Kärpänen puraisi joten fiksi pitäisi rakentaa…
Ostetaan/otetaan vastaan osia fiksiä varten runko nyt aluksi korkeimmalla prioriteetillä.
Voi tarjota myös valmista pyörää mutta mielummin rakentaisin rakkaudella omani.
Plussana tietenkin korkea laatu, halpa hinta ja hyvä sijainti… Mieluiten noudan osat paikanpäältä helsingistä tai espoosta.
Rungon koko voisi olla 49-51cm(?), olen noin 175cm pitkä…
Budjetista sen verran että mieluusti näkisin pyörän toteutuvan alle 300€ laadusta liikaa tinkimättä noh, köyhällähän ei ole varaa ostaa halpaa…
Muutenkin vinkkejä rakenteluun voi laitta jos siltä haluaa mutta tuntuuhan noita löytyvän täältä foorumilta jo muutenkin…
Taitaa olla vähän pieni tuommonen 49-51cm. Olen samaa kokoluokkaa ja oma Rossinin (c-t 52cm ja c-c 53cm) maantiekonversio on just rajoilla. Pienempään ei pystyisi. Sinuna kattelisin kokoja 53-55cm. Voi löytyäkin helpommin…
Kyläsaaren kierrätyskeskus on kanssa vierailun arvoinen paikka. Siellä on aikamoiset läjät vanhoja pyöriä joista saa kelpo aihioita. Omanikin löysin sieltä, eikä ollu hinnalla pilattu. Monesti noista löytyy vielä putkiosatkin, joten kohtuu halvalla pääsee tota kautta.
Olen samaa mieltä Teemun kanssa. Olen myös itse 175 cm, lyhytselkäinen, ja pyörät ovat kokoja 53 ja 54 cm.
Rungon korkeuteen ei kannata niinkään hirveästi tuijottaa, se on mielestäni vähän hölmö tapa ilmoittaa pyörän koko. Ajamisen ja mukavuuden kannalta oleellisempi mitta on vaakaputken pituus. Mulle sopiva vaakaputken pituus on 53,5-54,5 cm.
Onko muuten kukaan käynyt viime aikoina siellä Kyläsaaressa, onko se avannut uudelleen vai ei? Sehän meni kiinni keväällä mutta kun kävin viimeisen kerran niin joku siellä mainitsi mulle että mesta on ehkä aukeamassa syksyllä uudestaan.
Kokoasiasta olen jokseenkin samaa mieltä Teemun ja Jarkon kanssa, alle 52cm pystyputkea on aika vähän sun pituiselle, ellei kyseessä ole moderni taaksepäin viettävä runko.
Tosin mun mielestä runkoa hankkiessa kannattaa kiinnittää ehkä kuitenkin enemmän huomiota rungon korkeuteen tai siis pyörän ns. standover heightiin kuin pituuteen koska ei oo kiva jos ei yllä seisomaan pyörän päällä. Pituuttahan taas voi säädellä helposti tietyissä rajoissa vaihtamalla stemmiä.
Jussi ehtikin tuon standover-heightin mainita. Periaatteessa stemmin pituudella (ja kulmalla), satulan sijainnilla, satulaputken offsetilla ja stongalla pystyy säätämään asentoa aika isollakin kädellä.
Oikean kokoinen runko on kyllä kaiken a ja o, mutta ensimmäisen pyörän kohdalla tärkeintä on se, että sillä pystyy ajamaan edes jokseenkin mukavasti.
Tietenkin jos säikeen aloittajalla on hyvin lyhyet jalat ja tolkuttoman pitkä selkä, niin sitten se 49-51 voi tulla kyseeseen. Ja italialaiset autot männävuosilta. Muuten mä tähtäisin jonnekin 53-osastoon. Maantierungolla tuossa koossa ei välttämättä vielä ota jalka kiinni eturenkaaseen kampien ollessa vaaka-asennossa, ratarungossa hyvin suurella todennäköisyydellä ottaa.
Konkelin vinkeillä pääsee jo pitkälle, jos haluaa hifistellä luulisi tällä Competitive Cyclistin “Bicycle Fit”-kalkylaattorilla pääsevän vielä viimeisen mailin jos jaksaa mittailla hieman raajojensa ulottuvuuksia, urli: http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO.
Mä hain kyläsaaresta oman runko joku 3 viikkoa sitten joten eiköhän se auki ole. Jotain se kaveri siellä höpisi remontista. (Vinkkinä: siellä oli varastossa silloin yksi holkitettu bianchin vanha teräsrunko - 58cm tais olla c-c mitta.)
Oon hysterian uhri. Ei ollu enää ainakaan 2 tuntia sitten, eikä äijä muistanut Biankin runkoa ollenkaan. Sano etta heikosti mitään kisakonkeleita niille tulee kun talonyhtiöiden siivouksista lähes kaikki materiaali.
Onko tuolla Kyläsaaressa edelleen hyvä tarjonta erilaisia stemmejä ja muuta pikkuromua? Tai sattuisiko joltain ihan kotoolta löytymään 1" kierteelliseen keulaan sopivaa, n. 8cm stemmiä?
VesaL - 2 hours ago »
Oon hysterian uhri. Ei ollu enää ainakaan 2 tuntia sitten, eikä äijä muistanut Biankin runkoa ollenkaan. Sano etta heikosti mitään kisakonkeleita niille tulee kun talonyhtiöiden siivouksista lähes kaikki materiaali.
Kyllä se oli siellä silloin. Sijaitsi siinä suuremmassa alavarastossa yhessä nurkassa. Runko oli ok, mut muuten aika huonossa hapessa. Harmi, olis silloin pitäny poimia se sieltä mukaan ja pistää torin kautta kiertoon. Olis joku saanu kivan rungon itselleen.