Mulla on Dolan Pre Cursa, jota oon käyttänyt vain velodromilla. Siinä on ratahaarukka jossa ei oo reikää jarrulle. Nyt tarttisin tilapäisesti Dolaniin keulan johon saisi jarrun kiinni (kämmenessä murtuma, vasen käsi pois pelistä - ei pysty “järkevästi” pyöräilemään muulla kuin fiksillä, normaalisti liikun vaihteilla).
Kaulaputken pitäisi olla 1 1/8" ja bonusta olis että väri on musta. Pyörä on velolla, en just nyt pysty mittaamaan kaulaputken pituutta, mutta runko on 52cm ja sen emäputki on 12cm. 20cm kaulaputkea luulis riittävän. Kovin paljoa en viitsi haarukkaan sijoittaa kun se tosiaan tulee vain väliaikaiseen käyttöön. Materiaali mieluiten alumiini, tai jos löytyy halpaa kuitukeulaa niin sellainen olisi erinomainen.
Ostaja Vallilassa, keula pitäisi löytyä pääkaupunkiseudulta.
Jos sulla on alpinan ratakeula, niin sen poraaminen jarrulle on aika helppo operaatio. Ainakin kahdessa omassa keulassa on ollut reikä valmiina, joka on vain tulpattu epoxilla ja kierretangon pätkällä.
Tällaista en tiennytkään. Mulla tosiaan on toi Alpinan keula. Olisko tästä jotain tarkempaa ohjetta? Ei viittis alkaa ihan summassa porailemaan.
Keula kelpaisi silti edelleen, katukäyttöön Alpinan ratakeulassa on aika pieni rake. Ja toisaalta mietityttää että viittinkö alkaa keulaa porailemaan kun pyörä on mulla normaalisti velodromikäytössä.
PS. Hain pyörän kotiin, 18cm kaulaputki riittäisi hyvin.
Ei mitään tarkempaa ohjetta, ainakaan itse en ole löytänyt, mutta lyhykäisyydessään:
Keulassa on siis valmiina reikä, joka on täytetty kierretangolla ja epoxilla. Etupuolella reiän edessä on metallilevy (tai sitten reikä ei ole kokonaan läpi), takapuolelta maalin alta löytyy epoxilla täytetty reikä. Terävällä esineellä tämä takapuolen reikä esille ja poraamaan. Itse tein ensin ihan parin millin terällä aloitusreiän, jonka pikkuhiljaa suurensin oikeaan mittaan.
Kannattaa ehkä hoitaa homma pylväsporakoneella. Itse turasin “harjoituskappaleen” reiän pari mm vinoon, koska käytössä oli vain akkukone. Pylväskoneella tämän voisi välttää aika helposti poraamalla reiän suoraan etupuolelta, välittämättä pienestä valmiista reiästä takana.
Kiitos ohjeista. Kuulostaa siltä että olisin mieluummin poraamatta reikää.
Ei kenelläkään edelleenkään ole haarukkaa myynnissä? Duuni alkaa perjantaina ja pitäis saada kulkuväline siihen mennessä kuntoon. Voin myös vuokrata haarukan kuukaudeksi jos se sopii jollekin paremmin!