Ompelukerho

Saksalaisten äärimmäistekstiilikaupasta saa myös paremmanlaatuista nauhaa. Jotkut niistä ovat niin jämyä tavaraa, että olen käyttänyt niitä lähinnä jäykisteenä. Komppaan, että toi Savotan nauha on kyllä varmaan parasta mitä on itselle tullut vastaan ja sitä käytettyään ei tee kauheasti mieli pelata löysempien kera.

Suoraan sanottuna ei ole kokemusta liukkaudesta.
Heitin noin vain, kun mietin, että niissä on metritolkulla tavaraa (aina solmussa peräkärryn pohjalla) eikä paljoa maksa.
Ainakaan ne peräkärryssä pyörimällä syntyneet solmut ei meinaa aueta ja toisaalta jos jaksaa kääriä särmästi, niin rulla pysyy paketissa, eli tuskin kohtuuttoman liukasta. Ja jos ostaa jämäkkää =/> 500kg liinaa, niin se on niin paksua, ettei se helposti lipeä tavallisesta soljesta.

Mähän oon käyttäny ite aina ompeluprojekteissa kierrätettyjä remmejä. Niitä aina tulee jostain käyttöikänsä päähän tulleesta repusta, lasten turvaistuimesta, haljenneista pyöräilykypäristä postilähetysten pakkausmateriaalista yms. ihan riittävästi omiin vähäisiin remmitarpeisiin.

1 Like

Tein tollasen nahkarepun vihdoin valmiiksi, pari vuotta sai marinoitua puolivalmiina. Siinä mielessä liippaa foorumin aihetta, että laitoin selkäpuolelle tuollaiset kiinnikkeet joista repun ripustettua stongaan kiinnitettäviin koukkuihin, repun pohja lepää etutarakkaa vasten. Voisihan tuon kai teoriassa takatarakkaankin ripustaa jos virittää sopivat koukut.


16 Likes

Onhan toi pirun hieno. Onko käsin vain ompelukoneella ommeltu noi saumat?

Ja harva asia on kyllä niin siistin näköistä kuin satulaommel nahassa.

1 Like

Tässä on kaikki käsin ommeltu, oon aika vähän ommellut satulaommelta muualle kuin kengänpohjiin niin opiskeluahan toi pitkälti oli, mutta ihan mukavaa hommaa ja ei loppujen lopuksi niin hidasta kuin luulisi.

4 Likes

halusin tehä tohon jydin koriin sellasen korin pohjan alan peittävän pussin kun toi nyksä ei oo sellanen. ja sit halusin koskea tyvekkiä niin tilasin sitten tyvekkiä ja muita tarpeita rolltop kassiin tuolta extremtextil.de sivuilta ja sit tietty siirsin projektia kauan ja pitkään kunnes tänään olin et ok nyt ehkä kestän vastoinkäymisiä, epäonnistumisia ja pieniä vittumaisuuksia tarpeeks että kokeilen jotain uutta mitä en ennen ole tehnyt.

että eihän sen ompelun pitäis olla ees kauheen vaikeeta ku se ite säkki on niinku tyyliin kaks saumaa, sit muutama kiinnityskohta ja sit ööö, tyylii pussin suulle vahviketta, että on kivempi rullata. eikä se sit ollutkaan loppuviimein. kauheeta. et ihan turhaan pelkäsin. ompelukonetta tarvis oppia ymmärtään paremmin, kun tossa tehdessä lanka esimerkiks pääsi karkaamaan neulan silmästä ja jotain tollasia muita “mitä ihmettä sää kone teet, mitä mää teen väärin” tilanteita tuli vähän mut niistä selvittiin.

noh, aika pitkään tässä meni, käytännössä suurin osa valosasta ajasta. no ei. puolet valosasta ajasta tänään, mutta tää tuli niinku valmiiks. ei kauniiksi esineeksi, vaan valmiiksi esineeksi. tai noh, 90% valmiiksi kun silikonilla sit viä saumat jne…
sinne menee aika monta litraa kamaa ja veikkaan ettei sitä täyteen kannata laittaa ees ellei se tilavuus täyty tyyliin kahesta tyynystä, mutta tossa sitä nyt on tyvekkiä säkissä ja mikäs siinä jos se töimatkat korissa kestää.

korista puheen ollen niin ton olis tarkotus pysyä siä korissa noitten pohjan molemmin puolin olevien, öö, klipsujen vaikka sit, kanssa. kuvassa vastakappale on kiinni, mutta pistän ne vastakappaleet parilla niparilla kiinni fillariin kokeilujen ajaks. saa nähdä kuinka paljon siä kaikki roippeet sitte hölskyy ja leviää, mutta kokonaisuutena toi ei korista pääse lentään pois.

se näyttää söpöltä ja pehmeeltä tua korissa (: ja sit siihen tulee viä sellanen olkanauha, että kun esim haluan hakee muroja tai valmiita poppareita (iso tilavuus, pieni paino, tää on vitsi) niin saan ton olalle siks aikaa mitä oon jalkautuneena. mulla on se remmikin jo ommeltu, mutta unohdin ottaa mukaan kuvaan. siitä remmistä puuttuu sellaset metallirinkulat mikkä vaikka avainnippuihin laitetaan. mikkä niiden nimet on?

e. täs viä tää remmi

noo enivei kokemuksena tää oli ihan 420 / voisin joskus jotain muutakin ommella, mutta en silti puusepänhommia vielä lopettaisi

kiitos kun luit ja hyvää normaaliaikaa (:

8 Likes

Tein nimimerkki Lossille pönttöpussin hänen vanhoista housuistaan. Hauska projekti, ompeleminen on ihanaa!




39 Likes

Huh törkeen hieno :saluting_face:

1 Like

Gore Shakedry Trail Running hupullinen takki on muuten oivallinen mutta hihoissa olevat isot jousto-osat imevät vettä ja kastelevat alla olevan vaatteen.
Modasin hihansuut niin että hihan saa kuorirukkasen päälle.
Saumassa käytetty laminointikalvoa.




12 Likes

Pitempään on tullut tätä ketjua stalkattua ja on kyllä todella hienoja tekeleitä ja modauksia yv:n porukalla!!
Mahdotonhan tällaista on inspiroitumatta ihmetellä joten iskimpä sitten itsekin ompelukoneen pöydälle ja aloitin kokeilut.

Ensimmäinen yritelmä oli vanhasta Haltin sivulaukusta puretuista materiaaleista kyhätty (sisäkangas ja tarranauha + lanka uutta) vyöpussukka hommeli:



Toinen väkerrys oli akuuttiin tarpeeseen hätäisesti tehty isompi puhelitasku. Note to self: kanttianuhan kanssa samasävyinen lanka tuottaa siistimmän lopputuloksen.


16 Likes

^ Eri hienoja.

Duunasin itselleni työkalutopiikin inspaamana uuden lompakon. Edellinen oli vaan nylonista tehty pussi, jossa oli mun kortit ja Leatherman. Hommasin tuollaiset Knipexin pihdit ja miniräikän, koska onhan ne aika siistit, mutten vielä ole varma, että tuleeko Leathermänin tilalle joka kevyempi, vai jääkl toi Wave, koska siinä on sivarit, viila ja väännin ja sen veistä ei tartte spennata, kun oon sitä jo paskonut.

Joka tapauksessa, duunasin nyt lompsan, jossa noi työkalut kulkevat siististi taskussa korttien, ja tosi satunnaisen käsbän kera.




Lyijykynä ja masennuslääkkeet osoittamassa sisätaskujen paikkaa

18 Likes

Olis taas yks Haglöfs Paclite -takki. Musta. Kankaista tekee (?) vielä jotain, takkina tiensä päässä mun osalta. Larussa.

Onko jollain tarvetta askarteluun/kunnostamiseen/??? tuollaiselle Halti Multisport 560 -makuupussille? Sisältää untuvaa, joka on mennyt lyttyyn ajan saatossa. Alkuperäinen comfort-lukema +12 eli sopi Suomessa about tasan heinäkuun retkille, mutta oli viime kesänä niilläkin turhan viileä. Painoa vaivaiset 560 grammaa.

En tiedä mitä tuolle tekisi kun tuollaisenaan se ei ole kovin toimiva, mutta roskiinkaan ei ilkeäisi heittää.

tee liivi tai jopa takki, jos jaksat väsätä hihaistutuksia.
Untuvapussista saa hyvän, pieneen pakkautuvan taukolämmikkeen

En usko, että tuosta kannattaa sellaista tehdä kun itse untuva on mennyt huonoon kuntoon. Jos itse pitäisi tuosta jotain tehdä niin vaihtaisin untuvat ja muokkaisin quiltiksi, mutta aikani tällä maapallolla on rajallinen enkä millään voi opetella nyt sellaista hommaa.

1 Like

Ei oo tänne hetkeen tullut päiviteltyä, mut isoon Nor’easteriin tein laukun! <3
Kankaana jotain ylijäämä waxed cottonia.


26 Likes

Lähireissuille työkalupussi vanhasta (nykyään Israelin sportswashingia tukevan firman) rengaspussista ja ahkiopussin jämistä.


Teen pidemmille reissuille vähän isomman vielä, mutta kevyemmästä kankaasta.

7 Likes

Ei varmaa riitä 10v viimekerrasta ku oon ommellut. Siihennähden tuli iha ok, vaiks vähä harjotteluks menikin😄 500d corduraa.



E: täytyy viel hommata velcro remmit, että saan sen kiinni asiallisesti eikä nippareilla.

8 Likes

Katoin areenasta putkeen kaksi kautta Suurta ompelukisaa ja nyt on ihan semmonen olo et voisin taas ommella jotain. Mähän oon joskus kymmenen vuotta sitten tehnyt ittelleni vaatteita ja kaikkee, et voisin osatakin vielä. Nyt pitäis vaan keksiä mitä tarvin/haluun tarpeeksi että jaksas nähdä vaivaa :innocent:

4 Likes

Ompelukoneajokortti on muttei juuri harrastuneisuutta, joten kysynpä.

Kovassa käytössä ollut neule kului kyynärpäästä puhki. Ounastelin että näin käy kun alkoi kuultaa läpi.

Korjaamiseen ajattelin, että parsin tuon aukon tosta kiinni neulalla ja langalla ja sitten vaatelaastari päälle, kun neulos on kulunut niin repeää vaan toisaalta jos ei vahvista. Mutta tämä vaikuttaa nyt liian simppeliltä, joten enkö hoksaa jotain?