Ostaako valmis pyörä?

isoratas - 12:18, 30.3.2009 » mulle yks "kuvasta näkyy selkeä ero" t-paita M-koossa
Taisin siis osua ihan pikkasen metsään, no arvaus oli hyvä ja ainakin nyt opin sen että en ala tuosta vanhasta pyörästä mitään lihamyllyä vääntämään
konkeli - 12:24, 30.3.2009 » Vaihtoehtoja on laarit täynnä, tärkeintä taitaa olla vain selvittää itselleen millaisen kapineen haluaa. Eli onko hyllypyörä, jonkun muun kasaama ratarunkoinen fillari, jonkun muun kasaama konversiohässäkkä, kaupasta haettu konversiohässäkkä vai joku-muu-mikä se suurin mielenkiinnon kohde.
Kannattaa tietysti selvittää itselleen myös millaiseen ajoon ja olosuhteisiin on pyörää hankkimassa. Pistaan ei saa niitä leveämpiä nakkeja, jotka on talvella ihan kivat, eikä retkipyöräkonversiolla varmaan kehtaa lähteä velolle, tai mistäs minä tietäisin.

nakamura myyntiin ja ensisijaisesti käytetty valmispyörä oikeassa koossa tai jos polttelee liikaa niin vaikka briteistä uutta alle.

Moi, itellä oli samantyyppinen ongelma talvella. Ratkaisin sen tilaamalla kokonaan uuden Langsterin Brittilästä, hintaa oli 550e postikuluineen silloisen kurssin mukaan.

Syitäkin valmiin fiksin ostoon oli:

  • Nurkista ei löytynyt valmiiksi osia eikä aihiota itse rakenteluun

  • Oikeankokoisessa, silmää miellyttävässä ja muutenkin mielekkäässä ratarungossa on etsimistä, oma budjetti kokopyörälle oli 500e, joten rungon olisi pitänyt irrota halvallakin.

  • Edullisella valmisfiksillä pääsee heti polkemaan vaikka tietyt osat voivat olla aika kuraa. Kuitenkin jos rakentaisi itse, pitäisi parempiin osiin sitävastoin satsata enemmän.

  • Spessussa on kevyt ja helppokulkuinen runko, mukaan tulee hiilarihaarukka ja loput osat on suht riittäviä aloittamiseen.

  • Langsterin hinta pyörii Suomessa 750-800e hujakoilla, mikä on aika paljon enemmän kuin mitä Englannista tilaamall tuli maksamaan.

  • Kaikenkaikkiaan 550e olisi ollut omilla taidoilla, tiedoilla ja aikamäärällä erittäin vaikea saada kasaan edes samantasoista pyörää.

Itse näen että jos kasailusta ei ole paljoa kokemusta aikaisemmin, eikä sopivaa rompetta ole nurkissa, niin etenkin punnan hintaa hyödyntämällä valmisfiksi on ihan hyvä vaihtoehto. Pääsee helposti hommaan kiinni kustannustehokkaasti. Sitäpaitsi, riittää siinä “valmiissakin” parannettaa.

Hyviä vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, Kona, Specialized, Bianchi, Giant, Fuji jne. Jos ostaisin valmisfiksiä nyt niin katselisin Suomessa vähän tuntemattomampia britti- ja muu maalaisia merkkejä, esim. Pinacle. Noita luomuksia näyttää saavan suht kilpailukykyiseen hintaan, tässä muutamia esimerkkejä:

http://www.evanscycles.com/products/se/draft-2009-single-speed-road-bike-ec018019
http://www.evanscycles.com/products/fuji/track-2009-single-speed-road-bike-ec016010
http://www.evanscycles.com/products/gary-fisher/triton-2009-single-speed-road-bike-ec017199
http://www.evanscycles.com/products/charge/plug-2009-single-speed-road-bike-ec000233

Rungon geosta en ole itse ymmärtänyt oikein muuta, kuin että “rennommalla” (esim toi langster on rento) rungolla ajoa on helpompi ja mukavampi viedä rennossa vauhdissa ja pitkällä matkalla. Tiukalla rata-rungolla pyörä on vakaampi mutta vaatii ajoasennolta enemmän.

Kannattaa sitten vielä testata pyöriä jotta osaa valita oikean runko-koon. Vääräkokoinen runko järsii pikkuhiljaa mielekkyyttä ajamisesta. Jos mietit tota langsteria niin mulla on pituutta 178 ja pidän 56-kokoa hyvänä.

isoratas - 12:33, 30.3.2009 » nakamura myyntiin ja ensisijaisesti käytetty valmispyörä oikeassa koossa tai jos polttelee liikaa niin vaikka briteistä uutta alle.
Ja paremmin siitä fyrkkaa saa kun odottelet syksyyn kun jengi (ne jotka ajaa talvella siis) miettii talven optioitaan. Tuohan on aivan mainio talvisotkin, canti-jarrut ja taaksekin mahtunee vähän 28ia läskimpi kumpi.

eiköhän suurin osa keskon kohderyhmästä ajele vain ja ainoastaan kesällä. nyt on siis mitä otollisin aika myydä.
huuto.netissä, ei näillä palstoilla.

zeikok - 12:40, 30.3.2009 » - Edullisella valmisfiksillä pääsee heti polkemaan vaikka tietyt osat voivat olla aika kuraa. Kuitenkin jos rakentaisi itse, pitäisi parempiin osiin sitävastoin satsata enemmän.
Mä ostin Langsterin Pyorahuolto.comista ja oon sittemmin vaihtanut siihen kiekot, stongan (kahdesti), jarrukahvat (kahdesti), stemmin, satulan, kammet, keskiön, kumit, polkimet, ketjut ja takarattaan. No satula, stonga, stemmi ja polkimet olivat ainoat pakolliset vaihdettavat, mutta halpa valmisfillari tuli joka tapauksessa kalliimmaksi, kuin ite heti oikein kasattu. Vaan tulipahan ajettua enemmän, enkä mä olisi kuitenkaan osannut valita osia heti oikein.

Eli se semmonen valmisfillari on kyl ihan hyvä. :slight_smile:

En yhtään osaa arvioida nakamuran rahallista arvoa, siitä kun oon repiny esim takajarrun pois ja se näkyy, vaihteet ei toimi täysin, säätöjuttu, lokarit myös… Mutta hienosti toimii ja matkakin taittuu. Talvet on menny ihan hyvin tuolla. Uskon, että käyttöarvo on mulle vielä tässä vaiheessa isompi kuin pyörän rahallinen arvo.

Ja tuollaisen Swobo Sanchezin saisi nyt noin 440eurolla isosta britanniasta, ehkä halvemmallakin jos oikein etsin. Toimituskulut tulee tietysti, mitä luokkaa ne olisivat?

Briteistä fillari tulee yleensä alle 60:lle punnalla (= enemmän kuin toi on jo riistoa.…) mutta esim. Probikekit.comveloittaa vaan femman, eli hinnat vaihtelee melko lailla tapauskohtaisesti.

isoratas - 12:53, 30.3.2009 » eiköhän suurin osa keskon kohderyhmästä ajele vain ja ainoastaan kesällä. nyt on siis mitä otollisin aika myydä. huuto.netissä, ei näillä palstoilla.
Huuto.netin fillaritarjonta on tainnut viimeisen parin viikon aikana suurin piirtein kaksinkertaistua, M.O.T.

Mut kyllähän tollainen yleiskulkine on ihan hyvä olla varalla. Jos vaikka ostaa sen ratapyörän, jonka geometria on tiukka kuin hipsterin farkut.

Briteissä on houkuttelevan hintasina myös käytettyjä, esim
220£/240€ Langsteri

Jos ostat Ebaystä, sä voit jo hankkia ihan mitä vaan kivaa…

Onko millasta tuntumaa että kannattaako sieltä ebaystä ostella?
Kunnostahan ei voi mennä takuuseen

Tuolle pyörähuollon swobolle voi pitää kilpailijana Kauppaveljiltä hyllytavarana saatavaa Konan Paddy Wagonia hintaan 600 €. Hinta on vissiin valmiiksi tingitty, sillä en ole nettikaupoissa nähnyt niin halpana, että kannattaisi tilata. Pyydettäessä kääntävät myynnin yhteydessä fiksipuolen käyttöön.
Olen kuullut lähinnä positiivista palautetta pyörästä. Soveltuu aloittelijan käyttöön hyvin. Pyörää myydään ko. putiikissa cyclocrossaredein joukossa, mutta siinä ei ole canti-jarrujen tappeja, eikä siihen niin mahdottoman leveät renkaat mahdu.

asb - 13:20, 30.3.2009 »
zeikok - 12:40, 30.3.2009 » - Edullisella valmisfiksillä pääsee heti polkemaan vaikka tietyt osat voivat olla aika kuraa. Kuitenkin jos rakentaisi itse, pitäisi parempiin osiin sitävastoin satsata enemmän.
Mä ostin Langsterin Pyorahuolto.comista ja oon sittemmin vaihtanut siihen kiekot, stongan (kahdesti), jarrukahvat (kahdesti), stemmin, satulan, kammet, keskiön, kumit, polkimet, ketjut ja takarattaan. No satula, stonga, stemmi ja polkimet olivat ainoat pakolliset vaihdettavat, mutta halpa valmisfillari tuli joka tapauksessa kalliimmaksi, kuin ite heti oikein kasattu. Vaan tulipahan ajettua enemmän, enkä mä olisi kuitenkaan osannut valita osia heti oikein. Eli se semmonen valmisfillari on kyl ihan hyvä. :)
:) tämä on sitten sairauden toinen puoli. Toisaalta eipä sitä taitoa valita oikeat osat ole kellään valmiina. Kaikenkaikkiaan sen voisi sanoa vielä Langsterin puolesta, että aika kevyt se on. Ilmeisesti jos suorittaa tuollaisia asb:n mainistsemia muutoksia, lienee hyvin mahdollista pudottaa kokonaispaino johonkin 7,5 kilon tietämille.
Elitisti - 13:39, 30.3.2009 » Onko millasta tuntumaa että kannattaako sieltä ebaystä ostella? Kunnostahan ei voi mennä takuuseen
Ebay:lle pitäisi varmaan omista ihan oma topikki, mutta; mun mielestä sieltä kannattaa ehdottomasti ostaa - jos tietää mitä haluaa ja omaa riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä.

Mutta jos systeemi ei ole tuttu, maksaminen ulkomaille tai muut tollaset jutut pelottaa niin sitten sinne ei varmaan kannata lähteä asioimaan lainkaan. lähikaupasta saa sitten uuden, asennuspalvelua ja takuun päälle.

MrHat - 14:26, 30.3.2009 » Tuolle pyörähuollon swobolle voi pitää kilpailijana Kauppaveljiltä hyllytavarana saatavaa Konan Paddy Wagonia hintaan 600 €. Hinta on vissiin valmiiksi tingitty, sillä en ole nettikaupoissa nähnyt niin halpana, että kannattaisi tilata. Pyydettäessä kääntävät myynnin yhteydessä fiksipuolen käyttöön. Olen kuullut lähinnä positiivista palautetta pyörästä. Soveltuu aloittelijan käyttöön hyvin. Pyörää myydään ko. putiikissa cyclocrossaredein joukossa, mutta siinä ei ole canti-jarrujen tappeja, eikä siihen niin mahdottoman leveät renkaat mahdu.
Itsellä on vuoden 2007 Paddy Wagon, ja oon ollut siihen tyytyväinen, varsinkin sen jälkeen kun vaihdoin -ohjaustangon (en pidä ergonomisesti muotoilluista tangoista), -stemmin (piti saada 26.0 stemmi, kun uusi tankokin oli samaa kokoa), -jarrukahvat (sattu löytymään kivat vanhat Modolot) -satulan (epämukava) -satulatolpan (meni mutkalle kun ajoin mopon imussa töyssyyn, lähdin lentoon ja tulin hiukka huonosti alas) -em. tolpan kiristimen (säädin satulan asentoa huonolla kuusiokoloavaimella kunnes se jotenkin meni epäkuntoon) ja -kampisetin (halusin säälliset ratakammet, ja nuo P.Wagonin vakiokammet oli suoraan sanoen kehnot) uusiin.

Uh-huh, enpä muistanutkaan miten paljon rahaa oon saanut menemään reilun kuudensadan euron fillariin, ja tuohon päälle tietty vielä kulutusosat kuten sisä-ja ulkorenkaat, rattaat, ketjut, tankonauhat, ym. Mutta komppaan tässä asb:ta, ei sitä olis pari vuotta sitten ymmärtänyt kasata osista kunnon fillaria kuitenkaan.

Kiekkoja en oo päivittänyt, kun kovasta yrityksestä huolimatta en oo saanut niitä vielä hajalle. Taitavat olla pomminvarmat näin kulunutta sanontaa käyttääkseni.

Muuta sanomista: jos paino on kynnyskysymys, niin P. Wagon ei välttämättä ole oikea valinta, se kun painaa vakiona kaikkine tilpehööreineen 10,5 kiloa.

zeikok - 14:26, 30.3.2009 » Ilmeisesti jos suorittaa tuollaisia asb:n mainistsemia muutoksia, lienee hyvin mahdollista pudottaa kokonaispaino johonkin 7,5 kilon tietämille.
Mun osat ei ole olleet kyllä mitään kevennyspaloja. Putkiosat, kammet ja jarrukahvat ovat vaihtuneet pelkästään ajoasennon takia järkihintaisiin vastaaviin. Oikeastaan kiekot ja nämä viimeiset jarrukahvat ovat sellaisia, joita ilmankin olisi pärjännyt vielä pitkälle.

Mutta nyt se pyörä on tosiaan valmis.

Ja siis faktahan on, että valmisfillari on loppujen lopuksi täysin samanlainen, kuin itse koottu: osiensa summa. Siinä on runko, kiekot ja jotain laakereita ja sen sellaista. Paskan fillarin voi hankkia ihan hyvin itsekin kasaamalla. Jos ei ole loputonta budjettia, niin joutuu itse tekemään samanlaisia kompromisseja, kuin fillarivalmistajakin tekee kasatessaan valmispyörää.

Ylempään Paddy Wagon-keskusteluun:
Ihan hyvä pyörä, mutta ei sovi oikein työmatkafillariksi, ellei lähde hakemaan lokasuojia jostain kauempaa. Esim. Bilteman tuotteet eivät sovi 2008 malliin. Pyörä jättää ristiriitaisia fiiliksiä; se on hyvä jokapaikanhöylä, muttei täydellinen. Olen ajellut 1-50 km:n lenkkejä tyytyväisenä. Satula pitäisi kyllä vaihtaa. Minun pyörääni (stemmi vaihdettu lyhyeämpään, muuten normisetupissa. Hajotin alkuperäisen…) saa koeajaa, mikäli haluat tuntumaa.

Ensimmäisellä sivulla oli vinkki fiksin teettämisestä Kumiluodissa. Tällä tavalla minun ikivanha fillarini muuttui ensimmäiseksi fiksikseni: eli uudella takakiekolla. Voin suositella. Sen jälkeen olen heitellyt kyseistä kiekkoa romupyörästä toiseen (joskin päädyin äskettäin kasaamaan syystä x sen vannekehään levarifiksiviritelmäkiekon).

Melko helppoa, varsin edullista ja erittäin hauskaa on hankkia valmis fiksikiekko jostain ja soveltuva (koko, dropoutit) runko käytettynä. Ketjulinjan säätäminenkään ei ole ihan niin vaikeaa, kuin voisi pelätä.

Lisää fiksiviisautta yms. Sheldonin sivuilta:
http://www.sheldonbrown.com/fixed.html
http://www.sheldonbrown.com/singlespeed.html (mm. dropouteista ja ketjulinjasta)

(Vertailukohdaksi mainittakoon: huomenna poljen töihin fillarilla, jonka runko maksoi 25 euroa, kammet vitosen ja tanko kahvoineen kympin. Ja se kiekko sitten vähän enemmän.)