Ongelma oikean runkokoon valinnassa

Vielä kerran - omat mitat kondikseen.

Aloitetaan se arpominen vasta sitten. Esim. meikäläinen ajeli 55:llä, pituutta 181. Tuntui hippasen pitkältä, vaikka tolppaa oli reilusti näkyvillä.

Kiitos. Tälläsiä mittoja tuli:

                  The Competitive Fit The Eddy Fit The French Fit

Seat tube range c-c 57.0 - 57.5 58.2 - 58.7 59.9 - 60.4
Seat tube range c-t 58.8 - 59.3 60.0 - 60.5 61.7 - 62.2
Top tube length 56.4 - 56.8 56.4 - 56.8 57.6 - 58.0
Stem Length 11.2 - 11.8 10.1 - 10.7 10.3 - 10.9
BB-Saddle Position 90.9 - 92.9 90.1 - 92.1 88.4 - 90.4
Saddle-Handlebar 52.5 - 53.1 53.3 - 53.9 55.0 - 55.6
Saddle Setback 2.8 - 3.2 4.0 - 4.4 3.5 - 3.9

Kattele noita comp- tai eddy-fittejä, se antaa vähän järkevämpää suuntaa. Kyllä toi sitä 57:aa puoltais ainakin mun silmään.

Itse olen myös 185cm ja inseam se 90cm. 59cm Pistalla ajatelin ja passeli runko oli. TOSIN minulla on ilmeisesti pidemmät kädet kuin sinulla joten se 58cm vaakaputki ja orkkis stemmi voi olla vähän liikaa. Uusi pyörä on vähän erilaisella geometrialla ja siinä runkokona 57cm.

No niin, kyseleln nyt vaihteeksi täällä. Kävin siis Velosportissa katsomassa look 464:sta, mutta sielä ei ollut tällähetkellä kuin m-koon yksilö, jota ei sillä hetkellä saatu ajokuntoon satulatolpan oikuttelun takia. Itse olen 186cm pitkä ja inseam on 90cm ja pohdin, että olisiko m-koko liian pieni, vaikka myyjä vihjaili, että koko olisi kohtuullisen passeli. Geometria on alla, mutta sloping on -40mm, jolloin m-koon c-t jäisi 540mm. Top tube taas on ainakin vigorelliin verrattuna pidempi Geometria

Tarkoituksena olisi käydä koottua versiota katselemassa/kokeilemassa nyt huomenna tai lauantaina. Kyselen täällä etukäteen ettei kokematonta vahingossa viilattaisi niin sanotusti linssiin.

^ sanoisin eetä kannattaa ottaa mielummin 565 pitkä M kuin 585 pitkä L.

Kun muutkin ovat tässä kysyneet runkokoosta niin tässä yksi lisää:

Ensimmäinen fixi, ja samalla ensimmäinen oikean kokoinen fillari, olisi ostoslistalla. Pituutta on kuitenkin kertynyt sen verran että valmista fillaria ei taida löytyä kaupan hyllystä. CC:n tulos on postin lopussa.

Vaihtoehdoiksi taitaa siis jäädä joko kokonaisen fillarin tilaaminen netistä, tai rungon valinta ja pyörän rakentaminen sen ympärille. Jos homma menee rakenteluksi niin paikallinen (=pääkaupunkiseutu) liike saisi sen kyllä tehdä.

Käyttö olisi pääasiassa työmatkapöräilyä asvaltilla (30+ km/päivä) - niin pitkälle talven kun minä kestän.

Surly Steamrollerissa, Felt TK3130:ssa ja Felt Broughamissa näyttää olevan tarpeeksi pitkä vaakaputki. Löytyykö muita vaihtoehtoja? Ja minkälaiseen budgettiin pitäisi varautua jotta en joutuisi ihan lähivuosina miettimään runkoa uudestaan?

The Competitive Fit (cm)

Seat tube range c-c: 62.5 - 63.0
Seat tube range c-t: 64.5 - 65.0
Top tube length: 60.0 - 60.4
Stem Length: 12.9 - 13.5
BB-Saddle Position: 89.6 - 91.6
Saddle-Handlebar: 61.3 - 61.9
Saddle Setback: 7.9 - 8.3

The Eddy Fit (cm)

Seat tube range c-c: 63.7 - 64.2
Seat tube range c-t: 65.7 - 66.2
Top tube length: 60.0 - 60.4
Stem Length: 11.8 - 12.4
BB-Saddle Position: 88.8 - 90.8
Saddle-Handlebar: 62.1 - 62.7
Saddle Setback: 9.1 - 9.5

^ Täällä on ollut tapana suositella sitä Steamrolleria kaikille (lähes) kaikkiin käyttötarkoituksiin.

tämän voi poistaa

Käytetäänpäs tätä valmista topicia samanlaiseen kysymykseen. Liian isolla fauber-konversiolla ajaminen alkaa pänniä ja ratakiima vahvistuu joka päivä kun foorumia lueskelee. Ensin meinasin että MikeNAS:in Dodici olis hemmetin kova, mutta tt545 taitaa olla auttamatta liian iso. Sitten vastaan tuli Dolan Pre Cursa ja pikku Nelssoni.

Fit Calculatorista tulokset:

Gender M
Inseam 81 cm
Trunk 60 cm
Forearm 33 cm
Arm 60 cm
Thigh 59 cm
Lower Leg 52 cm
Sternal Notch 142 cm
Total Body Height 176 cm

The Competitive Fit

Seat tube range c-c 52.4 - 52.9
Seat tube range c-t 54.1 - 54.6
Top tube length 51.6 - 52.0
Stem Length 10.2 - 10.8
BB-Saddle Position 69.3 - 71.3
Saddle-Handlebar 49.5 - 50.1
Saddle Setback 5.1 - 5.5

Eli eli suhteellisen korkea ja lyhyt runko olis laskurin mukaan sopiva. Lompakon mukaan kaikkein halvin olis paras, mutta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Eihän?

51-koon nelsonissa tt olis 51.6 joka osuis just ja just, onkohan liian pieni mulle? Ja voiko satulatolpan pituudella korvata matalaa runkoa?

Kiitos kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan tähän tusinakysymykseen. Saa ehdottaa runkoja/-settejä/kokonaisia ja käytettyjä ja konversioita ilman fauber-keskiötä.

Kiviäkin kiinnostaa tää kysymys

Chrisc - 17:05, 12.8.2012 » Ja voiko satulatolpan pituudella korvata matalaa runkoa?
voi tiettyyn rajaan asti. Joillakin tolppaa näkyy enemmän kuin toisilla ja setbackillä voi säätää penkin etäisyyttä keskiöstä pituussuunnassa.

Jos nyt oikein tulkitsin niin leggerossa on reach 396 ja stack 532, ei siis kaikkein pisin geometrialtaan.
Voisin väittää että mikenassin dodici menis sulle 9cm stemmillä ja kompakti tangolla.

Onko kompakti tanko korrekti tässä asiayhteydessä onki sitten toinen juttu

Jos mahdollista käydä kokeilemassa niin suosittelen, kova kompliitti!

^^ Tuossa kannattaa huomata myös että emäputki on vastaavasti myös matalampi joten tarvinnee enemmän venytystä alemmas tai enemmän avaruudettimia keulaan jotta saa tangon riittävän ylös.

^^^^ Competitive cyclistin laskurin tulos on tarkoitettu maantiepyörällä jota pääosin ajetaan käyrätangolta olevilta jarruhupuilta. Tämä on varsin pitkällä edessä joten jos ajat vain riserilla/suoralla tangolla voit huolettaa ottaa sentin pari pidemmän rungonkin. Myös stemmissä on ehkä hitusen lyhentämisen varaa.

Näitä sopivuusasioita on vaikea neuvoa koska ne ovat hyvin henkilökohtaisia joten kannattaa etsiä vastaavan geometrian omaavia pyöriä ja koettaa istua niissä tai saada koeajolle.