Ostoksilla

http://www.ekotjanst.fi/bildkollage/hurricane/stora/IMG_0427.jpg

E: #ontopic

vaihdeprojektii vähäc palikkaa kuten dynkkynapaa ja semmosta.

roenski - 21:55, 6.2.2019 » Nyt laajenee harrastusmaastot. Elikkäs pyöräteline peräkoukuttomalle autolle. https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/images/Products/Saris%20Bones%20rack.jpg?itok=f-ACf1oK
Millaiset kokemukset? Meidän peräkoukuttoman telineen nauhat lärpättää älyttömällä volalla motarilla ajaessa, vaikka vähän väliä kiristelee.

Perhanan peräkoukkumiehet ja haamupyörät katolla. Ajatko myös rinkeliautolla?

samulivi - 8:59, 7.2.2019 »
roenski - 21:55, 6.2.2019 » Nyt laajenee harrastusmaastot. Elikkäs pyöräteline peräkoukuttomalle autolle. https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/images/Products/Saris%20Bones%20rack.jpg?itok=f-ACf1oK
Millaiset kokemukset? Meidän peräkoukuttoman telineen nauhat lärpättää älyttömällä volalla motarilla ajaessa, vaikka vähän väliä kiristelee.
Ammattiautoilijat laittaa liinat kierteelle mikä ehkäisee lärpätyksen
rostfrid - 23:10, 6.2.2019 » http://www.ekotjanst.fi/bildkollage/hurricane/stora/IMG_0427.jpg
Munkkis is it you?

Käytetty Rose DR.Z -maasturi.

https://1k8v1j48qpy31xwzwlyhyn9p-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/12/Tomii_Magic_Beans02.jpg

//i.imgur.com/6wz9pvT.jpg
Shimano sp-7410 team

Sugino tension disc

Paul HF + Mavic M40

accro - 19:07, 2.2.2019 » 800/20mm
Kahdeksan sataa? Sehän on lähempänä akseliväliä mitä tangon leveyttä? Madness.

Mä tein vaan niin kuin täällä käskettiin :/. Akselivälit on nykyään puoltoista metriä.

Kavennan tuon 99% varmasti, mutta hauska kokeilla melkeen yli puolet hartioiden levyistä tankoa. ööh: tanko on tuplasti hartioideni levyinen.

Itselläni on 780mm. Ja en todellakaan lyhennä:) toisessa pyörässä 720mm ja sen kaposempaa en enää laitakaan.

Mulla kans yksikössä 780mm ja en ole katkomassa.

Menee nyt OT (lähes) koko postaus, mut ite kavensin aikoinaan 29" maasturin 740:n noin 680:ksi, enkä oo leveämpää osannu kaivata. Kaveri väitti ettei kädet riitä “leveään” (ehkä 600+?), mut luulen ettei hän ole kovin useita pyöriä silti testaillut…

Liekö se sitten vaan niin että tarttis hommata joku tyyliin 50 senttisellä yläputkella oleva mankeli… Ku pisimmät tällä hetkellä 60 luokkaa ja sit oon vaan laittanu niihin esim. setbackitonta tolppaa ja lyhyempää stemmiä. Yläasteella ku mulle ostettiin eka ketjuvaihdepyörä niin päädyin 56cm runkoon. Liekö sit opittua tuo pitkällä rungolla ajaminen… Retrohobomötböjä oon toisaalta ostellu melkolailla kokoon kattomatta, ku on halvalla saanu.

Kesällä ostamani italorunkokin oli pituudeltaan muistaakseni 4 senttiä ilmoitettua pitempi, vitutti, mut saipa sentään rahea takas sen verran että ei niin hirveesti jääny kaiveleen.

Niin ja on topic. Laakerin kuulia ostin polkimiin.

Helvetin polkimet ku ainakin kaikki alle 20€ tuotteet on joko kirrattu liian kireälle ja/tai jätetty parhaimmillaan 3-6 kuulaa vajaaksi. Oon siinä käsityksessä että vaikka tilaa olisikin, niin yksi kuula on järkevintä jättää pois, etteivät kuulat hierrä toisiinsa, mutta markettipolkimissa oon törmänny jatkuvasti noihin että jos ei oo tappokireällä tai puutu kuulia niin sitten on löysällä ja naksuu. Nytkin ostin Unionin flätit 15 eurolla ja vaikka kävin liikkeessä kaikkien akselit läpi näppituntumalla, silti toinen poljin naksui ekalla testilenkillä. Oli liian löysällä ja kuulia puuttui muistaakseni 4 kpl. Niin ja kun avasin tuon toisen niin laakerin koolitkin näytti olevan ruosteessa. Stn.

Sama hommahan se on kaikissa kartiomuttereilla olevissa tuotteissa nykyään. Ensimmäisenä pitää säätää välys sopivaksi tai vaihtaa rasvat tai lisätä kuulia… Huoh.

Tulipa taas raamattu.

Laakereista puheen ollen, ite ostin niitä kans, koska ne tuli koko akselisetissä, jonka jouduin ostamaan, vaikka tarvittin vain akselin. Kartioita oon vähän vierastanu ja vältelly, mutta toisaalta oon saanu akseleita kieroon ku on loppunu mielenkiinto herkistellä kohdilleen ja oon jättäny sikseen.

Nyt sitte, kun ostin uudet (halvat) kiekot, ni tulin sitten ylimpensoineeksi otteitani. Halusin, ettei ne kartiot ainakaan itsekseen ala löystyä siellä, ja kiersin kunnolla kartioavaimilla. Lopun arvaattekin: kierteet pyöreäksi lukkomutterin alta.

Aina yhtö fiksu olo. Hästäk oppirahoja.

PS. Intternetissä väittivät, että a) Shimpan navat on yleensä liian kuivat ja kireällä tethtaalta tullessaan, b) pikalinkkua varten kartioihin pitää jättää pieni välys, jonka linkku sitten puristaa akselista pois. Paskanmarjat. Pakko oli silti alkaa säätää, jotta itte näkee.

Kato netistä joku opetusvideo ennen seuraavaa kertaa. Hyviä napoja ne (shimano) on, erit. maantiekäytössä.

Kyl toi b-kohta pitää kokemuksen mukaan paikkansa kaikissa pikalinkkuirtokuulanavoissa.

Mä en ymmärrä tota b-kohtaa. Tarkoittaako se siis sitä, että linkku puristaa akselia kasaan niin paljon että laakerivälys muuttuu ihmisen havaitseman määrän? En olis uskonu, mutta voi tietty olla.

Jatkot vaikka tuolla.

E: mä en nyt löydä sitä koiramiehen hiljattain postaamaa listaa linkkujen puristusvoimista.

Kyllä toi b on täyttä todellisuutta. Tekee napojen säätämisestä todella ärsyttävää puuhaa.
ja ei ole mitään huomaako ihminen -kamaa. ennen pikalinkkua akseli klonksuu, pikalinkun kiristyksen jälkeen välys poissa. jos siis oot säätäny napas välykettömiks ilman puristusta niin ne on nyt liian tiukalla.

e. ja se puristusvoimalista on kyllä monta vuotta vanha. löytyiskö jostain pikalinkkutopsusta.

En mäkään sitä ymmärrä. Mutta kokemus on just tuollainen kuin Konsta kuvaa.