Ostaako valmis pyörä?

http://www.pyorahuolto.com/sql/kuvat/orig_SBB_08002_Sanchez_1258_1%20zoom-2.jpg
täältä

Mitenkäs tällaiselle aloittelevalle kaverille, uskaltaako tällaista lähteä ostamaan valmiina? Kyseessä olisi ensimmäinen fiksi, ja onhan tuossa käännettävä napa jos fiksillä ajaminen ei ole se oma juttu. Etujarru täytyy pyörässä olla myös ennenkuin liikenteeseen sillä lähden.

Tämä pyörä tulisi vaihteellisen pyörän rinnalle, eli ei ainoaksi pyöräksi.
Olihan Zavagella myynnissä juuri ehkä sopiva peli käytettynä täällä, mutta pyörän ostaminen tulee kyseeseen vasta kesällä.

osta, saat pesää. :wink:

M

no on toi swobo on ainakin terästä eikä mitään amuliinia… :wink:

mutta eipä tossa kai mitään varsinaista vikaa ole, aloittelijalle tai muutenkaan. vaikka onhan noita valmiita hyllypyöriä toki muitakin stadista saatavilla, esim. Velosportissa Canondale Capo jota pidetään asiallisena pelinä. Käytetyistä vastaavista Bianchi Pista on aika suosittu ja niitähän täällä liikkuu käytettyinäkin aina silloin tällöin.

Okei, Pistan geometria on noista tiukin, Swobon kulmat sen sijaan ainakin näyttävät aika rennoilta, se on sitten makuasia mistä itse tykkää.

Häh…? Valmiilla pyörällä voi polkea heti… Mitä kivaa siinä on?

ai niin, vai oliko tässä nyt sitten kilpailevana vaihtehtona että kasaisit pyörän alusta alkaen itse?

Ei, en mielelläni lähtisi kasaamaan pyörää ainakaan omin neuvoin tässä vaiheessa. Käyttöpyörästäkään en lähtisi muuntelemaan, koska dropit on pystysuuntaset. Tuleeko teräs- ja alumiinirunkoisten pyörien välille mittavaa painoeroa, tai muuta syytä miksi kannattaisi satsata mieluummin alumiiniin?
Käytetyn ostaminen on myös hyvä idea siinä mielessä, että voi saada halvemmalla parempaa pyörää käytettynä, eikös niin?

No ehkä ei nyt kannata aloittaa tässä taas teräs/alumiini-keskustelua vaikkä vähän yritinkin. Makuasioita siis.

Ja joo, käytetty valmiiksi kasattu pyörä on varmaan yleensä kaikkein taloudellisin vaihtoehto - jos nyt ei osta ihan mitä vaan romua mitä sulle mahdollisesti tyrkytetään… Voit tietekin myös laittaa tänne ostoilmoituksen ja katsoa jos jotain löytyy.

EDIT
Eli siis käytetty valmispyörä on se paras vaihtoehto, ei välttämättä joku jonkun itse kasaama konversioviritys.

Osta valmis, pura se heti osiin ja kasaa uudestaan. Muuten et voi tietää onko pyörä kasattu oikein. Kiekkoja ei välttämättä tarvii purkaa, jos ne on oikein puolattu. :wink: Kyllähän Pyorahuolto.comista uskaltaa ostaa, mutta eivät hekään kai noita Swoboja kasaa, vaan pahvilaatikossa ne tulee valmistajalta.

Tai marssia vaikka Kumiluotiin konversiota teettämään? Tulis tuettua sekä kierrätystä että alan liikkeitä.

jussi - 11:26, 30.3.2009 » Okei, Pistan geometria on noista tiukin, Swobon kulmat sen sijaan ainakin näyttävät aika rennoilta, se on sitten makuasia mistä itse tykkää.
Noviisi kysyy nyt tyhmiä: Mitä, ihan rautalangasta vääntäen, tarkoittaa "tiukka geometria" tai jos pyörässä on "rennot kulmat"?

Korkeintaan tangon voin vaihtaa suoraan, mielummin ajan suoralla tangolla. Ja etujarrun lisätä jos sitä ei ole.

Roger Kuitti - 11:35, 30.3.2009 »
jussi - 11:26, 30.3.2009 » Okei, Pistan geometria on noista tiukin, Swobon kulmat sen sijaan ainakin näyttävät aika rennoilta, se on sitten makuasia mistä itse tykkää.
Noviisi kysyy nyt tyhmiä: Mitä, ihan rautalangasta vääntäen, tarkoittaa "tiukka geometria" tai jos pyörässä on "rennot kulmat"?
Noviisi vastaa: vertasin Swoboa ja Pistaa photoshopilla asettamalla ne toistensa päälle ja kuvasta näkyy selkeä ero. http://i299.photobucket.com/albums/mm305/Elitisti/sanchezpista.jpg?t=1238413118
NKOTB - 11:38, 30.3.2009 » Tai marssia vaikka Kumiluotiin konversiota teettämään? Tulis tuettua sekä kierrätystä että alan liikkeitä.
Idea on houkutteleva, ja varmasti saisi hyvää aikaseksi kun laittaisi sen 400-500 euroa nykyiseen pyörään. Näyttääkö minun pyörä aivan toivottomalta startilta? http://i299.photobucket.com/albums/mm305/Elitisti/30032009070.jpg?t=1238414881

Nykyisen pyöräni runkokoko on 51, kun kokoni puolesta saisi olla 56.
Tämän vuoksi mietin, että ehkä uusi pyörä olisi paikallaan. Hyvin olen tuollakin saanut poljettua tähän asti, että ei sen runkokoon pitäisi olla iso este. En tosin tiedä onko paljon taivaallisempaa ajaa sillä runkokoolla joka on minulle oikea, ehkä?

Huh. Vaikka joku tikkaa mua kohta tilkkaan tästä hyvästä, niin tee itsellesi palvelus ja unohda toi Nakamura. Ai miks? No, se ei nyt vaan käy.

Tai käyhän se, mut ei, ei se nyt vaan käy.

Älä nyt käyttöpyörää pilaa. Swobo voi olla ihan mielenkiintoinen tuttavuus, ja kuvan perusteella noi keulan kulmat nyt ei ole niin kovasti eroavat pizzan kanssa, mutta putkista taitaa tulla sitä jäykkyyseroa.

Mutta jos multa kysytään, niin swobo sanchez (vai mikä piru toi olikaan) on ominaisuuksiinsa nähden vähän ylihintainen. Vaihtoehtoja on laarit täynnä, tärkeintä taitaa olla vain selvittää itselleen millaisen kapineen haluaa. Eli onko hyllypyörä, jonkun muun kasaama ratarunkoinen fillari, jonkun muun kasaama konversiohässäkkä, kaupasta haettu konversiohässäkkä vai joku-muu-mikä se suurin mielenkiinnon kohde.

Elitisti - 12:14, 30.3.2009 Näyttääkö minun pyörä aivan toivottomalta startilta?
Näyttää. Samoilla linjoilla bastin kanssa.

mulle yks “kuvasta näkyy selkeä ero” t-paita M-koossa

Roger Kuitti - 11:38, 30.3.2009 » Noviisi kysyy nyt tyhmiä: Mitä, ihan rautalangasta vääntäen, tarkoittaa "tiukka geometria" tai jos pyörässä on "rennot kulmat"?
Ns. 'tiukka' geometria merkitsee ensijaisesti mm. sitä, että fillari tottee herkemmin/nopeammin ohjausta, josta syystä sillä on aika erilainen fiilis ajella kuin vaikka jollain vanhemmalla 'löysällä' retkipyörällä. ja toki pyörän painopiste ja ajoasento on yleensä erilaiset, 'wheelbase' on lyhyempi ja ties mitä. mutta kaikki ei tietenkään tykkää tollasesta, pyörä tuntuu hiljaisessa vauhdissa epävakaalta ja varpaat kolisee helposti etukiekkoon kääntyessä jne.

tossa kuvassa toi isoin ero tulee varmaan kuitenkin lähinnä siitä että Swobossa on ns. moderni kompakti-geometria kun taas pistassa on enempi klassinen vastaava eli vaakaputki on vaakatasossa eikä vietä taaksepäin.

Elitisti - 12:18, 30.3.2009 »
NKOTB - 11:38, 30.3.2009 » Tai marssia vaikka Kumiluotiin konversiota teettämään? Tulis tuettua sekä kierrätystä että alan liikkeitä.
Idea on houkutteleva, ja varmasti saisi hyvää aikaseksi kun laittaisi sen 400-500 euroa nykyiseen pyörään.
Jos ei nyt kuitenkaan nykyiseen pyörään, vaan johonkin liikkeestä, tältä palstalta, huuto.netistä tai muualta löydettyyn runkoon.

Jos tuntuu, että menee vaikeaksi, osta vaan uusi, kun hintaeroa ei sit kuitenkaan niin paljon tule. Fiksibuumi varmaan kestää vielä sen aikaa, että saat uudesta pyörästä helpommin rahat pois kuin jostain konversiosta, jos fiksailu ei viekään jalkoja alta.