One-one ratakammet - kokemuksia?

Huomasin ko. lafkan nettisivuja selaillessa tälläiset:
http://www.planet-x-warehouse.co.uk/acatalog/CSOOTCE165.jpg
Alloy forged 165mm chainset, with 48t 1/8th CNC’d 7075 chainring.
144mm pcd
Silver anodised finish
Integrated (Shimano compatible) B.B set included.
1200gr (with bb module)

Hinnaltaan vielä ihan ok, 111 puntaa tällä hetkellä.
Onko mitään järkeä hommata ko.settiä ihan puhtaasti kaupunkihuristeluu/kevyeen lenkkeilyyn, vai kannattaako säästää taalat ja hommata jokin halvempi setti?

Googlekaan ei osannut pahemmin auttaa asiassa, paljon tulee omnium-keskusteluja ja valitusta ketjulinjasta, onkohan sama homma näiden kanssa?
Ulkoiset laakerit on muutenkin mulle ihan uus juttu, niistäkin saa tarinoida jos on jotain fiksua kerrottavaa.
Eli, kenelläkään käyttökokemuksia ko. kammista?

EDIT:Laittelin vielä nuo speksit.

Kammista en tiedä, mutta ei noita ulkoisia laakereita kannata pelätä. Oikean työkalun kyllä tarvitset ja feissatun keskiömuhvin.

Mites, tuoko nuo ulkoiset laakerit mitään konkreettista etua verrattuna perinteiseen? Lueskelin että ovat pikkaisen kevyempiä ja ehkä hieman jämäkämpiä, mutta eipä noilla taida normiajajalle hirveästi väliä olla.

Irroittaminen helpompaa, ei nelikanttiin liittyvää takkuamista.

Ketjulinjasäätö kai myös hieman helpompaa. Eikös noissa ulkoisissa keskiöissä tuu yleensä muutama prikka kupin ja rungon väliin?

Ainakin Shimanon kammissa tulee prikkoja. Helpot asentaa ja poistaa, eivät kitise niin helposti kuin nelikanttiratkaisut. Keskiön kierteet ja reunukset pitää putsauttaa, kuten konkeli sanoi, muuten alkaa kulua laakereita. Tsekkaa vielä, käyvätkö Shimanon laakerit noihin (eli laakerin reiän halkaisija). Jos käyvät, varaosalaakereita saa iisisti ja kohtuuhinnalla.

Koitan laittaa linkkiä nelikanttien ja ei-keraamisten ulkoisten laakereiden pyörimisestä pari pätkää youtubesta alle, katotaan onnistunko… itse en ole kaupunkikäytössä huomannut että tuo ulkoisen heikompi spinnaus oikeasti missään tuntuisi. Samaa vauhtia menen edelleen vaihtamisoperaation jälkeen. Vaihto on tosin toteutettu vaihdepyörässä, mutta sillä tuskin on merkitystä. Toistaiseksi ainoa merkittävän eron olen huomannut siinä, että tosiaan kammet saa pyörästä nyt irti todella helposti. Sen hyödyn voi jokainen itse arvioida.

jarkko - 11:06, 11.3.2010 » Keskiön kierteet ja reunukset pitää putsauttaa, kuten konkeli sanoi, muuten alkaa kulua laakereita.
Semi ot, mutta tota keskiön reunojen siistimistä/suoristusta olen joskus mietiskellyt, kun keskiössä (tai laakerikupeissa) yleensä on tiheetä kierrettä useampi sentti, niin onko tosi jotta pieni heitto keskiömuhvin reunassa vetää koko helahoidon kieroon?? (kierteiden puhdistus on sit tietty eriasia)

Ja aiheesta, maasturissa on ollu käytössä Truvativin Stylot GXP-keskiöllä, toimii mainiosti. Jopa niin mainiosti, että hieman polttelis laittaa johonkin tulevaan ohjukseen Omniumit.

Noita On-Onen kampia katselin joskus itsekin. Sellainen kiinnitti huomiota, että 1200g keskiön kanssa kuulostaa aika painavalta - ainakin jos haluaa grammoja hinkata. Tiä sit.

tudetski - 11:42, 11.3.2010 » Noita On-Onen kampia katselin joskus itsekin. Sellainen kiinnitti huomiota, että 1200g keskiön kanssa kuulostaa aika painavalta - ainakin jos haluaa grammoja hinkata. Tiä sit.
Mietin ihan samaa, onhan nuo aika painavat melkein mihin vaan verrattuna. Onkohan paino miten lähellä totuutta, vai vaan joku arvio... tiedä sitten...

Siistimisen jekku ulkolaakerin ja perinteisen “modernin” laakerin välillä on se, että perinteinen laakeri koostuu yhdestä mötikästä, joka kierretään molemmista päistään kiinni runkoon. Akseli on aina suorassa keskiön laakereihin nähden niin kauan kuin itse akseli on suora. Laakerin toimintaan ei ole suurta vaikutusta sillä, jääkö jenga jommassa kummassa päässä hieman auki.

Ulkolaakerit taas asettuvat kierteilleen juuri sen mukaan, miten kierre ja keskiön pinta ovat, keskiön molemmin puolin. Jos laakerien keskireiät eivät osu yhdensuuntaisiksi kaikissa mahdollisissa ulottuvuuksissa, kampien akseli menee vinoon ja siitä aiheutuu suunnitteluspeksin vastaista voimaa laakerien sisäkehille. Tätä vääntöä HT II-laakerit ainakin kestävät aika rajallisesti.

Käytännössä toi laakerien kampeaminen varmaan johtuu siitä, että jos muhvin kylki on vino, hennon laakerikupin kylki painuu mutkalle sitä vasten. Eikä siis siitä, että koko kuppi kierteineen kääntyy vinoon. Vaikka väliäkö tuolla, kun tulos on sama. Mutta miksi niistä muhvin reunoista olisi tehty vinot? Eikö yleensä riitä, jos maalit poistaa?

Toi tyhjien kampien huono spinnaaminenhan voi johtua ihan vain tiivisteistä ja tukevista vaseliineistakin…kun nuo kammetkin on aika kevyet…

SuicideHub - 13:05, 11.3.2010 » Käytännössä toi laakerien kampeaminen varmaan johtuu siitä, että jos muhvin kylki on vino, hennon laakerikupin kylki painuu mutkalle sitä vasten. Eikä siis siitä, että koko kuppi kierteineen kääntyy vinoon. Vaikka väliäkö tuolla, kun tulos on sama.
Näinhän se ilmeisesti menis, mutta olen vain ihmetellyt, että vääntyykö tuo laakeripesä oikeasti mutkalle jos keskiömuhvin reuna on hieman vino? (Kierteet luonnollisesti samassa linjassa)

Siistittävät heitothan noissa on yleensä kohtuu pieniä? Ton kuppihan sit vääntyy piloille, jos toi oikeasti taipuu - onko ne noin heikkoja? Itse en ole mistään rungosta noita keskiömuhvin päitä rotsaillut.

Taitaa olla että seuraavaan projektiin lähtee tälläiset jossain vaiheessa tulemaan Pieni paino ei haittaa, ei se kuskikaan mikään kevyt ole :smiley:

Mä kuvittelisin, että vääntyminen johtuu siitä, että kierteissä on toleranssia jonkin verran. Kupin kierre ja rungon kierre eivät ole aivan tiukasti toisissaan kiinni, ja siksi ulkopinnan vinous voi vääntää kuppia vinoon niin paljon kuin kierteiden toleranssi antaa periksi?

Jyrkkä ei ulkoisille kupeille kiinteävälitteisessä. Eivät kestä samoja määriä ajoa kuin simpat nelikantit. Ketjulinjan räknääminenkin epäilyttää kovasti. Ykset ulkoisen kupin saatanat omaan (valitettavasti), mutta onneksi se on vaihdepyörässä.

Kuten tudetski tuolla totesikin, niin 1200g on kyllä aika heviä settiä. Esim. Record Pista kokonaisuus kaikkine pultteineen painaa karvan yli 800g ja Sugino 75:t n. 100g enemmän. Tokihan nuo ovat vähän erihintaisiakin, mutta on tuo 1200g ihan järkyttävä paino. Teräksiset BMX-kammet painaa tuon verran…