O: maantiepyörä tai runko

Koko: 53-56 cm
Kunto: Ruostetta ja kolhuja saa olla
Hinta: korkeintaan satasen

Kiinnostaako tuollainen runko ?

http://www.cykelhobby.com/competition12.html

Korkeus 53 ja pituus 56 senttiä keskeltä keskelle. Reynolds 531 ohennettua, ei SL vaan se paksumpi versio. (0.9-0.6-0.9) Haarukat Tangen hightensileä. Taotut haarukanpäät etc. Väri oranssi. (maali 82)

Ruosteeton, mutta ehdottomasti kaipaa uuden maalauksen. Runko on jyystetty painepesurilla viimeisen päälle puhtaaksi.

Runko ja haarukka ja toimiva kuntoinen keskiö + ohjain laakeristo hmmm… 45 euroa ?

Runko on erittäin tukevan tuntoinen ja geometria näyttää rauhallisen oloiselta Crescentien yleiseen tapaan. Katso kuvaa, emäputken kulma ei ole kovin jyrkkä, muttei myöskään ihan samassa linjassa istuinputken kanssa. Classista ajettavuutta maantielle.

Tämä on täysin ehjä. Et siis ala viilaamaan vaijerinohjaimia ja vaihteensiirtäjän korvaketta irti ? Ihan semmoiseen minä en tuota oikein haluaisi myydä. Osta mieluummin jokin muu siihen käyttöön.

Keskiö on Crescenttien tapaan ranskalaisella 35 millin ja 1 millin nousuisella hienokierteellä. Kierteen kunto on ehdottoman moitteeton rungossa.

Jos runko sitten miellyttää ajettavuudeltaan ja tuntuu juuri siltä, miltä sen pitääkin, siihen voi hankkia Phil Woodilta nykyaikaisen rungon ulkopuolelle tulevan laakerikupin, ja siihen sitten Shimanon uusia onttoakselisia kampia. 123,50 dollaria on satasen korvilla. = 150 eurolla moderni ja jäykkä ikikestävä teräsrunko laadukkailla yksityiskohdilla ja kauniilla metallityöllä. Ranskalaiseen kierteeseen ei löydy tälle hetkellä Campagnolon kuppeja. Tuo Phil Woodin kuppi on sitten ruostumatonta terästä, ikuinen, ja minusta oikea pari teräsrunkoisen pyörän kanssa.

Tämä on paljon vahvempi ja jäykempi, kuin saman kokoinen italiaano. Painoa vain pikkuisen enemmän. Tarvittaessa voin punnita tuon, mutta on se kuitenkin yli 2 kiloinen, vaikka pieni onkin. Haarukka lienee 800 gramman korvilla.

Tuure

-.-

Kuvia on saatavilla, jahka saan tehtyä taas samanlaiset sivut kuin Bianchista.

Minun kanssa ei ole koskaan mitään ostopakkoa, ja aina voi muuttaa mieltään. Hyvä kauppa on vasta sellainen, kun molemmat ovat tyytyväisiä. Ostaja saamaansa tuotteeseen ja minä sen ostajan pärstään. 8-)

Minä haluan nuo kummatkin rungot hyvään kotiin, muuten minä jemmaan niitä tuolla autotallissa. Bianchin voi muuttaa fiksiksi, noiden haarukanpäiden takia, mutta tämä on niin puhdas maantiepyörä, ettei tämän muuttamisessa ole mitään mieltä. Fiksiksi löytyy parempia aihioita, jolloin tästä ei tule kuin huono fiksi ja se vaipuu sitten aikanaan romuksi. Hyvä kun kerkesin edes nyt hätiin. Tässä oli jo mummopyörän tanko ja aivan kaikki tölperöity toimimattomaan tilaan. Kaiken paskan alla oli kuitenkin ehjä laadukas ohennettu runko merkki putkilla ja mangaaniteräs muhveilla. Tämä on ansainnut tulla uudelleen rakennetuksi. Ja nimenomaan maantiepyöräksi.

Katso ensin laskurista, mikä on se sopiva runkokoko Sinulle. ÄLÄ osta vääränkokoista pyörää. Se on korjaamaton virhe.
Täällä on hyviä pyöriä muitakin myynnissä. Jopa valmiita. Se on aina se kivuttomin vaihtoehto.

Tämä runko on matala ja kokoonsa nähden sangen pitkä. = Suhteessa pitkäselkäiselle.

Tuure

-.-

Runko kiinnostaa ehdottamasti. Teen vielä illalla mittauksia, niin palataa asiaan.

mä voisin kans harkita, jos ei heikille kelpaa.

Vähän offtopicia, mutta Velo Orange myy ranskiskasettikeskiötä viidelläkymmenellä taalalla.

Jatkan nyt sit offia sen verran, että Velo Orangen ranskiskasetti ei toiminut ainakaan mun vanhan Cressun kanssa, koska kuppien kierteet oli muhvin kierteisiin nähden ylipitkät. Toisin sanottuna kiertyi kyllä hyvin, muttei loppuun asti, koska muhvista loppui kierre kesken. Verrattuna originaaleihin kiilapulttikeskiön kuppeihin V-O:n kupeissa oli yli puoli senttiä pidempi kierteistetty osa.

Kiitos sepe84 informaatiosta. Minä suosittelen Phil Woodin lukkorenkaita ja sopivaa patruunalaakeria irrotettavilla renkailla, tai vielä mieluummin suoraan nyt tätä uutta ulkopuolista kuppia näille HollowTech II kammille. Ne ovat tätä päivää. Noihin sitten saa uusia ja edullisia onttoja kampia. Nelikantti on pitänyt pintansa näihin päiviin saakka, mutta nyt valinnan laajuus on kallistumassa uudemman ratkaisun suuntaan. Kannattaa muistaa: oikeasti ajettavan pyörän osat kuluvat ja kaipaavat silloin tällöin uudistamista. Siksi joskus kannattaa laskea tulevaisuuteen, ja kerta investoinnilla ratkaista jokin ikävä kimurantti ongelma, joka sitten lakkaa olemasta enää se ongelma.

Kuvia pesemättömästä ja pestystä rungosta on seuraavassa:

http://kotisivu.dnainternet.net/leutola/CrescentCompetition12/Valokuvat_3.html

Tarjosin tätä ensin Heikille. Jos hän tästä pitää ja tätä tarvitsee, niin hänelle se menee. Postilaatikkoon tuli pari muutakin viestiä yv:nä. Ne käsitellään sitten saapumisjärjestyksessä, mikäli runko on edelleen myytävänä.

Ja Heikille: Niitä mittauksia ei voi tehdä yksin. Siihen tarvitsee tyttöystävän tai vaimon apua. (no helevetti, vaikka poikaystävän apua) Jos yrität kiemurrella ja mittailla itseäsi, niin mitat ovat takuulla pielessä. Kilpurin mitoitus on liki sata vuotta vanha juttu. Mittoja kannattaa uskoa ja pitää niitä kohtalaisen tarkkana lähtökohtana. Noita voi sitten pitemmän ajan kuluessa viilata ehkä stemmillä vähän johonkin suuntaan.

Olet aika keskikokoinen rungon koon perusteella. Sinun on helppo löytää hieno kilpuri jopa valmiina itsellesi tuolla satasen hinnalla. Noita liikkuu, ja satanen on iso raha sopivasti kun pääset iskemään sopivaan kohteeseen. Tämä runkoa on mallia vankkatekoinen, ja sopii tanakalle, raskaalle, pitkäselkäiselle ja ehkä vähän lyhytjalkaiselle kuskille. Jonka kokonaismitta on siis keskikokoinen. Jos et tunnista kuvauksesta itseäsi, niin olet silloin toisen mallinen ja ei ole mitään mieltä ostaa silloin tätä. Tämä on Crescentin tapaan pitkä suhteessa korkeuteensa, ja sopii siis nimenomaan sellaista tarvitsevalle. Sille, joka tällaista ei tarvitse, tämä on väärän mallinen. Ok ?

Joku aika sitten myytiin keskikokoinen aito MERCKX noin 300 eurolla… joku teki hyvät kaupat.

Minä edelleenkin siis painotan sitä, että ei ole mitään järkeä ostaa väärän kokoista ja väärän tyyppistä runkoa vain siksi, että sellaisen sattuisi saamaan halvalla. Rungon pitää olla sopiva. Ja sopia siihen käyttötarkoitukseen, mihin sitä aiotaan käyttää.

Aina aloitetaan siis esimerkiksi tuolta: http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

… ja apuna pitää olla joku siinä mittaamisessa.

Tuure

-.-

Minä olen 190 senttiä pitkä, ja jalan sisämitta on 89 senttiä. Minä olen siis vähän ns. persjalka, jos tuollainen ilmaisu sallitaan.
Vastaavasti jaloista puuttuvat sentit ovat sitten selässä, ja se vaikuttaa juurikin siihen, että minusta rungon pitää olla pitkällä vaakaputkella varustettu. Minulla on 63 senttiä korkea Nishikin runko, jossa vaakaputki on muistaakseni 57 senttiä ja vastaavasti 61 senttinen Crescent, jossa vaakaputki on 62 senttiä. Rungoissa on siis oikeasti eroa, ja ne erot ovat aivan merkittäviä. On tavallaan selvää, että toinen noista on oikeankokoinen ja toinen on väärän kokoinen. Ostin Nishikin rungon, kun en tajunnut näistä tarkemmista mitoista vielä yhtään mitään. Koska on tyhmää, että kaikki tekisivät samat virheet aina uudestaan ja uudestaan, jankutan tästä oikeasta koosta luultavasti aivan kyllästymiseen saakka. Pahoittelut tästä.

Kiitos kuvista, hieno runko!

Tarkennuksena yksityisviestiin. Mitat on otettu competitivecyclist.com laskurilla toisen henkilön avustamana. Kokemusta väärän kokoisilla rungoilla ajamisesta on myös kertynyt. Möin juuri pari pois. Näistä projekteista on jäänyt sen verran osia, että rungon ostaminen tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Tarkoituksena olisi rakentaa pyörä ympärivuotiseen ajoon. Alle siis lokarit ja talvella 35 mm Marathon Winterit. Toiseen pyörään mahtuu korkeintaan 28 mm renkaat. Viime talvi meni niillä ja välillä oli hieman ongelmia. Hirmuisen tanakka en ole toistaiseksi. Painoa tullut tosin 18 kg lisää viimeisen 10 vuoden aikana. Samalla kaavalla kymmenen vuoden päästä alan jo olla. Muuten pyörän mitat ovat kohdallaan. Ostan rungon mielellään ja lupaan myydä samaan hintaan eteenpäin, jos pyörä ei ajossa miellytäkkään.

Heikki