Oulun tienoille sijoittuva O/M/A/V -chatti

Paremmuusjärjestykseen en ala laittaan mutta tosiaan yllä ja allamainitut käymisen ja tutustumisen arvoisia LBSsiä:

JussinPyöräpiste
Laihiainen
Suvala
Specialbike

Noista kannattaa alotella ihan vaan sisään menemällä (ja paljon rahaa kantamalla). ja jos on jo joku tuttu liikkeessä ni ainahan se helpompi mennä kyseleen osia/apuja. Mut arvelen että varsinkin kevät/kesä kiireissä ei kauheeta innostusta ole ottaa porukkaa vaan ”skenehengaileen” ja katteleen ja rupatteleen ja penkoon laareja. Mutta jostainhan se on lähettävä.

Jokaisella liikkeistä vähän omaa erikoistumista ja omia merkkejä, joten jos omatkaan projektit ei oo merkkiuskollisia niin kyllä noissa kaikissa käydä saa/joutuu. Ite oon osia löytänyt kaikista sopivassa suhteessa, suurimmasta osaa vieläpä hyllystä/takahuoneesta, eikä oo välttämättä tarvinnu nettikaupoista alkaa tilaileen.

Aikasemmin ku nim.merk. normaali vaikutti täällä, oli hyvinkin aktiivista skeneilyä ja joskus varmaan jotain ropailujakin yms. Mut sekin muutti tonne päähesaloihin. Enää ole kö perusjäyhät oululaiset, jotka omissa nurkissaan ropaa ja laittelee. Jonku pitäs alkaa puuhamieheksi…

Porukoilla kyllä on työkaluja ja osaamistakin ihan kiitettävästi, mutta harva halunnee lainailla työkalujaan ihan tuosta vaan.

Täällä kyselemällä ja mahdollisissa skenejutuissa jos niitä on, tutustumalla jengiin, voi alkaa sit pikkuhiljaa kyseleen apuja, eiköhän niitä tule.

ps. millasta ongelmaa sulla nyt on joka estää ne tän kesät ajot? toi “pientä laittoa” kun voi olla isokin juttu ja kaipailla niitä spessu-osiakin sen lisäksi että on jollain työkalut.

E: ja olihnan se ainakin joskus se skene-pukki (rihtauspukki) jossain, missälie nykyään?? enemmän ja vähemmän yhteiskäyttölaite siis jos oikeen ymmärsin

Ja tekemällä sitä oppii. Toki työkalujen hankkimiseen menee aikaa. Ja oppirahojen maksamiseen.

Eilen ilmasin jarruja 15 vuoden tauon jälkeen. Laitoin pyörän kasaan ja painoin jarrua, vipu painui grippiin asti juuri ja juuri jarruttaen. Eihän se auttanut kuin alkaa yrittämään uudestaan, kunnes huomasin että jarrupalat oli vielä lattialla. Jännästi alkoi jarrut toimimaan paremmin kun ne asensi…

1 Like

Jes. Kiitosta näistä vinkeistä. Laji ku laji, niin mielellään tukee sellasia yrityksiä jotka on paikallisesti ja / tai kulttuurillisesti merkittäviä tekijöitä.

Mitähän se tää oli:

Et tää toteutus:

@janne-juhani jos tälle kesää haluat päästä ajeleen,voi olla nopeempaa avautua näistä ongelmista täällä kö ootella pyöräliikkeiden vapaita huoltoaikoja

Toki jos haluat

Ni sitten ”paikallinenskene” ei tän enempää voine auttaa tässä kohtaa

Edit: niin ajatus oli siis että jos haluat pyörän ajoon, niin skene varmaan voisi tällä kertaa auttaa, jatkossa sitten ajan kanssa voit itse valitsemasi LBS:n kanssa alkaa muodostaan omanlaistasi suhdetta. Sillä tässä vaan koitin tarkemmin kysellä että mitä ne “kaikenlaiset pienet” on, ei mulla muuta :slight_smile:

Olisko kellään shimano pd- xxx polkimia vapaana?

Ah tämä oli mennyt ohi. Pääasiallisesti kaipaisin apuja sellasiin pohdintoihin että tietäisin millaiset osat käy mun pyöriin ja mistä niitä saa. Sillä meinasin että vien pyöräini paikkaan jossa on osaava henkilökunta jolle voin näyttää että haluan tehdä tälle pyörälle tämän, what to do.

Esimerkiksi: mulla on vanha pelago stavanger jossa vannejarrut. Ja droppitanko. Tähän haluaisin 1x voimasiirron. Tiiän että tarviin mekaaniset (?) jarrukahvat, joko brifterit tai tangonpäävaihtajat, kammet johon saa sen yhen narrowide (?) rattaan ja takavaihtajan. Mut ei mitää hajua sit millasilla spekseilä näitä osia etsisin.

Ei tämä nyt oikeastaan ”pieni” juttu ole mut tällä hetkellä eniten pohdintaa aiheuttava. Ehkä nyt ollaan vihdoin myös topiikin aiheessa kiinni että jos on joutavana mun tarpeisiin sopivaa kampetta niin ilmoitteleppa. Myös jonkilainen gravel-flarellinen droppitanko kiinostelee.

Ps. Ja ennen kun kukaan ehtii kyseenalaistamaan suunitelmieni järkevyyttä niin disclaimer: teen kaiken :sparkles:estetiikka​:sparkles: edellä.

Jos sulla on vannejarrut nii tarvit mekaaniset jarrukahvat. Sit pitäis tietää semmoset speksit, että mikä on budjetti, voiko olla käytetty ja montako vaihdetta pitäis saada?

Estetiikka edellä kuulostaa siltä, että full campa? Shimanot voi ainakin unohtaa heti, jollei laita 600-sarjan kahvoja ja irtovaihtajia.

Mä en ole niin syvällä näissä teknisissä asioissa, että jotkin tietyn merkin tietyt osaset olisi mielessä kun puhun estetiikasta. Eli en tiiä mitä meinaa full campa. Siis jotain campagnolon (?) osasarja joo, mutta en tiedä miltä ne näyttää.

Enemmän se estetiikka on mulle tyyli / tapa harrastaa. Ja sen puolesta tykkään crustbikes, ultraromance, blue lug, genosack jne tyyppisistä flanelipaita bandanahuivi viikset vintagepyörä isoilla renkailla tyyppisestä menosta. Jos sillä nyt mittää väliä.

Ja joo, käy käytetty.

eli siis vähemmän kiinnostaa miltä se pyörä näyttää ja enemmän kiinnostaa sellanen släbärikokonaisestetiikka, jossa parran kasvatus pääosassa.

siis ne 600:t jarrukahvat ja kitkavivut viistoputkeen ja sillonhan vaihtaja voi olla mitä tahansa :call_me_hand:

paitti ettei ne bluelugit ja crustbiket ole mitään vintagepyöriä vaan retrotyylisiä pyöriä, jotka on ihan sikakalliita. lisäks niissä vintagepyörissä on yleensä aika heikot rengastilat.

Ostetaan

Tämmöset löytys:

Tämä asia hoidettu

Ois strong power runkosetti keskiöllä ja laakerilla. Haapalehosta saapi hakkee. voin huomenna lyyä kuvan.

Kiitos nopeista noudoista!

1 Like

Ostetaan IS-PM 160mm jarrusovitin.