O: nelikanttifauber/kellofauber

Haluttaisiin ostaa ns. nelikanttifauberakseli tai kellofauberakseli vai miksisitäsanotaankaan:

Kyllä. Tiedän, että fauber-adaptereja saa mm. tohtorilta, mutta jos jollakulla on tämmöinen lojumassa niin olisin kiinnostunut semmoisen hankkimaan.

EDIT: Ilmeisesti tämä löytyi jo.

Saako noita nykyään mistään?
Itselläni ajatuksena/unelmana vaihtaa Helkaman fauberkampi tuohon kellofauberakseliin.

Olen kuullut fauberadaptereista mutta kellofauber kiehtoo enemmän.

Pitääkö lähteä Kyläsaareen penkomaan vai mahtaako jollakin olla noita jemmassa?

Kellofauberprojekteillessa kantsii muistaa, että noi on kai ollut ainakin pääasiassa aika leveitä akseleita, ts. uudemmilla kammilla tulee helposti tarpeettoman leveä q-faktori.

Ihan hyvää ketjulinjaa antaa akseli kun sen purkaa vanhasta lastenpyörästä jossa on jalkajarru. Pienet ketjulinjan passailut sitten kääntämällä kuperaa takaratasta olettaen että takana jalkajarrunapa. Ts: Monet vanhat jalkajarrulliset lastenpyörät sisältää tuollaisen, joissa ei ole fauber-kampia. Mullakin on yks tommonen ylimääräisenä, jos ei itse jaksa etsiä. Hinta vaikka 5e ja toimitus päälle.

Enpä oo tosiaan tullu ajatelleeksi lastenpyöriä näiden lähteenä. Hyvä vink!

Kyrlinen - 11:29, 22.2.2019 » Ihan hyvää ketjulinjaa antaa akseli kun sen purkaa vanhasta lastenpyörästä jossa on jalkajarru. Pienet ketjulinjan passailut sitten kääntämällä kuperaa takaratasta olettaen että takana jalkajarrunapa. Ts: Monet vanhat jalkajarrulliset lastenpyörät sisältää tuollaisen, joissa ei ole fauber-kampia. Mullakin on yks tommonen ylimääräisenä, jos ei itse jaksa etsiä. Hinta vaikka 5e ja toimitus päälle.
Mulla se tulis vannejarrulliseen sinkulaan. Minkä mittainen tuo lastenpyörästä otettu akseli on?

Koetan muistaa mittailla viikonloppuna.

Mullon pari jtn about 122-millistä. Ihan toimivia niistä saa, ja jos tunkee koko keskiön täyteen vassua ni ei tartte enää koskaan huoltaa.

Täältä saa, jos sattuu olemaan massipäällikkö. Pitkähän toikin on.

Katsotaan minkä mitan Kyrlinen saa akselista. Luulen kuitenkin, että tuo vantteran 122mm olis passeli.
En ole massipäällikkö.

Kiitokset kaikille avuliaisuudesta.

Mun akseli on näköjään käyttökelvoton kun käytin sitä aikanaan osana keskiökupin irroitustyökalua ja toisen pultinreiän sisään on katkennut pätkä kierretankoa. Mutta joo, pituus on 110mm ja lastenpyörästä tosiaan otettu. Lisäksi löytyi mauserilla mitatut 135mm ja 137mm akselit.

Voin koittaa pelastaa ton jossa katkennut pultti sisällä, kunhan laakeripinnat ja kartiot on kunnossa. Maksan postit jos vaan jaksat lähettää. PM mikäli kiinnostaa.