin jättää. Rottapyörä on paljas kans ja annettu hallitusti ruostua, joten ehkä tää sit pitäis lakata. Jos alkuperäinen väri olisi jokin muu, kuin tuo kauhea “oliivi”, niin jättäisin noi maalin rippeet tonne “hankaliin” paikkoihin. Entäpä millainen viimeistelyhiominen. Tsekkasin, että 32 pyörii vielä slämmättynä takahaarukassa. 28 gaattorinnahoilla tähän asti menneenä, rengastila vaikuttaa oikein lupaavalta.

No sitten asioihin mistä olen jo aika varma ja mihin suuntaan tä projekti on menossa:

  • Surly Disc Trucker keula
  • levari eteen
  • taakse lisäksi ehkä vannejarru
  • dynynapa eteen
  • fix/fix
  • levee riser ergokahvoilla (tällä oon tykänny retkeillä tähän asti)
  • riserin kaveriksi tempotikut kiinnostelee’
  • tarakka/tarakoita

Mut onks hei vähän tyhmää lähtee pitkälle matkalle jollain Hi-Ten halppisrungolla? En tiedä, koitetaan. Tää on nyt se mitä mulla on. Koitan haalia palasia mahdollisimman paljon käytettynä ja partsbinistä.

19 Likes

Anna sille joku tyhmä nimi

https://www.instagram.com/p/CSEcM-RL8Ux/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Tuli mieleen tämä, mutta sinkulana

Krimppausvaraa näyttäis olevan chainstayssa, jos rengastilaa kaipaa enemmän kuin sen 32. Tietty edessäkin sit voi tulla kruunu vastaan, jos 26" Disc Truckerin keulaa meinasit.

700c truckeria, eli edessä ei pitäis olla hätää.

Jos pyörään joka tapauksessa lastaa kamaa päälle, niin sitä vähemmänhän se oletettavasti hiukan painavampi runko siinä kokonaisuudessa merkitsee?

Jos vaan noihin tarakkakorvakkeiden hitsisaumoihin riittää luottamus.

Eikös 700c haarukka muuta aika paljon ohjattavuutta? Eikös tässä olisi luontevampi 650b Straggler haarukka, kuten monet on asentanut San Sebastianiin tai Steamrolleriin. Ja jos rengastilaa haluaa lisää niin miksei sitten samalla 650b kiekot?

Ei pitäis tässä rungossa vaikuttaa mihinkään kun on 700c tilavuuksinen alkujaankin. Offsetkin on ehkä lähes sama 700c truckerissa mitä orkkiskeulassa. Tätä vaikee todeta kun sitä ei tosiaan oo talles ja netistä vaikee löytää luotettavaa dataa 10 vuotta vanhasta halppispyörästä. Truckeriin lähinnä päätyny myös siks et sitä ois vielä saatavilla Foxcompis.

650b kiekot käyny mielessä, mut isommalla todennäkösyydellä saan valmiin 700c fixikiekon poistettua jostain. Emmä sitä rengastilaa ihan hulluna tarvii. Niinku totesin et 32 on musta jo hyvä, kerta 28 levysil tottunu vetää tähän asti melko vaihvelevassakin maastossa.

1 Like

Joo ei mua paino arvellutakkaan just tosta syystä. Ton lauseen tarkotus oli vaan tiedostaa joidenkin inho kyseistä materiaalia kohtaan.

Tarakkakorvakkeet kyllä pisti silmään kun maalia poistelin. Jää nähtäväks tuleeko niille tehtyä jotain.

Toivottavasti tulee KiEkkoslämmätty

7 Likes

Tuskin, tuossa alkuperäisessä näyttäis olevan reilusti a-c:tä eli eiköhän 700c DT keula ole parempi ku 650b.

Koska tollasiin crimppaamattomiin pyöreisiin chainstayhin ei aina kannata tehä 650b konversiota kun ei sinne loppupeleissä välttämättä edes mahdu sen leveämpää. Saa 5mm leveemmät kumit mutta madaltaa keskiötä mahdollisesti turhan paljon. Jos 622x28 on ollu kiva niin vastaava olis 584x47 tjms. ilman että keskiö laskisi olennaisesti.

1 Like

Mulla vois olla tommonen Pelagon levarikeula ylimääräisenä jos haluat sellaista kokeilla. A-c muistaakseni 393-395mm luokkaa.

1 Like

Retkifiksi. Ei heikoille.

2 Likes

Kiinnostelee ehdottomasti. Palailen PM jahka saan ton rungon siistittyä ja laakerin paikoillee.

65 mm vissiin olis se bb drop tossa, jos noi netistä löytyvät speksit pitää kutinsa. Sen puolesta vois vetää jollain 38-42 mm 650b-kumeillakin kyllä. Mutta eipä ne tosiaan krimppaamatta välttämättä mahdu ja mikä se sitten olis se hyöty, minkä sillä saavuttais.

Ai fiksillä?

1 Like

Kyl. Toki jos haluu jotku leveen q-faktorin 175 mm kammet ja bmx-flätit, niin sit voi jotain pedal strikea joutua varomaan.

Hirveesti ei oo edetty ku pimeys vie energiat. Runko ois nyt kokonaan putsattu maalista. Viimeistelyyn en hirveesti jaksa panostaa. Hiomakoneen ja karhunkielen jälkeen näyttää mun silmään just hyvältä. Saa olla raffi ja huolimaton.

Seuraavaks ois tarkotus painaa joku motonetin 2K spraylakka pintaan. Mutta sitä ennen - mitä teen näille korvakkeille? En omista mitään pilliä tai tohotinta.

1 Like

Ööö no mitä jos antaisit ne olla vaan siinä noin.

tai sitten, jos haluut eroon, 10 min rautasaha+viilatyöskentely