ongelmia

Miika - 9:43, 1.5.2010 » Keskiö kannattaa vaihtaa, tai ei niitä kiilakampia ainakaan kannattaisi säästää. Raleigh´n oman standardin jengat ovat sorvattavissa nykyperusstandardin mukaisiksi. Olen itse tosin saanut perusbrittikeskiön toimimaan 70-luvun alun Raleighissa - tuolloin en tiennyt mahdollisesta standardierosta, ja sittemin en ole kyllä uskaltanut irroittaa keskiötä. Kuppi kannattaa joka tapauksessa saada auki. Vasara, meisseli ja liukkari kombona toimii mielestäni. Anna sen likoa vaikka CRC:ssä pitkään. Varovasti naputellen kun saa alun, pitäisi sen sitten kiertyä melko helposti auki. Tossahan taisi suurimpana ongelmana olla väärä suunta.
Tähän en rupea vaan yhdestä syystä. Noi alkuperäiset kammet on HIENOT! Sitäpaitsi oon sen verran kunnioittava vintagea kohtaa, enkä muutenkaan kovin tuhlaaja, kun kammet on sentään hyvässä kunnossa, että vaihto ei tule kuuloonkaan.

Ja mitenniin väärä suunta? Yritän kokoajan OIKEALLE. eli myötäpäivään…
eikös näin pitänyt?

ChainThug - 9:48, 1.5.2010 »
Miika - 9:37, 1.5.2010 » Raleigh´n oman standardin jengat ovat sorvattavissa nykyperusstandardin mukaisiksi.
Ei valttamatta kesta ajossa kovin kauaa, kokeiltu on. Mikko voi kertoa tarkemmin. Vasara ja meisseli-ratkaisulla saa vain tuhoa aikaan, tukevaan viilapenkkiin kiinnittamalla ja runkoa vipuvartena kayttamalla toi luultavimmin aukeaa ihan kiltisti.
Tää ruuvipenkki hässäkkä nyt ei hahmotu mulle. Mistä kohdasta laitan sen kiinni penkkiin? Miten se runko sitten toimii vipuvartena jos runko on siinä kiinni. Jos viitsitte vilkaista kuvaa, niin noi kaksi pientä uloketta on aika vaikeahko saada penkkiin kiinni. VAI?

Jos ei ulokkeista saa otetta, niin jonkin sopivan tapin tai putkenpätkän avulla keskiön läpi.

neli - 9:50, 1.5.2010 »
ChainThug - 9:48, 1.5.2010 »
Miika - 9:37, 1.5.2010 » Raleigh´n oman standardin jengat ovat sorvattavissa nykyperusstandardin mukaisiksi.
Ei valttamatta kesta ajossa kovin kauaa, kokeiltu on. Mikko voi kertoa tarkemmin. Vasara ja meisseli-ratkaisulla saa vain tuhoa aikaan, tukevaan viilapenkkiin kiinnittamalla ja runkoa vipuvartena kayttamalla toi luultavimmin aukeaa ihan kiltisti.
Tää ruuvipenkki hässäkkä nyt ei hahmotu mulle. Mistä kohdasta laitan sen kiinni penkkiin? Miten se runko sitten toimii vipuvartena jos runko on siinä kiinni. Jos viitsitte vilkaista kuvaa, niin noi kaksi pientä uloketta on aika vaikeahko saada penkkiin kiinni. VAI?
Joo voi olla vaikeaa, mutta kannattaa silti kokeilla. Ei siinä ranskiskeskiössäkään ole kuin se 3-4mm pykälää mistä sen saa kiinni penkkiin.

HUH!
Pakko se on kokeilla vaan.

neli - 9:59, 1.5.2010 » Ja mitenniin väärä suunta? Yritän kokoajan OIKEALLE. eli myötäpäivään... eikös näin pitänyt?
Joo. Rukoilu, kiroilu tai sadetanssikin saattaa sitten auttaa.

Raleighissa, jossa on kiilakammet, on ilmeisesti aina myös Raleighin omat kierteet. Pidä ihmeessä ne vanhat kammet, ne on kauniit ja epäkäytännölliset.

Jos se kuppi nyt väkisin pitää saada auki, niin kannattaa seurata Jussin vinkkiä: pistät kierretangon läpi keskiöstä. Kumpaankin päähän tankoa helvetin isot aluslevyt ja mutterit. Niillä kiristät ison jakarin kiinni noihin ulokkeisiin, niin pääset vääntämään kunnolla.

Älä osta vielä mitään napoja! Kiilakeskiön kanssa ei ketjulinjaa oikein saa säädettyä edessä. Takanapojen kanssa on sitten vähän mahdollisuuksia saada se linja natsaamaan.

NKOTB - 11:32, 1.5.2010 » Raleighissa, jossa on kiilakammet, on ilmeisesti aina myös Raleighin omat kierteet. Pidä ihmeessä ne vanhat kammet, ne on kauniit ja epäkäytännölliset. Jos se kuppi nyt väkisin pitää saada auki, niin kannattaa seurata Jussin vinkkiä: pistät kierretangon läpi keskiöstä. Kumpaankin päähän tankoa helvetin isot aluslevyt ja mutterit. Niillä kiristät ison jakarin kiinni noihin ulokkeisiin, niin pääset vääntämään kunnolla. Älä osta vielä mitään napoja! Kiilakeskiön kanssa ei ketjulinjaa oikein saa säädettyä edessä. Takanapojen kanssa on sitten vähän mahdollisuuksia saada se linja natsaamaan.
Irti läks. kova duuni ja vitusti rasvaa. En sitä penkkiin saanu, niin naputtelin vielä vähän paremmilla välineillä. Nyt on puhasta ja priimaa.

Eli jos en kerran voi ostaa napoja vielä ja kokoon ton keskiön tolla 48 hampaisella rattaalla, niin teen mitä?

Sitä mä vähän funtsin alusta asti, että jos sieltä välistä katoo se pienempi 40 hampainen ratas, niin eikös sinne tuu väljää? Linjauksessa mul on mitä vaihtoehtoja?

Kokoa keskiölaakeri, aseta kammet paikoilleen ja mittaa ketjulinja. Katso mitä vaihtoehtoja on rattaan kiinnitykseen. Sitten tiedät tarpeeksi. (Ilmeisesti et tullut mitanneeksi ennen purkua.)

Mulla on tuohon kuppiin sopiva santun tekemä työkalu, jos tarttee vielä.

Jos ketjulinja on jotain muuta kuin 42mm, kannattaa harkita XT:n levarietunapaa taakse. Prikoilla saa säädeltyä sekä itse navan että rattaan paikkaa.

accro - 14:53, 1.5.2010 » Jos ketjulinja on jotain muuta kuin 42mm, kannattaa harkita XT:n levarietunapaa taakse. Prikoilla saa säädeltyä sekä itse navan että rattaan paikkaa. http://velosolo.com/shopdisc.html
Mulle oikein kolahti tuo systeemi, kun siitä luin. En oikeastaan muuta haluaisikaan. Nero systeemi!

http://velosolo.com/shop.html Kohdassa ‘Converted Disk Mount Hubs’: Can be assembled with 110, 120, 126* or 130*mm spacing and 41mm or 46mm chainline (46mm chainline allows a non-dished wheel build) Non-dished tarkoittanee samanmittaisia pinnoja.

tienlaita - 14:58, 1.5.2010 »
accro - 14:53, 1.5.2010 » Jos ketjulinja on jotain muuta kuin 42mm, kannattaa harkita XT:n levarietunapaa taakse. Prikoilla saa säädeltyä sekä itse navan että rattaan paikkaa. http://velosolo.com/shopdisc.html
Mulle oikein kolahti tuo systeemi, kun siitä luin. En oikeastaan muuta haluaisikaan. Nero systeemi! http://velosolo.com/shop.html Kohdassa 'Converted Disk Mount Hubs': [i]Can be assembled with 110, 120, 126* or 130*mm spacing and 41mm or 46mm chainline (46mm chainline allows a non-dished wheel build)[/i] Non-dished tarkoittanee samanmittaisia pinnoja.
Speissattuna akselit vääntyy. Mulla oli 126 milliseksi säädettynä ja sain akselin mutkalle - onneksi heidän takuu pelasi ja sain uuden jonka piti olla kestävämpi. Sen kestosta en tiedä kun laitoin navan kiertoon pyörän mukana.

Toki jollain keveällä kuskilla saattaa hyvinkin kestää, ja tuo säätöhommahan on loistava juttu.

^ Ilmeisesti moite kohdistuu Velosolon akseliin. XT on kuitenkin paljon käytetty napa retki- ja maastopyörissä.

Edit. Mun sanakirjassa ei löydy aina kaikkea. speissata - Google-haku

tienlaita - 17:09, 1.5.2010 » ^ Ilmeisesti moite kohdistuu Velosolon akseliin. XT on kuitenkin paljon käytetty napa retki- ja maastopyörissä.
Joo, siihen kiinteään velosolon akseliin. Lupasivat että se ei väänny ja kun mulla vääntyi niin lähettivät ilmaiseksi toisen tilalle ja puheittensa mukaan vaihtoivat akselitoimittajaa.

Edit: toisaalta mulla en ole mitään epäilystä siitäkään etteikö normaali ontto akseli vääntyisi samalla tavalla speissattuna isolla ukolla.

Multa vääntyi kaksi akselia kahdessa viikossa ennen kuin navasta korkkaas kierteet. Sen jälkeen en ole muuta kuin kironnut kyseistä systeemiä.

^ Akselin kierteet oletan. Kiroa akseli!

Kuulostaa siltä kuin pitäisi ottaa selvää mitkä akselit ovat kestäviä. Umpiakseleita on käytössä usein maastopuolella, josta tietoa voisi etsiä. Löytyisikö jo tuostakin: through axle 10mm XT hub - Google Suche

Nope. rattaan jarrulevyn kiinnittämiseen tarkoitetut kierteet.

Edit: varmuuden vakuudeksi:

Kah, nuo kuusi.

basti - 23:53, 1.5.2010 » Nope. [s]rattaan[/s] jarrulevyn kiinnittämiseen tarkoitetut kierteet.
No voihan veppu! :(

Avidin jarrujen ohjeissa on noille ruuveille annettu momentti 6,2Nm.

Ongelmahan tässä on nimenomaan tuo holkeilla leveyden kasvattaminen, eli laakerin ja takahaarukan väliin tulee liian pitkä matka jotta 10mm akseli jaksaisi pysyä suorana kaikenpainoisilla kuskeilla.

Eli jos tätä oikeasti ajattelee pitkäkestoisena ratkaisuna niin silloin tosiaan pitää selvittää mikä 10mm akseli kestää tuollaista sille ei suunniteltua vääntöä.

Edit: itselläni ei ollut mitään ongelmia levyn kierteiden kanssa.